Gå til innhold

– Dette er en idiotisk skatteøkning


Anbefalte innlegg

Argumentet om at det trengs avgifter for å sikre balanserte konkuranseforhold holder ikke mål og er kun en unnskyldning for å få dratt inn mer penger i avgift. Folk handler ikke bare etter lavest pris men tenker også på tilgjengelighet, leveringstid og service. Norske aktører står fritt til å konkurere på disse punktene. Når det handles utenlands er det ofte varer som ikke er tilgjengelig i Norge.

 

Digital nedlasting av spill er kommet for å bli. Den gamle modellen med å kjøpe spill i butikken er utgående og man kan ikke forsvare den ved å pålegge avgifter på digitale kopier. Det eneste man ender opp med å kjøpe spill i butikken er unødvendig forsøpling i tillegg til at folk blir resten av livet samlende på spillesken de ikke greier kaste pga nostalgi. Løsninger som fører til at folk ikke ender opp med ekstra fysiske gjenstander som igrunnen er pent søppel burde premieres, ikke straffes.

 

Skoen trykker muligens ikke så hard med tanke på mva på sekundærartikler som man kan velge bort men det burde ikke være mva på primærbehov som mat, klær, privat forbruk av elektrisitet og lignende. Så lenge folk fortsetter å godta hva som helst blir det over tid mva og andre avgifter på det meste.

 

utfordringen er jo at det fortsatt relativt mange som foretrekker å ha en bok, CD,DVD ; BD o.s.v å forholde seg fremfor å bare forholde seg til en datafil som er lett å rote bort eller ødelegge. så har man jo også DRM el.l som gjør at man risikerer å miste retten til bruke produktet når butikken legges ned .

slik er det ikke med fysiske produkter.

 

Å si at et DVD Cover forsøpler er en overdrivelse.

enten kjøper man en DVD

Som oftest tar man ikke reservekopi av den , men det er sikkert noen som gjør det.

Her blir det opp til enhver om man lagrer kopien på Disk eller DVD.

eller man laster ned:

Da vil nok de fleste likevel ta minst en reservekopi.

Hvis jeg hadde gjort det så vil jeg ha laget den på en DVD/BD.

Da ender man likevel opp med covere på alle filmene.

 

Grunne til det er at man spiller av filmen på en egnet DVD/DB spiller og ikke nødvendigvis bare på pc, mobiltelefonen eller den andre kjekt å ha dingsen.

Det har også mye å si at det mobile breibandet er både for ustabilt og har for lav hastighet til streaming ikke fungerer.

 

Derfor passer ikke nedlasting for absolutt alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at et DVD Cover forsøpler er en overdrivelse.

 

Kanskje ikke hvis det er snakk om ett cover, men nå selges det godt over flere millioner DVD-er, CD-er og BD-er i løpet av et år. Du må også huske på at miljøpåvirkningen ved salg av slike plater er mye større enn bare den lille biten du kaster i søpla:

 

- skaffe råvarer (olje, tremasse, blekk osv.)

- strøm til produksjon (brukes gjerne fossile brensler i de landene produksjonen skjer)

- emballasje

- avfall som resultat av produksjon

- utslipp som resultat av frakt mellom produsent/distributør/utsalgssted/kunde

- lagring og produksjonsutstyr som ellers ikke vil eksistere

- strøm til butikker/lager

 

Det er en hel produksjons- og distribusjonskjede som står bak, og ved å gå over til digital i stedet for fysisk distribusjon er det mulig å redusere miljøpåvirkningen med ganske så mye. Du må se på helheten i det hele.

 

Ellers vil jeg si at å ta opp DRM når det gjelder ebøker er vel egentlig litt dødfødt. Så godt som all DRM er knekt (bortsett fra iBooks, fordi ingen gidder og bøkene er tilgjengelige fra andre leverandører), og det er en forholdsvis enkel affære å fjerne den.

Lenke til kommentar

Å si at et DVD Cover forsøpler er en overdrivelse.

 

Kanskje ikke hvis det er snakk om ett cover, men nå selges det godt over flere millioner DVD-er, CD-er og BD-er i løpet av et år. Du må også huske på at miljøpåvirkningen ved salg av slike plater er mye større enn bare den lille biten du kaster i søpla:

 

- skaffe råvarer (olje, tremasse, blekk osv.)

- strøm til produksjon (brukes gjerne fossile brensler i de landene produksjonen skjer)

- emballasje

- avfall som resultat av produksjon

- utslipp som resultat av frakt mellom produsent/distributør/utsalgssted/kunde

- lagring og produksjonsutstyr som ellers ikke vil eksistere

- strøm til butikker/lager

 

Det er en hel produksjons- og distribusjonskjede som står bak, og ved å gå over til digital i stedet for fysisk distribusjon er det mulig å redusere miljøpåvirkningen med ganske så mye. Du må se på helheten i det hele.

 

Ellers vil jeg si at å ta opp DRM når det gjelder ebøker er vel egentlig litt dødfødt. Så godt som all DRM er knekt (bortsett fra iBooks, fordi ingen gidder og bøkene er tilgjengelige fra andre leverandører), og det er en forholdsvis enkel affære å fjerne den.

 

produksjonen kunne sikkert vær mere miljøvennlig.

Derimot er jeg litt redd for at man må velge mellom enten full produksjon eller digital distribusjon.

da vil de skape lit ekstra bry for en del å få tak i disse.

 

Jeg har tidligere nevnt at ikke har like raske nettlinjer.

så finnes det enda få som enda ikke bruker datamaskin

 

hovedpoenget mit var likevel at mange av dem som skaffer den ned lastbare versjoner likevel vil lagre den på en plate med Cover og det hele.

Da er det liten miljøgevinst akkurat der

 

så frykter jeg også at produksjonen vil stoppe helt opp til fordel for digital lagring.

Det er heller ikke bra

Lenke til kommentar

den andre elgen:

Jeg snakker ikke om å tvinge alle over på digital nedlastning men å ikke straffe de som ønsker det som et alternativ.

 

Jeg ser verdien i å ha en fysisk spilleske med tilbehør eller CD-cover. Jeg har selv samlet opp hundrevis av spill-esker. Desverre er dette noe som ikke går over tid for man ender opp med så mange ting at tingene eier deg og ikke omvendt.

 

De siste 70 spillene jeg har kjøpt har vært for digital nedlasting og dette er noe jeg setter pris på. Det kan forstatt være jeg ønsker en og annen tittel i fysisk form, men ikke hvert eneste kjøp.

 

Noen spill er dyrere på digital nedlasting. Det er flere spill som koster 4-500 online som koster 299 i butikken i fysisk form. Dersom prisen nå øker med 25% begynner det å bli i dyreste laget for å velge den metoden som skaper minst rot og søppel.

 

Håper det kommer nedlastbare Blu-Ray filmer til i prisklassen 10-20 dollar. Filmer trenger ikke koste så mye så lenge man er villig til å vente noen måneder etter de slippes. Langt mer praktisk å ha filmsamlingen på en filserver med RAID5 og mulighet for å laste de ned på nytt dersom uhellet er ute enn å holde styr på hundrevis av plater.

Lenke til kommentar

jeg skal være 100% enig med deg at det beste vil være å ha begge alternativene.

 

Men jeg jeg ser meg nød til å begrunne det jeg skrev enda bedre .

 

hvis ca halvparten velger å laste ned musikken, filmene eller bøkene de leser så er jeg redd for at det blir dyrere for de som ønsker å kjøpe den som CD,DVD/BD eller bok i papirutgave.

Det vil da medføre at man føler seg tvunget over på nedlasting.

 

som sagt så ser jeg store fordeler med nedlasting , men det er også ulemper.

Det er fint at man kan laste ned en film på nytt hvis man har mistet den ,men hva skjer f.eks 10 år etter at du sist lastet den ned. er det samme filmen fortsatt tilgjengelig i butikken ? får man tak i den samme filmen ?

 

jeg har hør at man bare får lov å laste den ned noen få ganger etter at den er kjøpt., er det slik forsatt.

 

 

personlig synes jeg det er lit lettere å holde oversikten på filmene når man har den sysisk i en hylle en at de skulle ligge på en harddisk som datafiler

Lenke til kommentar

produksjonen kunne sikkert vær mere miljøvennlig.

Derimot er jeg litt redd for at man må velge mellom enten full produksjon eller digital distribusjon.

da vil de skape lit ekstra bry for en del å få tak i disse.

 

Det vil jeg si er en helt annen problemstilling enn miljøhensyn.

 

Jeg er helt enig i at ikke alt med digital nedlasting er bra, spesielt fordi jeg importerer en del ting som ikke er å få kjøpt digitalt. Det er lagt på regionale sperrer hvem som får kjøpe det, som i bunn og grunn bare skader produsenten og eieren av materialet. Hvis det fysiske alternativet forsvinner uten at det digitale tar plassen helt og holdent, sitter man igjen uten noen lovlige muligheter for å skaffe seg enkelte ting. Da blir det piratkopiering eller ingenting. Spesielt det å legge på kunstige sperrer som mva, bidrar til å dele opp Internett i små regionale soner, og jeg kan ikke se at f.eks. en liten Japansk musikkforlegger gidder å ta seg bryet med å knotre seg gjennom engelsken til den norske stat for å selge musikk til et par hundre nordmenn. Da er det ikke lenger bare DRM som er problemet.

 

Internett er et viktig medium for globalisering, spesielt med tanke på kultur, kunnskap og ideer. Forsøk på å innføre kunstige sperrer hører ikke hjemme på Internett - folk vil bare prøve å komme seg utenom i den grad det er mulig, og det vil igjen etterhvert føre til at den vanlige mann i gata blir kriminell når nye lover blir innført for å prøve å demme opp om det.

Lenke til kommentar

(...)

Noen spill er dyrere på digital nedlasting. Det er flere spill som koster 4-500 online som koster 299 i butikken i fysisk form. Dersom prisen nå øker med 25% begynner det å bli i dyreste laget for å velge den metoden som skaper minst rot og søppel.

(...)

Prisene handler om grådighet og svingod avanse fra nettbutikkenes side, og det er vel få spill som koster mer enn 400kr (50€). Og i de fleste tilfeller så er det ikke slik at du går fra å ikke betale moms til å betale moms. Det er mer det at du går fra å betale lokal moms til å betale moms til Norge.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...