Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?


  

212 stemmer

  1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

    • Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6


Anbefalte innlegg

OK then to call pregnant 15 year old girls who get abortions child-murderers if you support abortion rights, because you don't think abortion is child-murder and don't want to give power to those who misuse a word?

Not quite the same, because in that example abortion is the word (or rather action) that is attempted stained by comparing it to the already negative term murder. Which cannot be "un-stained" unless you approve of murder.

 

You can however do that with a word like negro, because there is nothing wrong with black people to begin with. Just like homosexuals have adopted words that was derogatory in origin and thus rendered them harmless...

 

Geir :)

 

 

Helt enig, men jeg refererte til prinsippet om å ikke bry seg til de som bruker skjellsord uansett ordets betydning. Hvis jeg forsto henne så mente hun å si at vi ikke skal gi hva som helst ord betydning hvis det ikke er sannt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Og det som står i ordboken i dag er det vi følger. Når ordboken forandres gjenspeiler det en forandring i språket. Feks står også ordet nigger i den norske ordboken. Der står det at det er et nedsettende ord. Derfor bruker jeg ikke det når jeg har det gode ordet neger :)

 

Det er ikke ordboken som bestemmer ordets betydning men nordmenn selv. Ordboken endrer når et stort antall nordmenn mener det har endret. NÅr det publiseres i ordboken har ordbruken allerede blitt akseptert ganske lenge.

 

 

Helt enig i at amerikanere ikke skal spille noen rolle i det norske språket. Derfor synes jeg det er helt irrelevant hva afroamerikanere måtte synes om min bruk av ordet neger. At afro-norske identifiserer med afroamerikanere blir deres problem. Særlig siden vi begge er enige i at amerikanere ikke skal styre det norske språk. Jeg tror forøvrig at de fleste afro-nordmenn har langt lettere for å identifisere seg med afrikanere enn afroamerikanere.

Du ønsker å ha makt over ord og dets betydning, noe som er umulig, særlig når en blander språk og kulturer. Jeg mener det er morsommt at språk og kultur endrer seg, du frykter at du mister norsk kultur kanskje. Det er mulig du isolere ditt land og tvinger alle til å snakke på samme måte og greie å bevare norskheten din men det har forandret seg opp til nå og det eneste veien er kanskje å endre Norge til den nye Nord Korea.

 

 

 

Forøvrig synes jeg begrepet afroamerikaner og afronorsk er ganske tullete. Har du norsk pass er du nordmann, så enkelt er det. Blir jo litt som å si at siden en av mine forfedre en gang under vikingtiden nok var skotsk/irsk trell så er jeg skotsk-norsk... Hele oppdelingen av folket på bakgrunn av hvem dine forfedre tilfeldigvis var er nok mer med på å nøre oppunder rasisme enn min bruk av ordet neger. USA er jo ekstreme på denne oppdelingen etter hvilket land/region forfedrene kommer fra.

 

Merkelig at en nordmann ville si dette. Tradisjonen er at man bevare sin etnisiteten. Tredje generasjon pakistaner er pakistansk ifølge norsk tradisjon, selv om han/hun har aldri vært til Pakistan eller snakker språket. Virkeligheten er at han/hun er en blanding av norsk og pakistansk kultur og det gir ære til begge . Jeg hadde en tre mening som var Archbishop of Canterbury og lærte mye engelsk tradisjon av min bestefar som var innvandrer. Det gir meg et unikt perspektiv og jeg liker begge kulturer (norsk også). Jeg er helt imot den norsk tradisjon å si - en pakis med et norsk pass.

 

Selvsagt har jeg selv ansvaret for mine egne handlinger. Det skulle da bare mangle. De gangene jeg har møtt negere som har gitt uttrykk for å bli støtt av min bruk av ordet neger så har alt løst seg ved å forklare hva det ordet faktisk betyr på norsk.

 

Ang det med respekt for familie og venner. Hvis jeg vet at en person ikke liker et vist ord, og jeg ikke er ute etter å tirre ham, så velger jeg å ikke bruke det ordet. Derimot vil jeg ikke la være å bruke et ord før jeg vet at en rundt meg ikke liker det. Jeg kan, og vil, ikke forandre språkbruken min i frykt for å kanskje støte noen. Det har forøvrig ingenting med ordet neger å gjøre. Jeg kjenner feks en jente som er så panisk for mus at hun ikke liker at folk sier ordet. Det respekterer jeg, men jeg fortsetter jo å bruke ordet når hun ikke er der :)

 

Det er rimelig å gjør som du sier men etterhvert blir det slik at visse ord blir støttet av de fleste og bør aldri brukes. Slik kan det være en dag til ordet neger. Jeg har inntrykket at det ikke er ordet som er problemet for deg, men faktum at ordet har endret betydning pga engelsk og amerikansk, ikke fra norsk opprinnelse.

 

Det synes jeg er litt rart siden det finnes uhyre mange engelske uttrykk og ord som dere stjeler fra oss og bruker daglig på norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig synes jeg begrepet afroamerikaner og afronorsk er ganske tullete. Har du norsk pass er du nordmann, så enkelt er det. Blir jo litt som å si at siden en av mine forfedre en gang under vikingtiden nok var skotsk/irsk trell så er jeg skotsk-norsk... Hele oppdelingen av folket på bakgrunn av hvem dine forfedre tilfeldigvis var er nok mer med på å nøre oppunder rasisme enn min bruk av ordet neger. USA er jo ekstreme på denne oppdelingen etter hvilket land/region forfedrene kommer fra.

Afriamerikanere er et tegn på etnisitet, ikke nasjonalitet. Jeg synes uansett det er langt mer naturlig å si svart. Altså, "han nordmannen var svart" eller "han nordmannen var en araber". Du blir norsk, men du forandrer ikke etnisteten din uansett hvor du flytter.

Lenke til kommentar

Hvor ble det av etnosentrismen?

 

Kan du ikke bruke ordet svart?

 

Og hvis du må presisere at de er helt svart. Kan du ikke bruke ordet afrikaner, eller helt svart?

 

Men når trenger du å gjøre det? Det er faktisk forskjell i hudfarge mellom hvite, men vi har ikke noe ord for litt lysere hvit og litt mørkere hvit.

 

Det er snakk etnisitet, ikke bare hudfarge. Man er ikke neger om man slenger noe svartmaling i trynet. Neger kan ha afrikansk opprinnelse, afrikaner trenger ikke å være neger. Ergo, er afrikaner et veldig dårlig alternativ.

Lenke til kommentar

Har du norsk pass er du nordmann, så enkelt er det.

 

Javel ja? Mullah Krekar hadde jo i sin tid norsk pass og han var da per definisjon nordmann? Man kan med andre ord ikke bruke det å være nordmann som en del av sin identitet da det kun er begrenset til teksten i passet. Mullah Krekar har nok aldri identifisert seg selv som norsk. Noen neger(og noen etnisk norske) identifiserer seg derimot som negere/niggahs.

 

Går du rundt og sier at Mullah Krekar var nordmann så vil store deler av befolkningen se rart på deg. Er det da noe galt med definisjonen av nordmann eller er det noe galt med befolkningen?

Lenke til kommentar

 

 

Og det som står i ordboken i dag er det vi følger. Når ordboken forandres gjenspeiler det en forandring i språket. Feks står også ordet nigger i den norske ordboken. Der står det at det er et nedsettende ord. Derfor bruker jeg ikke det når jeg har det gode ordet neger :)

 

Det er ikke ordboken som bestemmer ordets betydning men nordmenn selv. Ordboken endrer når et stort antall nordmenn mener det har endret. NÅr det publiseres i ordboken har ordbruken allerede blitt akseptert ganske lenge.

 

 

Helt enig i at amerikanere ikke skal spille noen rolle i det norske språket. Derfor synes jeg det er helt irrelevant hva afroamerikanere måtte synes om min bruk av ordet neger. At afro-norske identifiserer med afroamerikanere blir deres problem. Særlig siden vi begge er enige i at amerikanere ikke skal styre det norske språk. Jeg tror forøvrig at de fleste afro-nordmenn har langt lettere for å identifisere seg med afrikanere enn afroamerikanere.

Du ønsker å ha makt over ord og dets betydning, noe som er umulig, særlig når en blander språk og kulturer. Jeg mener det er morsommt at språk og kultur endrer seg, du frykter at du mister norsk kultur kanskje. Det er mulig du isolere ditt land og tvinger alle til å snakke på samme måte og greie å bevare norskheten din men det har forandret seg opp til nå og det eneste veien er kanskje å endre Norge til den nye Nord Korea.

 

 

 

Forøvrig synes jeg begrepet afroamerikaner og afronorsk er ganske tullete. Har du norsk pass er du nordmann, så enkelt er det. Blir jo litt som å si at siden en av mine forfedre en gang under vikingtiden nok var skotsk/irsk trell så er jeg skotsk-norsk... Hele oppdelingen av folket på bakgrunn av hvem dine forfedre tilfeldigvis var er nok mer med på å nøre oppunder rasisme enn min bruk av ordet neger. USA er jo ekstreme på denne oppdelingen etter hvilket land/region forfedrene kommer fra.

 

Merkelig at en nordmann ville si dette. Tradisjonen er at man bevare sin etnisiteten. Tredje generasjon pakistaner er pakistansk ifølge norsk tradisjon, selv om han/hun har aldri vært til Pakistan eller snakker språket. Virkeligheten er at han/hun er en blanding av norsk og pakistansk kultur og det gir ære til begge . Jeg hadde en tre mening som var Archbishop of Canterbury og lærte mye engelsk tradisjon av min bestefar som var innvandrer. Det gir meg et unikt perspektiv og jeg liker begge kulturer (norsk også). Jeg er helt imot den norsk tradisjon å si - en pakis med et norsk pass.

 

Selvsagt har jeg selv ansvaret for mine egne handlinger. Det skulle da bare mangle. De gangene jeg har møtt negere som har gitt uttrykk for å bli støtt av min bruk av ordet neger så har alt løst seg ved å forklare hva det ordet faktisk betyr på norsk.

 

Ang det med respekt for familie og venner. Hvis jeg vet at en person ikke liker et vist ord, og jeg ikke er ute etter å tirre ham, så velger jeg å ikke bruke det ordet. Derimot vil jeg ikke la være å bruke et ord før jeg vet at en rundt meg ikke liker det. Jeg kan, og vil, ikke forandre språkbruken min i frykt for å kanskje støte noen. Det har forøvrig ingenting med ordet neger å gjøre. Jeg kjenner feks en jente som er så panisk for mus at hun ikke liker at folk sier ordet. Det respekterer jeg, men jeg fortsetter jo å bruke ordet når hun ikke er der :)

 

Det er rimelig å gjør som du sier men etterhvert blir det slik at visse ord blir støttet av de fleste og bør aldri brukes. Slik kan det være en dag til ordet neger. Jeg har inntrykket at det ikke er ordet som er problemet for deg, men faktum at ordet har endret betydning pga engelsk og amerikansk, ikke fra norsk opprinnelse.

 

Det synes jeg er litt rart siden det finnes uhyre mange engelske uttrykk og ord som dere stjeler fra oss og bruker daglig på norsk.

Samme har jeg tenkt. Er helt enig med deg. På den annen side, skjønner jeg at folk blir oppgitt over de maktkreftene som er med på å definer opprinnelig lite betente ord, som forferdelig, og uhørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk etnisitet, ikke bare hudfarge. Man er ikke neger om man slenger noe svartmaling i trynet. Neger kan ha afrikansk opprinnelse, afrikaner trenger ikke å være neger. Ergo, er afrikaner et veldig dårlig alternativ.

 

Jeg antar (Og håper) at du leker dum for å hjelpe argumentasjonen din nå.

 

Om noen forteller deg om noen som er svarte, tror du vel seriøst ikke at de KANSKJE bare er permanent svartmalte i ansiktet?

 

Svart og hvit har lenge vært uttrykk for etnisitet. Når man bruker svart eller hvit om en person, snakker man ikke om hudfargen deres. Jeg kjenner ingen som er hvite som porselen, og ingen som er svarte som blekk. Dette er generell viten, og ikke noe det burde være nødvendig å lære deg. Svart betyr at man har en afrikansk opprinnelse (Ja jeg vet at det bor hvite mennesker i Afrika, du vet godt hva jeg mener), og hvit betyr at man er caucasian, i mangel på et godt norsk ord.

 

For å vise poenget mitt laster jeg opp to bilder av to damer: En svart kvinne og en hvit. Legg merke til at hun hvite er mørkere enn hun svarte.

post-125362-0-04540600-1309818556_thumb.jpg

post-125362-0-27609700-1309818629_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
During the American Civil Rights movement of the 1950s and 1960s, some African-American leaders in the United States, notably Malcolm X, objected to the word, preferring Black,[3] because they associated the word Negro with the long history of slavery, segregation, and discrimination that treated African Americans as second class citizens, or worse.

 

malcolm-x.jpg

 

malcolm-x.jpg

 

malcom%20x.jpg

 

Malcolm_X_NYWTS_2a_cropped.jpg

Endret av Balthier842
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neger er bare et ord. Det er ikke en handling. At det er rasistisk er for meg uforståelig. Joda, det blir brukt som skjellsord, men jævla mange ord blir brukt som skjellsord. Om jeg hadde vært svart, ville jeg da blitt lei meg og sint om noen kalte meg neger, rett og slett bare for å henvise til hvilken rase jeg er og hvor jeg kommer fra? Nei, det er bare et ord og selv om det er vondt ment, er det som oftest uvitenhet og ignoranse som står bak.

 

Jeg ville blitt mer sint om noen hadde kalt meg morder for et ufrivillig mord jeg hadde begått. Fordi bak ordet morder ligger en handling, en handling omtrent alle ser på med avsky. Bak neger, bak homse, bak jøde.. det ligger ikke noen handling der. Jeg ville ikke blitt sint for det.

 

Selv blir jeg urettmessig kalt pedofil "nå og da" av en kompis pga en vits for 2 år siden. Om jeg tar tilbake og kaller han et eller annet, blir han rasende, mens jeg må leve med det (til han forhåpentligvis blir litt mer moden). Greit at det er en innside joke og at han ikke mener noe vondt med det, men blir det for dumt at jeg ikke kan komme med en kommentar om noen som er yngre enn meg uten at han drar det fram igjen. Han forstår ikke hvor alvorlig pedofili kan være og hvordan andre folk ser på det. For meg er det mye verre enn om noen skulle kalt meg et ord på bakgrunn av min rase og opprinnelse, og det sårer også mer enn hva et "raseord" ville gjort.

 

Herregud jeg er dårlig på moralske taler, visst det er det det er :blush:

Lenke til kommentar

Neger er bare et ord. Det er ikke en handling. At det er rasistisk er for meg uforståelig. Joda, det blir brukt som skjellsord, men jævla mange ord blir brukt som skjellsord. Om jeg hadde vært svart, ville jeg da blitt lei meg og sint om noen kalte meg neger, rett og slett bare for å henvise til hvilken rase jeg er og hvor jeg kommer fra? Nei, det er bare et ord og selv om det er vondt ment, er det som oftest uvitenhet og ignoranse som står bak.

 

Jeg ville blitt mer sint om noen hadde kalt meg morder for et ufrivillig mord jeg hadde begått. Fordi bak ordet morder ligger en handling, en handling omtrent alle ser på med avsky. Bak neger, bak homse, bak jøde.. det ligger ikke noen handling der. Jeg ville ikke blitt sint for det.

 

Du er ikke sort, ergo kan du vel egentlig ikke uttale deg om hvorvidt du HADDE blitt sint.

 

Det er ikke på langt nær alle svarte mennesker som blir fornærmet av å bli kalt neger, men det faktum er at de eksisterer. Videre er det en slik uendelig liten forandring i språket som kreves, at jeg ikke skjønner hvorfor folk vil TVIHOLDE på et ord som folk kan bli fornærmet av.

 

Jeg vil jo også påpeke at homse høres i mine ører ut som et ganske negativt ladet ord. Jeg ville aldri funnet på å kalle en homofil mann en homse.

 

Interessant at du skulle nevne ordet jøde. Jeg har selv mye jødisk i meg, men er ikke på noen som helst måte religiøs. Når folk kaller meg jøde, er det konteksten som avgjør om jeg blir fornærmet eller ikke. Jeg tror også kontekst er mye avgjørende for hvorvidt en som er svart blir fornærmet.

 

Ikke fornærmende:

"Kjæresten til broren min er jøde. Fluff, er ikke du også jøde?"

 

Fornærmende:

"Fluff, din jøde."

Lenke til kommentar

Neger er bare et ord. Det er ikke en handling. At det er rasistisk er for meg uforståelig. Joda, det blir brukt som skjellsord, men jævla mange ord blir brukt som skjellsord.

Hvilke ord da? Det eneste jeg vet om er jøde, men det har ingenting med historien til ordet. Det er heller ingen ord å bytte til.

 

Neger er et ord som har en dårlig historie, men ikke bare det. Legg merke til de dere anser som rasister på diskusjon.no. De bruker ordet neger for å såre svarte mennesker. Er det da rart at en del svarte ikke ønsker å bli kalt neger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde denne diskusjonen var ferdig for minst 40-50 år siden. Negro(spansk/portugisisk) -> Neger, Niger(latin) -> Nigger, er ord som minner om kolonitid og slavehandel. Dette lærte jeg om på barneskolen på 70-tallet. Ser ingen grunn til å endre oppfatning om dette nå i 2011.

Lenke til kommentar

Det er ikke på langt nær alle svarte mennesker som blir fornærmet av å bli kalt neger, men det faktum er at de eksisterer. Videre er det en slik uendelig liten forandring i språket som kreves, at jeg ikke skjønner hvorfor folk vil TVIHOLDE på et ord som folk kan bli fornærmet av.

Tviholde? Klart jeg ønsker å beholde retten til å bruke ord som kan fornærme andre, ellers kunne vi bare holdt kjeft hele gjengen, det er så mye som kan fornærme sarte sjeler. Hvor mener du grensen går? Hvor mye skal man passe ordbruken?

Lenke til kommentar

Tviholde? Klart jeg ønsker å beholde retten til å bruke ord som kan fornærme andre, ellers kunne vi bare holdt kjeft hele gjengen, det er så mye som kan fornærme sarte sjeler. Hvor mener du grensen går? Hvor mye skal man passe ordbruken?

Jeg er helt enig i at man skal ha retten til å såre. Vi kan tross alt ikke fengsle alle Norges tenåringer som knuser hjerter hver uke..

 

Men nå er ikke dette et spørsmål om juss, men et spørsmål om folkeskikk. Kan du forklare meg hvorfor det er viktig å bevisst støte noen? Det er på mange måter det som interesserer meg akkurat nå.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at det er viktig å bevisst støte noen. Noen blir alltid støtt, men man kan ikke (som sagt) begrense vårt vokabular bare fordi noen en eller annen plass i verden blir støtt av ordbruken. Om man ønsker å respektere en persons ønsker om å ikke bli kalt visse navn, så er det opp til hver enkelt.

 

På en annen side. Er det nødvendigvis dårlig folkeskikk å kalle en svart person for neger? Hva med alle andre ord vi slenger rundt oss? Skal vi vise god folkeskikk i første tilfelle, men trenger ikke det i det andre? Jeg kan ikke komme på noen av disse andre ordene akkurat nå, men de finnes.

Lenke til kommentar

Du er ikke sort, ergo kan du vel egentlig ikke uttale deg om hvorvidt du HADDE blitt sint.

 

Det er ikke på langt nær alle svarte mennesker som blir fornærmet av å bli kalt neger, men det faktum er at de eksisterer. Videre er det en slik uendelig liten forandring i språket som kreves, at jeg ikke skjønner hvorfor folk vil TVIHOLDE på et ord som folk kan bli fornærmet av.

 

Jeg vil jo også påpeke at homse høres i mine ører ut som et ganske negativt ladet ord. Jeg ville aldri funnet på å kalle en homofil mann en homse.

 

Interessant at du skulle nevne ordet jøde. Jeg har selv mye jødisk i meg, men er ikke på noen som helst måte religiøs. Når folk kaller meg jøde, er det konteksten som avgjør om jeg blir fornærmet eller ikke. Jeg tror også kontekst er mye avgjørende for hvorvidt en som er svart blir fornærmet.

 

Ikke fornærmende:

"Kjæresten til broren min er jøde. Fluff, er ikke du også jøde?"

 

Fornærmende:

"Fluff, din jøde."

Det er vel sant det, jeg var litt vel rask i vendingene og kunne tenkt bedre igjennom. Men alltid like hyggelig å lære om andres synspunkter i slike debatter, slik at man kan ta det til seg og lære noe :)

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at det er viktig å bevisst støte noen. Noen blir alltid støtt, men man kan ikke (som sagt) begrense vårt vokabular bare fordi noen en eller annen plass i verden blir støtt av ordbruken. Om man ønsker å respektere en persons ønsker om å ikke bli kalt visse navn, så er det opp til hver enkelt.

 

På en annen side. Er det nødvendigvis dårlig folkeskikk å kalle en svart person for neger? Hva med alle andre ord vi slenger rundt oss? Skal vi vise god folkeskikk i første tilfelle, men trenger ikke det i det andre? Jeg kan ikke komme på noen av disse andre ordene akkurat nå, men de finnes.

Vi begrenser vårt vokabular hele tiden. Snakker jeg med noen fra bibelbeltet som jeg vet eller tør anta er svært religiss og opptatt av pent språk bruker jeg ikke min flora av nordnorske ord og uttrykk som denne personen trolig vil oppfatte som støtende.

 

På samme måte kaller jeg ikke en anorektiker et "beinrangel", en tjukk fyr et "fleskeberg" (og det er ikke bare fordi jeg er tjukk selv), dørvakter av den muskuløse sorten "boleaper", eller noen som rett og slett er ganske stygg "styggen".

 

Det er noe ganske nytt at man på pur faen mener man skal bruke et ord man vet støter, når det ikke er nødvendig. Det er en ting med satire, men i daglig samkvem med andre mennesker er det en erfaring mange gjør seg etter hvert, nemlig at det lønner seg å ta hensyn til andre mennesker.

 

La oss si at den angjeldende negeren heter John. Da ville jeg kanskje foretrekke å kalle ham "John". Om jeg var usikker på navnet kunne jeg spørre.

 

Jeg forstår at mange føler seg frustrert over et samfunn som skal være politisk korrekt på flere og flere steder. Det er normalt å finne det usmakelig. Men i kampen mot det politisk korrekte er det å krampeholde på uttrykket "neger" litt som å prøve å vinne kampen mot våpenregulering ved å krampeholde på automatrifler.

 

Er det dårlig folkeskikk? Tja. Jeg kjenner mennesker med svært mørk pigmentfarge som ikke har noe problem med det. Jeg kjenner en fyr fra Colombia som omtaler seg selv som "kjøpeneger av lav kvalitet". Ikke at en colombianer strengt tatt passer inn i definisjonen av ordet. Men spørsmålet er ikke om det alltid er galt, spørsmålet er om det er en god handling i de tilfellene man vet det vil skape et mentalt sår av større eller mindre type.

 

På mange måter var det noe annet i gamledager, da mange brukte uttrykket ukritisk. De mente ikke nødvendigvis noe vondt med det, og de visste kanskje ikke bedre.

 

Vi vet bedre.

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...