Gå til innhold

Hva skal Valve avsløre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er selvfølgelig enig i at spill som bidrar med nye aspekter er å foretrekke, men alle spill trenger ikke være revolusjonerende av den grunn. Noen ganger holder det med en god historie (det er jo ikke akkurat overflod av dette i spillsjangeren) og på det område tror jeg Valve kan levere med HL3.

 

Portal var veldig bra av selvfølgelige grunner og TLE har jeg ikke prøvd, men jeg stusser dog veldig på hva du mener med at man bør se til FC2?! Det er en av de større nedturene jeg har hatt på spillfronten.

For å være tydelig; 'historien' Valve leverte i Half-Life 2 var helt streit, underholdende pulp. Det jeg ønsker meg, er at de utfordrer seg selv litt og legger lista høyere. Alle spill trenger ikke være revolusjonerende, men Valve kan godt prøve.

 

FarCry 2 er et interessant spill fordi tilnærmingen er mye åpnere og friere, settingen er ny, og det prøvde å gjøre en del ting rundt dette med fleksibel historiefortelling. At ikke alt var like vellykket er ikke poenget; poenget er at Ubisoft hadde eggstokker til å prøve.

 

Spiller for tiden Half-Life 1 på nytt, og blir slått av hvor likt spilldesignet er Half-Life 2 i det store og hele. I 1998 var ideene spennende, i 2004 var de stort sett bare velimplementerte, og hvis et hypotetisk HL3 skulle komme neste år vil det være på tide med mer nytt materiale. Portal var sånn sett, på mange måter, Half-Life 3.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

De smarte pengene er på et eller annet ifm lfd, tf2, portal, eller selvfølgelig dota2.

De modige pengene er på ep3.

De risikohungrige pengene er på hl3 eller cs2 (eller dod2).

De som har lyst til å kaste penger i dass kan satse på at det kommer noe helt nytt.

 

Valve er flinke til å lever solide produkter (minus cz), men i forhold til hvor mye penger de drar inn tar de ikke mange sjanser. Noe helt nytt skapt av valve selv hadde vært artig å se.

Lenke til kommentar

For å være tydelig; 'historien' Valve leverte i Half-Life 2 var helt streit, underholdende pulp. Det jeg ønsker meg, er at de utfordrer seg selv litt og legger lista høyere. Alle spill trenger ikke være revolusjonerende, men Valve kan godt prøve.

 

Men har noen gode spillhistorier noensinne være noe mer enn underholdende pulp? System Shock 2, Deus Ex, GTA-serien, Oblivion, Portal 1+2, HL 1+2, Fallout 3 -- nesten alle spillene jeg har gått skikkelig inn i de senere årene har vært historiedrevne til en viss grad, men ingen av dem har noen fortelling jeg ville gidde å lese (eller se på film), og den eneste virkelig interessante personen jeg kan komme på fra noen av dem er GLaDOS (GTA-serien er riktignok spekket med flotte biroller, men alle sammen parodier).

 

Når jeg tenker meg om: få gode fortellinger mangler samhandling mellom mennesker (såkalt drama), og ingen spill har klart å gestalte troverdige menneskelige figurer. Det spill som HL-serien lykkes med, er å sette en grunnstemning, en følelse av krise, og så la deg løse krisen mens du finner ut hva den består i. Til sånt trenger du ikke noe mer enn pulp.

 

HL2-serien er langt bedre på denne grunnstemningen enn Far Cry 2, langt bedre på å gi deg følelsen av at du er iferd med å løse noe, men det er fremdeles uløst, så folk vil ha mer. Portal er bra, men overhodet ikke det samme.

Endret av mrhanky
Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig enig i at spill som bidrar med nye aspekter er å foretrekke, men alle spill trenger ikke være revolusjonerende av den grunn. Noen ganger holder det med en god historie (det er jo ikke akkurat overflod av dette i spillsjangeren) og på det område tror jeg Valve kan levere med HL3.

 

Portal var veldig bra av selvfølgelige grunner og TLE har jeg ikke prøvd, men jeg stusser dog veldig på hva du mener med at man bør se til FC2?! Det er en av de større nedturene jeg har hatt på spillfronten.

For å være tydelig; 'historien' Valve leverte i Half-Life 2 var helt streit, underholdende pulp. Det jeg ønsker meg, er at de utfordrer seg selv litt og legger lista høyere. Alle spill trenger ikke være revolusjonerende, men Valve kan godt prøve.

 

FarCry 2 er et interessant spill fordi tilnærmingen er mye åpnere og friere, settingen er ny, og det prøvde å gjøre en del ting rundt dette med fleksibel historiefortelling. At ikke alt var like vellykket er ikke poenget; poenget er at Ubisoft hadde eggstokker til å prøve.

 

Spiller for tiden Half-Life 1 på nytt, og blir slått av hvor likt spilldesignet er Half-Life 2 i det store og hele. I 1998 var ideene spennende, i 2004 var de stort sett bare velimplementerte, og hvis et hypotetisk HL3 skulle komme neste år vil det være på tide med mer nytt materiale. Portal var sånn sett, på mange måter, Half-Life 3.

Vel, jeg er uenig. HL2 var ganske så banebrytende på flere områder, først og fremst ift. den aktive bruken av fysikk. Hva man synes om historien blir selvfølgelig subjektivt, men jeg synes så absolutt den var underholdende og tilstrekkelig original. Episode 2 trenger så visst en oppfølger :)

 

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan du mener FC2 var noe man burde se til. Spill som Delta Force-serien og Operation Flashpoint hadde allerede vist at FPS og open world/sandkasse kan kombineres, så der gjorde de ikke noe nytt. Fleksibel historiefortelling hadde også mange spill gjort før dem. Det eneste nye med FC2 var imo. settingen...men hvor stor bragd var egentlig det?

 

Hvordan mener du HL1 og 2 er for like ift. spilldesignet? Er det en mer åpen verden, ala FC2, du skulle ønske deg? Problemet med sandkassespillene er, etter min mening, at man må gå på kompromiss ift. historiefortelling vs. frihet. GTA og Mafia er vel de som har lykkes best med å kombinere disse, men med ulik vektlegging av dem.

 

Så kan vi selvsagt enes om at Valve bør utfordre seg selv skikkelig når de gir ut spill, men jeg er uenig når du sier at HL-serien har utspilt sin rolle - det er så absolutt liv laga for et HL3 samme om det blir banebrytende eller ei.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at Valve annonserer Half Life på Gamescom.

Denne troen håper jeg du har rett i ;) For jeg har nettopp begynt på Half life 2 igjen, bare for å ha no å gjøre mens jeg venter nå :D Og for en gaming opplevelse det spillet er :D

Half Life 2 er ren magi, får en veldig god følelse av og spille det! Det er så rent på en måte :)`

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

Jeg hadde regnet med Valve ville evt. presentere Half-Life 3 på E3 dersom det skulle komme i år, men nå har jeg god tro på at det kommer på Gamescom. Like etter E3 kom det jo store rykter rundt Half-Life 3 på Steam-forumet som dere sikkert har fått med dere. Når da Valve bare en uke senere annonserer sin ankomst til neste store spillmesse er det jo naturlig å håpe. Jeg tror Valve ble litt stresset etter "avsløringene" og vil komme med info nå i August rundt Half-Life 3/Episode 3. Half-Life serien er for øvrig sammen med Mafia-spillene det beste jeg har vært borti, så er vrient å vente stort lenger! Er kanskje litt optimistisk, men det får være :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde regnet med Valve ville evt. presentere Half-Life 3 på E3 dersom det skulle komme i år, men nå har jeg god tro på at det kommer på Gamescom. Like etter E3 kom det jo store rykter rundt Half-Life 3 på Steam-forumet som dere sikkert har fått med dere. Når da Valve bare en uke senere annonserer sin ankomst til neste store spillmesse er det jo naturlig å håpe. Jeg tror Valve ble litt stresset etter "avsløringene" og vil komme med info nå i August rundt Half-Life 3/Episode 3. Half-Life serien er for øvrig sammen med Mafia-spillene det beste jeg har vært borti, så er vrient å vente stort lenger! Er kanskje litt optimistisk, men det får være :)

Valve kommer alltid (inntil det kommer) til å ha rykter gående om at "nå får vi høre om HL3". Husker du de tre store tingene som skulle presenteres før året var omme (2010)? Vel, alle antok HL3 til å være en av de. Noe som ikke skjedde.

Lenke til kommentar
Men har noen gode spillhistorier noensinne være noe mer enn underholdende pulp? System Shock 2, Deus Ex, GTA-serien, Oblivion, Portal 1+2, HL 1+2, Fallout 3 -- nesten alle spillene jeg har gått skikkelig inn i de senere årene har vært historiedrevne til en viss grad, men ingen av dem har noen fortelling jeg ville gidde å lese (eller se på film), og den eneste virkelig interessante personen jeg kan komme på fra noen av dem er GLaDOS (GTA-serien er riktignok spekket med flotte biroller, men alle sammen parodier).

Godt poeng. Jeg synes Portal er et hestehode foran en del av de andre du nevner, men ja. Jeg har ikke i og for seg noe problem med det at spillfortellinger sjeldent er genuint verdifulle uten den interaktive interessen tatt i betraktning. Jeg sier bare at jeg har mer lyst til å se Valve bruke de skarpe hodene sine på å forsøke å sette en ny standard enn å levere forutsigbart og solid innenfor rammene av den gamle.

 

Når jeg tenker meg om: få gode fortellinger mangler samhandling mellom mennesker (såkalt drama), og ingen spill har klart å gestalte troverdige menneskelige figurer. Det spill som HL-serien lykkes med, er å sette en grunnstemning, en følelse av krise, og så la deg løse krisen mens du finner ut hva den består i. Til sånt trenger du ikke noe mer enn pulp.

 

HL2-serien er langt bedre på denne grunnstemningen enn Far Cry 2, langt bedre på å gi deg følelsen av at du er iferd med å løse noe, men det er fremdeles uløst, så folk vil ha mer. Portal er bra, men overhodet ikke det samme.

Jeg synes det hadde vært interessant, som et slags første steg, kanskje, om Valve hadde gjort et forsøk på å gjøre Half-Life 3 til blodig alvor i stedet for fjase-sci-fi. Men det kan vel for så vidt like gjerne hende det bare ville blitt klammere og mindre moro. Spill er interessante i den forstand at 'moro' ofte er mål nummer en, to, og tre på programmet, og trumfer andre hensyn. Og det er vel også derfor Half-Life 1 og 2 var såpass fylt med små humoristiske/postmoderne stikk - for å løsne litt på smilebåndet når ting ble absurd (si, når Alyx kommenterer at du er en taus kar, for eksempel.)

Vel, jeg er uenig. HL2 var ganske så banebrytende på flere områder, først og fremst ift. den aktive bruken av fysikk.

Half-Life 2 var slett ikke banebrytende med bruken av fysikk; spill som Trespasser fra 1998 var langt tidligere ute, og mer konsistent i sin fysikalitet. Half-Life 2 var derimot knallsolid hva gjelder å gjøre dette mer brukervennlig, med gravitasjonsgeværet som det åpenbare eksempelet.

 

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan du mener FC2 var noe man burde se til. Spill som Delta Force-serien og Operation Flashpoint hadde allerede vist at FPS og open world/sandkasse kan kombineres, så der gjorde de ikke noe nytt. Fleksibel historiefortelling hadde også mange spill gjort før dem. Det eneste nye med FC2 var imo. settingen...men hvor stor bragd var egentlig det?

Jeg skrev ikke noe sted at FarCry 2 var først ute, jeg skrev bare at jeg synes tilnærminga der virker som den kan være med på å dytte Valves spilldesignrammeverk videre fra den polerte berg-og-dal-banen de har nær perfeksjonert.

 

Hvordan mener du HL1 og 2 er for like ift. spilldesignet?

Jeg skrev ikke 'for like', jeg skrev 'like'.

 

det er så absolutt liv laga for et HL3 samme om det blir banebrytende eller ei.

Naturligvis. Alt jeg sier er at det kanskje er å kaste bort det som later til å være industriens beste hoder om man velger å fortsette å lage spill på nøyaktig samme mal.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...