Gå til innhold

Nå blir det virkelig skummelt å være pirat


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er mange her som overvurderer folks tekniske ferdigheter dersom de tror de fleste vil sitte bak VPN og alternativ DNS server gitt at nok tiltak mot piratkopiering blir gjennomført.

 

Jeg tror særlig sperring av sider kan være svært effektivt mot piratkopiering da det gjør piratkopiering utilgjengelig for hvermansen, selv om det selvsagt er mulig for den teknisk kyndige.

 

Jeg er på en annen side veldig skeptisk til at man setter opp infrastrukturen for å sperre nettsider og lager lovverk som gjør at privateorganisasjoner tar over etterforskningen av piratsaker. Jeg mener at dersom man ønsker å gjøre noe med piratkopiering, så må det være politiet som skal gjøre dette (via f.eks. øremerkede penger, kontroller som tilsvarer farskontroller og forenklede forelegg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

før da de flesta satt med analog modem eller i beste fall isdn var det vanlig at distrubisjonen av piravare hendte på skolen.. gjerne en 50 lapp for en cd dermed 25 i fortenste.. lan treff eller venner var også en måte å få piratkopierte spill\filmer distribuert

 

I de mere sydelige stedene som f.eks spania og kypros fantes det store fine butikker som kun hadde som formål å selge piratvare

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Hvordan kan et land krenke opphavsretten? Underlig hvordan amerikanske lobbyister kan vinkle problemene. Jeg undrer meg litt over hvor mange brudd på opphavsretten som skjer daglig. Det er jaggu ikke få!

Denne "rettspraksisen" kommer bare til å bli totalt urettferdig og meningsløs . . .

 

Jeg begynner å bli veldig lei saker som dette. Det er jo veldig trist at rike (?) firma snytes for enorme inntekter fra hver enkelt som kopierer. Men likevel, de har nå engang valgt denne bransjen for å prøve å bli rike. Kanskje de skulle satse på et annet forretningsområde hvis de syns betingelsene er så ille? De kunne jo selge vaskepulver? Det er mulig å tjene penger på det og . . .

 

Det er nå engang sånn at det er enkelt å lage digitale kopier. Bli nå vant til det, for faen!

De skal alltid klage og syte. Hva med å bli mere konstruktive? Det hadde vært forfriskende.

 

De kommer til å sensurere alt om de får lov til det. Hensikten helliger midlene.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli veldig lei saker som dette. Det er jo veldig trist at rike (?) firma snytes for enorme inntekter fra hver enkelt som kopierer.

En vanlig misforståelse. Bransjen ser på hver nedlasting (evt. hver lekkasje) som X antall tapte salg, utviklet av egne formler som de gir ut til media som fakta. At jeg laster ned en film/serie/sang el.l. er ikke det samme som at jeg ikke kjøper det i butikken. Selv om jeg gjør X, betyr det ikke at jeg hadde gjort Y bare fordi X ikke fantes nødvendigvis.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange her som overvurderer folks tekniske ferdigheter dersom de tror de fleste vil sitte bak VPN og alternativ DNS server gitt at nok tiltak mot piratkopiering blir gjennomført.

 

Jeg tror særlig sperring av sider kan være svært effektivt mot piratkopiering da det gjør piratkopiering utilgjengelig for hvermansen, selv om det selvsagt er mulig for den teknisk kyndige.

 

Jeg er på en annen side veldig skeptisk til at man setter opp infrastrukturen for å sperre nettsider og lager lovverk som gjør at privateorganisasjoner tar over etterforskningen av piratsaker. Jeg mener at dersom man ønsker å gjøre noe med piratkopiering, så må det være politiet som skal gjøre dette (via f.eks. øremerkede penger, kontroller som tilsvarer farskontroller og forenklede forelegg).

 

Torrents er også relativt komplisert på teknisk nivå, programmene som benytter de er derimot råenkle å bruke, om det blir reelle problemer med dette, så vil det komme ting som går rundt det på en enkel måte for brukeren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Snart kan man bare vurdere å flytte til Kina så man slipper 5 år med frustrerende og provoserend lovendringer stadig vekk til vi er på samme nivå som Kina. Like greit å hoppe rett i det og svelge hele pillen med en gang.

 

Det er ingen problemer å sperre VPN tilbydere da dette er statiske IP adresser. VPN tjenester vil også blokkeres mot div. tjenester om ikke lang tid.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ikke lenge før lukkede nettverk blir løsningen :)

Dette er også et alternativ til sekundærdistribusjon om man ikke vil over på VPN. Programmer som Hamachi, eller DC type lar deg sette opp lukkede nettverk eller hubber for deling, og kan gjøres med kryptert trafikk. Så lenge kryptert trafikk er tillatt og internett fortsatt er et åpent system har de tapt kampen mot piratkopiering, men dette er noe de (RIAA, MPAA, etc) ikke kan se.

De kjemper innbitt mot symptomene i stedet for å se på de underliggende problemene, nemlig at foretningsmodellen og distribusjonen er på vei til å bli utdatert, og det vil også bety lavere marginer enn da de hadde kartellvirksomhet med full kontroll over distribusjonskanalene.

Lenke til kommentar

Snart kan man bare vurdere å flytte til Kina så man slipper 5 år med frustrerende og provoserend lovendringer stadig vekk til vi er på samme nivå som Kina. Like greit å hoppe rett i det og svelge hele pillen med en gang.

 

Det er ingen problemer å sperre VPN tilbydere da dette er statiske IP adresser. VPN tjenester vil også blokkeres mot div. tjenester om ikke lang tid.

 

Å sperre VPN tror jeg neppe vil bli gjort, det er ikke akkurat som det ikke har mange nyttige funksjoner utover piratkopiering.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

ATW:

Det er kun et tidspørsmål før tjenester vil sperre brukere som kommer via VPN. Dette fordi bransjen taper store penger på folk som bruker VPN for å få tilgang til eks. BBC, Onlive, Netflix osv. Noen av slike tjenester er betaltjenester som ikke rammes like hardt som de som er geografisk betinget gratistjenester, men misbruk av betaltjenestene skaper også et problem i distribusjonsbetingelser og avtaler.

 

Når problemet blir stort nok vil mottiltak komme som alltid. VPN er nok det neste etter piratkopiering som vil få lide.

Man vil ikke sperre VPN generelt, som jeg heller ikke har sagt, men div. tjenester vil etterhvert filtrere ut VPN tilbydere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ATW:

Det er kun et tidspørsmål før tjenester vil sperre brukere som kommer via VPN. Dette fordi bransjen taper store penger på folk som bruker VPN for å få tilgang til eks. BBC, Netflix osv. Når problemet blir stort nok vil mottiltak komme som alltid. VPN er nok det neste etter piratkopiering som vil få lide.

 

BBC osv, kanskje, men det har ingenting med piratkopiering å gjøre, her snakker vi om å sperre VPN-tjenester for å hindre piratkopiering, mao må et statlig organ sperre vpn-tjenester, det tviler jeg på kommer til å skje. VPN er mye brukt i feks bedrifter.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Her snakker vi om det vi velger å snakke om ifb. med å innskrenke internett :).

 

Ok, greit nok, men når folk snakker om piratkopiering, og VPN i den forbindelse, og du plutselig snakker om å sperre for VPN-tilbydere, så blir det lett misforståelser.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

ATW:

Det kommer vel ganske klart frem i mitt innlegg i den første linjen du ikke quoter at jeg snakker utover akkurat kun piratkopiering og generell sensurering av internett? Er det heller ingen andre innlegg som snakker om sensurering av internett?

 

Men no worries, å snakke forbi hverandre på forum er ikke uvanlig.

 

Xander:

:thumbup:

 

 

EDIT:

Det var forøvrig også et veldig flott generelt tips Xander, thanks. Så hele broadcasten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange her som overvurderer folks tekniske ferdigheter dersom de tror de fleste vil sitte bak VPN og alternativ DNS server gitt at nok tiltak mot piratkopiering blir gjennomført.

 

Jeg tror særlig sperring av sider kan være svært effektivt mot piratkopiering da det gjør piratkopiering utilgjengelig for hvermansen, selv om det selvsagt er mulig for den teknisk kyndige.

 

Jeg er på en annen side veldig skeptisk til at man setter opp infrastrukturen for å sperre nettsider og lager lovverk som gjør at privateorganisasjoner tar over etterforskningen av piratsaker. Jeg mener at dersom man ønsker å gjøre noe med piratkopiering, så må det være politiet som skal gjøre dette (via f.eks. øremerkede penger, kontroller som tilsvarer farskontroller og forenklede forelegg).

 

Torrents er også relativt komplisert på teknisk nivå, programmene som benytter de er derimot råenkle å bruke, om det blir reelle problemer med dette, så vil det komme ting som går rundt det på en enkel måte for brukeren.

 

AtW

Det å reroute trafikk krever at man har maskiner å reroute igjennom, noe som normalt sett koster penger (særlig dersom det skal dyttes store mengder data for store mengder mennekser). Med mindre det kommer rike piratonkler som er villig til å ta denne kontinuerlige utgiften ser jeg ikke helt hvordan dette kan bli like brukevennelig som dagens opplegg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...