Gå til innhold

AMDs planer for 2011 er lekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg ikke skjønner meg på ...

Hva er det som får folk til å bli lojale kunder av den ene eller andre produsenten?

 

Jeg er for tiden (og har de siste årene) vært såkalt "lojal" kunde av AMD. Interessant spørsmål du stiller som får meg til å tenke litt...

 

Jeg tror det som har skjedd med AMD og min "lojalitet" har gått gradvis over årene. AMD kapret meg som kunde dengang jeg hadde et Pentium1-system som ikke lot seg oppgradere høyere enn 150-200Mhz. AMD hadde en prosessor ute som het K6-2 den gangen som jeg kunne kjøre på 400 eller 450 Mhz med mitt gamle Pentium-hovedkort (senere byttet ut med en K6-3). Dette i sin tid førte til at jeg valgte AMD neste gang, da med et Duron-system (600Mhz tror jeg det var). Dette systemet klarte jeg etterhvert (med blyanttrikset) såvidt kjøre på en noe underklokket Athlon XP 2000+, og følte at jeg hadde fått mye for pengene. Når tiden kom for å bytte system ble det AMD på nytt.

 

Så hva er det som gjør at AMD satser på å tilby oppgraderinger til eksisterende hovedkort og god fremover/bakoverkompatibilitet? Er det fordi AMD er "snillere" enn Intel? Nei, det er nok fordi som underdog er de i en posisjon hvor de må forsøke å tilby noe annerledes enn Intel for å lokke til seg kundene deres. Det de har endt opp med er en modell som gjør at jeg som kunde føler meg mer fornøyd.

 

Ellers skal man ikke se bort ifra at man kanskje på prinsipiellt grunnlag burde være forsiktig med å støtte opp om en monopolist, men det er sjelden man trenger å ty til prinsipper da monopolister som regel er flinke til å røpe arrogansen sin.

 

Jeg har også friskt i minnet flere anklager mot Intel opp igjennom årene for skitten markedspraksis og mye grunnet dette har AMD vært på randen av konkurs. (Da de virkelig begynte å puste Intel i nakken under K7 Athlon-epoken, måtte Intel ut med en hard albue og sørge for at AMD ikke syklet forbi og opp i ledelse)

 

Alt i alt, sammensatte grunner, men det skal ganske mye til før jeg nå går over til Intel, da AMD stort sett tilbyr like god/bedre pris/ytelse i de segmenter jeg er interessert i.

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke skjønner meg på ...

Hva er det som får folk til å bli lojale kunder av den ene eller andre produsenten?

Er det ikke bedre å være kunde av den produsenten som til enhver tid lager de beste prosessorene/skjermkortene? Eller i hvert fall har den beste kombinasjonen av ytelse og pris?

Dere får ha meg unnskyldt, men jeg synes bare denslags "lojalitet" har noe pubertalt over seg.

 

Hilsen en som har vekslet mellom Intel, AMD (ATI) og Nvidia så lenge han har hatt datamaskiner (som er lenge), og som alltid har handlet det som han til enhver tid synes er det beste kjøpet, uavhengig av produsent.

 

Spør Simen1. Blodfanboy nr. 1 av ymse merker både i Hardware og Software.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg velger det jeg mener er best, innenfor en pris jeg føler meg komfortabel med. Lønn, tilbake på skatten, sparepengenes vekst, innkjøp av andre leketøy, osv varierer fra år til år så komfort-grensen varierer også.

 

Jeg legger sikkert vekt på ulike faktorer enn dere når jeg skal velge enn mange andre, men innenfor min rangering av faktorer ligger pris/ytelse høyt. En annen ting som ligger høyt er sunn konkurranse. Å følge med på hva som gir mest pris/ytelse i min komfortsone er enkelt og kontinuerlig. Men det er ikke alltid det klaffer med sunn konkurranse. Derfor passer jeg på å time kjøpene. Jeg foretrekker å kjøpe ting som har vært på markedet minst en måned (feilretting) men som ikke er mer enn et år gammelt. Jeg vil jo ikke kjøpe et produkt rett før det kommer noe nytt og bedre.

 

Når det gjelder sunn konkurranse så styrer jeg glatt unna dominante markedsledere på de tidspunkt andre gir mer for pengene. For Intel/AMD sin del så er det vel ca 8 år siden jeg kjøpte maskin med AMD-prosessor. I mellomtiden har jeg kjøpt en med Intel (Atom) og fått gratis en annen med Intel (C2D). Neste kjøp blir antageligvis zambezi. Skuffer den fælt så går jeg enten for llano eller etterfølgeren med bulldozer-kjerner "Trinity". Antagelig er zambezi en blindvei med tanke på sokkel og oppgraderbarhet så vi får se.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Simen1, du mener altså at ryktet ditt er helt ufortjent? At du aldri velger å promotere AMD i høyere grad enn Intel? At du ikke som regel trekker fram AMDs styrker i artikler om Intel, og sjeldent gir sistnevnte ros for å ha tatt det neste steget? dontgetit.gif

 

For meg virker det iallefall som du nærmest alltid vinkler det slikt at AMD kommer positivt ut, om det så skal være 6-kjerneprosessorene deres eller trekjener i bærbare. Gjennom å bare eksponere de få unntakene der AMD er best forsøker du å få det til å se ut som om AMD er et helhetlig overlegent merke.

Lenke til kommentar

Nei, jeg synes faktisk ikke at AMD sin lillebror-status skal være grunnlaget for den slags ensidig promotering. Intel fortjener også skryt for å dytte teknologien videre ved hver lansering. Når du f. eks. følger opp på her lille AMD-artikkel og unnlater å legge igjen et eneste et ved testen av Intel Core i5 2500K, synes jeg det vitner om interesse for merke snarere enn teknologi. Mener selvsagt ikke at du skal obligatorisk være tilstede i enhver Intel tråd, men det er tydelig at brukere fanger opp denne favoritiseringen som vel i overkant noen ganger.

Lenke til kommentar

En sak har alltid (minst) to sider. Hvis det er noe som virkelig er ensidig så er det å la AMD-mobberne få regjere uimotsagt og uten å jekke de ned på et mer nyansert nivå.

 

Når jeg ikke kommenterer Core i5 2500K så er det fordi jeg ikke har noe å tilføye. Den gjør det bra i testen og får skryt etterpå. Hva skal jeg liksom protestere på? Eller skal jeg spamme med innholdsløse "jeg er enig med de 10 foregående innleggene"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke i kamp mot intel men mot sneversynt ensidighet. En sak har som sagt flere sider og det er viktig å belyse alle sidene for at folk skal få et nyansert syn på saken. Hvis du har fulgt med på andre temaer jeg har diskutert her på forumet så bør det være klart at det ikke gjelder bare AMD/Intel. Jeg har en rekke ganger også sagt i mot AMD-tilhengere når de sprer AMD-positiv feilinformasjon for å gi et mer balansert syn på sakene.

 

Men jeg skjønner at jeg kan virke som AMD-tilhenger når Intel-klanen har flest tilhengere og dermed oftere enn AMD-klanen trenger å jekkes ned med mer balansert info.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med de siste dagers lanseringer med windows 8, så forstår jeg at ytelse er ikke alt. Nå er det strømgjerrighet som teller om man skal selge flest mulig cpu'er. Samtidig som ARM kommer til å bli en sterk konkurrent til intel og amd, men det er noen år til, arm har foreløpig ikke 64bits støtte, men når det kommer må amd og intel virkelig jobbe hardt for å holde på salgstallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...