Gå til innhold

Hvordan burde man reagere om man blir kalt for en nerd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg bryr meg lite. Skal ein henge seg opp i ordbuk så er geek eit snillare ord enn nerd, men eg slutta å bry meg om sånt for lenge sidan. Synest ikkje eg er stor nok PC-entusiast til å kalle meg geek heller.

 

Den beste måten å bli kvitt sånt på er å ignorere det eller ha eit bra comeback, ala det Lumpness skriv.

Lenke til kommentar

Ordet "geek" trenger ikke å bety noe med data eller spill, og ei noe negativt. Wikipedia forteller oss:

Geek er slang for en person med sterk binding til et fagområde. Det finnes flere varianter, og det kan nevnes hippiegeeks, arkgeeks, highgeeks, gadgetgeek, kulturgeeks, og egogeeks. De siste blir ofte oppfattet som wannabees av teknologisk orienterte geeks, men blir også koblet til geeks som i utstrakt grad er involvert i publisering på nettet. Distinksjoner oppstår og forsvinner på bakgrunn av strømninger i kulturen.
Endret av Idríal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ordet "geek" trenger ikke å bety noe med data eller spill, og ei noe negativt. Wikipedia forteller oss:

"Nerd" derimot.

En nerd er en person med et snevert interesseområde eller en sær hobby, men som har uvanlig god kunnskap og forståelse på dette området. Ordet brukes også ofte generelt nedsettende om en person som er intelligent eller skoleflink, men som er dårligere utrustet sosialt eller utseendemessig.
Lenke til kommentar

Ordet "geek" trenger ikke å bety noe med data eller spill, og ei noe negativt. Wikipedia forteller oss:

"Nerd" derimot.

En nerd er en person med et snevert interesseområde eller en sær hobby, men som har uvanlig god kunnskap og forståelse på dette området. Ordet brukes også ofte generelt nedsettende om en person som er intelligent eller skoleflink, men som er dårligere utrustet sosialt eller utseendemessig.

 

Jeg ser faktisk på nerd og geek som én og samme "ting".

Lenke til kommentar

Man bør ikke reagere i det hele tatt.

Hvis man viser sinne har man "tapt", samme om man føler at man må forsvare seg.

Tapt hva? Spillet? Spillet hvor det er om å ignorere våre innebygde forsvarsmekanismer?

 

Folk som mobber/erter er ute etter reaksjoner, samme faen hvilke.

Hvis de snakker til en vegg derimot, knuses hele virkeligheten deres.

 

Å si ting tilbake i aggresjon er da ingen forsvarsmekanisme, det er noe man gjør om man føler man må bevise noe.

Hvis man føler at man må bevise noe hele tida er man ikke akurrat verdens mest individuelle og selvsikre person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om mobberne godtar den reaksjonen? Hva om de bare ler, fortsetter å mobbe og går etterhvert fysisk til verks for å få en reaksjon? Da har man «tapt», så lenge man ikke gjør noe med saken.

 

Å beskytte sin person vil jeg påstå er en forsvarsmekanisme, jo. Trådstarter trenger ikke (så vidt jeg vet) å bevise noe hele tiden. Han trenger bare å vise mobberne at de ikke skal bedrive faenskap på hans bekostning.

 

Redigert: Fjernet sitatet.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de hadde godtatt den reaksjonen hvis den var genuin. Det ville vært som å mobbe en 80 år gammel krigsveteran.

Selvsikkerhet er en ekstremt sterk kvalitet. De hadde nok kanskje ledd, men bare fordi de selv var usikre.

Jeg vil kalle det å gjøre noe med saken.

 

Det er jo klart det er bra å stå opp for seg selv, det er også er en sterk kvalitet.

Hvis man ikke kan det, så kan man vel egentlig ikke gjøre stort annet heller.

Men jeg mener at det er fint om man ikke trenger det en gang, og heller knipse vekk mobberne som om de var like ufarlige som mygg.

 

Er vel flere måter å bekjempe saken på, men å bygge selvtillit er nok det aller beste.

Hvis man har det i boks, kan man vel velge selv om man vil si noe til mobberne, eller bare heve seg over det hele.

 

BTW, jeg har også gått på skole og var tidenes mest usikre.

Jeg vet det ikke er lett. Jeg ble ikke mobbet da, men hvis jeg hadde blitt det så hadde det ikke vært lett for meg.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dagens samfunn er nerd et ord som ofte blir brukt, gjerne til elever som er flinke på skolen. Er selv en av disse elevene som utsatt for slike verbale angrep. Nerd regnes vel som et skjellsord, og hvordan bør man reagere når man blir kalt slike ting? Bør man se positivt eller negativt på det?

Nerd er i mitt hode et hederstegn, se på Bill Gates, Steve Wozniak, Al Gore, "Notch", Sergey Brin og Larry Page, alle sammen nerder, Bill Gates er til og med en arketypisk nerd, med alle aspektene av seg 100% "nerdete".

 

Vi går mot et høyteknologisk samfunn der nerdene om få år vil være vinnerene, og de sportiteresserte og kunnskapskye menneskene vil bli de mobbede og utstøtte.

 

Å være nerd er bra, å være nerd er positivt, å være nerd vil si at folk ser rart på deg fordi man er annerledes, og jeg ELSKER å være nerd, som leser bøker om kvantefysikk fordi det er spennende, eller lager websider som en hobby. Jeg lenge jeg lever vil jeg være stolt av å være nerd, å bli forbundet med de siste 40 årenes smarteste mennesker, og til dels rikeste.

 

Alle som bruker ordet "nerd" som skjellsord er ikke verdt ens bekjentskap.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi går mot et høyteknologisk samfunn der nerdene om få år vil være vinnerene, og de sportiteresserte og kunnskapskye menneskene vil bli de mobbede og utstøtte.

Tullball. Man trenger ikke en master i matematikk for å gjøre suksess, ei heller i framtiden. Tvert imot er det de som ikke blir sett på som nerder men som allikevel er smarte som vil gjøre det skarpest, det å være sosialt tilgjengelig, morsom, hyggelig etc er viktig i nesten alle jobber.

 

Nå vet jeg at ordet "nerd" ikke egentlig betyr en innadvendt jævel med briller som hviler på kvisene så er det antakeligvis derfor folk flest blir kalt nerder. Prøv å ikke være så usmakelig med at du vet noe som andre ikke gjør, så kanskje du ikke vil bli oppfattet som en nerd men heller som en smart og kul type.

Lenke til kommentar

Vi går mot et høyteknologisk samfunn der nerdene om få år vil være vinnerene, og de sportiteresserte og kunnskapskye menneskene vil bli de mobbede og utstøtte.

Tullball. Man trenger ikke en master i matematikk for å gjøre suksess, ei heller i framtiden. Tvert imot er det de som ikke blir sett på som nerder men som allikevel er smarte som vil gjøre det skarpest, det å være sosialt tilgjengelig, morsom, hyggelig etc er viktig i nesten alle jobber.

 

Nå vet jeg at ordet "nerd" ikke egentlig betyr en innadvendt jævel med briller som hviler på kvisene så er det antakeligvis derfor folk flest blir kalt nerder. Prøv å ikke være så usmakelig med at du vet noe som andre ikke gjør, så kanskje du ikke vil bli oppfattet som en nerd men heller som en smart og kul type.

Nevnte aldri noe om "master i matematikk", utdannelse er irrellevant for ens nerdestatus, for er mange personer som er SIVING innen IT/IKT og som ikke har det minste til felles med med mange av de folkene som dominerer "Programmering og webutvikling"-underforumet her på diskusjon.no.

 

Nerd er for det meste at man er flink til andre ting enn sport, (hvertfall er det definisjonen en amerikansk 'high school'-elev ville brukt).

 

Hvorfor vil man være "kul"?? for de "kule" personene på min ungdomskole, og videregående var mennesker som var dumme som brød. Nei takk, jeg vil heller bli stemplet som en nerd, og det med jobber, så er det slik at i yrker nerder går til er det forstått at man er kanskje ikke så flink med mennesker, (man setter ikke en innadvendt nerd på salgstaben sin :p ). En datanerd som sitter i et kontorlandskap å programmerer hele dagen trenger bare det mest grunnlegende av sosiale antenner.

 

men en av grunnene til at nerder har i manges sinn blitt en innadvendt person med dårlige sosialiseringsevner er litt pga sykdommen "Asberger" som er en autismeform som gjør folk "sykelig sjenert" OG veldig ofte fokusert på en bestemt ting. Flere har spekulert i om at Bill Gates har nettopp dette.

 

Men nå er vi så lang off topic at vi nesten er over horisonten, mitt oprinnelige poeng står: det er absolutt ingenting galt med å være nerd, og i manges øyne, inkludert mine er det positivt. Til og med modellspirene av noen medelever mens jeg gikk på skole, respekterte meg kanskje ikke fordi jeg var "kul" men gjett hvem de kom til for å løse dataproblem, eller lære bilderedigering? det var meg, NERDEN ;)

 

Nerder er akkurat som fotballinteresserte, vi bare liker datamaskiner og naturfag, mens de kule liker sport og gym, vi kler oss ut som narutokarakterer for å vise hva vi bryr oss om, fotballinteresserte går i fotballtrøyer, eller sjerf!

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...