Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2 eksamen våren 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan dere mene at ikke den var ille? Selv synes den var rimelig saftig og jeg går kjemi på NTNU på andre året. :)

 

En oppgave som irriterte meg i del 1 var den der en skulle regne ut prosentandel av teoretisk maksimalt utbytte UTEN kalkulator. Greit nok at svaralternativene var veldig ulike, men tipper de som er litt usikre på hoderegning sleit her.

Lenke til kommentar

Den bufferkapasitet oppgaven var den eneste jeg ikke fikk tid til å svare på.. Stømmen og lyset gikk under eksamen, så måtte stresse med å bytte rom og sånt.. Hehe.

Så genialt at løsningen på del 1 er komt ut allerede da. Ser ut til at den har gått veldig bra for min del hvertfall.. Blir spennende med del 2.

Lenke til kommentar

Fikk dere ha med eksamensarket med oppgaver hjem?

 

Og var det flere som sstussa på 2 b) 1)

Hvorfor skal man tilsette kaliumpermanganat i kaliumpermanganaten?

 

Jeg fikk en ekstra time siden jeg må ha data på eksamen, og er svaksynt. Hjalp ganske godt å ha disse struktuformlene og kopiere over til paint for så å fikse dem om til svarene, så slapp jeg å tegne selv :)

 

Satt 5 timer og 40 minutter da, og jeg spiste ikke lunch.

 

Generelt sett synes jeg at oppgavene var lettere faglig sett enn de gamle eksamensoppgavene, fordi her følte jeg at jeg fikk skrevet gode og utfyllende svar istedet for overfladiske antakelser.

 

Jeg fikk 51,8 mL selv; fint at ikke folk falt i fella der. Gjorde det nesten selv.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

jeg så på det burderingsakret de har, og der har udir foreslått 80 % som ståkarakater! :o

 

Hva feiler det dem da? 80 % er A i de fleste tilfeller i det engelske motstykket til videregående.

 

Hvor ser du at man må ha 80%? Det hørtes veldig mye ut, hehe.

 

Hadde den idag jeg også, svarte på alt utenom den oppg dere diskutere her oppe med HCl i den bufferen, også vet jeg at jeg fikk feil på noen oppg (den siste regneoppgaven i den jern-oppgaven feks). Så håper det går greit iallefall. Ble litt stressa av den 80%'en! :p

Lenke til kommentar

Jeg prøvde med en slags gjennomsnittskonstant og alt det der, men fikk et avvikende svar. Jeg så at å kjøre fort igjennom kalkulatoren ved å bruke regreskjonsgrafen ga meg 98,4 mg istedet for 99,6 mg.

 

Kom ikke på noen bestemte feilkilder som sier at den er lavere enn 100 mg. Jeg dreiv istedet å la ut om en generell unøyaktighet, og sånt.

Lenke til kommentar

Kjørte regresjon jeg også, men endte opp med å regne baklengs, (9,8mg*4) og fikk at absorbansen "skulle være" (39,4mg/L), og triksa til avlesninga så det passet. La inn (0,0) en del ganger i lista på kalkulatoren sammen med dataene og kom ganske nære dette tallet såvidt jeg husker.

 

Angående usikkerhet tenkte jeg at dersom mengden tinn(II)-ioner som var foreslått tilsatt i oppgaven ikke nøyaktig tilsvarer mengden eventuelle jern(III)-ioner i løsningen vil også tinn(II) bli oksidert av permanganaten. Ellers var det bare tullball om unøyaktig lab-arbeid osv på meg også :)

 

Og melder meg i køen for oppgavesettet til Del 1!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...