Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2 eksamen våren 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FOUND IT!

http://realisten.com/smf/index.php?topic=4154.165

(Bla nedover og finn.)

 

EDIT 1:

Fikk bare 14 / 20

 

(Mulig det var 15; var usikker på hva jeg svarte på en av dem.)

Følte at det var tilnærmet 90-100 % på oppgave to da.

 

EDIT 2:

Det sto 0-80 % stryk på vurderingsrettleiinga for sensorer....

 

 

Er vel sagt på realisten og at den 0-80 er et veiledende tall, og vil bli endret på når den der forhåndssensuren kommer neste uke. Det KAN jo faktisk ikke være 80%, da vil jo latterlig mange stryke..?

 

 

Fikk 19 (muligens 18, husker ikke helt) av 20 riktig på multiple choice, så den er jeg fornøyd med.

Lenke til kommentar

Nettop det tenkte jeg også. 80 % er vel femmer, og det trur jeg at jeg har sikra meg.

 

For det kan jo ikke være 80%, haha, da stryker jo 90% av elevene..

Men hva er det egentlig i den forhåndssensuren? Er det et løsningsforslag, eller.. bare sånn 0-25%= 1 osv?

Lenke til kommentar

Nettop det tenkte jeg også. 80 % er vel femmer, og det trur jeg at jeg har sikra meg.

 

For det kan jo ikke være 80%, haha, da stryker jo 90% av elevene..

Men hva er det egentlig i den forhåndssensuren? Er det et løsningsforslag, eller.. bare sånn 0-25%= 1 osv?

Det var bare sånn blankt template-skjema som sensor kan føre inn resultata på. En slags score-table så og si. Forhåndssensuren er ikke før den 30. allikevel.

Lenke til kommentar

Nettop det tenkte jeg også. 80 % er vel femmer, og det trur jeg at jeg har sikra meg.

 

For det kan jo ikke være 80%, haha, da stryker jo 90% av elevene..

Men hva er det egentlig i den forhåndssensuren? Er det et løsningsforslag, eller.. bare sånn 0-25%= 1 osv?

Det var bare sånn blankt template-skjema som sensor kan føre inn resultata på. En slags score-table så og si. Forhåndssensuren er ikke før den 30. allikevel.

 

Vet det ikke er før 30 :) Men står det der at 80%=5 osv, feks?

Lenke til kommentar

Kan noen vise hvordan dere regnet ut den tilsetning av saltsyre-oppgaven?

Jeg trodde det gikk greit, men har tydeligvis bomma for fikk langt over 51 ml..

Du regna ut forholdet ikke sant?

 

[Tris]

------ = 0,54

[syre]

 

Det ble tilsatt syre, og bufferen vil reagere og danne mer av den sure koponenten. Det vil si at:

 

([Tris] - x) / ([syre] + x) = 0,54

 

Når du skulle regne ut kapasiteten, gjøres det slik:

 

(0,07 mol/L - x) / (0,13 mol/L + x) = 1/10

10(0,07 - x) = 0,13 + x

0,70 - 10x = 0,13 + x

11x = 0,57

x = 0,052 (mol/L)

 

Sida syra var 1 M så vil det da bli ~52 mL

 

Brukte omtrentlige tall her, men du ser tegninga.

Tror det var slik det skulle gjøres.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

aha, ser at jeg har regnet ut forholdet syre:base og ikke base:syre og brukt det tallet isteden.. Crap!

 

Hvordan fant du konsentrasjonen av tris og syra igjen?

Har mistet notatene mine dessverre :(

 

Og hvordan gjorde du b oppgaven? Og konklusjonen på a?

Det var 0,200 mol/L Tris.

Det blei tilsatt HCl til at pH minket til 7,6.

Det vil si at noe av Trisen reagerte, og da blir det mindre tris:

 

4a? Vel, pKa er lik 8,07. Bufferområde er pKa +/- 1. pH-verdier utover dette vil føre til at bufferen sprenges.

 

Hva var b igjen?

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Jeg syntes del 2 var relativt vanskelig i forhold til tiligere år. Det var jo nesten bare organisk kjemi. Dessuten ble det stilt spørsmål en ikke har grunnlag for å svare på med lærerværket "Kjemien stemmer".

 

Det står ingen steder at dobbeltbindingene i en fenylgruppe ikke adderer brom, uheldigvis har ikke min lærer nevnt dette heller. Heldigvis gamblet jeg på at det var slik på oppgaven med påvisning av styren.

 

Oppgaven med uorganisk kvantitativ analyse i del 1, med BTB som ble grønn, og utfelling med hvitt bunnfall kan jeg heller ikke se at jeg hadde noe grunnlag til å svare på. At BTB tydligvis er grønn ved pH=7 står ingen steder. Ikke har læreren vår nevnt det heller :(. Regnet derfor med at volumet av løsningen var så stort, og konsentrasjonen av NH4+ fra saltet jeg valgte ble så liten at en ikke fikk noe nevneverdig utslag på indikatoren.

Endret av Szmekken
Lenke til kommentar

Jeg syntes del 2 var relativt vanskelig i forhold til tiligere år. Det var jo nesten bare organisk kjemi. Dessuten ble det stilt spørsmål en ikke har grunnlag for å svare på med lærerværket "Kjemien stemmer".

 

Det står ingen steder at dobbeltbindingene i en fenylgruppe ikke adderer brom, uheldigvis har ikke min lærer nevnt dette heller. Heldigvis gamblet jeg på at det var slik på oppgaven med påvisning av styren.

 

Oppgaven med uorganisk kvantitativ analyse i del 1, med BTB som ble grønn, og utfelling med hvitt bunnfall kan jeg heller ikke se at jeg hadde noe grunnlag til å svare på. At BTB tydligvis er grønn ved pH=7 står ingen steder. Ikke har læreren vår nevnt det heller :(. Regnet derfor med at volumet av løsningen var så stort, og konsentrasjonen av NH4+ fra saltet jeg valgte ble så liten at en ikke fikk noe nevneverdig utslag på indikatoren.

 

Er langt på vei enig med deg! Synes det var svært stor forskjell i hvor mye del 1 og del 2 krevde av eksaminanden. Når det gjelder at dobbeltbindingene i en fenylgruppe ikke adderer brom, tror jeg at jeg har hatt griseflaks. Jeg tenkte rett og slett ikke over at det var dobbeltbindinger i fenylgruppen, og skrev at man ved å tilsette brom kunne se om den andre dobbeltbindingen i molekylet var der eller ei.

 

At BTB er grønn ved pH=7 trodde jeg var grunnleggende kunnskap? Det er godt mulig dette varierer fra skole til skole, men da jeg gikk på ungdomsskolen og lærte om syrer og baser, brukte vi BTB som indikator. Da lærte vi at gul var syre, blå var bare og grønn var nøytral. Det slo meg derfor ikke at dette ikke var opplysninger som stod i Kjemien Stemmer. Men kanskje er det litt selvsagt? At midt i mellom gul og blå, ligger grønn?

Lenke til kommentar

Er langt på vei enig med deg! Synes det var svært stor forskjell i hvor mye del 1 og del 2 krevde av eksaminanden. Når det gjelder at dobbeltbindingene i en fenylgruppe ikke adderer brom, tror jeg at jeg har hatt griseflaks. Jeg tenkte rett og slett ikke over at det var dobbeltbindinger i fenylgruppen, og skrev at man ved å tilsette brom kunne se om den andre dobbeltbindingen i molekylet var der eller ei.

 

At BTB er grønn ved pH=7 trodde jeg var grunnleggende kunnskap? Det er godt mulig dette varierer fra skole til skole, men da jeg gikk på ungdomsskolen og lærte om syrer og baser, brukte vi BTB som indikator. Da lærte vi at gul var syre, blå var bare og grønn var nøytral. Det slo meg derfor ikke at dette ikke var opplysninger som stod i Kjemien Stemmer. Men kanskje er det litt selvsagt? At midt i mellom gul og blå, ligger grønn?

 

Joda, i ettertid ser jeg jo at det er logisk, men jeg er sikker på at jeg hadde husket det om jeg hadde hørt det i løpet av året. Det står hverken i Kjemien stemmer 1,2, eller i formelheftet. Surt poeng å tape.

 

Hvis jeg har husket riktig har jeg fått 17/20 riktige på del 1. Del 2 gikk greit, med unntak av at jeg missforsto at redokstittreringen var "motsatt" som noen sier her. Regner med at jeg får delvis riktig likevel om jeg har riktig i forhold til feiltolkningen min. Det er vel samme regler for følgefeil her som i matten?

 

Regner med at jeg klager om jeg får lavere enn 5. Kjemi 2 er unasett latterlig mye vanskeligere enn Kjemi 1. 6 der var helt overkommelig. Jeg er spent på hvordan muntlig Kjemi 2 blir i morgen ;P

Lenke til kommentar

Er langt på vei enig med deg! Synes det var svært stor forskjell i hvor mye del 1 og del 2 krevde av eksaminanden. Når det gjelder at dobbeltbindingene i en fenylgruppe ikke adderer brom, tror jeg at jeg har hatt griseflaks. Jeg tenkte rett og slett ikke over at det var dobbeltbindinger i fenylgruppen, og skrev at man ved å tilsette brom kunne se om den andre dobbeltbindingen i molekylet var der eller ei.

 

At BTB er grønn ved pH=7 trodde jeg var grunnleggende kunnskap? Det er godt mulig dette varierer fra skole til skole, men da jeg gikk på ungdomsskolen og lærte om syrer og baser, brukte vi BTB som indikator. Da lærte vi at gul var syre, blå var bare og grønn var nøytral. Det slo meg derfor ikke at dette ikke var opplysninger som stod i Kjemien Stemmer. Men kanskje er det litt selvsagt? At midt i mellom gul og blå, ligger grønn?

 

Joda, i ettertid ser jeg jo at det er logisk, men jeg er sikker på at jeg hadde husket det om jeg hadde hørt det i løpet av året. Det står hverken i Kjemien stemmer 1,2, eller i formelheftet. Surt poeng å tape.

 

Hvis jeg har husket riktig har jeg fått 17/20 riktige på del 1. Del 2 gikk greit, med unntak av at jeg missforsto at redokstittreringen var "motsatt" som noen sier her. Regner med at jeg får delvis riktig likevel om jeg har riktig i forhold til feiltolkningen min. Det er vel samme regler for følgefeil her som i matten?

 

Regner med at jeg klager om jeg får lavere enn 5. Kjemi 2 er unasett latterlig mye vanskeligere enn Kjemi 1. 6 der var helt overkommelig. Jeg er spent på hvordan muntlig Kjemi 2 blir i morgen ;P

 

Det burde være samme regler for følgefeil her, men du må nok regne med å bli trukket litt. Forhåpentligvis er det en sensor med evne til å utøve skjønn som retter eksamenen din. Er forøvrig enig med deg i at Kjemi 2 er forferdelig mye vanskeligere enn Kjemi 1. Greide riktignok bare 5 i Kjemi 1, takket være en uheldig prøve på slutten av året. Men jeg tror aldri jeg har jobbet så mye med et fag som jeg har jobbet med kjemi 2 (kanskje matte R2?). Veldig, veldig stor forskjell. Synes helt ærlig at man skulle blitt belønnet med et helt realfagspoeng for Kjemi 2, på lik linje med R2 og Fysikk 2.

 

Du får ha lykke til på muntlig eksamen i morgen, glad det ikke er meg for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...