Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2 eksamen våren 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg har 7-8 feil på del 2 kan det fremdeles gå?

Igjen: Det varierer på sensor og hvilke oppgaver. Tror de vektes forskjellig, og det kan da være en sensor med hode oppi ræva som setter høyere krav også.

 

Men da bør jeg iallefall få 4.. 4 er helt ok, meeeen er vel ikke storfornøyd med det.

Lenke til kommentar

Legger så vanvittig press på meg selv fordi jeg ønsker å komme inn på psykologi på UiO, og jeg har et karaktersnitt som ligger heeeeelt i grenseland.

 

OT: Samme her.Er avhengig av å få femmere på eksamen, da har jeg kanskje (!) en sjanse. Jeg gir alt jeg kan og allikevel så er det ikke bra nok. Kjipt. Satser på å ta årsstudium psykologi (hvis jeg kommer inn der da :( ) hvis ikke kommer inn på profesjon i Oslo.

Lenke til kommentar

Har kjemi 1 i år og ble litt nyskjerrig på eksamen. Er det en riktig observasjon å si at i flervalgsspørsmålene er >50% Kjemi 1 pensum?

 

a, h, j, k, m, o(kanskje), p og t er de jeg ser er utenfor Kj1 pensum. Resten er jo Kj1 oppgaver med normal vanskelighet. Med andre ord er 12/20 oppgaver dekket i kjemi 1.

 

Oppgave 2:

 

A1 er vel dekket under kjemi 1 pensum også(?),har ikke helt kommet igang med dette enda i år, så er ikke 100% sikker på svaret og derfor ikke 100% sikker på at det er dekket.

 

A2 ble dekket i naturfag pensumet på vg1. kondensasjons reaksjon mellom 2 aminosyrer, og supplementert med organisk kjemi fra kj1.

 

A3 er ikke dekket. Har ikke hørt om substitusjons reaksjoner enda.

 

B1 standard balansering

 

B2 endepunktet er når alt av den begrensende faktoren, MnO4-, har reagert og blitt til Mn2+. Vi finner endepunktet ved å observere når løsningnen blir sur. Til dette er det praktisk å bruke indikatoren btb i løsningen, som slår om når pH faller under 7. Når den slår om permanent har alt MnO4- reagert og titreringen har nådd endepunktet. (er dette på noen som helst måte riktig? isåfall er det dekket/delvis dekket i kj1)

 

B3 Skjønner ikke helt hva de mener, men Konsentrasjonen blir nå iallefall større? Tenker at det ikke kan være et så simpelt svar som mer stoff i løsningen, større konsentrasjon av stoff i løsningen, men samtidig skjønner jeg ikke hva annet det kan bli.

 

C1 er Kj1 pensum

 

C2 er kj1 pensum

 

C3 er ikke kj1 pensum

 

D1 Naturfag og kj1 pensum

 

D2 ser grei ut, men kan være verre enn den ser ut som ettersom jeg ser at jeg ikke klarer å forklare hvorfor det skjer.

 

D3 Tror kanskje ikke dette er dekket i Kj1 pensum.

 

Konklusjonen jeg trekker her er at Kj1 pensum er en stor del av del 1 på Kj2 eksamen, ja faktisk mer enn 50% på del 1 er kj1 pensum.

 

Noe interessant å ha med seg for oss som kanskje skal ha eksamen til neste år.

Lenke til kommentar

Eksamensoppgavene er bygd opp av en overfladisk første deloppgave, og så går den dypere og dypere inn i kjemi 2-pensum.

 

Kjemi 2 går dypere til verks i redoksreaksjoner, som ble kjipt simplifisert i vg1-naturfag.

 

Vi finner endepunktet når det ikke er nok sånn standardløsning i koblen. Da vil de nylig tilsatte, lilla Mn7+-ionene ikke reduseres til Mn2+-ioner, og løsninga vil bli lilla.

Oppgave 2B kan bare gå å brenne. Det er et lurespørsmål. Standardløsninga er nedi kolben, mens den med ukjent konsentarsjon er oppi byretten.

 

 

 

Her er litt om kjemi 2 pensumet:

http://kjemienstemmer.cappelendamm.no/c308024/sammendrag/vis.html?tid=308025

 

Kjemi har en rolig og proposjonal læringskurve i forhold til fysikk.

 

Vi har for eksempel om uorganisk og organisk analyse. Organiske reaksjoner, elektrokjemi, biokjemi og materialer. Vi starter rolig da med syre-base-bufre.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Tviler ikke et sekund på at Kj2 er et veldig vanskelig fag, ble bare litt overrasket over hvor mye kjent stoff som var på del 1. Hadde forventet at det skulle være helt gresk.

 

Ser det du skriver om 2b. Ville sikkert ha sett at det var motsatt fra normalen hvis det ikke hadde vært for at læreren min har drillet oss hardt på at vi alltid finner konsentrasjonen til løsningen i titrerkolben og ikke motsatt i en titrering. Må være kjipt å gjøre samme antagelse som meg på eksamen :nei:

Lenke til kommentar

Satt under press så er disse antakelsene fine å ha om de er korrekte. Jeg høres sikkert ut som en pompøs tosk på oppgave 2b3 fordi jeg antok det samme som deg, at det i titrerkolben var den lødninga med ukjent konsentrasjon. Bortsett fra 2b2 og 2b3 tror jeg at jeg naila oppgave 2 da.

Del 2 er mye vanskeligere, men å få lov til å bruke boka er et stort pluss :D

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Mange av oppgavene handlet om analyse, det er jo ikke kjemi 1 pensum det...

Noen former for titrering er det. Jeg tror det læres om syre-base-titrering og EDTA-titrering i Kjemi 1, men den «morsomste» analysen kommer i kjemi 2 :) Bare ikke så gjevt å få på eksamen, derimot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...