Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Venninne" som "voldtar"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er verre å la Kari slippe unna, og i verste fall gjenta handlingen, enn at Per risikerer litt kjeft fra foreldrene. Hvis foreldrene hans får hele historien burde de ikke bli sinte. Overtal Per til å anmelde saken.

 

Hvor gamle er de involverte?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anmeldelse av voldtekt tror jeg ikke er veien å gå. Dette er et svært ømt tema som Per sikkert vil være flau over og finne ubehagelig i lang tid. Spesielt hvis han opplever hendelsen og hele situasjonen som traumatisk. Altså ikke gjøre det til en offentlig sak.

 

En samtale med Kari sammen med en sykesøster/annen støtteperson på skolen kan være en løsning. Men ha samtalen med en voksen som dere(gruppen) har respekt for og faktisk vil høre på. Hadde dette vært meg f.eks. ville jeg hatt en slik samtale med klasseforstanderen min gjennom ungdomskolen.

 

Også at gruppen sammen forteller Kari - på en fornuftig måte - hva dere syns om oppførselen hennes og hva hun faktisk har gjort syns jeg er på sin plass.

 

Men om du finner noe av dette riktig er en avgjørelse du tar. Det er vanskelig å gi et korrekt svar i slike situasjoner. En voksenperson som står deg/dere nær vil nok være den som er best egnet til å hjelpe dere i denne situasjonen.

 

Lykke til uansett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

(snip, ubetydelig)...

"Nei, nå skal vi kline litt..." Dermed hadde hun nærmest dratt han inn, og tvingt han/overtalt han til å ha sex med henne. Per hadde benektet, men Kari var fast bestemt. Per var tydelig beruset, etter at Kari hadde skjenket han, noe som var tydelig planlagt. Han var forøvrig jomfru, og etter hendelsen ble han så fra seg, at han ble liggende i ei grøft å gråte.

 

 

Dette er altså det jeg har fått med meg... Detaljene er usikre, siden ikke Per vil snakke om det. Jeg kjenner forøvrig ikke Per så godt, snakker bare med han en sjelden gang, siden han er ny i gjengen. Men han er så utrolig uskyldig, ordentlig og snill, og jeg synes så vanvittig synd på han! Han ble jo nærmest voldtatt av ei jente! Bestekameraten hans har hintet til at han bør si ifra og evt anmelde det, men det vil han ikke, siden da vil foreldrene finne ut at han drakk...

 

Dermed har jeg noen spørsmål:

- Hva i alle dager bør jeg gjøre?! Bør jeg si ifra til noen? Jeg har tenkt å ta med en alvorsprat med Kari neste gang jeg møter henne. Hun kan faen ikke holde på slik!

- Er dette voldtekt? Det er jo ufrivillig sex... Evt; hvilke rettigheter har han?

--> Hva synes dere?

 

 

På forhånd takk! Jeg er utrolig skuffet, forvirret, redd og ja... lettere sjokkert.

 

Har markert 2 viktige setninger. Det er en enorm forskjell på og overtale noen til seksuell omgang, og på og tvinge noen til det.

Så lenge du ikke vet akkurat nøyaktig hva som har skjedd, skal du være veldig forsiktig med å skrike ut voldtekt. Du kan jo tilby deg og prate med Per - vil han ikke, så la det være, ikke bland deg. En person som blir feil anklaget for voldtekt kan få hele livet snudd opp ned tvert.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at det her er noen big deal, men ut ifra hans reaksjon er det tydeligvis det for han. Han har mest sannsynlig ingenting å hente på å anmelde henne for å presset han til å ha sex med henne.

 

Slik jeg ser det har hun "bare" skjenket han og utnyttet at han var full, mens han "frivillig" har hatt sex med henne.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har hun "bare" skjenket han og utnyttet at han var full, mens han "frivillig" har hatt sex med henne.

Hadde saken sett annerledes ut hvis han "bare" skjenket og utnyttet at hun var full?

 

Den kommentaren stod i forhold til anmeldelse. Det er uansett ikke greit av henne å presse og utnytte han.

 

For en gutt er det mye enklere å si nei og komme seg unna.

Lenke til kommentar

For en gutt er det mye enklere å si nei og komme seg unna.

Ikke nødvendigvis, og ihvertfall ikke hvis du har blitt skjenket og er overstadig beruset.

 

Hvorfor mener du han ikke har noe å hente på å anmelde henne for voldtekt? Er det fordi han ville det selv, eller fordi du mener kvinner ikke voldtar menn?

Lenke til kommentar

Sjenker du noen (gutt eller jente) til de mister all sans og sammling med vilje så du kan ha sexs med dem er det like mye voldtekt som å bruke GHB eller andre voldtekts dop.

 

Jeg tviler på at han kan ha vært så full, da tror jeg TS hadde sagt noe om at han var helt bortevekk.

 

For en gutt er det mye enklere å si nei og komme seg unna.

Ikke nødvendigvis, og ihvertfall ikke hvis du har blitt skjenket og er overstadig beruset.

 

Hvorfor mener du han ikke har noe å hente på å anmelde henne for voldtekt? Er det fordi han ville det selv, eller fordi du mener kvinner ikke voldtar menn?

 

Jeg tror det vil være vanskelig å komme noen vei med en anmeldelse fordi bevisbyrden ligger hos han, og det her kan fort bli tolket som at hun bare har overtalt han og at han angrer i ettertid.

 

Han ville det nok ikke selv, men jeg antar at han var litt usikker på situasjonen og siden han var full så lot han seg lede. Kvinner voldtar menn de, men det er sjeldent og vanskelig å bevise.

Lenke til kommentar

Det har seg altså slik at Kari hele kvelden forsøkte å skjenke Per på alkohol med hennes drikke. Han tok imot, og ble mer og mer beruset. Kari måtte plutselig på do, og Per ble med for å vente utenfor. Da Kari var ferdig, spurte Per om de skulle gå. Da hadde Kari svart noe som: "Nei, nå skal vi kline litt..." Dermed hadde hun nærmest dratt han inn, og tvingt han/overtalt han til å ha sex med henne. Per hadde benektet, men Kari var fast bestemt. Per var tydelig beruset, etter at Kari hadde skjenket han, noe som var tydelig planlagt. Han var forøvrig jomfru, og etter hendelsen ble han så fra seg, at han ble liggende i ei grøft å gråte.

 

- Hva i alle dager bør jeg gjøre?! Bør jeg si ifra til noen? Jeg har tenkt å ta med en alvorsprat med Kari neste gang jeg møter henne. Hun kan faen ikke holde på slik!

- Er dette voldtekt? Det er jo ufrivillig sex... Evt; hvilke rettigheter har han?

--> Hva synes dere?

 

Det er ulovlig å ha seksuell omgang med en person som ikke kan si nei eller er i stand til motsette seg handlingen. Med andre ord, å servere en person alkohol i den hensikten å ha

sex med ham når han har mistet sans og samling, er voldtekt. Dersom voldtektskvinnen for eksempel hadde valgt å bruke rohypnol, ville det ikke gjort noen forskjell.

 

Per må selv velge om han vil anmelde voldtekten, men du kan opplyse ham om at loven er på hans side. Som andre har nevnt, kan det bli vanskelig å komme noen vei med en anmeldelse. Siden dere er umyndige, kan den som ga dere den aktuelle alkoholen også bli anklaget for medvirkning.

 

For alt du vet, kan det hende at dette er tenåringsdrama som er blitt blåst opp, og at Per ikke var så beruset. Han angrer sikkert, og synes det hele er ubehagelig, men når han har fått det på avstand, vil han komme over det, og være mer påpasselig i senere anledninger.

Lenke til kommentar

Per burde absolutt anmelde det hvis han mener at han er blitt voldtatt, men på den andre siden så kan det virke som en av de tilfellene hvor jenter drikker seg drita, gjør noe dumt, angrer dagen etterpå/eller ikke husker noe som helst og velger å anmelde på det grunnlaget at de nå - i dagens lys - syns at det er ubehagelig å tenke på.

 

Hvis Kari faktisk er slik du, TS, påstår at hun er så burde egentlig vennegjengen sette seg inn i å gjøre resten av VG surt for henne. Boikott henne helt, nekt å være med henne og nekt henne å være med dere. Hvis andre spør hvorfor dere ''er så slem mot kari!!'' så er det jo bare å fortelle sannheten, at hun er ett svin og en voldtektsmann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...