Gå til innhold

CL-finale 2011: Barcelona - Man Utd


Anbefalte innlegg

Først av alt. Dette er ikke et angrep på ditt forhold til Barca.

 

Som sagt så snakket jeg om media. La oss se på Dagbladet. Dette er artikkelen om vårt seriegull i Dagbladet:

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/14/sport/fotball/premier_league/manchester_united/blackburn/16533886/

 

Man trenger ikke gå lengre enn til overskjriften:

 

- Vi er elendige, er vi ikke?

Syrlig Ryan Giggs etter at Manchester United sikret seriegullet.

 

Nydelig overskrift på en artikkel som handler om ligagullet.

 

Ok. Det er kanskje ikke mere kritikk men det er like mye, for jeg har sett bare en artikkel som angriper Barca.

 

Og hva var det Real gjorde som var så galt? Pepe gikk etter ballen og traff ikke noen, kortet kan forsvares pga farlig spill, men Alves hjalp ikke til.

 

Mascherano greide egenhendig på få et mål anulert i den andre kampen. Og det jeg har sett av kampene så var den temmelig fylt med filming med Barca som det klart verste laget.

 

Og du sier dette ikke bør slåes så hardt ned på pga dette var CL semifinaler og mye sto på spill. Vel. Dette er ikke noe nytt. Barca har holdt på med dette lenge. Det første jeg sa etter finaletapet mot Barca for ei stund siden var at de vandt fortjent og at de filmer veldig mye.

 

Og jeg skjønner at Barca har mere hatere enn West Ham (heldigvis for West Ham) men om du tror Barca får mye kritikk av debatanter her inne så kan du prøve deg en måned som Manchester United supporter. Dette er ingen ting. Har du noen gang hatt personer som har søkt opp personopplysninger om deg og gått løs på familien din pga du liker Barca?

 

Huff, dette ble et rotete inlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er feil med den overskriften på Giggs? Meningen med kommentaren hans var jo å være smått ironisk aka syrlig. Det er da ingen kritikk av Giggs. Det er ihvertfall ikke et "angrep" på Giggs, og om du legger lista så lavt er det titalls "negative" Barcelona artikler.

 

Pepe gikk inn uforsvarlig, vridde seg unna, viste knotter. Ellers har du Adebayor som tar doubleslap i BEGGE kampene, Marcelo som stemplet Pedro i Barcelonas 16meter, Arbeloa stemplet Villa. Arbeloa hadde over de 4 Clasico kampene, kanskje 5-7 ting som kunne gi gult kort.

 

http://www.youtube.com/watch?v=d-k8NNeb3Kk

 

Greit nok, ikke alt som er så ille, men Real hadde en bevisst inngang til kampen, hvor de skulle ta Barcelonas spillere når de ikke hadde ball. Hvorfor legger du ikke merke til det? Fordi det ikke er noe fokus på det.

 

Jeg sier ikke at det ikke bør slås hardt ned på, men det er naturlig at det skjer i en kamp som betyr så mye. Samme som med Man Utd igår, hvor 5-6 spillere(hele laget på Barcelona-språk) stormet linjemannen for å overbevise han om å gi straffe. Det dumme i Barcelonas tilfelle, er at folk tror at Barcelona gjør dette hver kamp, selv om det er langt fra sannheten.

 

Som Man Utd supporter har du i alle fall backing av titalls andre, jeg er ganske alene i å forsvare Barcelona her, og det sier en del når det er en Real Madrid supporter som backer meg mest(sånn bortsett fra Jørgen). Skulle uansett gjerne få slengt opp en offentlig poll her, for å se hvem som holder med hvilket lag, for det er masse folk som hater Man Utd(ABU) som faktisk heller vil at de skal vinne enn Barca.

 

Men selvfølgelig er hatet mot Man Utd bare misunnelse, mens hatet mot Barcelona bare er velberettiget kritikk... Spør du meg er det mer en blanding hos begge lag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, er ikke uenig i en del av det du skriver. Både du og kritikkerene overdriver. Hele Barca filmer ikke hele tiden. Det tror jeg ikke noen mener. Samtidig så vet du at vi gikk løs på dommeren en gang i går mens dette skjedde ganske ofte i semifinalene. Og 5-7 ting som kan gi gult kort over 4 kamper er ikke så veldig galt. Og jeg sa at å vise ut Pepe kan forsvares, men det skal som regel kontakt til for å vise ut en spiller pga farlig spill

 

Real gikk ut for å ødelegge spillet til Barca. Det er ikke så dumt det. Jeg håper det er akurat det vi kommer til å gjøre også siden jeg tror det er en måte å vinne på.

 

Du er alene om å backe Barca her, vel. Dette er PL. Real og Barca her sikkert tråder et annet sted der du får mere medgang. Hadde jeg stilt opp der og begynt å snakke om Manchester United så hadde sikkert jeg også vert ganske alene.

 

Det var ikke ment som en oppfordring til å forlate denne delen. Synes stort sett du er flink når du snakker om engelsk fotball

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Med Arbeloa, så mener jeg ikke vanlige taklinger og et fair forsøk, men regelrette regebrudd, hvor hans eneste intensjon er å ta Barcelonas spillere. Sjekk ut videoen, 4-5 fouls der fra han alene i 1 kamp.

 

Slik som Inter var ganske fair, der brukte de ikke skitne triks, men la seg bare defensivt og prøvde å ri inn seieren. Det er helt greit, siden det er en "enkel" måte å slå Barcelona på. Men slik som Real gjorde med vilje er ikke greit, og det bør ikke Man Utd gjøre heller.

 

Diskusjon.no er veldig PL basert ja, innser det. Men det finnes også VGD hvor det er like mye/mer hating på Barcelona, selv på "Internasjonal fotball".

 

Kommer ikke til å forsvinne heller, og har planer for PL-kategorien selv om West Ham skulle rykke ned idag. Elsker å se/prate fotball, og kommer fortsatt til å følge med og diskutere verdens beste liga, min favorittliga; Premier League. Jeg må eventuelt bare finne meg en ny klubb der... :roll:

Lenke til kommentar

Eventuelt hvor mange sjanser de skaper. Istedenfor at motstander vasser rundt uten å få til noe, har Barcelona ball uten at motstander får til noe.

 

Anbefales å se Barca team goals videoen. Si hva du vil om spillestilen, men den fører til sykt mange fantastiske lag-mål. Tidenes lengderetningtrener i form av Egil "Drillo" Olsen sa jo at Barcelonas første 25 min ifjor på Emirates var de beste han hadde sett. Det må jo ha noe å si.

Endret av Maefteda
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greia er jo at Barca stort sett står på midtbanen og spiller tversoverpasninger eller korte og trygge støttepasninger, for så å eksplodere i et fyrverkeri av et angrep som er over på noen sekunder. Den aller største delen av "posessionen" til Barca tipper jeg er på midtbanen, men er jo mulig jeg tar feil, men det er inntrykket jeg sitter med.

 

Og ja, det er nok ingen som er uenige i at Barca lager usannsynlig mange flotte, vakre og fete mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så prøver de å ta sikre trygge pasninger, og med det jobbe seg opp til motstanders siste 1/3 del, her spiller de fram og tilbake og beveger seg konstant og prøver å skape rom å spille i for å skape sjanser.

 

Jeg synes hvertfall det er spennende å se hvilke muligheter som åpner seg, og hvordan laget beveger seg i forhold til hverandre. Det er en study av hvordan man skal opptre offensivt i mine øyne, selv om de kanskje er litt for "cautious" i spillet sitt.

 

Det er sikkert ikke like gøy å se på, for de som håper Barcelona taper, hvor det er frustrerende at motstander "aldri" får tak i ballen eller får laget angrep.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Skjønner jo at Barca spiller slik, for de er sabla gode på det. Og kan sikkert tenke meg at jeg hadde likt det om United hadde gjort det samme, alltid digg å se laget sitt ha full kontroll. Men som nøytral blir det kjedelig. Ballen triller sakte frem og tilbake, ingenting skjer, frem og tilbake, tilbake og frem, for så at det kommer et raskt angrep eller øyeblikks magi. Også er det tilbake til de trygge pasningene igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så enkelt som at Barcelona forsvarer seg med ball, mens de fleste andre lag forsvarer seg uten.

 

Det er kjedelig å se et lag spille pasninger i egen 16-metern(noe Barcelona ikke gjør), og det er kjedelig å se et lag legge hele laget i forsvar der de bare står og venter på motstanderen. Hvis begge lag bruker en av disse taktikkene får vi en sinnsyk kjedlig kamp, noe som man fikk på Bernabeu. Barcelona var fornøyde med uavgjort, eventuelt et mål på slutten, Real Madrid var fornøyd med uavgjort uten å slippe inn et bortemål.

 

Når Barcelona tar ledelsen og er fornøyd med resultatet, så legger de ikke laget på egen banehalvdel og begynner å forsvare seg og tar de kontringene de får. De beholder ballen i laget slik at motstanderen ikke får den. Så lenge motstanderen ikke har ballen, så kan ikke motstandren score, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Eg er litt trøtt av denne Barca diskusjonen. Den fører ingen vei, så lat oss vera vener alle ihop.

 

Eg synest Barca spiller dritkjedelig fotball. Maefteda synest ikke det. Og ingen får meg til å like sennep og mislike ketchup bare fordi de selv liker motsatt.

 

Sånn er det bare.

 

Diskutere kampen heller? :)

 

Har du ikke hørt Liverpool-fansen i det siste da? Det er jo kun mesterliga-titler som gjelder!! :)

Ting endrer seg fort vet du :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...