Gå til innhold

Guide: Utnytt skjermkortet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så er jo spørsmålet om god grafikk faktisk betyr noe...

 

Det å spille med lavere innstillinger enn maskinen strengt tatt klarer blir jo bokstavelig talt bortkastet.

Så kan man diskutere viktigheten av grafikk osv.. Men bortkastet er det jo å la ressurser gå til spille, hvorfor spille på Low om maskinen takler Ultra?

 

Forøvrig så er jo http://www.geforce.com en mye finere side for nVIDIA drivere fremfor nVIDIA.com da du blant annet har muligheten for å få nettsiden til å sjekke systemet ditt og finne frem riktig driver for deg.

 

Ellers så er Guru3D - nVIDIA Driver Forum og Guru3D - AMD Driver Forum ypperlige steder for de som ønsker å få kloa i det aller siste av drivere, diskutere disse, tweake, modifisere osv osv.. Mens Station-Drivers er en knall bra side for oppdaterte drivere til diverse maskinvare, hvis du trodde Asus, Gigabyte, MSI osv.. var flinke til å holde sidene sine med oppdaterte drivere så tok du dessverre feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En god grunn til å ha Vsync på i fps'er, spess hvis maskinen din klarer å dra det godt nok, er at Tearing'en gjør at man tidvis får to bilder på skjermen der den tearer, og det er da veldig vanskelig å vite hva som er det "ekte" bildet når man feks snur seg fort og skal skyte på noen, Jeg stiller heller andre settinger ned og vsync på, slik at jeg "skyter på riktig bilde". Men tearing problemer er veldig avhengig av skjerm, skjermkort og varierer også fra spill til spill, så man bør prøve seg litt fram.

 

Ser også at det skrives at "Om du har en grei maskin, og allerede har en ytelse om gjerne ligger over 50 FPS, er det ingen grunn til å ha denne funksjonen aktivert." om motion blur, jeg føler dette blir en uriktig framstilling, Her er det klart avhengig av hvordan det er implementert i spillet, men for det første vil motion blur i mange tilfeller senke fps'en på et skjermkort som sliter litt fra før, og da hjelper det lite hvor mye fin utglatting av bevegelsene det gjør om fps'en dropper ned under 20-tallet.

 

For det andre kan motion blur øke realismen og opplevelsen også for de med høyere fps, ved å illustrere bevegelser som "går fortere enn øyet oppfatter" Her vil blur'en være med å gi en opplevelse av hvor fort noe beveger seg, og kanskje også gjøre det lettere å mentalt følge hvor den granaten var på vei...

 

Uansett blir dette fort smak og behag, ikke konkret hva som er "best"...

 

Bare noen tanker. Ellers en meget god og innførende artikkel. Kunne kanskje tenkt meg noen bilder av HBAO og liknende da dette ikke er lett å forklare med tekst, og den teksten som den står nå mest forvirrer.... (og jeg vet hva HBAO er ;) )

 

(for ordens skyld HABO tilfører skygger fra ambient belysning, dvs at i tillegg til en "siluett-type skygge" som en sterk lyskilde kaster, er det også ofte en myk skygge under/rundt objektet....ja, hm som sagt, bilder forklarer bedre... ;) hihi)

Endret av Dipso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ambient Occlusion fungerer ikke helt som forklart i artikkelen.

I stedet for at en ray sendes ut fra en lyskilde, legges en gitt verdi av ambient lys på hele scenen. Dvs. scenen lyssettes egentlig av ambientlyset (helt flatt lys). For å oppnå den fine graderingen inn mot et mørkere hjørne sjekker en f.eks. 64 vektorer i alle retninger utover og ser hvor mange hindringer de treffer på og hvor langt unna disse ligger. Den samlede verdien angir hvor mørk denne pixelen skal være. Slik gjør en for en del av pixlene og "blander" sammen resultatet, alt etter hvor mye prosessorkraft en har.

Lenke til kommentar

I år 2005, da jeg spilte BF2 med alt på low og lav oppløsning siden jeg ikke visste hva grafikk var engang, hadde dennne hjulpet.

 

Men det begynner å bli noen år siden. Jeg var 12-13.

 

Sikkert 2-3 andre som trenger denne guiden tho.

Lenke til kommentar

Tror du alle har spilt siden 2005? Noen begynner nå, og da kan det være fint med en slik guide. Spesielt siden det også har kommet endel nytt på den fronten siden da.

 

Grafikk er, og vil alltid være grafikk. Ny hardware endrer ikke det.

Spilt siden 2005? Begynte lenge før det, men det var det året jeg fikk spillet til jul.

Lenke til kommentar

Jeg spilte gjennom Half Life på Software. Syntes det så greit ut.. Startet opp Counter-strike, som hadde OpenGL satt som standard... Ble helt satt ut, grafikk-sjokk for 11 år siden :p

 

 

Grei gjennomgang dette folkens, Eneste er litt uenig i alt snakket om Anti-aliasing. Noe over 2x er vel strengt tatt ikke nødvendig når man spiller på 1680x1050 og oppover. spesielt ikke i 1080P. Vsync er også noe jalla som man bare drømmer om skal fungere. Ja i noen spill går det bra men i fps-spill har jeg så å si aldri opplevd det som bra (dette gjelder ikke i spill som er litt eldre, feks Deus Ex 2 og Penumbra spillene, der man ikke får muselagg av dette, siden alle pc-er drar de greit rundt i 100 fps uansett.)

 

Om man så bikker under 60 fps i et spill, vil ikke da spillet halvere fps-en for at det skal gå opp i antall bildeoppdateringer, altså resulterer i 30 fps i de mest actionfylte scenene du gjerne skulle hatt fps i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...