Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du utdype hva man grovt sett faktisk har bruk for?

 

Jeg er enig i at noe er unødvendig, men det er mye man gjerne får bruk for, og man vet aldri om man vil ombestemme seg, men ikke kan velge et annet yrke på grunn av manglende matematikkunnskaper. Hva man har bruk for er relativt. Mener du hva man har bruk for i arbeidslivet? Utenfor arbeidslivet, i verdenssamfunnet? Andre områder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du utdype hva man grovt sett faktisk har bruk for?

 

Kan du forklare relativitetsteorien til meg?

Nei?

Kan den ikke?

Tenkt meg det.

 

Du vil at han skal svare på et spørsmål som ikke skal svares på.

For å svare på spørsmålet må man ha en gode ide av systemet, og en virkelig god ide av hva som trengs på toppen av dette, og en liten ide om hva som vil være profitabelt for nasjonen på toppen av dette.

Glimti sin minstestandard vil ikke være en fagkommisjons minstestandard eller din minstestandard, men han bruker riktig definisjon.

Lenke til kommentar

1) Jeg har sett deg bli ledd av i enkelte tråder.

2) Jeg argumenterer glimrende. Men når folk er useriøse så gidder jeg rett og slett ikke å besvare innleggene deres.

3) Du vet ikke stort om hva jeg skriver ettersom vi har møttes i svært få tråder. De eneste jeg husker å ha møtt deg i utenom denne er den om fordommer som du trakk deg ut fra nesten med det samme samt kroppskunsttråden, men der er jeg nesten aldri mer. Og når jeg er der ser jeg ikke mye til deg der heller lenger.

4) Jeg gir jamt faen i hva folk mener om meg!

 

1. Klart du har.

2. Har du fått med deg alle innleggene som tar opp faktisk akkurat det motsatte? At du ignorerer gode spørsmål, du unngår å svare på direkte og enkle spørsmål, og du gjentar deg selv til stadighet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest "lærere har bedre stoler enn elevene, urettferdig", "passerspiss i øyet", "ødela lærere på barne- og ungdomskolen"-uttalelsene dine. Det virker som du leter etter muligheter for å snike disse greiene inn mest mulig. Men, for all del, jeg tviler ikke et sekund på at du innbiller deg at du er en ordsmed uten sidestykke.

3. Jeg leser uten å skrive innlegg. Det går an.

4. Klart du gjør.

 

Jeg har opplevd enighet fra andre flere ganger. Igjen, vi er ikke aktive i mange av de andre trådene. Så klarer du å latterliggjøre deg selv TOTALT når du sammenligner meg med slike folk! Jeg kan like gjerne si at du er som George W. Bush som tror at du har rett hele tiden, men det blir latterlig og useriøst. Dette pjattet med "en liten og ubetydelig stemme" øker ikke akkurat nivået ditt... Har du virkelig ikke noe bedre å skrive?

 

Jeg har skrevet mye positivt selv. Jeg har skrevet gjentatte ganger hvordan jeg mener skolesystemet burde fungert. Men de færreste har giddet å ta forslagene opp til vurdering eller diskusjon.

 

Det er fordi du kommer med dårlige forslag. Du besitter ikke intellektet, kunnskapen eller perspektivet for å kunne foreslå noe som helst om skolesystemet. La oss bare ta dette mongo-forslaget ditt om lønn til elevene. Det vi diskuterte i den forrige tråden. Eller, jeg la frem et regnestykke og du avfeide det med at du likevel ville at elever skal ha lønn.

 

Vi prøver på nytt. Glimti vil at elever skal få en belønning for å gå på skolen, i form av penger.

 

Altså. 830.000 skoleelever skal ha lønn hver dag de er på skolen. 5 dager i uken. Et skoleår inneholder rundt 40 uker, sånn ca.

830.000x5x40=166.000.000 vil dette koste per år, om elevene får en krone (1kr) i lønn. Hver elev sitter da igjen med en hel 200-lapp etter året er omme. Hvis du nå prøver å se for deg et regnskap, og du har forskjellige utgiftposter (komfortable stoler, kaffe og kaker og pornoblader til lærere, harde stoler og fjerning av asbestplater til elevene), og plutselig kommer det en helt ny utgiftpost som heter "lønn til elever, en HEL krone per dag!" på 166 millioner kroner. Hva skjer da, tror du? Lærte du litt om regnskap på skolen?

 

Det er et begrenset budsjett. Det finnes bare så mange penger per år. Skal 166 millioner kroner brukes på noe, må det komme fra andre utgiftposter. Sånn som du syter om hvor fæl hverdagen er for elevene, så burde du kanskje se at lønn faktisk ville gjort hverdagen enda verre, da det etterlater mindre penger til oppussing, bedre inneklima, nytt materiell og lignende.

 

Det er dette jeg snakker om når jeg skriver at du mangler perspektiv og innsikt. Det virker som du tror at man bare kan ta penger fra en eller annen utømmelig pengebinge. Dette er hva våre skattepenger blir brukt til.

 

Her ødelegger du igjen nivået ditt totalt! Forøvrig, tror du at alle som deltar på dette forumet engasjerer seg i tingene de diskuterer her. Nå aner du ikke hvor mye jeg engasjerer meg heller. Men jeg gjør det ikke i lokalpolitikk, det er helt riktig.

 

Det overrasker meg ikke. Men, helt seriøst, jeg syns du burde satt deg inn i politikk og gått på et og annet partimøte. Det er mulig du vil få et par aha-opplevelser.

 

Det har jeg skrevet litt om før. Forøvrig er det vanskelig å finne nøyaktig fasitsvar. Dessuten kan de heller ikke stilles til valg om hvilke fag de liker og vil lære mer om så tidelig som 6 år. Kansje som 10 eller 12 år. Da har de hatt fire til seks år på seg og fra 6 år til 10 eller 12 år utvikler man seg ganske mye og. Men det er som sagt vanskelig å si sikkert.

 

Det er vanskelig å si sikkert, det er sant. Og derfor tar man dette valget mot slutten av ungdomskolen, når småtassene er rundt 15 år. Jeg skjønner at det kanskje er en stund siden du gikk på skole, men bare for å friske opp hukommelsen din; en 12-åring er ikke i stand til å ta avgjørelser i det hele tatt. Alt handler om å passe inn, ikke skille seg ut, ha venner, være populær. Ungdomskolen er en gryte av hormoner, kviser, usikkerhet og dritt, men folk blir i alle fall litt mer definerte som mennesker i løpet av de tre årene, nok til å være litt mer selvstendig og tenke litt fremover i tid. Man bryter tross alt opp en skoleklasse som kanskje har vært sammen i 10 år, og alle begynner på nytt på en ny skole. Da er det lettere å ta egne valg som reflekterer hva man selv vil, ikke bare velge noe fordi kompisen din valgte det.

 

Selvsagt må man kunne lese og skrive. Regne med pluss, minus, gange og dele også. Om brøk og ligninger egentlig er noe nødvendig er jeg usikker på. Kansje greit å være innom det så man har støtt på det, men om det må være noe krav å kunne tviler jeg egentlig på. Når det gjelder engelsk vil jeg si det er svært viktig å kunne siden det er det språket du kommer absolutt lengst med her i verden. Nå har jeg støtt på flere voksne som ikke kan det og nesten aldri har dratt utenfor Norge så nødvendig er det ikke, men du kommer ikke langt uten. Undervisning i tysk og fransk derimot har jeg aldri sett poenget med. Man bør absolutt vite noe om sitt lands og om verdens historie ja. Nøyaktig hvor mye av det som er nødvendig kan diskuteres. Litt grovt så vil jeg si at man bør vite hva som hendte under 2. verdenskrig og videre siden det er nettopp den krigen samt Den kalde krigen etterpå samt etterfølgende hendelser som har formet det meste av det internasjonale verdenssamfunnet slik vi kjenner det i dag. Det er mye interessang og fassinerende historie og før 2. verdenskrig, men det kan folk heller undersøke på fritiden eller ha tideligere historie som et valgfag dersom man ønsker det. Quiz er en utrolig morsom ting, men jeg mener ikke det er nødvendig å ha på skolen. Det blir iallefall ikke mer enn en morsom konkuranse for å se hvem som har lært mest. Husker vi hadde en sånn i 6. klasse.

 

Så, ok. Du mener man trenger å kunne lese og skrive, derfor norsk som fag. Engelsk er viktig, ja. Matte kommer godt med i hverdagen, så ja til det også. Historie/samfunnsfag mener du også er viktig. Gym har du også nevnt er fine ting, og samme med heimkunnskap. Så da sitter man igjen med naturfag, religion, musikk og et annet verdenspråk.. er det noen nye fag jeg har glemt å ta med? Er fire fag virkelig så mye å hyle om?

 

Foreslo jo 10-12 år litt over her. På de årene har man iallefall utviklet seg, lært mer og vært innom flere forskjellige fag. Men det er selvsagt langt igjen før man er ferdig utlært i noe. Imidlertid trenger man ikke å være fullt utlert i fag som ikke har noe som helst å si for ens videre liv.

 

Man er ikke fullt utlært på ungdomskolen, jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det. På barne- og ungdomskolen får du grunnutdannelsen din. Minstekravet for å fungere i samfunnet og fundamentet for videre utdanning. Er du praktisk anlagt, velger du et yrke på videregående. Har du høyere utdanning som mål, velger du allmennfag og fokuserer på det du vil studere videre.

 

Fordi voksne er maktsyke og tror de bestemmer alt! Dessuten vokste de opp i en helt annen tid og forstår seg døyten på barns verden i dag. Det er på tide at samfunnet beveger seg videre og ikke blir holdt igjen av folk som fortsatt tror det er slik det var før i tiden da de var barn.

 

Ok, la oss si, helt hypotetisk, at jeg fulgte min fars fotspor og fikk en unge da jeg var 23. Denne ville nå vært 8 år og gått på skolen et par år allerede. Hvis jeg er 31 år og du er noen-og-tyve, hva er det egentlig som skiller oss to (rent bortsett fra at jeg er kjekkere og smartere)? Vokste jeg opp i en radikalt annerledes tidsalder enn deg, hvor alt var svart-hvitt og kvinner ikke hadde stemmerett?

 

Beklager å ødelegge for sarkasmen din, men jeg kjenner både folk som jobber på båt i nordsjøen og på oljeplattform og ingen av dem avsluttet videregående. Det de trengte var et sikkerhetskurs. Og i slike jobber tjener du svært bra.

 

Joda, jeg er klar over disse jobbene. Hvor mange av dem finnes det for ufaglærte som sluttet utdannelsen etter ungdomskolen? Er det jobber enhver slaur kan satse på å ende opp med?

 

Akkurat, er det ikke videregående du snakker om her? Hvor det en masse allment bullshit ved siden av yrkesundervisningen...

 

Allmennfag som er relatert til den utdanningen du tar. Skal du bli elektriker, må du kunne matte og teknisk engelsk. Skal du bli kokk, må du kunne matte, norsk og engelsk godt.

 

Laget alt fra bunnen av. Var to år på hotell og næringslivslinje, deretter på kjøkkenet en liten bedrift som driver med voksenopplæring og deretter på kjøkkenet på sykehjemmet. Var også innom to kantinger og hadde praksis på kjøkkenet på to forskjellige resturanter. Saken var at jeg ble drittlei av å jobbe med mat.

 

Greit, instutisjonskokk. Det er ikke det mest krevende nivået, akkurat.

Endret av psilocybe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slutt med skolerangeringene! Vær så snill ...

 

Kunnskapsministerens bønn til mediene.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/31/nyheter/skolepolitikk/utdanning/regjeringen/17901410/

 

Lærerne vil avskaffe nasjonale prøver

 

Hele sju av ti lærere vil avskaffe de nasjonale prøvene i grunnskolen på grunn av utidig press og dårlig læring.

 

http://www.dagbladet.no/2011/09/01/nyheter/innenriks/skolepolitikk/utdanning/17911978/

 

Morsom sak det her. Problemer i skolen rulles opp i et sett...

Lenke til kommentar

1. Klart du har.

 

Godt at vi er enige om noe.

 

2. Har du fått med deg alle innleggene som tar opp faktisk akkurat det motsatte? At du ignorerer gode spørsmål, du unngår å svare på direkte og enkle spørsmål, og du gjentar deg selv til stadighet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest "lærere har bedre stoler enn elevene, urettferdig", "passerspiss i øyet", "ødela lærere på barne- og ungdomskolen"-uttalelsene dine. Det virker som du leter etter muligheter for å snike disse greiene inn mest mulig. Men, for all del, jeg tviler ikke et sekund på at du innbiller deg at du er en ordsmed uten sidestykke.

 

Jeg svarer ikke på usakeligheter. Innleggene dine i denne tråden er de første innleggene som inneholder usakelige tullekommentarer som jeg har besvart på lange tider. Når det gjelder at jeg skriver de samme tingene om igjen iblant så gjør alle andre akkurat det samme og får jeg de samme spørsmålene flere ganger gir jeg selvsagt samme svar og påpeker folk de samme tingene flere ganger gjør jeg det samme.

 

Og om du reagerer på det med å skade lærere, hva synes du om at lærere hadde lov til å slå elever før i tiden?

 

3. Jeg leser uten å skrive innlegg. Det går an.

 

Jeg vet. Prøvde det selv en liten stund, men ble ekstremt kjedelig. Eneste gang jeg har fulgt opp en tråd uten å skrive var da jeg leste igjennom kroppsknusttråden før jeg registrerte meg. (Første innlegget mitt her på forumet var et spørsmål til deg ang. ansiktstatovering).

 

4. Klart du gjør.

 

Gjett om! Og personelig synes jeg svært synd på folk som er avhengi av hva andre mener om dem. Men det har ingen ting med dette teaet å gjøre.

 

Det er fordi du kommer med dårlige forslag. Du besitter ikke intellektet, kunnskapen eller perspektivet for å kunne foreslå noe som helst om skolesystemet. La oss bare ta dette mongo-forslaget ditt om lønn til elevene. Det vi diskuterte i den forrige tråden. Eller, jeg la frem et regnestykke og du avfeide det med at du likevel ville at elever skal ha lønn.

 

Nei, det er bare det at folk har blitt så vant til det systemet som finnes i dag at de ikke klarer å se noen alternativer. Igjen dummer du deg bare ut når du skriver det om intellekt, kunnskap og perspektiv! Jeg har forstått vesentlig mer om skolesystemet enn deg for det er jo tydelig at du ikke klarer å se et eneste alternativ til det som er i dag! Jeg har selv vært i problemklasser og hatt både milde og strenge lærere i disse klassene og har forstått svært godt hvor de svake punktene i systemet ligger og hvor feilene ligger. Nå er det noen år siden jeg sluttet på skolen så jeg vet ikke om alt er ved det samme i dag som det var da, men jeg vet at systemet i utgangspunktet er det samme.

 

Lønnsforslaget er forøvrig et glimrende forslag! Det er elevene som er tvunget til skolen mens lærerne er der frivillig og det er elevene som hovedsakelig gjør noen jobb. Selvsagt er dette noe de fortjener å få betalt for. Dessuten vil de lære i langt tideligere alder om økonomi, hvilket bare er positivt. Om de voksne ikke vil gi elevene betalt er det tydelig at de ikke prioriterer skolen og det at elevene møter opp i noen særlig grad.

 

Vi prøver på nytt. Glimti vil at elever skal få en belønning for å gå på skolen, i form av penger.

 

Altså. 830.000 skoleelever skal ha lønn hver dag de er på skolen. 5 dager i uken. Et skoleår inneholder rundt 40 uker, sånn ca.

830.000x5x40=166.000.000 vil dette koste per år, om elevene får en krone (1kr) i lønn. Hver elev sitter da igjen med en hel 200-lapp etter året er omme. Hvis du nå prøver å se for deg et regnskap, og du har forskjellige utgiftposter (komfortable stoler, kaffe og kaker og pornoblader til lærere, harde stoler og fjerning av asbestplater til elevene), og plutselig kommer det en helt ny utgiftpost som heter "lønn til elever, en HEL krone per dag!" på 166 millioner kroner. Hva skjer da, tror du? Lærte du litt om regnskap på skolen?

 

Det er et begrenset budsjett. Det finnes bare så mange penger per år. Skal 166 millioner kroner brukes på noe, må det komme fra andre utgiftposter. Sånn som du syter om hvor fæl hverdagen er for elevene, så burde du kanskje se at lønn faktisk ville gjort hverdagen enda verre, da det etterlater mindre penger til oppussing, bedre inneklima, nytt materiell og lignende.

 

Det er dette jeg snakker om når jeg skriver at du mangler perspektiv og innsikt. Det virker som du tror at man bare kan ta penger fra en eller annen utømmelig pengebinge. Dette er hva våre skattepenger blir brukt til.

 

Det brukes uendelig mye penger på unødvendigheter, tull og bullshitt i dag! Dette derimot ville vært penger som ble brukt på en nyttig måte. Det finnes mange steder man kan kutte utgifter om det er saken. (Personelig ville min førsteprioritet vært å kutte alle utgifter til monarkiet. Monarki er en ubrukelig og foreldet styreform uansett. På tide å bli republikk!)

 

Det overrasker meg ikke. Men, helt seriøst, jeg syns du burde satt deg inn i politikk og gått på et og annet partimøte. Det er mulig du vil få et par aha-opplevelser.

 

Som sagt er jeg ikke så opptatt av lokalpolitikk. Noen ting interesserer meg, men det er de færreste tingene. Forøvrig kjenner jeg godt en ordfører samt flere som er medlemmer i bystyret så jeg vet noe av det de snakker om. Men det er uansett en avsporing i forhold til trådens tema.

 

Det er vanskelig å si sikkert, det er sant. Og derfor tar man dette valget mot slutten av ungdomskolen, når småtassene er rundt 15 år. Jeg skjønner at det kanskje er en stund siden du gikk på skole, men bare for å friske opp hukommelsen din; en 12-åring er ikke i stand til å ta avgjørelser i det hele tatt. Alt handler om å passe inn, ikke skille seg ut, ha venner, være populær. Ungdomskolen er en gryte av hormoner, kviser, usikkerhet og dritt, men folk blir i alle fall litt mer definerte som mennesker i løpet av de tre årene, nok til å være litt mer selvstendig og tenke litt fremover i tid. Man bryter tross alt opp en skoleklasse som kanskje har vært sammen i 10 år, og alle begynner på nytt på en ny skole. Da er det lettere å ta egne valg som reflekterer hva man selv vil, ikke bare velge noe fordi kompisen din valgte det.

 

Her bare generaliserer du! At du ikke var i stand til å ta avgjørelser som 12-åring betyr ikke at ikke andre var/er det. Og jo tideligere man lærer å ta valg, jo bedre. Med det systemet vi har i dag gjør man ikke noe annet enn å forskinke barn og tennåringers utvikling. Systemet er idiotisk! Forøvrig dummer du deg igjen ut med skriverier som "bare for å friske opp hukommelsen din"... Du snakker om 15-åringer. Vel, som jeg har nevnt havnet jeg i problemklasser både på barneskolen og på ungdomsskolen og jeg kan GARANTERE deg at nivået var langt, langt værre på ungdomsskolen så da ville jeg faktisk heller prøvd ut dette med valg på barneskolen! Bråkete og kaotiske klasser er ikke fult så vanskelige på barneskolen som på ungdomsskolen. (Personelig lurer jeg på om ikke lærere som jobber på ungdomsskole faktisk vil seg selv vondt).

 

Så, ok. Du mener man trenger å kunne lese og skrive, derfor norsk som fag. Engelsk er viktig, ja. Matte kommer godt med i hverdagen, så ja til det også. Historie/samfunnsfag mener du også er viktig. Gym har du også nevnt er fine ting, og samme med heimkunnskap. Så da sitter man igjen med naturfag, religion, musikk og et annet verdenspråk.. er det noen nye fag jeg har glemt å ta med? Er fire fag virkelig så mye å hyle om?

 

Religion er selve roten til elendighet og mesteparten av de krigene verden har hatt! Dessuten blir det bare et rent, personelig trosspørsmål uansett hvilken religion du sikter til. Dersom man ønsker å lære seg forskjellige religioner er dette noe man kan gjøre på fritiden. Må legge til at det overasker meg dersom du er uenig ettersom du selv har argumentert for at det kun bør være personelig religion på hjemmesiden din.

 

Musikktimer er uansett bare å regne som kosetimer. Man kan jo alltid slenge det inn som den siste timen på fredag for å ha en hyggelig avsluttning før helgen, men noen nødvendighet er det ikke. Naturfag ja... Skal man lære noe om naturen foreslår jeg heller en god tur/utflukt. Ikke minst på barneskolen slår den slags godt ann.

 

Man er ikke fullt utlært på ungdomskolen, jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det. På barne- og ungdomskolen får du grunnutdannelsen din. Minstekravet for å fungere i samfunnet og fundamentet for videre utdanning. Er du praktisk anlagt, velger du et yrke på videregående. Har du høyere utdanning som mål, velger du allmennfag og fokuserer på det du vil studere videre.

 

Mesteparten av denne "grunnutdannelsen" er altså ting du ikke trenger og som burde vært avskaffet for lengst. Inntrykket mitt er at skoleledelsen bare putter inn ting i timeplanen for å ha noe å fylle dagene med. Forøvrig er videregående skole frivillig og ikke noe krav så samfunnet er altså ikke slik at man er misslykket dersom man ikke tar videregående skole slik du vil ha det til her. Som sagt finnes det en rekke jobber du ikke trenger videregående skole til og opplæring kan du også få på arbeidsplassen.

 

Ok, la oss si, helt hypotetisk, at jeg fulgte min fars fotspor og fikk en unge da jeg var 23. Denne ville nå vært 8 år og gått på skolen et par år allerede. Hvis jeg er 31 år og du er noen-og-tyve, hva er det egentlig som skiller oss to (rent bortsett fra at jeg er kjekkere og smartere)? Vokste jeg opp i en radikalt annerledes tidsalder enn deg, hvor alt var svart-hvitt og kvinner ikke hadde stemmerett?

 

Her dummer du deg bare ut enda en gang! "Kjekkere og smartere"... :roll: Det eneste som kan sies er at du er langt mer innbilsk!

 

Joda, jeg er klar over disse jobbene. Hvor mange av dem finnes det for ufaglærte som sluttet utdannelsen etter ungdomskolen? Er det jobber enhver slaur kan satse på å ende opp med?

 

Ikke alle kan ende opp med en slik jobb. Det kreves undersøkelse hos lege og attest på at du er i form til å jobbe slik feks. Sikkerhetskurs du må gå er heller ikke gratis. Nå er det ikke de samme opptakskravene over alt. Feks. er det langt strengere på en oljeplattform enn på en rutebåt.

 

Allmennfag som er relatert til den utdanningen du tar. Skal du bli elektriker, må du kunne matte og teknisk engelsk. Skal du bli kokk, må du kunne matte, norsk og engelsk godt.

 

Her sier du jo at man trenger de relevante fagene. Det har jeg sagt meg enig i helt fra starten av. Det jeg ikke ser noe poeng i er de irrelevante fagene.

 

Greit, instutisjonskokk. Det er ikke det mest krevende nivået, akkurat.

 

Man begynner på bunnen. Og det var uansett en tåpelig ting å satse på.

Lenke til kommentar

Ja, har faktisk sagt temmelig mye om temaet, men det virker som om det er flere enn meg som synes du er sædeles vanskelig å diskutere saklig med og blandt annet av denne grunnen meldte jeg meg ut av diskusjonen. Av andre grunner kan jo også nevnes at du nektet å svare på spørsmål men heller ville fortelle om hvor glad du er i vold mot lærere samt hverdagshistorier fra din egen skoletid. Som du sikkert ser gjeller ikke dette bare meg men i like stor grad de aller fleste som diskuterer med deg her. Det tror jeg også preger en del andre tråder som fks. Israeltråden der i allefall jeg opplever at de fleste (med hederlige untak) serriøse debatanter har meldt seg ut.

 

Før du tar det ille opp så tenk gjennom det og ikke bare sleng en motkommentar. Det er faktisk ikke vondt ment, for jeg synes mange av temaene du tar opp er veldig interesange og at du har en del interesange vinklinger. :)

 

Gå litt i deg selv nå herzeleid... Ting som "glimtidiskusjon" feks. som du skrev i oslotråden, er det seriøst? I både oslotråden og pirattråden som jeg husker nå har jeg latt være å svare deg utelukket fordi du kommer med usakeligheter og barslige kommentarer som ikke hører hjemme i en seriøs diskusjon. Kan godt være tilfellet med flere tråder, men jeg husker ikke andre ting vi har diskutert sånn på stående fot siden vi bare har diskutert Afghanistan i det siste. Ja, jeg nekter å besvare ting NÅR DET SKRIVES PÅ EN USERIØS MÅTE. Som jeg skrev i stad er psilocybes innlegg med alle disse latterlighetene de første innleggene på lange tider jeg har giddet å besvare trass i at de inneholder usakeligheter.

 

Jeg har sagt hva elevene burde gjøre igjen mot lærerne og jeg har sagt at det ikke bryr meg med lærerskader takket være det lærerne gjorde mot elevene før i tiden. Ikke mer enn det. Og ja, jeg har brukt opplevelser fra min egen skoletid som eksempler. Du er forøvrig velkommen til å gjøre akkurat det samme selv. Når det gjelder midtøstendiskusjonen så er det ikke jeg som er usakelig! Jeg har flere ganger skrevet om tilbud og forhandlinger der og gjett hva jeg får til svar hver jævla gang: At araberne ønsker å utslette jødene! Det er det ene, useriøse oppgulpet jeg får i svar selvom jeg kommer med kilder og argumenter. Jeg anbefaler deg å ta en tur innom den tråden igjen og se selv.

 

Men la oss holde oss til temaet i denne tråden. Dersom du mener en god del så skriv det gjerne ned. Om du ikke gidder å legge ut om det så kan du jo se på dette innlegget der jeg forklarte meg svært tydelig om hva jeg mener både ang. forholdet mellom elever og lærere samt om skolesystemet generelt. Og bare si fra dersom det er noe du vil jeg skal skrive mer detaljert om:

 

Ang. forholdet mellom elever og lærere: Dette er i dag i altfor stor grad basert på tvang og autoritetsprinsipp. I grunnskolen, altså barneskolen og ungdomsskolen, er ikke elevene der frivillig. De blir tvunget dit. Lærerne derimot velger helt og holdent selv å jobbe som lærere og de vet hva de går til. De vet hva jobben deres går ut på og hva de har lov til å foreta seg samt hva de ikke har lov til å foreta seg. Om de krysser grensen for det de har lov til å foreta seg og det får konsekvenser for dem så har de utelukket seg selv å takke! Men så, for å gå inn på foholdet mellom elevene og lærerne: Som jeg nevnte er elevene der under tvang og da kan man spørre seg om noen ting: 1) Er det riktig at de tvinges dit? 2) Er det riktig at lærerne skal være ledere når de er der frivillig mens elevene er der under tvang? 3) Er det riktig at det bare er lærerne som er der av frivillighet som får betalt mens elevene ikke får det? 4) Er det forventet at elevene skal høre på lærerne eller i det hele tatt gi dem noen form for respekt eller autoritet? Ingen av disse tingene bør være en selvfølge selvom det er blitt slik i dagens skakkskjørte og elendige system! Det er på tide å gjøre en kraftig endring her!

 

For det første må maktforholdet mellom elever og lærere gjevnes kraftig ut! At læreren skal sitte på en bedre stol enn elevene er det første som ryker. Enten skal elevene få samme slags putebelagte stol med hjul som lærerne eller så skal lærerne få samme slags trestol som elevene. Gode stoler har faktisk noe å si for kroppsholdning og komfort og det er dessuten elevene som sitter mest. Lærerne står ofte mens de feks. driver på på tavlen. Dessuten er det ingen logikk i at lærerne skal ha noen spesiell luksus uansett. Dette må ordnes på.

Ordningen med ordensmenn i klassen må også dø ut snarest mulig. Lærerne bruker hovedsakelig tavlen så de kan tørke av den selv. Lærerne vil ha elevene til å møte opp til timene så de kan se til å feie gulvet selv. Lærerne kan bare ta seg av å vanne planter også dersom det er det i klasserommet. Det er ingen logikk eller rettfedighet i at elevene skal gjøre noe av dette. At de i det hele tatt gidder å møte opp og høre på lærerne er mer enn nok belønning for lærerne!

Så har vi dette med at lærerne skal kunne bestemme over elevene. Komplett latterlig slik systemet fungerer i dag! Lærerne tror at de kan forvente tausehet mens de selv snakker og snakker til folk som i utgangspunktet ikke vil være der. Og hvis noen andre vil si noe skal de liksom rekke opp hånden i luften. Hvorfor skal ikke læreren gjøre det hver gang han eller henne har noe å si for så å vente på klassens tillatelse til å snakke? Og om elevene ikke hører etter skal lærerne kunne sende dem ut av timen eller iblant opp til rektor. Gjensitting forekommer også. Lærerne skal også ha mulighet til å notere elevers navn, sette kryss og sende meldinger eller ringe hjem.

 

Dette er bare komplett latterlig! Hvorfor skal elevene høre på lærerne? Hvorfor skal de gi dem noen form for respekt eller autoritet? De vil ikke være der i utgangspunktet. Greit nok å bli sendt ut av timen for det er en stor belønning. Om man gidder å høre på det rektor sier er selvsagt valgfritt. Om man gidder å bli sittende igjen når man får beskjed om det er også valgfritt. Og om man hører på foreldrene som blir kontaktet av skolen er selvsagt en privatsak. Men makten til å gjøre disse tingene skal hele tiden ligge hos lærerne. Latterlig! Så har du også slike urettferdigheter som at lærerne skal få ha med drikke i timene mens elevene må be om lov til å drikke vann fra springen. Bare bullshitt! Det samme gjelder at elevene som regel må være ute i friminuttene mens lærerne kan være inne ved mindre de har vakt. Dette tyranniet må slås ned på!

 

Dette er komplett idiotisk! Akkurat som elevene bare skal føye lærerne i alt de sier. Som jeg sa i den forrige tråden forstår jeg svært godt og er fullstendig for at elever da spytter på lærerne! Da får lærerne seg en midt i trynet ang. illusjonen sin om makt og respekt! Det er en helt naturlig og god måte å protsetere mot lærerne på. Og det viktigste er at lærerne utelukket kan takke seg selv da det er dem som har møtt opp frivillig og lekt ledere ovenfor noen som er der under tvang.

Og det stopper ikke nødvendigvis der. I høyere trinn, altså ungdomsskolen, kan lærerne risikere å bli slått, bli slått ned og også stukket ned med kniv! Det er flere eksempler på det gjennom årene både her i landet og i utlandet. Og også i disse tilfellene er det lærerne som konstant begynner da de absolutt skal bestemme over elevene. Som jeg sa i den gammle tråden forstår jeg og er for dette og! Maktmissbruk og autoritet har alltid møtt motstand gjennom årene og svært ofte har det blitt bekjempet også! Hvorfor skulle skolen være noe unntak?

 

Til syvende og sist, er det ønskelig at det går slik? I utgangspunktet, nei. Men midlertidig, slik at lærerne og de andre som jobber innen skole forstår at de har tatt feil og at systemet må endres? Ja.

 

Ang. skolesystemet i sin helhet: Jeg har alltid selv vært motstander av skolen, det onde og ultimate hatobjektet! Dette skyldes alt ved den og det koker ned til hvordan den fungerer! I samfunnet og verden i dag er skole delvis nødvendig, men ikke på den måten den fungerer i dag. I dag er det bare et idiotisk opplegg som plager barn og ungdom og som gjør at de stadig får flere å hate! Reaksjonene mot lærerne som jeg nevnte i stad er sunne og forståelige slik skolen fungerer i dag. Selvsagt må hatet som skolen selv legger til grunn for komme til overflaten før eller siden! Og i det fulle og hele, hva er poenget med skolen? Hva er det egentlig man skal møte opp der for? Er det noe man skal lære der? Og i så fall, hva er det man skal lære? Og hvorfor?

 

Det at man må møte opp og ikke kan velge er utelukket godt for en enkelt ting og det er at man da tidelig i livet lærer hva tvang er. Tvang er noe man garantert vil møte flere ganger i livet så det er greit å gjøre seg kjent med fenomenet fra tidelig alder av.

Det å sitte i klasserommet sammen med hele klassen og læreren for å måtte arbeide har noe for seg fordi man i svært mange jobber må fungere sammen med andre og sitte tett med mange andre istedefor på sitt eget kontor eller et annet, fredfullt sted. Det skader ikke å lære seg noe lignende det også tidelig i livet. Men ikke konstant selvfølgelig, det er mye positivt med at klassene også kommer seg ut av klasserommet.

Når det kommer til fagene der man er litt friere, sløyd, håndarbeid og gym så er det bra. Man får varriasjon fra skriving og lesing i bøker slik de andre timene består av. Man får noen andre rom å være i og noe helt annet å gjøre. Og man lærer at det er noen ganger ved arbeidsplassen man er litt friere enn ellers. Når det gjelder gym er det selvsagt viktig med fysisk aktivitet og.

 

Men når det så kommer til de andre timene så er mye av det hele lagt opp som en vits. I de fleste fagene holder det nemmelig lenge å lære seg basiskunnskapene ved mindre man ønsker å satse på noe der faget er nødvendig. For å ta et sentralt fag som klasser pleier å ha mye: Matematikk, eller matte som det kalles. Det er forferdelig mange regnemåter og prossedyrer innen dette faget, men still dere nå dette ene, enkle spørsmålet: Ved mindre man vil satse på en karriere der matte er en svært viktig del, trenger man å kunne mer enn pluss, minus, gange og dele? Ja, trenger man egentlig å kunne mer enn det for å regne? Svaret er et rungende nei! Det er i utgangspunktet bare pluss og minus som trengs, men det er svært mangelfullt og det er mye, mye enklere å kunne regne når man også kan gange og dele så det er viktig å få med det og. Mer enn det trenger man faktsik ikke å kunne ved mindre man skal drive med noe som krever mye og avansert matte.

 

Og slik bør det være med alle fagene, nemmelig at man i utgangspunktet kun skal lære det grunnleggende. Man får da vesentlig mer tid til kun å trene på og lære seg det grunnleggende og mye tid blir garantert spart også. Det som burde droppes totalt er nynorsk. Det har INGEN betydning og fører bare til å ta opp tid som kunne vært brukt på noe annet som er meningsfyllt. Om man sparer tid på å unngå alt det unødvendige er det dessuten mye mer tid til det grunnleggende og nødvendige, hvilket gjør at det blir mer tid til å hjelpe dem som tidelig sliter ekstra slik at de raskere vil komme inn i det og dermed ikkke blir hengende etter de andre alikevel. Hvilket i aller høyeste grad er positivt.

 

Når man så har alt det grunnleggende med seg går det ann å begynne tideligere med valgfag og da kan man avgjøre om man vil lære mer om det og det faget eller ikke. Dessuten lærer man da også mye tideligere hva valg og avgjørelser er, hvilket også utelukket er positivt. Og tenk hvordan man sparer elevene som ønsker å lære mer om det og det faget for bråk og forstyrrelser fra elever som ikke vil lære mer om det og det faget. Det er utelukket enn vinn-vinn situasjon.

 

Når det så kommer til lekser så er det noe som mer eller mindre burde avskaffes! Man kunne hatt det to dager i uken ettersom det er mange jobber der det kreves at man tar arbeid med hjem iblant eller må jobbe overtid så man kan godt lære seg å måtte jobbe litt på fritiden. Men lekser hver eneste dag er en idiotisk greie og må vekk! Toppen to dager i uken burde være grensen.

 

Så er det en annen sak som jeg også har nevnt tideligere: Lønn til elevene. Hvem er det som møter opp tidelig hver eneste skoledag på et sted de ikke har lyst til å være, men som det har blitt tvunget til? Elevene. Hvem er det som hovedsakelig jobber og sliter i timene? Elevene. Hvem er det som skal lære om framtiden og en dag drive dette landet videre? Elevene. Det er bare rett og riktig at de som gjør langt mer enn lærerne får betalt får jobben de gjør. Det er det eneste rettferdige og det vil dessuten i mye tideligere alder lære dem prinsippet med lønn og økonomi, hvilket også utelukket er positivt. I tillegg er det klart de burde belønnes for det de gjør. (Det samme med 17. maitoget forøvrig. Det er en fridag, men elevene skal absolutt møte opp og gå i toget. Det ble derimot tariffoppgjør og oppfordring til boikott da lærerne ikke lenger skulle få betalt for det. Her må det også være likt)!

 

Så en siste sak der Norge ligger langt etter mange land,nemmelig varmlunsh på skolene. Dette burde være en selvfølge også i Norge. Kantine på skolen der elevene blir servert varm lunsh istedefor å måtte ha med matpakke og sitte i klasserommet og spise.

Lenke til kommentar

Glimti: Jeg er ferdig med denne diskusjonen for nå, det ble jeg da det ble en sirkeldiskusjon for lenge siden og det ble klart for de fleste at denne diskusjonen ikke kom noen vei. Jeg skrev det siste innlegget mitt fordi det virker som du mener alle andre er userriøse, mens det generelle intrykket her er at alle andre mener du er userriøs. Og jeg gidder tross alt ikke delta i en diskusjon der jeg får svar om du har dem og når du ikke kan svare for deg er det "userriøst" eller "irrelevant" osv. selv om du ser ut til å være den eneste som mener dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom flere bidrar med det de mener om temaet istedefor å bare besvare andres meninger så blir det ikke en sirkeldiskusjon da det vil komme inn nye argumenter. Videre prøver jeg å forklare deg hvorfor jeg ikke besvarer enkelte ting, men det virker ikke som om du vil forstå det. Og det er heller ikke jeg som er useriøs nå. Tvert imot, jeg prøver å få i gang disksujonen igjen, men du gir deg automatisk. Akkurat det siste om hvorfor du ikke deltar i diskusjonen kommer ikke fram i det hele tatt så der må du gjerne omformulere deg. Og som sagt må du gjerne besvare det lange innlegget jeg quotet eller skrive ned dine egne meninger.

Lenke til kommentar

Interessangt forøvrig:

 

- For mange prøver i skolen

 

– Hvordan læreren bruker tiden sin er avgjørende viktig. For mange prøver tar tid som lærerne burde ha brukt på elevene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).

 

En undersøkelse gjennomført av Utdanningsforbundet viser at ni av ti lærere mener at byråkratiet i skolen går ut over elevene. For mye tid går med til møter, testing, og dokumentasjon av elevvurderinger og rapportskriving mener lærerne.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4216974.ece

 

Her mener jeg faktisk at det kan være et poeng. Hvis det er noe skolesystemet gjør kraftig feil er det nettopp å være altfor A4. Det kan skjelden eller aldri bli vellykket på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BAre for å si det. Om en skal bli frisør trenger en faktisk naturfag,da hjelper det ikke med en tur ut. En skal vite hva stoffene er for noe til det trenger en grunnlæringen en får på barne/ungdomsskolen med Co2 osv. I frisør utdannelsen må en vite hva stoffene "kodene" til hva di forskjellige stoffene er. Jeg fulgte ikke med i den timen å slet med å lære det igjen etter ungdomsskolen så egentlig ER di fleste fagene nyttige. Vil en bli musikklærer MÅ en kunne noter da er jo musikkfagtimene oppover en fin lærdom siden en da begynner å interesere seg for det tidlig. Synes nå lærerne er flinke og jeg,di sitter på sin egen fritid å prøver å finne svar på det barna spør om utenom pensum for å kunne svare dem best mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg svarer ikke på usakeligheter. Innleggene dine i denne tråden er de første innleggene som inneholder usakelige tullekommentarer som jeg har besvart på lange tider. Når det gjelder at jeg skriver de samme tingene om igjen iblant så gjør alle andre akkurat det samme og får jeg de samme spørsmålene flere ganger gir jeg selvsagt samme svar og påpeker folk de samme tingene flere ganger gjør jeg det samme.

 

Og om du reagerer på det med å skade lærere, hva synes du om at lærere hadde lov til å slå elever før i tiden?

 

Man er ganske mislykket som person om man må ty til vold for å få respekt, uansett om det er lærere eller elever det er snakk om.

 

Jeg reagerer egentlig ikke så voldsomt på at elever er voldelige mot lærere, men at du virker sykelig opptatt av det. Det er en skadefryd tilstede når du skriver, og kombinert med en del av holdningene du utviser, tror jeg kanskje du burde oppsøkt psykiater. Dette er ikke noe jeg skriver for å være frekk og ufin, men jeg tror du kan ha godt av å snakke med noen.

 

Nei, det er bare det at folk har blitt så vant til det systemet som finnes i dag at de ikke klarer å se noen alternativer. Igjen dummer du deg bare ut når du skriver det om intellekt, kunnskap og perspektiv! Jeg har forstått vesentlig mer om skolesystemet enn deg for det er jo tydelig at du ikke klarer å se et eneste alternativ til det som er i dag! Jeg har selv vært i problemklasser og hatt både milde og strenge lærere i disse klassene og har forstått svært godt hvor de svake punktene i systemet ligger og hvor feilene ligger. Nå er det noen år siden jeg sluttet på skolen så jeg vet ikke om alt er ved det samme i dag som det var da, men jeg vet at systemet i utgangspunktet er det samme.

 

Greit, Neo, siden du har sett systemet. Forklar i grove trekk hva som 1) er problemet, 2) hva som må til for å forbedre dem og 3) hvor midlene skal komme fra. Du trenger ikke å komme med svar som 2) myke stoler og varm lunsj til elevene, da banker du bare spikeren i kisten på intellekt-argumentet mitt.

 

Systemet er nettopp det, et system. Det funker for størstedelen av befolkningen. Et system tar ikke enkeltindivider i betraktning. Enkelte utskudd vil falle utenfor og ikke være brukendes til noe, men sånn vil det alltid være. Synd for dem som faller utenfor, men det finnes begrenset med tid og energi man kan bruke på menneskelig søppel som ikke vil lære i utgangspunktet.

 

Lønnsforslaget er forøvrig et glimrende forslag! Det er elevene som er tvunget til skolen mens lærerne er der frivillig og det er elevene som hovedsakelig gjør noen jobb. Selvsagt er dette noe de fortjener å få betalt for. Dessuten vil de lære i langt tideligere alder om økonomi, hvilket bare er positivt. Om de voksne ikke vil gi elevene betalt er det tydelig at de ikke prioriterer skolen og det at elevene møter opp i noen særlig grad.

 

Lønnsforslaget er helt mongo, og det er vel bare du som syns det er glimrende. Det sier vel egentlig alt.

 

Lærere er på en skole for å gjøre en jobb. Selvfølgelig kunne de fått seg en jobb som noe helt annet, men da hadde det ikke vært nok lærere til alle. Da går klassestørrelsene fra 28-30 til 40, noe som fører til dårligere læring. Er det en tanke du er komfortabel med? At du tror at lærerne bare sitter i gode stoler og spiser kake, vitner bare om en helt forvridd virkelighetsoppfatning.

 

Du kan jo prøve å forestille deg hvordan det er å være ansvarlig for 30 bedritne tenåringer. Prøv. Bruk fantasien din. Tenk deg at du hadde et eller annet du virkelig glødet for, og du ville formidle dette best mulig til 30 utgaver av deg selv. Du skal planlegge undervisningen, gjennomføre undervisningen, sjekke at folk har fått med seg hva du har fortalt og gjerne lese gjennom og rette 30 innleveringer. For én klasse, i ett fag. De fleste lærere dekker flere klasser, og flere fag.

 

Elevene tar i mot og bearbeider kunnskap. De har ikke ansvar for noe annet enn seg selv. Det settes ingen krav til en elev, rent bortsett fra å møte opp og oppføre seg som et normalt menneske.

 

At barn i tidlig alder lærer hva en krone er verdt har jeg ingen problem med, men det er ikke noe som skal gå fra skolens budsjett. Det kan foreldre ta seg av.

 

Må si at jeg reagerer litt på at du hele tiden er etter "de voksne". Hvor gammel er du egentlig?

 

Det brukes uendelig mye penger på unødvendigheter, tull og bullshitt i dag! Dette derimot ville vært penger som ble brukt på en nyttig måte. Det finnes mange steder man kan kutte utgifter om det er saken. (Personelig ville min førsteprioritet vært å kutte alle utgifter til monarkiet. Monarki er en ubrukelig og foreldet styreform uansett. På tide å bli republikk!)

 

Sukk, dette er som å diskutere med en unge. Ok, vi har noe som heter et "demokrati" her i Norge. Det innebærer at alle har litt å si for hva som er viktig og hva som bør prioriteres. Du er én person, en ubetydelig tøddel i den store sammenhengen. Om du stemmer, er du med på å påvirke hvordan statsbudsjettet fordeles.

 

Jeg skjønner ikke helt at du klarer å innbille deg at dette er en seriøs diskusjon når du tenker å ta pengene til slottet og bruke dem på å gi elever lønn.

 

Her bare generaliserer du! At du ikke var i stand til å ta avgjørelser som 12-åring betyr ikke at ikke andre var/er det. Og jo tideligere man lærer å ta valg, jo bedre. Med det systemet vi har i dag gjør man ikke noe annet enn å forskinke barn og tennåringers utvikling. Systemet er idiotisk! Forøvrig dummer du deg igjen ut med skriverier som "bare for å friske opp hukommelsen din"... Du snakker om 15-åringer. Vel, som jeg har nevnt havnet jeg i problemklasser både på barneskolen og på ungdomsskolen og jeg kan GARANTERE deg at nivået var langt, langt værre på ungdomsskolen så da ville jeg faktisk heller prøvd ut dette med valg på barneskolen! Bråkete og kaotiske klasser er ikke fult så vanskelige på barneskolen som på ungdomsskolen. (Personelig lurer jeg på om ikke lærere som jobber på ungdomsskole faktisk vil seg selv vondt).

 

Selvfølgelig generaliserer jeg. Vi snakker om et system. Systemet driter i de aller dårligste og de aller beste. Igjen, jeg nevner perspektiv. Det virker som om du innbiller deg at du selv er standarden for en elev, slik du hadde det er slik alle opplever det. Du må gjerne tro at du var en usedvanlig moden 12-åring som visste hva du ville med livet ditt, men faktum er at du er én av få.

 

Siste halvpart av innlegget ditt skjønte jeg ikke helt hva du ville frem til.

 

Religion er selve roten til elendighet og mesteparten av de krigene verden har hatt! Dessuten blir det bare et rent, personelig trosspørsmål uansett hvilken religion du sikter til. Dersom man ønsker å lære seg forskjellige religioner er dette noe man kan gjøre på fritiden. Må legge til at det overasker meg dersom du er uenig ettersom du selv har argumentert for at det kun bør være personelig religion på hjemmesiden din.

 

Musikktimer er uansett bare å regne som kosetimer. Man kan jo alltid slenge det inn som den siste timen på fredag for å ha en hyggelig avsluttning før helgen, men noen nødvendighet er det ikke. Naturfag ja... Skal man lære noe om naturen foreslår jeg heller en god tur/utflukt. Ikke minst på barneskolen slår den slags godt ann.

 

Igjen, manglende perspektiv. Religionundervisning er ganske nøytralt og objektivt i disse dager. Om religion er årsaker til konflikter og kriger, hvorfor mener du at det ikke er viktig å lære om? Hvorfor skal ikke barn lære om hvilke konsekvenser religion har hatt for verdenshistorien?

 

Hva jeg personlig mener om religion er irrelevant. Religion har vært med å forme verden på godt og vondt, og undervisning handler om å gi folk kunnskap slik at de kan bearbeide den og forme sine egne tanker. Å fjerne undervisning fordi du er uenig med deler av den er bare tullete.

 

Føler du at en tur i naturen gir deg inngående kunnskap om atomer, protoner og nøytroner, grunnstoff, tyngdekraft og denslags? Vil jevnlige utflukter gjøre folk klare for fysikk på videregående nivå?

 

Mesteparten av denne "grunnutdannelsen" er altså ting du ikke trenger og som burde vært avskaffet for lengst. Inntrykket mitt er at skoleledelsen bare putter inn ting i timeplanen for å ha noe å fylle dagene med. Forøvrig er videregående skole frivillig og ikke noe krav så samfunnet er altså ikke slik at man er misslykket dersom man ikke tar videregående skole slik du vil ha det til her. Som sagt finnes det en rekke jobber du ikke trenger videregående skole til og opplæring kan du også få på arbeidsplassen.

 

Ting du ikke trenger, siden du ikke har blitt til noe særlig. Det er mange som har høyere mål i livet enn hva du har.

Har du hørt om ordet "pensum" før? Forklar hva det er.

 

Her dummer du deg bare ut enda en gang! "Kjekkere og smartere"... :roll: Det eneste som kan sies er at du er langt mer innbilsk!

 

Og nok en gang klarer du å henge deg opp i en liten filleting og ikke svare på spørsmålet. Det slår aldri feil.

 

Ikke alle kan ende opp med en slik jobb. Det kreves undersøkelse hos lege og attest på at du er i form til å jobbe slik feks. Sikkerhetskurs du må gå er heller ikke gratis. Nå er det ikke de samme opptakskravene over alt. Feks. er det langt strengere på en oljeplattform enn på en rutebåt.

 

Så da kan vi vel egentlig konkludere med at dette ikke er jobber som er tilgjengelig for alle. Jeg vet ikke med deg, men om jeg var en arbeidsgiver og fikk to søknader, og den ene ikke hadde fullført videregående, så ville den søknaden blitt kastet. For meg vitner det om at et eller annet er veldig feil, mangel på disiplin, mangel på målsetning blant annet. Ikke gode kvaliteter.

 

Her sier du jo at man trenger de relevante fagene. Det har jeg sagt meg enig i helt fra starten av. Det jeg ikke ser noe poeng i er de irrelevante fagene.

 

Og, igjen, hva som er irrelevant for deg betyr ikke noe som helst. Det virker som om du har vært skolelei siden du begynte på skolen, og du har tydeligvis ikke fått med deg særlig mye da du gikk på skolen. Det blir som om jeg skulle ha sovet gjennom teoriundervisningen til førerkortet, og så skulle reformere hele undervisningen ti år etter jeg var ferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glimti om du er ute etter "di voksne" er du faktisk ute etter meg og flere i denne tråden som har barn eller som ikke har barn. ;)

 

Uansett så er skole en bra ting å lærere er en bra ting! Enkelt og greit. Sånn skolen var før i tiden er den ikke nå mere,og jeg tror til tross for det du sier så tror jeg skolen bare blir bedre å bedre!

 

Jeg ble fritatt delvis på barneskolen for teori å fikk det inn i praksis i steden for å det på u skolen å vgs også det hjalp meg veldig SELV om jeg ikke fikk fullført vgs pga rygg å greier fordi jeg ikke kan jobbe som frisør mer så var ikke di årene bortkasta uansett! Skjønner ikke hvorfor skolen skal være ett så vondt sted,når det er så mange som går ut av skolen å som er fornøyde etter fullendt utdannelse å som gleder seg til å få bruke utdannelsen sin!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sent svar, men glemte helt ut tråden pga. at jeg har vært så voldsomt engasjert i diskusjoner rundt krigen i Libya, krigen i Afghanistan samt konflikten i Midtøsten.

 

Man er ganske mislykket som person om man må ty til vold for å få respekt, uansett om det er lærere eller elever det er snakk om.

 

Jeg reagerer egentlig ikke så voldsomt på at elever er voldelige mot lærere, men at du virker sykelig opptatt av det. Det er en skadefryd tilstede når du skriver, og kombinert med en del av holdningene du utviser, tror jeg kanskje du burde oppsøkt psykiater. Dette er ikke noe jeg skriver for å være frekk og ufin, men jeg tror du kan ha godt av å snakke med noen.

 

Så du distanserer deg altså fra andres uttalelser i særlig den forrige tråden, men også i denne om at fysisk avstraffelse burde gjenopptas i skolene? Og du distanserer deg fra at lærere skal ta hardt i elever så de kan få merker ol? Mener du da at elevene har rett til å ta igjen om lærerne først gjør noe sånt?

 

Ja, selvsagt ser jeg på det med skadefryd! Har du hørt om følgende: Som man sår skal man høste!? Skolesystemet før i tiden tillot fysisk avstraffelse av elevene. Lærerne hadde loven helt på sin side når de praktiserte det. Som andre har påpekt før dreide det seg ikke om de samme lærerne, men det er fortsatt skolesystemet det var snakk om og nå som elever til en viss grad gjør opprør mot skolesystemet og flere av reglene deres så må du bare forvente at tideligere sider ved skolesystemet tas med. Så når lærere blirr slått, slås ned og knivstikkes i dag slik man hører om rett som det er så ser jeg absolutt på det som en rettferdig og naturlig konsekvens av det tideligere skolesystemet! Dessuten må lærerne tåle at den tideligere autoriteten ikke er der lenger og at de må oppføre seg på en helt annen måte ovenfor elevene dersom de skal få respekt og autoritet.

 

Igjen viser du et håpløst tullenivå i dette som skal være en seriøs disksujon med det du skriver om psykiatri. Klarer du virkelig ikke å skrive et eneste innlegg uten å slenge med den slags tåpeligheter!

 

Greit, Neo, siden du har sett systemet. Forklar i grove trekk hva som 1) er problemet, 2) hva som må til for å forbedre dem og 3) hvor midlene skal komme fra. Du trenger ikke å komme med svar som 2) myke stoler og varm lunsj til elevene, da banker du bare spikeren i kisten på intellekt-argumentet mitt.

 

Og her starter du igjen med å dumme deg ut med kommentaren "Greit, Neo". Synes du selv at slike håpløse skriverier har noe i tråden å gjøre? Synes du selv at det bedrer nivået på noen som helst måte? Hadde vært interessangt å høre.

 

Som sagt er det årevis siden jeg selv var på skolen og jeg vet ikke om ting fungerer akkurat på samme måte i dag, men at det ikke har vært noen stor revolusjoner jeg fullt klar over. Noen endelig fasit har jeg selvsagt ikke, men for å ta fram noe i grove trekk:

 

1) Lærere som ikke takler situasjoner:

Dyktige lærere er alfa omega for at en skole i det hele tatt skal være noe vits! Og da snakker jeg ikke bare om lærere som kan et eller flere fag, men også som kan fungere godt som personer og er karismatiske. Dette er kvalifikasjoner som de fleste av lærerne mangler totalt. Jeg vet du ikke er interessert i eksempler fra de klassene jeg var i, men nevner dem en gang til bare for å illustrere hva jeg mener:

 

Fra barneskolen:

1) En mattetime vi hadde. Læreren der var helt ny fra lærerskolen og det var hans første år som lærer. Han var hyggelig nok, men han eide ikke evne til å holde klassen i ro. I denne mattetimen ble det til at noe få elver, kansje tre-fire, så på tavlen og hørte etter på hva han sa mens andre satt og så ned i bøker og tegnet i dem eller så ut av vinduet. Flere begynte også å snakke med hverandre og da ikke bare med sidemennene men også over klasserommet. Til slutt begynte en av dem å gå rundt i rommet og den slags smitter gjerne. De som hadde fulgt med mistet konsentrasjonen og begynt å tegne eller snakke de og. Klarte læreren å få noen til å høre etter igjen? Nei. Klarte han å få noen av dem som gikk rundt til å sette seg igjen? Nei. Til slutt sa han bare "Gjør hva dere vil, men sitt på plassen deres". Det funket iallefall så folk satte seg igjen, men ingen gjorde lenger noe mattematikk. Det var ikke bare den ene timen, men svært mange med ham som endte på den måten.

 

2) En musikktime vi hadde. Det var den samme læreren og han var selv gitarspiller. Akkurat hva slags musikk vi hadde om da husker jeg ikke, men det har ingen ting av betydning heller. Iallefall endte det raskt med at ingen gadd å høre etter på hva læreren fortalte eller øve på sangen vi skulle. De fleste begynte heller med tikken oppe på pultene og de få som ikke gjorde det begynte å tegne eller satt bare og snakket sammen. Læreren gikk. Det tok lang tid før han kom tilbake igjen og da hadde han med seg rektor. Selvom rektor klarte å få orden var godt over halve timen gått og vi kom nesten ikke noen vei med det skulle den timen.

 

3) Undervisningsinnspektøren skulle ha en time med klassen. Jeg husker ikke hva slags time, men det var iallefall i klasserommet. Hva enn hun sa fikk ingen med seg for ingen hørte etter. Langt over halve klassen nynnet "mmmmmmmmmmmmmmm" samtidig mens resten enten tegnet eller bare satt rett opp og ned siden det var umulig å følge med å gjøre noe. Etter hvert begynte jo snakkingen da og...

 

4) En svømmetime som vi hadde. Vi skulle gå i garderoben og skifte da en av oss fikk tak i nøklene til lærerne og alle skyndte seg inn i garderoben og vi låste døren. Selvom læreren sto og dunket i døren og sa vi skulle åpne var det ingen som gjorde det og vi var alt uti bassenget før han hadde fått kommet seg opp til lærerværelset og fått tak i andre nøkler og fikk låst seg inn. Ingen brydde seg om at han var sint og den timen gikk stort sett til ingen ting.

 

5) En gymtime vi hadde. Dette var med samme læreren som fra matte og musikktimen. Da vi hadde satt oss i ring og han skulle fortelle hva vi skulle gjøre var det flere som sa de ikke skulle ha gym den dagen og folk begynte å snakke sammen. Ringen brøt fort opp og folk sparket ball, klartet i ribbeveggen eller løp rundt. Læreren gikk og vi ble enige om at hvis undervisningsinnspektøren kom skulle alle si "mjau". (Hun het Kitty). Da læreren kom tilbake var det bare for å ha hentet papir og blyant så han kunne skrive hvem som skulle ha gym og hvem som ikke skulle, men en god del av timen var alt gått. Enkelte var skuffet over at ikke undervisningsinnspektøren kom så vi kunne gjøre som planlagt. (I en annen gymtime hun var der fikk jeg selv tak i boken hennes om klassen, løp til garderoben og kastet boken i søppelbøtten).

 

6) Et eksempel fra meg selv. Det var nok en gang den samme læreren og han byttet om på plassene noen skulle sitte. Husker ikke hvorfor han gjorde det, men resultatet var at jeg plent nektet å gjøre noe før jeg fikk tilbake den gamle plassen. Det tok vel tre dager og jeg gjorde absolutt ingen ting selv i de rolige timene der det var mulig å gjøre noe og selvom vi hadde andre lærere. Husker en av dem sa at hun ikke hadde byttet plassene så hun syntes ikke jeg skulle straffe i hennes timer, men jeg gjorde ingen ting. Det eneste jeg sa hver eneste gang var at jeg gjorde noe når jeg hadde fått plassen tilbake. Som sagt tror jeg det gikk tre dager, men så måtte jo læreren som hadd flyttet oss bare gi opp og jeg fikk plassen tilbake.

 

Fra ungdomsskolen:

1) Den korteste skoledagen jeg noen gang har hatt: Det var ikke en ny lærer i det hele tatt, men han var ny i vår klasse. Han var klasseforstanderen vår og vi skulle ha matte. For det første hørte ingen etter på hva han sa, for det andre satt folk og skrev lapper eller snakket sammen og for det tredje hadde noen stjålet matteboken hans. Tror faktisk den hadde vært borte i noen dager. Han prøvde å få folk til å høre etter og da ikke det fungerte prøvde han å bli irritert og snakke om at ingen hørte etter og da ikke det hjalp heller sendte han oss hjem. Nokså ordrett husker jeg han sa noe om "Det er ingen vits at vi er her. Dere følger jo ikke med og ingne hører etter og hvor er boken min? Dette er tyveri. Takk for i dag. Dere kan bare gå hjem igjen. Takk for i dag". Klokken var vel 10:15. Godt mulig at det var tideligere og. Vi hadde iallefall ikke hele den første timen en gang.

 

2) Den samme læreren hadde vi temmelig mye det året siden han var klasseforstanderen og flere ganger endte det med at han bare gikk fra timen. Han prøvde det ut som en ny strategi, men det førte ikke til noe annet enn at alle bare gjorde hva de ville resten av timen. En gang snakket noen litt om det og om vi burde gi ham en sjanse, men det var vel ca. tre stykker som var interessert i å diskutere det. Resten gjorde andre ting.

 

3) I flere av timene med den samme læreren begynte elevene å gå. Noen fordi de ble sinte om de kranglet med læreren og enkelte fordi de ikke ville være i timen. Noe leste i andre ting eller bråket med vilje for å bli sendt ut på gangen.

 

4) Det var en tegnetime der en av elevene ble sendt ut på gangen. Etter en stund åpnet han døren og spurte om en av de andre kom snart. Da gjorde han det gjaldt selvsagt sitt beste for å bli sendt ut.

 

5) Læreren vi hadde i tegning igjen. Han gikk konstant i bilen og røykte i friminuttene. Dette førte til at folk stort sett sa at det luktet ryk av ham og en gang i tegne timen der en av jentene ikke ville gjøre noe og begynte å krangle med ham (læreren) sa han at hun skulle være stille og da svarte hun følgende: "Du har dårlig ånde". Da han sa "Kom deg ut" svarte hun svarte bare "Kom deg ut selv". "

 

6) Klasseforstanderen igjen som ville holde igjen elever etter timene for å snakke med dem. En av jentene husker jeg bare rev seg løs og raste ut av rommet i følge med venninnene sine mens hun ropte "Ikke rør meg igjen din jævla pikk"! En av guttene som han prøvde å holde igjen en gang rev seg bare løs og brølte "Faen ikke rør meg"!

 

En av lærerinnene som var vikar for oss en gang prøvde å ta på meg da hun sa jeg skulle gå og sette meg istedefor å stå og spisse blyanten, men jeg brølte bare "Slipp meg"! Dermed våget hun ikke å ta i meg igjen.

 

Engelsklærerinnen vår som var en av de strengeste og mest fryktede av lærerne og lærerinnene prøvde en gang å rope tilbake en fra klassen vår som løp gjennom gangen mens han sprutet vann med et vanngevær. Hun ropte "Hei" og han svarte "Hei og hadet" før han forsvant ut døren. Hun prøvde også en gang å holde igjen han som brølte til klasseforstanderen etter timen, men han bare gikk.

 

Kan også nevne det den andre veien da klasseforstanderen vi hadde det siste året ville ha ut en av elevene som bare bråkte. "Ut, ut" hylte hun til ham, men han bare svarte "Nei" helt rolig. Og dermed ble han værende.

 

7) Tysklærerinnen vår oppnådde aldri noe i en eneste time. Hver gang satt bare folk og snakket eller bråkte og jeg har ikke tall på hvor mange ganger hun hylte "Kan alle være stille nå" av sine lungers fulle kraft uten at det hjalp. Selv pleide jeg å kalle tysktimene for "bråketimer". Det kom ikke en eneste rolig tysktime utav de årene vi hadde tysk. Ikke fransk heller forøvrig.

 

Som jeg også har nevnt tideligere var det tre lærere som droppet klassen vår på barneskolen og fem som droppet den på ungdomsskolen. Av disse var det en på barneskolen og en på ungdomsskolen som byttet skoler å undervise på. En av dem fra barneskolen sluttet som lærerinne.

 

Fra videregående:

Her hadde jeg to forskjellige klasser og det andre året var det en rolig klasse. Det var den første gangen jeg havnet i en rolig klasse. Men det var ikke tilfellet første året...

 

1) Klasseforstanderen som vi hadde det meste av tiden, både i praktiske og teoretiske fag. (Har jo fortalt at jeg gikk hotell og næringslivslinje). Husker godt en dag da sjefsbråkmakeren i klassen var helt uinteressert i alt som hendte og først prøvde læreren (klasseforstanderen) å si at vi skulle bli lenger den dagen, men da ingen i klassen tok noen notis av det prøvde han å være tøff og argumentere mot eleven som bare svarte igjen. Det endte med at læreren tok opp en av bøkene sine og kastet den i kateteret samtidig som han sa "Faen". Men inge ting hendte altså. Og alle gikk før vi egentlig skulle.

 

2) Mattelæreren var det absolutt ingen som likte. Jeg husker flere av timene med ham. En av dem begynte vi å diskutere karakterer, om folk kom til å stå osv. Han ville gå videre til matte, men klasssen nektet plent å slutte å diskutere og det ble dermed diskusjon hele den timen. Neste time var han sur fordi det ikke hadde blitt jobbing og prøvde seg med "Nå skal det jobbes", men ingen var interessert og det endte med at vi ikke fikk gjort noe som helst.

 

3) En annen mattetime vi bare var tre stykker var bare en av oss noe interessert i det læreren snakket om så det endte med at han satte seg hos den ene eleven og overså oss.

 

4) Jeg husker også en time vi hadde hvor vi var de samme tre stykkene og ikke noe spesielt hendte. Vi skulle ha matte også neste time, men i friminuttet gikk de to andre fordi de ikke gadd mer. Jeg gadd ikke å gjøre noe selv siden jeg var helt alene så læreren gikk.

 

5) En annen gang vi skulle ha dobbelttime i matte møtte vi ikke opp. Vi ble bare sittende med en annen klasse som var på kjøkkenet da.

Etter hvert avtalte vi å boikotte matten da ingen likte læreren. Og jeg har ikke tall på hvor mange ganger han sendte folk ut. Det samme gjaldt forøvrig i kjemi som han også var lærer i. Det meste av lærerplanen han hadde for det året måtte han droppe.

 

6) En av dem som gikk der bare ca. halve året møtte så godt som aldri opp til timene. I et av fagene var han bare en eneste gang. Til slutt sluttet han, men måtte jobbe noen uker i kantinen fordi han ikke kunne betale tilbake stipendet og han var der i to dager før han forsvant. Det skjedde aldri noe mer.

 

Og ikke begynn nå å snakke om dårlige klasser eller drittunger. Ta til deg det som er poenget mitt: HAUEVIS AV LÆRERE OG LÆRERINNER SÅVEL SOM UNDERVISNINGSINNSPEKTØRER KLARER RETT OG SLETT IKKE Å TAKLE SITUASJONENE SOM OPPSTÅR! Og det enten det gjelder hele klasser eller en, enkelt elev! Hvor mener du da at problemet ligger? Slik jeg ser det ligger det utelukket hos dem som skal undervise og ha ansvar for klassen!

 

Nå hadde jeg ikke bare dårlige lærere. Den første jeg noen gang har hatt (1-3 klasse) samt den første på ungdomsskolen var begge to svært dyktige. En ting var at de var trivelige mennesker slik at klassen likte dem. En annen ting var at de underviste på en måte så klassen var interessert. Det nytter ikke bare å stå rett opp og ned ved tavlen og snakke dersom man skal få elevene til å høre etter enten man er lærer på barne eller ungdomsskole. Ikke på videregående heller for den saks skyld. Man må være karismatisk og dyktig til å snakke så elevene er interessert i å høre etter istedefor å tegne, skrive lapper, se ut av vinduet eller snakke sammen. Man må rett og slett være det elevene kaller "en kul lærer". Blir du bare hatet pga. oppførslen din har du tapt. På barneskolen kan du holde på elevene samt hindre at de går sin vei, men du kan ikke tvinge dem til å følge med. På ungdomsskolen og på videregående har elevene langt mer bein i nesa som det kalles og da skal lærerne passe seg. Selvsagt finnes det noen elever som rett og slett er fullstendig håpløse slik det finnes lærere som er fullstendig håpløse og andre folk rundt omkring som er fullstendig håpløse. Har vært i klasse med en slik elev selv. Det var på barneskolen og han endte opp som ungdomskriminell. Han fortsatte på samme måten etter skolen og har vært i fengsel flere ganger. Men det er bare en, enkelt jeg har opplevd gjennom alle årene på skolen selvom jeg bare har opplevd bråkete klasser med unntak av det siste året.

 

2) Langt mer kvalifiserte lærere og bedre dialog mellom lærere og elever:

Dette er selvsagt vanskelig. Hvordan blir du en god lærer? Vel, som jeg nevnte er det det å kunne være en som elevene liker og er interesserte i å høre på. En som de også kan like utenom undervisning. Selvsagt er det forskjellig fra person til person hvordan man betrakter en person som "kul" og hva man best liker med folk, men så veldig vanskelig er det ikke. Jeg har selv opplevd lærere som er litt kamerat med elevene utenom timene. Og som kjenner foreldrene litt også. Og om elevene først liker lærerne har de mye enklere for å høre på dem når de sier det skal være stille. Det er ikke særlig vanskelig å tenke seg at elevene har lettere for å høre på lærere de liker enn lærere de missliker eller hater! Nå er ikke dette noen fasit. Folk er forskjellige. Hvordan mener du lærerne bør opptre ovenfor elevene?

 

Når det kommer til nr. 3 som du lister opp så var det ikke midler jeg tenkte på her. At elevene skal få like gode stoler som lærerne og at norske skoler burde få kantiner der det blir servert varm lunsh er forøvrig ikke noe som styrker det håpløse skriveriet ditt om intellekt som altså ikke er et argument!

 

Systemet er nettopp det, et system. Det funker for størstedelen av befolkningen. Et system tar ikke enkeltindivider i betraktning. Enkelte utskudd vil falle utenfor og ikke være brukendes til noe, men sånn vil det alltid være. Synd for dem som faller utenfor, men det finnes begrenset med tid og energi man kan bruke på menneskelig søppel som ikke vil lære i utgangspunktet.

 

Og du tror virkelig at alle som ikke tilpasser seg systemet er mennesklig søppel? Innser du ikke at dette bare er fordommer som er med på å ødelegge for folk!?

 

Og det er altså et foreldet og ubrukelig system som trenger modernisering og forandring. Samfunnet forandrer seg og det gjør folk også. Det samme gjør generasjoner. Det nytter ikke bare å ha den samme formen for et system i alle år. Innser du ikke også selv at dette må forandres med tiden!?

 

Lønnsforslaget er helt mongo, og det er vel bare du som syns det er glimrende. Det sier vel egentlig alt.

 

Se det på to måter:

1) At jeg er den eneste som mener det er bra er fordi alle andre er for avhengi av systemet til å tenke alternativt.

 

2) Andre har en ekstrem frykt for å prøve noe nytt og for å kansje måtte innrømme at de har tatt feil!

 

Hva er galt med at de som virkelig gjør en innsatts og det ikke frivillig en gang, elevene, får betalt for jobben de gjør? Hvorfor skal lærere få betalt for å gå i 17. maitoget? Og når det først er snakk om at de ikke skal få betalt så oppfordrer de til å boikotte det... Hvor patetiske og idiotiske er lærer egentlig? Elevene kunne bare gitt faen og boikottet de og! Og samtidig som elevene tvinges til skolen skal lærerne mane til å boikotte toget på 17. mai fordi de selv ikke får betalt... GJENNOMPATETISK OG HYKLERSK! Lærere er virkelig noen stakarslige tapere! Iallefall er det akkurat det bildet de gir seg selv når de oppfører seg på denne måten!

 

Fikk elevene betalt ville de tideligere lære om økonomi og lønn. De ville også tideligere lære seg om belønninger og at innsatts gir noe. Hva er galt med dette? Ingen har nemelig bedt om å bli født inn i verden eller systemet! Ingen har bedt om å bli født inn i tvangen!

 

Lærere er på en skole for å gjøre en jobb. Selvfølgelig kunne de fått seg en jobb som noe helt annet, men da hadde det ikke vært nok lærere til alle. Da går klassestørrelsene fra 28-30 til 40, noe som fører til dårligere læring. Er det en tanke du er komfortabel med? At du tror at lærerne bare sitter i gode stoler og spiser kake, vitner bare om en helt forvridd virkelighetsoppfatning.

 

Og dersom de ikke liker jobben slik de er kan de bare slutte! Blir det større klasser blir det mer for lærerne å hanskes med og resultatet vil fort kunne bli dårligere. Da vil det i så fall bli lagt merke til og kansje noen endelig innser at noe må gjøres med dagens system.

 

Tøvet ditt om å spise kake og forvridd virkelighetsoppfattning viser forøvrig igjen hva slags nivå du foretrekker å diskutere på...

 

Du kan jo prøve å forestille deg hvordan det er å være ansvarlig for 30 bedritne tenåringer. Prøv. Bruk fantasien din. Tenk deg at du hadde et eller annet du virkelig glødet for, og du ville formidle dette best mulig til 30 utgaver av deg selv. Du skal planlegge undervisningen, gjennomføre undervisningen, sjekke at folk har fått med seg hva du har fortalt og gjerne lese gjennom og rette 30 innleveringer. For én klasse, i ett fag. De fleste lærere dekker flere klasser, og flere fag.

 

Du kan jo prøve å forestille deg hvordan det er å stå opp flerfoldelige morgner gjennom året for å oppsøke et sted du er tvunget til for så å høre på folk du hater som tror at de automatisk er ledere som har krav på respekt og som forlanger å ha det stille når de selv snakker, men som når som helst avbryter andre og hever stemmen osv... Prøv å se ting fra elevenes perspektiv for en gangs skyld. Er det rart mange hater lærere? Er det rart mange blir voldelig mot lærere? Er det rart mange dropper å komme på skolen? Er det rart mange bråker i timen? Nei, det er ikke det minste rart! Slik skolen og systemet fungerer er det helt og holdet fullt forståelig!

 

Det du skriver om å virkelig gløde for noe... Greit, si at vi har en lærer som er dyktig i faget sitt og som virkelig gløder for å lære fra seg. Kan da vedkommende forlange at hele klassen som er der under tvang gløder for å lære akkurat dette? Eller at de har noen som helst interesse for temaet? Nei, selvsagt kan ingen lærer forlange det.

 

Elevene tar i mot og bearbeider kunnskap. De har ikke ansvar for noe annet enn seg selv. Det settes ingen krav til en elev, rent bortsett fra å møte opp og oppføre seg som et normalt menneske.

 

Hvorfor skal de tvinges til å lære noe dersom de ikke vil? Hvorfor skal de tvinges til å gjøre noe arbeid? Gjøre en innsats? Hvorfor skulle det være rimelig med noe som helst krav til dem?

 

At barn i tidlig alder lærer hva en krone er verdt har jeg ingen problem med, men det er ikke noe som skal gå fra skolens budsjett. Det kan foreldre ta seg av.

 

I det tilfellet virker det ikke som om prioriteringene ang. skole er så veldig store og gjennomtenkte at det har noe å si.

 

Må si at jeg reagerer litt på at du hele tiden er etter "de voksne". Hvor gammel er du egentlig?

 

Jepp, når man snakker om det håpløse flertallet så er "de voksne" en svært grei benevnelse.

 

Sukk, dette er som å diskutere med en unge. Ok, vi har noe som heter et "demokrati" her i Norge. Det innebærer at alle har litt å si for hva som er viktig og hva som bør prioriteres. Du er én person, en ubetydelig tøddel i den store sammenhengen. Om du stemmer, er du med på å påvirke hvordan statsbudsjettet fordeles.

 

Jeg skjønner ikke helt at du klarer å innbille deg at dette er en seriøs diskusjon når du tenker å ta pengene til slottet og bruke dem på å gi elever lønn.

 

Den eneste som oppfører seg som en unge er deg! Jeg fatter enkelt og greit ikke hvor du tar alle disse håpløse uttalelsene og skriveriene dine ifra! Og du er samtidig den siste som bør snakke om å diskutere seriøst! Det er ingen på lenge som har skrevet useriøse innlegg her utenom deg!

 

Det med monarkiet var et eksempel. Det finnes selvsagt andre steder å kutte fordi det ikke trengs i nærheten av de beløpene som brukes. Byforkjønnelse feks. Men monarkiet er jo absolutt det mest unyttige og idiotiske landet har så det hadde jo absolutt vært best å ta det derfra!

 

Selvfølgelig generaliserer jeg. Vi snakker om et system. Systemet driter i de aller dårligste og de aller beste. Igjen, jeg nevner perspektiv. Det virker som om du innbiller deg at du selv er standarden for en elev, slik du hadde det er slik alle opplever det. Du må gjerne tro at du var en usedvanlig moden 12-åring som visste hva du ville med livet ditt, men faktum er at du er én av få.

 

Nettopp, og generalisering er en uting av dimensjoner! At vi snakker om et system betyr dessuten ikke at vi snakker om et perfekt system. Hvorfor innser du ikke selv at det faktisk kan endres? Hvorfor tror du bare på det ene systemet som finnes i dag?

Skriveriene dine om "du må gjerne tro" osv. er bare håpløsheter nok en gang og sånt som ødelgger nivået i innlegget ditt drastisk.

 

Siste halvpart av innlegget ditt skjønte jeg ikke helt hva du ville frem til.

 

Nøyaktig hva?

 

Igjen, manglende perspektiv. Religionundervisning er ganske nøytralt og objektivt i disse dager. Om religion er årsaker til konflikter og kriger, hvorfor mener du at det ikke er viktig å lære om? Hvorfor skal ikke barn lære om hvilke konsekvenser religion har hatt for verdenshistorien?

 

Hvordan vil du hevde at den er nøytral? Og at religion har forårsaket konflikter og kriger kan de lære om i historietimene. Egne religionstimer er latterlig! Det er frivillig om man vil tro på religion. Ønsker man å være religiøs kan man lære om og praktisere religionen på fritid. Dessuten er Norge et av de minst religiøse landene i verden. Forøvrig går også oppsluttningen til kristendom nedover i hele Europa og også i USA selvom det går langt, langt saktere der. Folk har kommet seg langt videre nå som vi er i år 2011 og innsett at det ikke eksisterer en tåpelig skapning oppe i skyene som styrer verden.

 

Hva jeg personlig mener om religion er irrelevant. Religion har vært med å forme verden på godt og vondt, og undervisning handler om å gi folk kunnskap slik at de kan bearbeide den og forme sine egne tanker. Å fjerne undervisning fordi du er uenig med deler av den er bare tullete.

 

Religion er sannsyneligvis den tingen her i verden som burde være aller mest frivillig å tro på uansett hva slags religion det er snakk om! Derfor burde det utelukket være på privattid dersom folk ønsker å tilegne seg kunnskap om religion!

 

Føler du at en tur i naturen gir deg inngående kunnskap om atomer, protoner og nøytroner, grunnstoff, tyngdekraft og denslags? Vil jevnlige utflukter gjøre folk klare for fysikk på videregående nivå?

 

Om folk ønsker å virkelig tilnærme seg kunnskap om det kan de ta det som et valgfag.

 

Og jeg merker meg at du ikke hadde noe motsvar ang. det jeg skrev om musikktimer.

 

Ting du ikke trenger, siden du ikke har blitt til noe særlig. Det er mange som har høyere mål i livet enn hva du har.

Har du hørt om ordet "pensum" før? Forklar hva det er.

 

Akkurat ja... " Ting du ikke trenger, siden du ikke har blitt til noe særlig. Det er mange som har høyere mål i livet enn hva du har"... Der klarte du virkelig å bevise nivået ditt!

 

Forklar nå i detaljer hva du vil oppnå med den slags og alle de andre meningsløse skriveriene du har kommet med så langt. Venter spent.

 

Og nok en gang klarer du å henge deg opp i en liten filleting og ikke svare på spørsmålet. Det slår aldri feil.

 

Det ble på for idiotisk nivå til å overse! Begynn å skrive seriøst så skal du få svar.

 

Så da kan vi vel egentlig konkludere med at dette ikke er jobber som er tilgjengelig for alle. Jeg vet ikke med deg, men om jeg var en arbeidsgiver og fikk to søknader, og den ene ikke hadde fullført videregående, så ville den søknaden blitt kastet. For meg vitner det om at et eller annet er veldig feil, mangel på disiplin, mangel på målsetning blant annet. Ikke gode kvaliteter.

 

Det er en helt subjektiv vurdering. Personelig ville jeg først og fremst tenkt over hva som var nødvendig på jobben og hva slags opplæring som kan gis på stedet.

 

Og, igjen, hva som er irrelevant for deg betyr ikke noe som helst. Det virker som om du har vært skolelei siden du begynte på skolen, og du har tydeligvis ikke fått med deg særlig mye da du gikk på skolen. Det blir som om jeg skulle ha sovet gjennom teoriundervisningen til førerkortet, og så skulle reformere hele undervisningen ti år etter jeg var ferdig.

 

Jeg hatet alltid skolen! Jeg hatet alltid systemet! Og jeg unner ingen å måtte gå igjen det samme! Det er derfor jeg tar det opp her. Og ikke begynn å sutre om lokalpolitik og valgmøter nå. Det er greit å lufte tanker og meninger på en måte som denne før man evnt. går ut i offentligheten med det.

 

Sånn ellers: Istedefor å bare komme med håpløse kommentarer nå samt kritisere forslagene mine, kan du ikke skrive ned svart på hvitt hvordan du mener systemet bør være? Eller dersom du er helt fornøyd med systemet i dag, kan du ikke forklare tydelig hvorfor? Og enten du skriver om et bedre system du ser for deg eller hvorfor du evnt. mener systemet er bra som det er, gå tydelig i detaljer så det kommer klart fram. Da får vi en mye bedre debatt med mye flere ideer og synnspunkter. Det er flere her som mene at tråden går i sirkler og det er langt ifra det som er meningen. Iallefall mener jeg at dette er et viktig og relevant tema. Nå vet jeg ikke hvor mye du egentlig har lest av denne tråden. Leste du mitt innlegg nr. 2 i denne tråden (nr. 4 i rekkefølge) der jeg forklarer tydelig både hva jeg mener om forholdet mellom lærere og elever samt om skolesystemet i sin helhet? Som jeg skrev til herzeleid må du bare gi beskjed dersom du ønsker at det er noe av det jeg har skrevet der som du vil ha tydeligere/mer detaljert. Og dersom du også nå kommer med et innlegg om nøyaktig hva du mener både ang. forholdet mellom lærerne og elevene samt om skolesystemet i sin helhet så er jeg spent på å se hva du mener.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Norske lærere mindre intelligente

 

Norske lærere er i dag langt mindre intelligente enn for noen tiår siden. Det viser IQ-målinger av lærere utført ved Norges Handelshøyskole.

 

Norske mannlige lærere er i dag mindre intelligente enn de var for flere tiår siden. Det viser en omfattende studie gjort av en forskergruppe ved Norges Handelshøyskole.

 

– Fra gullalderen på 1950-tallet har det stadig gått nedover med målt IQ hos mannlige lærere, sier professor Kjell Gunnar Salvanes ved Norges Handelshøyskole til NRK.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7830674

 

Se her ja, alt kommer for en dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...