Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med dine holdninger og slik du diskuterer er det ingen grunn til å ta deg seriøst. Om du har klart å innbille deg at dette er en seriøs disksjonstråd hvor vi løser verdensproblemer, så trenger du en liten oppvekker. Heldigvis er du bare en pistrete liten stemme på et diskusjonsforum, en alle ler av. Med mindre du tar en Breivik, så kommer det ikke til å forandre seg.

 

Og du snakker om å bli tatt seriøst... :roll: Jeg unngår slike latterlige skriverier som du kommer med her så det i utgangspunktet viser at jeg diskuterer langt mer seriøst enn deg! "Innbille deg at dette er en seriøs disksjonstråd hvor vi løser verdensproblemer", "trenger du en liten oppvekker", " heldigvis er du bare en pistrete liten stemme på et diskusjonsforum, en alle ler av"... :roll: Det er i aller høyeste grad DEG folk bør le av! Hvordan klarer du i det hele tatt å skrive noe sånt? Og så klarer du å trekke inn angrepe i Oslo og på Utøya... Ja, du oppfører deg jo virkelig seriøst...

 

Når det er sagt så hadde jeg ikke reagert med annet enn glede om det ble gjennomført x antall massakre ala Columbine, men da kun mot lærerne! Det ville kansje lært dem at maktsyk oppførsel får konsekvenser... Og før du eller noen andre reagerer mot sdette avsnittet, hva viser en slik hendelse? Viser det at skolen har sviktet totalt? At lærerne har gått for langt når det gjelder å prøve å kontrollere og herse med elevene? Ja, noe sånt er det det viser. Slike handelser blr derfor tas langt mer på alvor og tenkes langt mer over enn det som har blitt gjort!

 

Men dropp disse useriøse og tåpelige skriveriene heretter. Det fører nemelig ikke til noe som helst. Dette er en seriøs diskusjon og dersom du ikke mener det er et seriøst nivå er det ingen som hindrer deg i å droppe tråden.

 

Når går grensen her, egentlig? Syns du dagens femåringer som nettopp begynte på skolen skal ta avgjørelser som får konsekvenser for resten av livene deres? Jentene som vil bli prinsesser, skal de bare drite i all undervisning fordi krompen kommer til å gifte seg med dem? Guttene som skal bli politi eller brannmann eller dinosaur, skal de bare gjøre det godt i gym og fint lite annet? Eller skal det begynne på ungdomskolen? Eller videregående?

 

Man begynner på skolen som seksåring, ikke femåring. Eller det året man fyller 6 år vel og merke. Men nei, det er selvsagt for tidelig å avgjøre selv. Jeg har jo sagt for lengst både i den forrige og denne tråden at man trenger det grunnleggende før man kan begynne å avgjøre noe selv.

 

1.

 

Hadde du noe svar her?

 

2. Du har tidligere skrevet at du var arbeidsledig. Men, du må gjerne oppdatere oss. Hva har du gjort med livet ditt? Er du et godt eksempel på at ingen utdanning ikke er et hinder for en kanonbra betalt jobb?

 

Tideligere var tideligere. Ting forandrer seg. Nå aner jeg ikke hva du mener kanonbra betaling er. Men ja, det er helt mulig uten skole å få en jobb der du klarer deg uten å måtte leve fra hånd til munn. Mange yrker tilbyr opplæring på stedet. Det finnes også mange kurs der du kun jobber/studerer med det som er relevant for den jobben du skal ha etterpå. Altså vesentlig mer effektivt enn skolen.

 

Jeg jobber som kokk, og selv om det er et ganske praktisk fag, så er det mye matte involvert.

 

Vet det. Du fortalte det i kroppskunsttråden for lange tider siden.

 

Skal jeg finne ut hvor mange kilo protein jeg trenger på et selskap, så bruker jeg matte. Enkelte proteiner har en svinnprosent som må være med i beregningen, f.eks. en entrecôte har mer bindevev og hinner enn en ytrefilet. Det må skjæres bort, men hinnene er inkludert i prisen fra leverandør. Skal jeg skrive en kalkyle for en rett, så må slike ting være med, sammen med produksjonskostnader (tidskostnader (timelønn/tid brukt) + råvarekostnader (innpris pr kg - svinn = salgbar råvare). Skal jeg bli kjøkkensjef, er sånne ting en del av hverdagen, sammen med regnskap.

 

Skal et selskap ha en fem-retter istedenfor tre-retter, så justerer vi porsjonsstørrelsene slik at folk ikke blir sprekkeferdige. Dette følger en viss mal, og må reflekteres i summen kunden betaler. Her brukes kalkyle igjen.

 

Skal jeg justere en oppskrift fra å mette 10 til 26 personer, så bruker jeg prosent.

 

Jeg bruker ikke brøk eller ligninger i arbeidet mitt, men det var heller aldri en stor del av undervisningen min. Det var noe vi var innom på videregående, og det er tre år av 12. Jeg har hatt god nytte av den matteundervisningen jeg fikk, og jeg gjør arbeidet mitt 99% av tiden uten kalkulator. Jeg hadde ingen planer om å bli kokk da jeg var 19 og var ferdig med skolen, og absolutt ingen planer om det da jeg var 5 og begynte på førskolen. Jeg gjorde det heller aldri sinnsykt bra i matte, men jeg fikk det grunnleggende, og det har jeg hatt god nytte av.

 

Nå har jeg faktisk jobbet en god del på kjøkken selv gjennom årene, men ble utrolig lei av det og gav meg. Var lite matte jeg hadde bruk for der. De jeg jobbet sammen med hadde heller ikke noen grunn til å bruke store mattekunnskaper. Om man ønsker å bruke kalkulator eller ikke er selvsagt valgfritt.

 

Selv spiller jeg en god del dart og det er svært skjelden jeg trenger kalkulator der. Man trenger nemelig ikke å kunne noe mer enn å plusse eller gange for å legge sammen poengene man får. I spill der man spiller seg nedover trenger man ikke mer enn minus og deling for å telle ned poengene.

 

Men nå sa jeg jo at noe jobber krever mer matte enn andre og da må man selvsagt jobbe mer med matte for å kunne det. Akkurat som med andre jobber som krever mer av andre kunnskaper.

Lenke til kommentar

Du ser ingen problemer med at lærere blir fysisk mishandlet av elevene, og du skjærer hele skolesystemet over én kam basert på enkelthendelser. Forventer du å bli tatt seriøst eller har du gitt opp?

 

Regner du virkelig med å bli tatt seriøst når det er svaret ditt? Og du som tom. smykker deg med moderatortittel... Hvis det er alt du har å gi av svar burde heller du gi opp.

 

Og hvis du faktisk sjekker linken i det innlegget jeg quotet som jeg hadde skrevet tideligere ang. det samme så finner du fort ut at det ikke er snakk om en enkelthendelse selvom den siste saken var det.

Lenke til kommentar

Regner du virkelig med å bli tatt seriøst når det er svaret ditt? Og du som tom. smykker deg med moderatortittel... Hvis det er alt du har å gi av svar burde heller du gi opp.

Det har jo slutter å være en diskusjon for lenge siden. Uansett hva vi sier, uansett hva vi linker til, uansett hva vi siterer, avviser du oss og fortsetter å mene det er greit å «ødelegge» og fysisk straffe lærere.

Lenke til kommentar

Regner du virkelig med å bli tatt seriøst når det er svaret ditt? Og du som tom. smykker deg med moderatortittel... Hvis det er alt du har å gi av svar burde heller du gi opp.

Det har jo slutter å være en diskusjon for lenge siden. Uansett hva vi sier, uansett hva vi linker til, uansett hva vi siterer, avviser du oss og fortsetter å mene det er greit å «ødelegge» og fysisk straffe lærere.

 

Er det ikke like greit å låse denne tråden da? Alle har vel skjønt at glimti er sint nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og? Jeg ser fortsatt ikke hva som er «patetisk» med å påpeke at tre av fire skoler trenger oppgradering.

 

Barneskolen jeg gikk på blei pusset opp når jeg gikk i 6 klasse. Da hadde vi noen astma barn som blei dårlig av å være i klasserom eller inne i skolebygget for det var for dårlig sirkulasjon i lufta. Vegger osv blei byttet ut å ventilasjonsanlegg kom inn å nye pulter osv skolen blei ett MYE triveligere sted når det skjedde. Vi blei ikke så fort slitne eller tungpustet eller at foreldrene våre blei ringt etter pga vondt i hodet. Så jeg synes nå atte oppgraderinger av skolen er nødvendig det hjelper.!

Synes ikke det er patetisk i det hele tatt. Det er å ta vare på barna å lærerne som jobber der for lærerne slet di også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har jo slutter å være en diskusjon for lenge siden. Uansett hva vi sier, uansett hva vi linker til, uansett hva vi siterer, avviser du oss og fortsetter å mene det er greit å «ødelegge» og fysisk straffe lærere.

 

Si meg, kommer noen med seriøse argumenter til meg? Se feks. på det siste innlegget til psilocybe. Se på det tøvet du skrev om å gi seg...

 

I mitt andre innlegg i denne tråden gjorde jeg det svært tydelig hva jeg mente om saken. Dette diskuterte vi en liten stund, men du kommenterte minimalt av det jeg skrev fra begynnelsen av.

 

Uansett hva jeg sier om forholdet mellom elever og lærere samt om skolesystemet generelt kommer bare alle tilbake med "det ville ikke fungert". Si meg, har du egentlig redegjort for hva du mener om forholdet mellom elever og lærere eller skolesystemet generelt? Og da mener jeg ikke med å besvare andres innlegg, men å selv skrive ned hva du mener. Kunne vært interessangt å se.

 

Det var forøvrig du selv som startet med å snakke om å gjenoppta fysisk avstraffelse ved skolen og da bør elevene i aller høyeste grad slå tilbake og gjerne ty til værre metoder for å få lærerne til å forstå at det kan de bare glemme! Så at debatten om fysisk motstand dukket opp igjen var faktisk pga. deg. Og ja, dersom lærere tar i elever mener jeg absolutt at elevene bør rive seg løs og slå vekk lærernes hender! Hva er galt med det? Ville du likt at folk du hatet prøvde å bestemme over deg og tok i deg?

 

Og når det gjelder den som har gjort mest arbeid med å linke til ting relatert til temaet så langt er det absolutt meg. Ingen andre virker interessert i å prøve å få noe nytt hit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og her har vi enda en sak:

 

I denne hallen må elevene ha gym i åtte grader

 

De 455 elevene ved en av de største skolene i Tromsø kommune mangler egen gymsal.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/valg2011/i-denne-hallen-maa-elevene-ha-gym-i-aatte-grader-3570458.html

 

Så virker egentlig skolen så det flotte og viktige tilbudet folk skryter av i denne tråden hvor man skal være så glad for at man får gratis undervisning? For min del virker det bare mer og mer som en forfallen rønne med et elendig tilbud. Og da er den heller ikke særlig viktig!

Lenke til kommentar

Har du noe du vil si om temaet selv?

 

Ja, har faktisk sagt temmelig mye om temaet, men det virker som om det er flere enn meg som synes du er sædeles vanskelig å diskutere saklig med og blandt annet av denne grunnen meldte jeg meg ut av diskusjonen. Av andre grunner kan jo også nevnes at du nektet å svare på spørsmål men heller ville fortelle om hvor glad du er i vold mot lærere samt hverdagshistorier fra din egen skoletid. Som du sikkert ser gjeller ikke dette bare meg men i like stor grad de aller fleste som diskuterer med deg her. Det tror jeg også preger en del andre tråder som fks. Israeltråden der i allefall jeg opplever at de fleste (med hederlige untak) serriøse debatanter har meldt seg ut.

 

Før du tar det ille opp så tenk gjennom det og ikke bare sleng en motkommentar. Det er faktisk ikke vondt ment, for jeg synes mange av temaene du tar opp er veldig interesange og at du har en del interesange vinklinger. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Si meg, kommer noen med seriøse argumenter til meg? Se feks. på det siste innlegget til psilocybe. Se på det tøvet du skrev om å gi seg...

Jeg tror de fleste har gitt opp. Men hva er galt med psilocybes innlegg? Du kaller han useriøs bare fordi han kaller deg useriøs?

 

 

Uansett hva jeg sier om forholdet mellom elever og lærere samt om skolesystemet generelt kommer bare alle tilbake med "det ville ikke fungert".

Vi har da vært enige om enkelte ting, har vi ikke?

 

 

Si meg, har du egentlig redegjort for hva du mener om forholdet mellom elever og lærere eller skolesystemet generelt? Og da mener jeg ikke med å besvare andres innlegg, men å selv skrive ned hva du mener. Kunne vært interessangt å se.

Jeg mener mye, men å lange ut om alt dette er sist jeg sjekket ikke et krav for å delta i debatten og for å svare på andres innlegg. :)

 

 

Det var forøvrig du selv som startet med å snakke om å gjenoppta fysisk avstraffelse ved skolen og da bør elevene i aller høyeste grad slå tilbake og gjerne ty til værre metoder for å få lærerne til å forstå at det kan de bare glemme! Så at debatten om fysisk motstand dukket opp igjen var faktisk pga. deg. Og ja, dersom lærere tar i elever mener jeg absolutt at elevene bør rive seg løs og slå vekk lærernes hender! Hva er galt med det? Ville du likt at folk du hatet prøvde å bestemme over deg og tok i deg?

Hvis jeg ikke husker helt feil var det en spøk, noe jeg gjorde klart i samme innlegg eller senere. Verken lærere eller elever skal straffes fysisk, ihvertfall ikke av hverandre. Du, derimot, ser ingen problemer med dette, og nevner også knivstikking av lærere.

 

 

Og når det gjelder den som har gjort mest arbeid med å linke til ting relatert til temaet så langt er det absolutt meg. Ingen andre virker interessert i å prøve å få noe nytt hit.

Vi klarer fint å diskutere uten linker til nyhetsartikler.

Lenke til kommentar

 

Og du snakker om å bli tatt seriøst... :roll: Jeg unngår slike latterlige skriverier som du kommer med her så det i utgangspunktet viser at jeg diskuterer langt mer seriøst enn deg! "Innbille deg at dette er en seriøs disksjonstråd hvor vi løser verdensproblemer", "trenger du en liten oppvekker", " heldigvis er du bare en pistrete liten stemme på et diskusjonsforum, en alle ler av"... :roll: Det er i aller høyeste grad DEG folk bør le av! Hvordan klarer du i det hele tatt å skrive noe sånt? Og så klarer du å trekke inn angrepe i Oslo og på Utøya... Ja, du oppfører deg jo virkelig seriøst...

 

Når det er sagt så hadde jeg ikke reagert med annet enn glede om det ble gjennomført x antall massakre ala Columbine, men da kun mot lærerne! Det ville kansje lært dem at maktsyk oppførsel får konsekvenser... Og før du eller noen andre reagerer mot sdette avsnittet, hva viser en slik hendelse? Viser det at skolen har sviktet totalt? At lærerne har gått for langt når det gjelder å prøve å kontrollere og herse med elevene? Ja, noe sånt er det det viser. Slike handelser blr derfor tas langt mer på alvor og tenkes langt mer over enn det som har blitt gjort!

 

Men dropp disse useriøse og tåpelige skriveriene heretter. Det fører nemelig ikke til noe som helst. Dette er en seriøs diskusjon og dersom du ikke mener det er et seriøst nivå er det ingen som hindrer deg i å droppe tråden.

 

Men nå er det ikke meg folk ler av. Har snakket med en del faste tryner på forumet, og du har ikke blitt tatt opp rent få ganger. Det er ikke fordi du argumenterer så godt for dine synspunkter, for å si det sånn.

 

Ellers er det jo et gjennomgående tema i enhver tråd du er aktiv i, at du står helt alene med synspunktene dine. Noen kan være enig i elementer av det du tar opp, men jeg har faktisk aldri sett noen som har sagt "jeg er 110% enig med Glimti, du traff spikeren på hodet med dette velformulerte og innsiktsfulle innlegget". Du er som Breivik, akkurat som Vigrid, som Bellona og Paul Watson. En, heldigvis, liten og ubetydelig stemme som ikke fortjener å bli hørt eller anerkjent. Om du virkelig hadde brydd deg om noenting du skriver om, hva med å faktisk gjøre en innsats for å endre det til noe positivt. Hva med å bruke energien din på å gjøre skolehverdagen bedre for alle barn i det ganske land? Engasjer deg i lokalpolitikk og snakk for de stakkars små som sitter på vonde stoler og blir herset med.

 

Eller blir det for mye tiltak? Enklere å sutre om det på nettet?

 

Man begynner på skolen som seksåring, ikke femåring. Eller det året man fyller 6 år vel og merke. Men nei, det er selvsagt for tidelig å avgjøre selv. Jeg har jo sagt for lengst både i den forrige og denne tråden at man trenger det grunnleggende før man kan begynne å avgjøre noe selv.

 

Så om man begynner på skolen det året man fyller 6 år, hvor gammel er de som har bursdag i august-desember? 5 år.

 

Men, greit, de trenger det grunnleggende før de kan avgjøre. Da er vi enig der. Da handler diskusjonen mer om hva det grunnleggende er.

 

Hva syns du er det grunnleggende et barn eller ungdom trenger for å ta en avgjørelse som former resten av livet? Det å kunne lese og skrive? Det å kunne plusse 2+2? Regne med mente? Gangetabellen? Brøk? Ligninger? Kunne engelsk sånn noenlunde? Kunne det godt? Besitte grunnleggende historie- og samfunnskunnskap? Pop quiz! Hva skjedde 1. Mai 1945 siden vi feirer den datoen? Google er juks.

 

Og, et lite delspørsmål til dette. Du mener at 5 år er for tidlig, og at x (x betyr ukjent på mattespråk) år er passelig alder for en person å begynne å forme utdannelsen sin. Med dette kan vi regne oss frem til at det er en stigning fra 5 til x, og denne verdien representerer kunnskap, perspektiv og selvinnsikt. Vi er enig så langt, ikke sant?

 

Videre kan vi regne med at denne verdien øker etterhvert som årene går, at man blir mer "moden". Hvorfor skal ikke folk som har en høyere "moden"-verdi kunne ta avgjørelser for barn som ikke er i stand til å gjøre det? Eller, om det blir for komplisert, hvorfor skal ikke voksne, med sin livserfaring, kunne ta avgjørelser for barn?

 

Hadde du noe svar her?

 

Nei, for det var så tåpelig at det ikke fortjener et svar.

 

Tideligere var tideligere. Ting forandrer seg. Nå aner jeg ikke hva du mener kanonbra betaling er. Men ja, det er helt mulig uten skole å få en jobb der du klarer deg uten å måtte leve fra hånd til munn. Mange yrker tilbyr opplæring på stedet. Det finnes også mange kurs der du kun jobber/studerer med det som er relevant for den jobben du skal ha etterpå. Altså vesentlig mer effektivt enn skolen.

 

Joda, det går fint an å jobbe med minstelønn et eller annet sted. Det er alltid behov for søppeltømmere, folk som kan løfte tunge ting og butikkansatte på Bunnpris. Gjerne ikke like kult å være på stedet hvil lønnsmessig når du har rundet de 40 og ikke har verken fagbrev eller vitnemål å vise til.

 

Disse kursene du snakker om finnes fra før, det heter yrkeskole. Er du interessert i å bli elektriker, får du grunnutdannelsen på barne- og ungdomskole, velger deg inn på elektro grunnkurs og får fagbrev 4 år senere. Med lønn de siste to årene, tenk det. Ikke trenger du å betale noe heller, og du kan jobbe deg opp ansiennitet fra du er 19 eller så.

 

Men, selvfølgelig er det mer effektivt med høyst spesialiserte kurs, hvor elevene faktisk er så interessert i å være tilstede at de betaler for det. Det sier seg selv.

 

Nå har jeg faktisk jobbet en god del på kjøkken selv gjennom årene, men ble utrolig lei av det og gav meg. Var lite matte jeg hadde bruk for der. De jeg jobbet sammen med hadde heller ikke noen grunn til å bruke store mattekunnskaper. Om man ønsker å bruke kalkulator eller ikke er selvsagt valgfritt.

 

Selv spiller jeg en god del dart og det er svært skjelden jeg trenger kalkulator der. Man trenger nemelig ikke å kunne noe mer enn å plusse eller gange for å legge sammen poengene man får. I spill der man spiller seg nedover trenger man ikke mer enn minus og deling for å telle ned poengene.

 

Men nå sa jeg jo at noe jobber krever mer matte enn andre og da må man selvsagt jobbe mer med matte for å kunne det. Akkurat som med andre jobber som krever mer av andre kunnskaper.

 

Altså, vi har folk innom som skreller poteter, tar oppvask og rydder. De trenger ikke å tenke på matte. Det er nok av bedritne kjøkken hvor alt er halvfabrikat og en "kokk" ikke gjør annet enn å dytte ferdigprodusert drit i frityren og legge det på en tallerken. Selvfølgelig trenger du ikke matte der.

 

Hvor mye mat laget du fra grunnen av? Jobbet du med kalkyler? Regnskap? Fulgte du oppskrifter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmmmm, hadde kjøretime igjen i dag.

Kjørelæreren er en noe gammel mann med hvitt hår og noen rynker, som bare såvidt har begynt å miste hørselen.

Dette er da greit nok.

Ikke noen av disse kvalitetene svekker hans evne til å lære bort.

Problemet er at han er useriøst, lærer opp på autobilot, lar være å snappe opp ting jo flere kjøretimer du har hatt, er arrogant, og er ikke villig til å innrømme at han tar feil.

Men ikke misforstå: Fyren har gjordt meget bra med mine kjøreferdigheter, men arrogansen og manglende evne til å være seriøs gjør fyren til en temmelig ille drittsekk.

Han går tilogmed til grensen og sier "HER ER DET JEG SOM BESTEMMER! BØY DEG I STØVET!" indirekte. Noe som er direkte uakkseptabelt. Og går tilogmed å truer meg indirekte.

Før meg har det sikkert vært mange andre som har snappet opp dette, og etter meg vil det også være mange.

Og ingenting vil noensinne bli gjordt for å bli kvitt denne avskylige bedreviteren.

Og jeg har sett typen før i barneskolen, men da var jeg for liten til å sanse noe sånt. Det var liksom greit, fordi det gled sakte forbi i bakgrunnen.

Og med kjørelæreren er det "liksom greit" fordi jeg er kvitt fyren om 1-2 måneder uansett.

 

Altså: I dag mistet jeg alt av den lille respekten jeg hadde for lærere kun av tittel, og det er poenget.

Hvordan kan sånne drittsekker ha lærerjobber? Hvorfor har de ikke mistet dem? Hvorfor har de ikke blitt lynsjet så de kunne ha blitt jordnære?

:(

 

Av en eller annen grunn har jeg ikke møtt på den typen folk på ungdomskolen eller videregående.

Og det som plager meg er vel at det kanskje finnes flere av dem der ute, og kanskje de underviser i sosialfag?

Og jeg lurer på om Glimti har mott en konsentrasjon av disse, for å så mistet all respekt for yrket.

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste har gitt opp. Men hva er galt med psilocybes innlegg? Du kaller han useriøs bare fordi han kaller deg useriøs?

 

Han prøver å hinte til at jeg ligner Breivik, han sier en masse useriøse ting som "en stemme som aldri blir hørt" ol. Hele det første avsnittet hans var latterlig!

 

Vi har da vært enige om enkelte ting, har vi ikke?

 

Ikke som jeg kmmer på her og nå. Noe du tenkte på?

 

Jeg mener mye, men å lange ut om alt dette er sist jeg sjekket ikke et krav for å delta i debatten og for å svare på andres innlegg. :)

 

Det er ikke noe krav nei, men man bidrar jo mye mer om man gjør det.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil var det en spøk, noe jeg gjorde klart i samme innlegg eller senere. Verken lærere eller elever skal straffes fysisk, ihvertfall ikke av hverandre. Du, derimot, ser ingen problemer med dette, og nevner også knivstikking av lærere.

 

Du sa det iallefall ikke der og da. Og det jeg har sagt ang. å slå ned og/eller stikke ned lærere er at man må knuse autoriterer og at dersom lærerne tror at de barekan sjefe og bestemme og ta i elevene så må de få kraftigere igjen så de lærerer at det er feil! At det er en en viss rettferdighet i det er også klart da det heter "som man sår skal man høste" og fysisk vold ble brukt mot elevene før i tiden. Nå har mange sagt at det ikke gjelder de samme lærerne som den gang og det er klart, men det gjelder ikke bare lærerne, men skolesystemet i seg selv så dermed kan elevene fritt ta igjen på lærerne! Om lærerne er mer ydmyke er det selvsagt ingen grunn til dette.

 

Vi klarer fint å diskutere uten linker til nyhetsartikler.

 

Ja, men så lenge det er relevante saker foretrekker jeg å ta dem med.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Synes nå det blir feil jeg da! Det er feil måte å ta ann skolesystemet på. VOLD LØSER INGENTING! Skjønner ikke at noen er villige til å sitte i fengsel for å drepe en lærer som bare vil lære bort det han kan!

 

Jeg er IKKE redd for å si det. Men jeg angrer den DAG i dag på at jeg ikke fulgte mere med på skolen å ga full blaffen i hva som skjedde der. Angrer som en hund! Men jeg gjør det beste ut av det å venter på jobb nå på løpend bånd med fast ansettelse uansett så er jeg fornøyd!

 

Men å slå å denge lærere?? Nei vet du hva! DA er en ikke voksen lenger å livet blir ødelagt. Å mennesker som slår har ikke jeg noe til overs for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pernille og Torstein vart sjuke av skulen sin

 

Heile seks av ti norske grunnskuler har problem med inneklima, ventilasjon eller temperatur. På Rossland skule flykta både lærarar og elevar frå den farlege skulen.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politikk/valg2011/pernille-og-torstein-vart-sjuke-av-skulen-sin-3571445.html

 

Synd at artikklen er på nynorsk, men den er jo fullt forståelig. Uansett så tegner det ikke så veldig bra bilde av skolen akkurat... Og når det gjelder løfter om å pusse opp alle skolene så får vi se om det blir til noe. Foreløbig er det bare ord...

Lenke til kommentar

Vanskelig å se forskjell på SV og Høyre i skolepolitikken

 

Leder for Norsk Lektorlag mener det har blittt vanskelig å se forskjell på SV og Høyres skolepolitikk. - Helt absurd kritikk, sier SV-leder Kristin Halvorsen.

 

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7771721

 

Kansje ikke det aller mest relevante til denne diskusjonen, men jeg syntes det fortjener plass her i tråden.

Lenke til kommentar

Men nå er det ikke meg folk ler av. Har snakket med en del faste tryner på forumet, og du har ikke blitt tatt opp rent få ganger. Det er ikke fordi du argumenterer så godt for dine synspunkter, for å si det sånn.

 

1) Jeg har sett deg bli ledd av i enkelte tråder.

2) Jeg argumenterer glimrende. Men når folk er useriøse så gidder jeg rett og slett ikke å besvare innleggene deres.

3) Du vet ikke stort om hva jeg skriver ettersom vi har møttes i svært få tråder. De eneste jeg husker å ha møtt deg i utenom denne er den om fordommer som du trakk deg ut fra nesten med det samme samt kroppskunsttråden, men der er jeg nesten aldri mer. Og når jeg er der ser jeg ikke mye til deg der heller lenger.

4) Jeg gir jamt faen i hva folk mener om meg!

 

Ellers er det jo et gjennomgående tema i enhver tråd du er aktiv i, at du står helt alene med synspunktene dine. Noen kan være enig i elementer av det du tar opp, men jeg har faktisk aldri sett noen som har sagt "jeg er 110% enig med Glimti, du traff spikeren på hodet med dette velformulerte og innsiktsfulle innlegget". Du er som Breivik, akkurat som Vigrid, som Bellona og Paul Watson. En, heldigvis, liten og ubetydelig stemme som ikke fortjener å bli hørt eller anerkjent. Om du virkelig hadde brydd deg om noenting du skriver om, hva med å faktisk gjøre en innsats for å endre det til noe positivt. Hva med å bruke energien din på å gjøre skolehverdagen bedre for alle barn i det ganske land? Engasjer deg i lokalpolitikk og snakk for de stakkars små som sitter på vonde stoler og blir herset med.

 

Jeg har opplevd enighet fra andre flere ganger. Igjen, vi er ikke aktive i mange av de andre trådene. Så klarer du å latterliggjøre deg selv TOTALT når du sammenligner meg med slike folk! Jeg kan like gjerne si at du er som George W. Bush som tror at du har rett hele tiden, men det blir latterlig og useriøst. Dette pjattet med "en liten og ubetydelig stemme" øker ikke akkurat nivået ditt... Har du virkelig ikke noe bedre å skrive?

 

Jeg har skrevet mye positivt selv. Jeg har skrevet gjentatte ganger hvordan jeg mener skolesystemet burde fungert. Men de færreste har giddet å ta forslagene opp til vurdering eller diskusjon.

 

Eller blir det for mye tiltak? Enklere å sutre om det på nettet?

 

Her ødelegger du igjen nivået ditt totalt! Forøvrig, tror du at alle som deltar på dette forumet engasjerer seg i tingene de diskuterer her. Nå aner du ikke hvor mye jeg engasjerer meg heller. Men jeg gjør det ikke i lokalpolitikk, det er helt riktig.

 

Så om man begynner på skolen det året man fyller 6 år, hvor gammel er de som har bursdag i august-desember? 5 år.

 

Sa meg enig i det.

 

Men, greit, de trenger det grunnleggende før de kan avgjøre. Da er vi enig der. Da handler diskusjonen mer om hva det grunnleggende er.

 

Det har jeg skrevet litt om før. Forøvrig er det vanskelig å finne nøyaktig fasitsvar. Dessuten kan de heller ikke stilles til valg om hvilke fag de liker og vil lære mer om så tidelig som 6 år. Kansje som 10 eller 12 år. Da har de hatt fire til seks år på seg og fra 6 år til 10 eller 12 år utvikler man seg ganske mye og. Men det er som sagt vanskelig å si sikkert.

 

Hva syns du er det grunnleggende et barn eller ungdom trenger for å ta en avgjørelse som former resten av livet? Det å kunne lese og skrive? Det å kunne plusse 2+2? Regne med mente? Gangetabellen? Brøk? Ligninger? Kunne engelsk sånn noenlunde? Kunne det godt? Besitte grunnleggende historie- og samfunnskunnskap? Pop quiz! Hva skjedde 1. Mai 1945 siden vi feirer den datoen? Google er juks.

 

Selvsagt må man kunne lese og skrive. Regne med pluss, minus, gange og dele også. Om brøk og ligninger egentlig er noe nødvendig er jeg usikker på. Kansje greit å være innom det så man har støtt på det, men om det må være noe krav å kunne tviler jeg egentlig på. Når det gjelder engelsk vil jeg si det er svært viktig å kunne siden det er det språket du kommer absolutt lengst med her i verden. Nå har jeg støtt på flere voksne som ikke kan det og nesten aldri har dratt utenfor Norge så nødvendig er det ikke, men du kommer ikke langt uten. Undervisning i tysk og fransk derimot har jeg aldri sett poenget med. Man bør absolutt vite noe om sitt lands og om verdens historie ja. Nøyaktig hvor mye av det som er nødvendig kan diskuteres. Litt grovt så vil jeg si at man bør vite hva som hendte under 2. verdenskrig og videre siden det er nettopp den krigen samt Den kalde krigen etterpå samt etterfølgende hendelser som har formet det meste av det internasjonale verdenssamfunnet slik vi kjenner det i dag. Det er mye interessang og fassinerende historie og før 2. verdenskrig, men det kan folk heller undersøke på fritiden eller ha tideligere historie som et valgfag dersom man ønsker det. Quiz er en utrolig morsom ting, men jeg mener ikke det er nødvendig å ha på skolen. Det blir iallefall ikke mer enn en morsom konkuranse for å se hvem som har lært mest. Husker vi hadde en sånn i 6. klasse.

 

Og, et lite delspørsmål til dette. Du mener at 5 år er for tidlig, og at x (x betyr ukjent på mattespråk) år er passelig alder for en person å begynne å forme utdannelsen sin. Med dette kan vi regne oss frem til at det er en stigning fra 5 til x, og denne verdien representerer kunnskap, perspektiv og selvinnsikt. Vi er enig så langt, ikke sant?

 

Foreslo jo 10-12 år litt over her. På de årene har man iallefall utviklet seg, lært mer og vært innom flere forskjellige fag. Men det er selvsagt langt igjen før man er ferdig utlært i noe. Imidlertid trenger man ikke å være fullt utlert i fag som ikke har noe som helst å si for ens videre liv.

 

Videre kan vi regne med at denne verdien øker etterhvert som årene går, at man blir mer "moden". Hvorfor skal ikke folk som har en høyere "moden"-verdi kunne ta avgjørelser for barn som ikke er i stand til å gjøre det? Eller, om det blir for komplisert, hvorfor skal ikke voksne, med sin livserfaring, kunne ta avgjørelser for barn?

 

Fordi voksne er maktsyke og tror de bestemmer alt! Dessuten vokste de opp i en helt annen tid og forstår seg døyten på barns verden i dag. Det er på tide at samfunnet beveger seg videre og ikke blir holdt igjen av folk som fortsatt tror det er slik det var før i tiden da de var barn.

 

Nei, for det var så tåpelig at det ikke fortjener et svar.

 

Slike skriverier som dem du presenterer her er det som er tåpelig.

 

Joda, det går fint an å jobbe med minstelønn et eller annet sted. Det er alltid behov for søppeltømmere, folk som kan løfte tunge ting og butikkansatte på Bunnpris. Gjerne ikke like kult å være på stedet hvil lønnsmessig når du har rundet de 40 og ikke har verken fagbrev eller vitnemål å vise til.

 

Beklager å ødelegge for sarkasmen din, men jeg kjenner både folk som jobber på båt i nordsjøen og på oljeplattform og ingen av dem avsluttet videregående. Det de trengte var et sikkerhetskurs. Og i slike jobber tjener du svært bra.

 

Disse kursene du snakker om finnes fra før, det heter yrkeskole. Er du interessert i å bli elektriker, får du grunnutdannelsen på barne- og ungdomskole, velger deg inn på elektro grunnkurs og får fagbrev 4 år senere. Med lønn de siste to årene, tenk det. Ikke trenger du å betale noe heller, og du kan jobbe deg opp ansiennitet fra du er 19 eller så.

 

Akkurat, er det ikke videregående du snakker om her? Hvor det en masse allment bullshit ved siden av yrkesundervisningen...

 

Men, selvfølgelig er det mer effektivt med høyst spesialiserte kurs, hvor elevene faktisk er så interessert i å være tilstede at de betaler for det. Det sier seg selv.

 

Der driver de kun med det som faktisk har betydning for dem. Det er en klar forskjell her.

 

Altså, vi har folk innom som skreller poteter, tar oppvask og rydder. De trenger ikke å tenke på matte. Det er nok av bedritne kjøkken hvor alt er halvfabrikat og en "kokk" ikke gjør annet enn å dytte ferdigprodusert drit i frityren og legge det på en tallerken. Selvfølgelig trenger du ikke matte der.

 

Men nå var det altså ikke det jeg tenkte på.

 

Hvor mye mat laget du fra grunnen av? Jobbet du med kalkyler? Regnskap? Fulgte du oppskrifter?

 

Laget alt fra bunnen av. Var to år på hotell og næringslivslinje, deretter på kjøkkenet en liten bedrift som driver med voksenopplæring og deretter på kjøkkenet på sykehjemmet. Var også innom to kantinger og hadde praksis på kjøkkenet på to forskjellige resturanter. Saken var at jeg ble drittlei av å jobbe med mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt må man kunne lese og skrive. Regne med pluss, minus, gange og dele også. Om brøk og ligninger egentlig er noe nødvendig er jeg usikker på. Kansje greit å være innom det så man har støtt på det, men om det må være noe krav å kunne tviler jeg egentlig på. Når det gjelder engelsk vil jeg si det er svært viktig å kunne siden det er det språket du kommer absolutt lengst med her i verden. […] Nøyaktig hvor mye av det som er nødvendig kan diskuteres.

Hvilke krav stiller du for å kunne kalle noe nødvendig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...