Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

2) Jeg merker meg at det bare oppstår flere og flere problemer med skolesystemet nå om dagen enten du snakker om førskole, barneskole, ungdomsskole eller videregående! Dersom du er uenig i det kan du sette i gang med å forklare hvorfor og prøve å motbevise det jeg skriver.

 

Før vi kan motbevise noe, må du nesten bevise det. Det har du ikke gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se innlegg #316 på forrige side. Er ikke dette et problem? Hvordan skal Glimti, eller noen andre for den saks skyld, beivse dette ytterligere?

 

Det blir feil å trekke frem ett eneste innlegg.

 

Han sa med egne ord at det «oppstår flere og flere problemer med [skolen]», og at vi får motbevise det hvis vi er uenige. Jeg vil gjerne se bevis på at skolen er så full av problemer som han påstår. At lærere vil ha høyere lønn og at det ikke er nok tomter eller penger til å utvide skolen i Oslo, er ikke problemer relatert til skolesystemet.

Lenke til kommentar

Kom over en interessang artikel:

William (12) sendte 19 sider med underskrifter mot lekser til Kristin Halvorsen

 

William Gjerberg Tresselt (12) brukte friminuttene til å samle inn over 200 underskrifter mot lekser, som han sendte til Kristin Halvorsen. Kunnskapsministeren svarer med å love mer leksehjelp.

 

«Jeg er William Gjerberg Tresselt klasse 7y, og jeg har samlet underskrifter fra medelever på Midtbygda skole i Røyken, mot lekser og for litt lengre skoledager. Vi mener at hvis vi har lekser blir det mindre tid til å gjøre ting etter skolen».

 

Slik åpner 12-åringen sitt brev til kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Han har brukt friminuttene på kampanjen sin og sendt et 21 siders langt brev med rundt 220 signaturer den tidligere SV-lederen. Nesten halvparten av skolens elever har signert.

 

«Voksne har fri på ettermiddagen når de er ferdig på jobb, mens vi må sitte med lekser langt ut på ettermiddagen og noen ganger på kvelden. Dette synes vi er urettferdig», heter det i oppropet.

 

- Det var ikke særlig vanskelig å få underskrifter. Flere kom bort til meg og sa at de ville skrive under, forteller Tresselt til Aftenposten.no

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/William-12-sendte-19-sider-med-underskrifter-mot-lekser-til-Kristin-Halvorsen-6784634.html

 

Synd at de ikke krever total nedleggelse av lekser, men det er absolutt en begynnelse! Spesielt bra er det at de peker på at voksne ikke har obligatorisk arbeid etter arbeidstid. Håper dette med tiden utvikler seg til et totalt opprør mot lekser! En begynnelse er det iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at de ikke krever total nedleggelse av lekser, men det er absolutt en begynnelse! Spesielt bra er det at de peker på at voksne ikke har obligatorisk arbeid etter arbeidstid. Håper dette med tiden utvikler seg til et totalt opprør mot lekser! En begynnelse er det iallefall.

 

For en gangs skyld er jeg enig med deg. Nå skal det sies at jeg ikke er utdannet lærer, så jeg kjenner ikke til argumentene for​ lekser, men lekser kan fjernes fra barneskole såvel som videregående, og erstattes med «arbeidstimer» eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir feil å trekke frem ett eneste innlegg.

 

Han sa med egne ord at det «oppstår flere og flere problemer med [skolen]», og at vi får motbevise det hvis vi er uenige. Jeg vil gjerne se bevis på at skolen er så full av problemer som han påstår. At lærere vil ha høyere lønn og at det ikke er nok tomter eller penger til å utvide skolen i Oslo, er ikke problemer relatert til skolesystemet.

 

Jeg tolket innlegget ditt som at du mente Glimti ikke hadde bevist noe, og lurte derfor på hvor man satt grensen for bevist kontra ikke bevist. Jeg ser nå at du refererte til Glimtis påstand om flere og flere problemer.

Lenke til kommentar

Andrine (13) får beholde skolen

 

Skolen på Ingøy i Finnmark, der Andrine Klaussen er eneste elev, er reddet fra nedleggelse.

 

Formannskapet i Måsøy kommune i Vest-Finnmark går imot nedleggelse av Ingøy skole med 15 mot to stemmer.

 

Dermed er skolen ikke lenger truet av nedleggelse. Til stor glede for Monica Klaussen, mor til skolens eneste elev.

 

Ingalill Olsen (Ap) var en av de to som stemte for nedleggelse.

 

– Det gjorde jeg fordi jeg mener det ikke er læremessig forsvarlig å opprettholde en skole med bare en elev, sa hun til NRK etter møtet.

 

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.8045750

 

Kjempenyttig bruk av ressurser...

Lenke til kommentar

- Avikle den dominerende rollen til læreren. La barna dominere faget. Læreren bør være en tilrettelegger som ser at alt går bra for seg, og som er tilgjengelig til hjelp hvis det trengs. Hvordan lærer man best selv? Ved å prøve å lære bort til andre. La elever lære hverandre, og på den måten løfte hverandre opp i hva de lærer. Sett fokuset på læringsprosessen og det sosiale i klassen.

 

- Bli kvitt mye av absoluttheten. La elever få bestemmetil en viss grad hva de vil gjøre selv. Hvis en elev nedprioriterer matte en stund, bør ikke det få konsekvenser ved å gi eleven dårlige resultater på en prøve. Det bare demotiverer enda mer. La istedet eleven lære matte på sine egne premisser samtidig som man oppfordrer og oppmuntrer til å samarbeide med andre, og man oppmuntrer for felles læring.

 

Tankene er kreative. Så kreative at de faktisk ble prøvd ut i praksis. Hele greia gikk ut på at elevene på en barneskole skulle "studere", og at læreren bare var en slags konsulent når eleven trengte hjelp. Elevene fikk 100 % frihet, og kunne gå ut av klassen når de ville.

 

Gjett hvordan dette prosjektet gikk ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elever lærer via sms

 

Elever på Hønefoss videregående skole bruker mobiltelefoner og sms for å lære seg naturfag. – Spennende, mener elevene.

 

Mobilbruken i timen er en del av et prosjekt med doktorgradsstipendiat Mette Nordby, der hun prøver å gjøre undervisningen mer spennende og mer relevant for elevene.

 

– Mange sliter med å se sammenheng mellom det de lærer på skolen i naturfag og verden utenfor. Dette prøver vi å gjøre noe med.

 

Norby har et samarbeid med to lærere på Hønefoss videregående skole, hvor lærerne bruker mobiltelefoner og sender sms'er som en aktiv del i undervisningen, for å skape større interesse.

 

– En lærer har to hovedting de kan bruke i klasserommet for å gjøre undervisningen interessant. Det første er å gjøre noe med innholdet, det andre er å gjøre noe med undervisningsmetodene. Så det er i undervisningsmetodene det med sms’er kommer inn.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.8047906

 

Hva mener dere om dette prosjektet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så man må prøve tilfeldige ting i stede for ordtellig og hard tavleundervisning med mange relevante eksempler? Man gjør ikke faget bedre med å gjøre det "spennende", man gjør det bedre ved å sette opp tempoet og kvaliteten. Å gjøre faget spennende blir bare tull, da de fortsatt blir lært opp i alt på feil måte, og med bøker som mangler god formating på skrivingen.

Lenke til kommentar

Er det feil å engasjere elevene? Selv er jeg ikke interessert i overflødig mobilbruk og klarer meg lenge med en mobil som kan ringe og sende meldinger, men jeg vet at jeg er i mindretall der. Teknologi blir bare en større og større del av hverdagen og ikke minst mobiltelefoner (om det er en heldig utvikling er en helt annen debatt) og ikke minst blant unge.

 

En sak jeg alltid har etterlyst er mer underholdende og engasjerende undervisning. Å sitte i klasserommet og høre på læreren samt glane på tavlen synes jeg var drittkjedelig fom. jeg begynte i 1, klasse på barneskolen tom. jeg sluttet på videregående!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Problemet" er vel at du aldri har hatt en lærer som tar tavlepedagogikk eller faget seriøst? De fleste tar det ikke seriøst, og gjør det så halvhjertet at de burde blitt skutt for en så manglende innsats.

Det som er enda verre er den eldre garde: Totalt mangel på pedagogikk, men det var greit da de vokste opp, fordi opplæringen var så knapp at de slet ikke barna i filler av kjedsommelighet. Hardpedagogikken er grei nok, så lenge man ikke blir utsatt for den i et alt for langt tidsrom, og i en økonomisk periode hvor man omtrent er tvunget til å ta 12 år med skole så har ikke hardpedagogikken noe som helst å gjøre i klasserommene. Den er for tung og for manglende et mål for øyet.

 

Eksempel:

Dårlige lærere --&--#62; Skolelei ---&--#62; Manglende rutiner ---&--#62; Enda verre fagprestasjoner ---&--#62; Enda mer skolelei ----&--#62; Gir opp og blir en pøbel ---&--#62; Får god lærer, men for sent

Alt for mange opplever dette. Og din "pøbelklasse" antar jeg også har opplevd mye av dette. På toppen så sa du at dere møtte hardpedagoger lenge etter at dere hadde blitt alt for lei, og bare lo av dem. Og hva sier dette om det norske skoleverket? Jeg ville ha tolket det til "full systemsvikt".

La oss begynne med å fjerne jallafagene(mye av norsken vil havne der, samt mye av musikkhistoire, og mye mer, få de ned til 1 konkret fag, og gjør det ordtellig 1 gang), få ned tidsrommet den obligatoirske skolen slutter(nedkorting på 1-2 år hadde vært ypperlig, spesielt siden det allerede er mer enn nok kapasitet til det fra elevene side), og få gjordt noe med at det er en reform fra toppen hvert 4-8 år. På toppen av dette har det Norske samfunnet forandret seg meget, og mye av skolen har ikke tilpasset seg dette. Det er fortsatt store forventinger til at foreldrene skal stramme opp elevene til skolen, og hjelpe dem på ting de ikke har lært seg, og selv om man sier at elevene har krav på tilrettelagt opplæring så blir det i de fleste tilfeller heller aldri gjordt på en forsvarlig måte om i det heletatt utført. På toppen av dette er det store demografiske forskjeller på moralen, så å styre det direkte fra toppen vil heller ikke fungere.

 

Bare se på f.eks "Blanke Ark", en good pedagog som leter opp blant annet hvorfor de er dårlige, og presser dem på en god måte til å skaffe seg de basiskunnskapene de trenger. Og gir dem den lille ekstra motivasjonen som lærerne skulle ha gitt dem allerede da de gikk på skolen.

 

 

 

 

 

Så hva foreslår jeg? Ingenting galt med å engasjonere elevene, men det er ingen vits å engasjere elevene med en gimmick vis de grunnlegende planene og utførelsene av faget ikke blir tilpasset en lærerik og effektiv måte.

Eksempel: Naturfag er et fag som er mer enn elendig pga måten det undervises i det, men det krevde at jeg stakk innom hardere og bedre unvervist naturfag(Fysikk 1 & 2) før enn jeg så at det var et problem der.

Mattematikk er et annet fag hvor det er alt for innlysenede, f.eks burde logaritmer og potenser være introdusert samtidlig, og pytagoras har ingenting å gjøre i klasserommet uten at mange andre like viktige trigometriske konsepter også blir lært bort.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Så kommer det fram enda et alvorlig problem i skolen:

 

Mobbeprogrammene virker ikke

 

Mobbeprogram som gjennomføres ved norske skoler, har ingen beviselig effekt.

 

En rapport i regi av Utdanningsdirektorataet viser ingen forskjell på mobbingen ved skoler med og uten program mot mobbing. Både norsk og svensk forsking tyder på at mobbeprogrammene ikke har noen effekt

 

Derfor anbefalte Utdanningsdirektoratet at regjeringen sluttet å gi støtte til mobbeprogrammene.

 

Rektor Anne-Karin Bjerkebro ved Brannfjell skole i Oslo mener det er mer fruktbart å ta tak i mobbingen når den skjer, og utdanne lærere.

 

– Jeg syns det er bedre å jobbe sammen for å utvikle god undervisning framfor å satse alt på ett program. Vi må ta utgangspunkt i den enkelte skolen. Man kan ikke bare ta en pakke fra ett sted og plassere den på et annet, mener hun.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8051465

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...