Gå til innhold

Konkurs åpnet hos Amentio Datakjeden AS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel det som er hele problemet; man kan ikke ha god likviditet samtidig som kunder kan hente varer i butikk til nettpris uten at nettpris er like høy som konkurrerende butikkpriser.

Elkjøp/Lefdal greier da dette.

Elkjøp/Lefdal/Siba etc. har betydelig høyere marginaler da de har et sortiment som spiller på mye mer enn datakomponenter. Datakomponenter har en svært lav snittmarginal i motsetning til f.eks. brunvarer. Har selv jobbet i detaljevarebransjen i mange år, og kan bekrefte dette. Det er neppe tilfeldig at Komplett for noen år siden utvidet sortimentet til å gjelde hvitevarer, leker og hagemøbler. De har da flere ben å stå på ved at de har en gjennomsnittlig høyere dekningsgrad. De kan da også lettere fremstå billig på enkeltvarer da de kan "subsidiere" disse ved at andre varer selges med langt høyere marginal, og dermed være billige på fokusprodukter - også innenfor datakomponenter.

 

Dessuten er jeg nokså sikker på at den største kundegruppen til f.eks. Netshop eller Datakjeden er langt mer prisbevisst, og orientert i markedet, enn de som handler på f.eks. Elkjøp. Vil anta at en langt større prosentandel av kundene som handler hos Datakjeden først har sjekket prisen på nett, og reservert, enn hva tilsvarende andel for Elkjøp er. Noe som igjen gjør Datakjeden mer utsatt da de fra før av har kanskje bransjens laveste dekningsgrad.

 

Jobbet selv i mange år for Computer City, før de ifjor ble omgjort til Siba, og kan personlig skrive under på hvor hardt det er å drive et stort varehus som har IT-produkter som sitt hovedområde. Dette til tross for at vi hadde store varegrupper som kunne konkurrere mot nettprisene til de mest populære nettbutikkene. For å i det hele tatt kunne holde skuta flytende kunne vi ikke kjøre nettpriser på hele sortimentet, og på resten la vi oss stort sett noe under Elkjøp og de andre store. Det er svært krevende når du har dyr husleie, lange åpningstider, mange ansatte osv. Det sier seg da selv når en knøttliten hentebu ved ringveien som har én til to ansatte på jobb, korte åpningstider, stengt lørdag samt med hentegebyr på alle ordre så vidt holder hodet over vannet.

 

Videre kan man spørre seg hvorfor ingen av de andre, slik som Elkjøp, Expert, Lefdal eller Euronics, har noe bredt utvalg av datakomponenter? De har skjønt at det er et svært vanskelig marked å konkurrere i. Kundene er svært prisbevisste, produktene er ferskvarer og marginene er svært små. Dette til tross for at de har mange andre ben å stå på. De vet at det er begrenset med aktører som kan kjøre det showet samtidig uten å tape penger.

Lenke til kommentar

Artikkelen inneholder jo utrolig lite fakta om saken. Sakens kjerne er: 1. Selskapet har selv meldt oppbud. 2. Man har en investor som ønsker å kjøpe konkursboet for å drive videre. Som investor skjønner jeg godt at han heller vil kjøpe konkurboet da all gjeld slettes og han kan selv velge hvem han vil gi nye ansettelseskontrakter og hvilke deler av driften han vil videreføre. Jeg håper Amentio kommer sterkt tilbake etter dette og at de fortsatt kan holde prisene så lave som mulig.

Lenke til kommentar

Det er derimot ikke lovlig å underslå ansattes skattetrekk, er det ikke?

neppe noen som dømmes for dette. Mange konkurser har dette som et element.

 

Helt korrekt. I nesten alle konkurser er det manglende betaling av skattetrekk og/eller andre offentlige avgifter. Samt ofte manglende lønnsutbetalinger.

 

@Ideal: Det finnes ikke noe begrep som heter underslå ansattes skattetrekk (skattetrekket tilhører skattekreditor). Hva skattebetalingsloven sier er følgende.

§ 5.4 (1) Arbeidsgiver plikter av eget tiltak å foreta forskuddstrekk i henhold til skattekortet og reglene i dette kapitlet.

§ 5.10 (1) Forskuddstrekket gjennomføres ved at arbeidsgiveren, eller selskapet eller innlåneren som nevnt i § 5-4 annet og tredje ledd beregner trekkbeløpet og holder dette tilbake i oppgjøret med skattyteren. Forskuddstrekket gjennomføres når det oppstår adgang for skattyteren til å få godtgjørelsen utbetalt, selv om oppgjør for denne først finner sted på et senere tidspunkt.

$ 5.12 1) Forskuddstrekk etter § 5-4 tilhører skatte- og avgiftskreditorene. Den som foretar trekket skal sette beløpet inn på særskilt bankkonto (skattetrekkskonto). (dette kan erstattes av bankgaranti).

 

Så et eventuelt underslag er nok i forhold til skatte- og avgiftkreditorer.

 

Brudd på § 5.12 kan gi bøter eller fengsel inntil 6 mnd. Det skal relativt grove brudd på § 5.12 eller på andre §§ i skattebetalingsloven for at bøter/fengsel idømmes. Det normale ved konkurser er at brudd på § 5.12 er gjort over en periode på 2 - 3 terminer, dvs 4 - 6 mnd. Først ved at lengre brudd på reglene er det vanlig å idømme straff.

 

 

Artikkelen inneholder jo utrolig lite fakta om saken. Sakens kjerne er: 1. Selskapet har selv meldt oppbud. 2. Man har en investor som ønsker å kjøpe konkursboet for å drive videre. Som investor skjønner jeg godt at han heller vil kjøpe konkurboet da all gjeld slettes og han kan selv velge hvem han vil gi nye ansettelseskontrakter og hvilke deler av driften han vil videreføre. Jeg håper Amentio kommer sterkt tilbake etter dette og at de fortsatt kan holde prisene så lave som mulig.

 

At en ny investor krever enten gjennomføring av gjeldordning eller konkurs er ikke uvanlig. Dersom det er primært private kreditorer og bank, og minimal offentlig gjeld skjer det som oftest en gjeldssanering/refinansiering. Er andelen offentlig gjeld, dvs skattetrekk/mva relativt stor (eventuelt eneste gjeld) så er som oftest konkurs eneste løsning for refinansiering.

 

Det er ellers nokså mange foretak i Norge som har gått gjennom slike prosesser. Faktisk regner man med at en konkurs i mange tilfeller er nødvendig i en prosess for å lykkes med en forretningside.

Lenke til kommentar

Det som imponerer mest er at de kjøpte opp Datakjeden og utifra hva som har skjedd, bare for å dra dem med seg ned.

 

Idiotiske krangler og problemer med leverandørene, til tider så butikkene til Datakjeden rana ut.

 

Kort oppsummering av hva som skjedde:

De drepte Datakjeden.

 

Amentio har kjørt på med en latterlig stil, dårlig leveringstider, ELENDIG kundeservice. Jeg ringte dem 5 ganger iløpet av 1 dag, ingen kunne hjelpe meg med noe unntatt å sende meg videre til neste inkompitente veileder.

 

Det er ingen tvil om at det er en grunn til at Amentio gikk dukken, bare synd de måtte ta med seg Datakjeden i dragsuget. Nå sitter vi igjen med Netshop, Komplett ASA og Digital Impuls.

Lenke til kommentar
Burde det ikke komme straffereaksjoner mot ledelsen og styret i Amentio? Hele saken fremstår jo som ren svindel. Skal denne sjefen bare fortsette videre til neste bedrift han kan ødelegge uten å måtte ta noe ansvar i det hele tatt?

Det er ikke ulovlig å gå konkurs.

Det burde få konsekvenser for de som leder firmaet. Spesielt dersom de har en lang historie bak seg med å kjøre flere firmaer i bakken.

Lenke til kommentar

Det hender at de ansvarlige bak konkurser der det er mistanke om mislighold ilegges en konkurskarantene (man får ikke eie/drive selskaper innen en viss tidsperiode). Men mitt inntrykk er at man vanligvis "slipper lett unna" en konkurs, med mindre man har gjort grovt uaktsomme ting, men da risikerer man ofte straff for bedrageri/underslag/o.l uansett.

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere. Bedrifter som vet de er på vei mot konkurs leier ofte inn ledere som har erfaring og spisskompetanse på nettopp dette. Dette for å redde mest mulig verdier i prosessen. Dette er ansvarsfullt og hensynsfullt ovenfor både eiere og kreditorer. Det ville vært tullete å straffe slik praksis.

Lenke til kommentar

Krisekomponenter som harddisker?

Kan ikke si at jeg opplever en harddisk kræsj som en krise.

For det første har jeg jo ca. 1 million pc'er, og for det andre har jeg vel ca 20 disker som ligger og flyter, etter div. oppgraderinger.

 

Jeg regner egentlig med at de fleste som driver litt med data, faktisk også har hauger med komponenter liggende.

Det er hvertfall mitt inntrykk.

 

Jeg klarer helt fint å vente tre dager på å få en ny disk i posten. NULL PROBLEM!

Flott du klarer deg. Selv synes jeg det å kunne gå til en butikk og få noe på dagen, samt litt service, er verdt en hundrings eller to. Du trenger ikke å holde en slik aggressiv tone hele tiden..

Lenke til kommentar

Ok, nå hadde det seg slik at min ASUS laptop jeg kjøpte for mindre enn 1 år siden har gått helt kaputt =(

Kjøpte den på amentio... Hva skjer nå?

Ingen plass jeg kan sende den inn til eller noe som helst?

Har datakjeden butikk her i Tromsø men hva kan de gjøre?

 

Finner ikke kviteringa på mailen min, pleier altid å lagre slikt men den var helt vekke, fatter ingen ting. Finner ikke engang registreringa mi på amentio, og får ikke tilsendt nytt passord for jeg finnes ikke i systemet demms lenger. Har vanligvis ordrer, kviteringer og registrering til nettsider lagret på mailen min men de er helt vekke. Sku trudd de hadde hacka mailen min og fjerna alle spor etter seg. Er sykt rart og frustrerende dette her =(

 

EDIT: Kom meg inn på gamle datakjeden sin side, og der finner jeg ordren men finner ikke kvitering der. Eneste jeg finner er det jeg har postet der og bekreftelse på søknad om retur på mail.

post-55110-0-85692900-1303950383_thumb.jpg

post-55110-0-01800300-1303950631_thumb.jpg

post-55110-0-56587400-1303950845_thumb.jpg

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...