Gå til innhold

Konkurs åpnet hos Amentio Datakjeden AS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel det som er hele problemet; man kan ikke ha god likviditet samtidig som kunder kan hente varer i butikk til nettpris uten at nettpris er like høy som konkurrerende butikkpriser.

Elkjøp/Lefdal greier da dette.

Men Elkjøp og Lefdal har en annet varetilbud og en annen kundegruppe enn nettbutikkene. De selger ikke datakomponenter, som er et veldig tøft marked, men fokuserer på andre ting som hvitevarer og lignende som du ikke finner i "data"-nettbutikkene.

Endret av -=PRO=-
Lenke til kommentar

Greit å ha et sted å løpe for krise komponenter som feks. harddisker.

 

Krisekomponenter som harddisker?

Kan ikke si at jeg opplever en harddisk kræsj som en krise.

For det første har jeg jo ca. 1 million pc'er, og for det andre har jeg vel ca 20 disker som ligger og flyter, etter div. oppgraderinger.

 

Jeg regner egentlig med at de fleste som driver litt med data, faktisk også har hauger med komponenter liggende.

Det er hvertfall mitt inntrykk.

 

Jeg klarer helt fint å vente tre dager på å få en ny disk i posten. NULL PROBLEM!

Lenke til kommentar

Men Elkjøp og Lefdal har en annet varetilbud og en annen kundegruppe enn nettbutikkene. De selger ikke datakomponenter, som er et veldig tøft marked, men fokuserer på andre ting som hvitevarer og lignende som du ikke finner i "data"-nettbutikkene.

Jeg vil tro at markedet Elkjøp/Lefdal opererer i er minst like krevende som for rene databutikker, noe som den lave driftsmargien gjenspeiler. Samtdig finnes det nesten ingen rene databutikker igjen, de fleste store data-nettbutikkene har et vareutvalg som i stor grad overlapper med rene el-butikker.

 

For øvrig: komplett prøvde vel seg på å selge hvitevarer, men droppet det fordi markedet var for tøft...

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan det går. Hvis konkursboet blir solgt i deler tipper jeg du kan se langt etter den, men hvis noen vil drive videre får de jo ekstra kredibilitet hvis de tar på seg tapene i tillegg til verdiene.

 

Jeg ville uansett kjøpt ny disk og tatt det som en bonus hvis du fikk tilbake den fra Amentio seinere.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Jeg vil tro at markedet Elkjøp/Lefdal opererer i er minst like krevende som for rene databutikker, noe som den lave driftsmargien gjenspeiler. Samtdig finnes det nesten ingen rene databutikker igjen, de fleste store data-nettbutikkene har et vareutvalg som i stor grad overlapper med rene el-butikker.

 

For øvrig: komplett prøvde vel seg på å selge hvitevarer, men droppet det fordi markedet var for tøft...

Elbutikkenes marked er betydelig større enn nettbutikkenes, og dermed kan større volumer tillate lave marginer. Vareutvalget overlapper i stor grad, men det er likevel noen vesentlige forskjeller. Markedet for datakomponenter er såpass tøft at ingen av aktørene i landet har råd til fysiske butikker (bare hentebuer), og den ene som prøvde gikk konkurs. En av hovedgrunnene er nok mindre volumer enn annen elektronikk.

 

Det er ikke rart Komplett ikke klarte å konkurrere på hvitevarer, da frakten blir alt for dyr til at det lønner seg å handle på nett kontra i butikk.

Lenke til kommentar

Da er det nok bare å innse at mye av det sjefen for amentio-datakjeden har kommet med i det siste har vært tomme ord , påstandene hans om at det skulle ordne seg med finanseringen via en investor ser nok ut til å ha vært ren svada.

 

Selvfølgelig var det svada. Å tro noe annet var ren ønsketenkning.

Lenke til kommentar

Amentio har vært et rent mareritt for meg. Skulle jeg skrevet ned alt tullet og kjeltringstrekene de har gjort overfor meg i løpet av de siste månedene, hadde det blitt MYYYE tekst.

 

En ting er å ikke få varene man bestiller, verre er det når Amentio likevel trekker beløpet for varene fra kontoen min (dette har skjedd to ganger). Etter et utall mailer, et par telefonsamtaler (da telefonsupporten ennå var oppe), fikk jeg endelig pengene tilbake for det ene trekket de gjorde. Det andre trekket (et mindre beløp, heldigvis) har jeg ennå ikke fått tilbake, det selv etter å ha ringt flere ganger til styreleder og kontaktperson for Amentio, Viggo Ekeberg Amundsen (mobilsvar), hvor på han endelig ringte tilbake og lovet å sette pengene tilbake på kontoen.

 

Til dere som måtte ha noe å utsette på at jeg ringer privatpersoner. Amundsen er altså styreleder og KONTAKTperson for Amentio, og jeg ringte i vanlig kontortid.

Lenke til kommentar

Greit å ha et sted å løpe for krise komponenter som feks. harddisker.

 

Krisekomponenter som harddisker?

Kan ikke si at jeg opplever en harddisk kræsj som en krise.

For det første har jeg jo ca. 1 million pc'er, og for det andre har jeg vel ca 20 disker som ligger og flyter, etter div. oppgraderinger.

 

Jeg regner egentlig med at de fleste som driver litt med data, faktisk også har hauger med komponenter liggende.

Det er hvertfall mitt inntrykk.

 

Jeg klarer helt fint å vente tre dager på å få en ny disk i posten. NULL PROBLEM!

Ojsann! Lurer på hvor du får dine inntrykk fra heh! Nei jeg har ikke hauger med komponenter og harddisker som ligger og flyter. Bruker det jeg har og holder det rimelig ryddig. Så lenge det finnes butikker så trenger jeg ikke det. Det er jo hele poenget mitt. Det er klart om jeg hadde hatt 1 million PCer ville jeg nok startet egen butikk for lenge siden :)

Lenke til kommentar

Greit å ha et sted å løpe for krise komponenter som feks. harddisker.

 

Krisekomponenter som harddisker?

Kan ikke si at jeg opplever en harddisk kræsj som en krise.

For det første har jeg jo ca. 1 million pc'er, og for det andre har jeg vel ca 20 disker som ligger og flyter, etter div. oppgraderinger.

 

Jeg regner egentlig med at de fleste som driver litt med data, faktisk også har hauger med komponenter liggende.

Det er hvertfall mitt inntrykk.

 

Jeg klarer helt fint å vente tre dager på å få en ny disk i posten. NULL PROBLEM!

lolwut

Lenke til kommentar

Burde det ikke komme straffereaksjoner mot ledelsen og styret i Amentio? Hele saken fremstår jo som ren svindel. Skal denne sjefen bare fortsette videre til neste bedrift han kan ødelegge uten å måtte ta noe ansvar i det hele tatt?

Ofte greier slike luringer å vri seg unna oog selv om de har lurt mange så kan de alikavel komme ut av det med sin personlige økonomi i orden og med nytt pågangsmot finne seg et nytt firma og rasere.

Har vært gjennom en konkurs for et par år siden og på tross av fakturasvindel, aksjesvindel og annet lureri fra sjefens side så sitter han i en godt betalt jobb i et nytt firma i dag.

Virker som konkursboet snur seg vekk for slik fordi de vil kun få oppgjort boet fortest mulig.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at marginene i bransjen er for små til at butikker av den størrelsen som AmentioDatakjeden var kan overleve. Ser at både Multicom og Netshop kan vise til solide underskudd de siste årene, og Netshop fikk da også kriseinnsprøytning av kapital rett før nyttår. Med de marginene man opplever nå må man ha en veldig stor omsetning for å kunne dekke over de øvrige kostnadene, og sånt får man bare ikke over natten, så det er vel ikke sannsynlig at Amentio prøver igjen med ren netthandel.

 

Det er kjedelig for forbrukerne, da færre nettbutikker i realiteten betyr mindre konkurranse og mulighet for de gjenlevende butikkene til å ta seg bedre betalt.

 

Jeg vet iallefall at jeg er så usikker på selskapene i bransjen nå at jeg kun vil handle hos "gigantene" fremover, som Komplett og Elkjøp/Lefdal. Litt småskeptisk til dustin og netonnet også, da jeg ikke aner hvordan den norske delen av de selskapene går, men må nesten anta at butikkene er trygge med så solide selskap i ryggen. Ikke at det nødvendigvis betyr noe, som vi så på de danske butikkene SHG/Itbutikken som i teorien var i samme situasjon, men uansett gikk over ende.

 

Min mening er iallefall at man må være skeptiske til nettbutikkene man handler hos, da butikkene som selger billigst tilsynelatende ikke klarer seg i lengden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...