Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat Theon/Winterfell-storyen synes jeg var det svakeste i sesong 2. Åpnet bra med at Theon forlot Starks til fordel for sin egen familie og angrep Winterfell. Men etter det følte jeg mye var halvgjort. Bran og Rickon klarte å rømme, for så å bli "drept" når alle skjønte at de ikke var drept. Theon sin tale der han viser at han er villig til å dø for æren til familien, bare for å bli tatt av sine egne.

 

Og bare for avslutte med at Theons menn brenner ned hele Winterfell mens de Stark-allierte står ett hornblås unna.

Lenke til kommentar

Hvorfor vet du at Theons menn brente Winterfell?

For det første, så har han jo ingen "menn", de slo han i huet for å unngå å måtte krige.

For det andre, hva som skjer etter dette VET VI IKKE. Du må vente å se til neste sesong.

Men Winterfell var øde og brent. Sist vi så den, var den kanskje erobret, men det var liv der. Hva har skjedd? En cliffhanger kaller jeg det. En dårlig story kaller du det. Jaja, oppe til tolkning!

Endret av Snuzk1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes Theon sin historie var flott jeg og. Lengselen han har etter å passe inn et sted, det og ha et hjem, noen å kalle familie. Kan ikke si at jeg liker valgene han tok, men jeg kan skjønne hvor desperat han er og hvor vondt han har det i sin søken etter bare å bli godkjent. Man kan jo si at han var godkjent som familie av Robb, men Theon har blitt påminnet hva han er og sin posisjon hos Stark gjennom hele livet. Det er ikke noe man bare kaster av seg med det første. Og når han møter motstand hos sin egen familie også så knekker han. Han hører ikke hjemme noen steder. Verken hans biologiske familie eller hans "fosterfamilie" betrakter han som en av sine. Situasjonen, følelsene og frustrasjonen hans tar overhånd og han gjør ting i desperasjon for å hevde seg som en mann, ikke bare en skygge av de mektige menn han har vært i nærheten av hele livet.

 

Stakars Theon :(

  • Liker 6
Lenke til kommentar

og så kom han til ''the point of no return'' når han halshugde ser Rodrick.

 

Njaaa... Han fikk jo et råd fra Maester Luwin om å joine The nights watch? Ikke at jeg helt ser at Robb ville ha latt Theon turncloak slippe unna dit men, man ser helt tydelig at Theon overveide den muligheten selv.

Lenke til kommentar

Measter Luwin var jo også tvunget til å hjelpe 'the Lord of Winterfell', så han hadde jo egentlig ikke så mye valg i den situasjonen. Han prøvde sikkert å få han i en annen vei enn den han da gikk nedover, for alles beste, og hadde kanskje ett lite ønske om å redde den ''lille gutten'' han kjente før. For meg så virker også 'the nights watch' som de aller flestes mareritt, og det er jo det aller siste stoppestedet for f.eks mordere.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Hvorfor vet du at Theons menn brente Winterfell?

For det første, så har han jo ingen "menn", de slo han i huet for å unngå å måtte krige.

For det andre, hva som skjer etter dette VET VI IKKE. Du må vente å se til neste sesong.

Men Winterfell var øde og brent. Sist vi så den, var den kanskje erobret, men det var liv der. Hva har skjedd? En cliffhanger kaller jeg det. En dårlig story kaller du det. Jaja, oppe til tolkning!

 

Ok, kan forklare hvorfor jeg tror det jeg tror. Men først, "Theons menn = de mennene Theon hadde med seg fra hjemstedet sitt. De som var mennene hans underveis i sesong 2, men det regner jeg med at du skjønte.

 

Bran og co er under bakken i Winterfell og hjemmer seg. Det er opplest og vedtatt. Samtidig ønsker Theon å slåss til han dør sammen med det han tror er lojale menn. Vi vet også at Rob sine allierte(bastardsønnen til en av hans offiserer vår det vel), er så nærme at vi hører hornblåsingen deres.

 

Så slår en av Theons "menn" han bevisløs og fyren sier "Time to go home" (eller noe i den duren).

 

Tidligere har vi fått vite at Rob har sagt at alle utenom Theon skal få dra hjem i live. Dermed kan man tenke seg at disse mennene har fått vite dette, og overgir seg selv og samtidig overleverer Theon for at Rob virkelig skal holde sitt ord.

 

Eventuelt tar de med seg Theon hjem til Iron Islands. Mulig på ordre fra faren eller søsteren.

 

Så. Om de overgir seg så stiller jeg store spørsmålstegn til hvorfor de brenner ned Winterfell. Dette fordi:

1: Det ville gjort Rob sur og han ville ikke latt de få leve siden de hadde brent ned hjemstedet hans.

2: Hvilke grunn ville de hatt for å brenne ned Winterfell? Imponere kongen hjemme i Iron Islands? Det er fair grunn. Men skulle tro de ville bli drept for det av Stark. Men Master Luwin sier "they might come back". Som tyder på at de ikke overga seg.

 

 

Så om de skulle dra hjem til Iron Islands uten å overgi seg, men ødela Winterfell først.

Burde ikke da de Stark-allierte kommet inn i byen og tatt de som ødela byen? Grunnen til at jeg går utifra at de ikke har gjort det er at det ikke var noen i byen når Bran gikk opp fra rommene under byen. Hadde vært logisk at de hadde vært igjen i Winterfell og passet på. Men Winterfell er forlat når vi ser Bran & co komme opp.

 

For meg så tyder alt på at det var Iron Islands folka som brente Wintrefell før de forlot stedet. Og jeg synes det er noe som skurrer. Hvor var de Stark-allierte som var utenfor Winterfell som hovedirritasjonsmoment.

 

Men hei, kan godt hende det var noen andre som kom å ødela byen, men kan egentlig ikke se hvem det skulle vært. Spesielt med tanke på Bran/Master Luwin sine kommentarer om "them" og "they" som for meg er siktet på nettopp dem og de som var i Winterfell. Master Luwin burde ha fått med seg hvem som gjorde det, og ville tro at han hadde nevnt til Bran om det var noen andre.

 

Bare for å svare på det siste du skrev til slutt. Det at Winterfell ble ødelagt er ikke noe jeg nødvendigvis tar som en dårlig story. Det er mer hva som har skjedd med Theon som jeg synes er en dårlig story. Vi fikk en innblikk i han som person, men det han endte ikke opp med å gjøre noe annet enn å erobre Winterfell for en liten periode før han måtte gi det fra seg igjen. For meg var det en nedtur.

 

Det at Winterfell ble ødelagt er derimot mer knyttet til den store røde tråden. Men så var det dette med at jeg synes brenninga av Winterfell ble gjort på en merkelig måte. Hvem, hvordan, hvorfor osv.

 

Men om det det blir forklart i en av de første episodene av sesong 3 hvem som gjorde dette, og hvordan de kom seg forbi de Stark-allierte. Så er det helt fint og jeg tar til takke med det uten at det skal være negativt.

 

(alt for langt og mest sannsynelig alt for uoversiktelig, jaja...)

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier Stark-allierte. Tør jeg å nevne at jeg kunne skrevet for ett par måneder siden; "Kanskje Robb får "Han broren sin" Theon til å skaffe noen skip fra faren sin? Det går nok bra"

 

Sier bare at mye kan ha skjedd. Betryal, nye allianser, egen gevist er en nøkkeltråd i hele serien.

Lenke til kommentar

Det er mer hva som har skjedd med Theon som jeg synes er en dårlig story. Vi fikk en innblikk i han som person, men det han endte ikke opp med å gjøre noe annet enn å erobre Winterfell for en liten periode før han måtte gi det fra seg igjen. For meg var det en nedtur.

 

Vi har vel delte meninger om dette som om alt annet, men om du oppfattet Theons historie som en nedtur så tror jeg nok serieskaperne har lykkes med noe. Hele poenget med Theon så langt er jo motsetningene mellom hvor patetisk han er og hvor stor kar han ønsker han hadde vært. ;) Liker Theons historie jeg, i den forstand at jeg synes han får som fortjent samtidig som jeg også synes litt synd på ham. Jeg tror det er meningen.

Lenke til kommentar

Du sier Stark-allierte. Tør jeg å nevne at jeg kunne skrevet for ett par måneder siden; "Kanskje Robb får "Han broren sin" Theon til å skaffe noen skip fra faren sin? Det går nok bra"

 

Sier bare at mye kan ha skjedd. Betryal, nye allianser, egen gevist er en nøkkeltråd i hele serien.

 

Nettopp. Det kan være så enkelt at de Stark-allierte har brent ned byen. Det var jo bastarden til Bolton som ledet denne gruppen (500?) med soldater. Som vi vet så blir jo bastarder sett ned på og kan ikke arve sin families gods eller land. Er jo mulig at denne bastarden har tatt med folk på plyndring og herjing i nord. Det er jo knapt igjen folk som kan forsvarer seg der oppe.

 

Det er hvertfall min teori. Er for mange hull dersom det skulle vært at Iron Islands folka brant ned Winterfell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...