Gå til innhold

Dataspillavhengighet


Anbefalte innlegg

Når skal de begynne å skylde på filmer for terroraksjoner egentlig?

 

Film har vel ikke akkurat sluppet unna styggedom heller.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

«Drageløperen», filmen basert på boken med samme navn, har blitt forbudt i Afghanistan.

 

Filmen foregår i landet, og myndighetene mener at filmen kan føre til vold.

 

I India bannlyste de filmen «Indiana Jones and the Temple of Doom» i 1984. Grunnen var at de mente filmen viste et nedsettende bilde av indere og at de hadde tydelige imperialistiske referanser. En av scenene de skal ha reagert på, er når Indiana får servert fersk apehjerne

 

I «Life of Brian» (1979) møter vi Brian, som har en livshistorie mistenkelig lik Jesus - bortsett fra at hans er mye morsommere. Dette var ikke spesielt populært i kristne land. Irland var et av landene som ikke tillot filmen å komme på kino, og forbudet varte helt fram til 1987. Men Norge var ikke noe bedre. Statens Filmkontroll mente at filmen brøt blasfemiparagrafen og forbød den, skriver Aftenposten.

 

Nordmenn raste mot beslutningen, og Statens Filmkontroll gikk til slutt med på å vise filmen, mot at de blasfemiske scenene ble kuttet bort. Dette var selvsagt ikke Monty Python interessert i, og nordmenn måtte reise til Sverige for å se filmen. For å løse problemet, endte Filmkontrollen med å unnlate deler av den norske oversettelsen og å vise en tekst i begynnelsen av filmen som forteller at Brian ikke er Jesus.

 

Synes det er litt dumt at såpass mange skal reagere i nesten blindt raseri når noen vil skrive om dataspill-avhengighet, samtidig som de etterlyser mer informasjon til allmennheten om dataspill, hykleri vil jeg nesten påstå at det er.

 

Som nevnt tidligere så er ikke dataspill avhengighet et narkotisk problem nei, men det er helt klart (etter min mening) et sosiologisk problem når noen slutter på skole for å spille mer Counter-Strike for eksempel (for å nevne det mener jeg også at det er et problem hvis noen slutter med skole for å prøve å bli profesjonell fotballspiller, men ærlig talt, hvilken av disse to gruppene har størst sjanse til å kunne leve av hobbien?)

 

Vi ser det overalt at sosiologiske problemer avler "dataspill-avhengige", og jeg er enig i at flesteparten som blir "avhengige" av dataspill er folk som har problemer et annet sted, men jeg tviler ikke et sekund på at vanedannende spill som "styggingen" World of Warcraft og Counter-Strike har ført til et hav av uansvarlige avgjørelser tatt av personer som egentlig er ganske vettuge.

Feilen er såklart deres egen sies det, men da kan man jo like enkelt si at det ikke eksisterer alkoholisme, narkotika-avhengighet osv, det er helt enkelt bare uansvarlige dumme mennesker.

 

Jeg føler at den beskrivelsen blir litt for ensidig, på samme måte som at alle som spiller 20 timer spill i uka er avhengige, det finnes en alltid en gyllen middelvei og det er bedre å pøve å bidra til forståelse enn å automatisk gå i forsvarsmodus og angripe alle som er interesserte i å skrive om et tema.

 

Jeg synes det xxTJxx skriver er veldig relativt og vesentlig, og har flere ganger sagt til folk som mener jeg spiller for mye at: "Eneste grunnen til at du som liker fotball ikke spiller det 24/7 er fordi du blir sliten av det og for at det ikke passer å spille fotball absolutt alle årstider", og det står jeg ved, samtidig som jeg mener at noen folk som har grunnlaget til det (ja jeg mener at folk ikke kan bli 100% avhengige av spill fordi det er et droge eller noe slikt) kan bli avhengige av dataspill, og dermed kan bruken av ordet "dataspill-avhengighet" brukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg misforstår her, men likestiller du det å spille wow og cs med alkholisme og narkotika avhengighet? Hvordan i huleste er det i såfall mulig? Synes det blir svært vanskelig å ta en seriøs diskusjon viss jeg har forstått deg riktig. Greit nok viss folk med en slik mening kunne backet opp med fakta, men det finnes overhode ingen bevis på at det er tilfelle. Om det bare er din mening spiller egentlig liten rolle, fakta er fakta. Beklager viss jeg tar feil. Hørte en veldig god forklaring i en podcast en gang, skal se om jeg kan finne frem den. For jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal forklare hvor åpenlys forskjellen er, det er og forblir ikke spilletsfeil.

 

Denne setningen jeg henviser til :

Feilen er såklart deres egen sies det, men da kan man jo like enkelt si at det ikke eksisterer alkoholisme, narkotika-avhengighet osv, det er helt enkelt bare uansvarlige dumme mennesker.

 

Litt interessant at du nevner proff fotballspiller og proff gamer, forskjellen tror jeg neppe er så stor som du tror ;)

 

Men jeg er enig i at man ikke trenger å dra det så langt som å nevne alle disse absurde drapsakene og at man er arbeidsledig og bruker all sin tid på gaming. Tror neppe det var poenget med tråden. Nå det er sagt er det svært slitsomt med folk som slenger ut ideer om at man blir avhengig av spill x og y og altslags vås.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Det finnes ingen beviser per dags dato som bekrefter dataspillavhengighet. Mener folk seriøst at man kan bli avhengig av data på samme nivå som feks tobakk(nikotin) alkohol osv? Absurd påstand. Det finnes derimot avhengighetskapende personligheter, folk som kan bli avhengige av en helt tilfeldig ting. Jeg trodde snart de fleste var såpass opplyste?

Dette er det mest hysteriske jeg har lest på veldig lenge, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Det finnes veldig mye bevis, det finnes artikler, det finnes hovedoppgaver, det finnes doktorgradavhandlinger (!!!) om spillavhengighet.

 

Du bare skivebommer med så mange mil.. Selvfølgelig kan du bli avhengig av dataspill. På samme måte som du kan bli avhengig av pengespill.

 

Ares forklarte det egentlig veldig bra.

 

Du har rett og slett INGEN ANELSE I DET HELE TATT om hva du prater om.

 

Har aldri vært avhengig av penge- eller dataspill selv, men dette er da allmenn viten i disse dager??

 

Hørt om et lite spill som heter World of Warcraft??? :p

 

Det vil jeg gjerne se, man blir ikke avhengig av dataspilling, eller pengespilling på samme måte som narkotika eller alkohol. Man kan bli "avhengig" av slike ting, men det har med personligheten din å gjøre, ikke selve spillet, til forskjell fra nakotika\alkohol. Mulig det var dårlig forklart, men herregud du må da skjønne forskjellen gutt! Det understreker jo bare hvor lite du veit, når du nevner wow, det er så utrolig klisje og standard dumt uvitent svar. Nei nå ble jeg skuffet.

 

Jeg tror forresten "journalisten" har fått en del godt stoff herfra, festlig diskusjon.

 

Okey for å si det sånn, viss 100stk måtte røyke en hau med sigaretter hver dag i noen uker, og det samme antallet måtte spille data i flere timer hver dag. Hvor mange har blitt avhengige av hva? Tror dere ser poenget. Det er ingen som nekter for at "spillavhengighet" som dere liker å kalle det ikke er et problem, men det viktig og ikke sammenlikne med feks tobakk, og faktisk vite forskjellen og hva det innebærer. Nå har jeg vel egentlig gjentatt meg selv 100 ganger så takk for meg.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du bli avhengig av dataspill. På samme måte som du kan bli avhengig av pengespill.

Tror poenget hans var mest at det ikke på noen måte er en spesifik avhengighet. Det handler mer om person enn fokus-objekt. En som såkalt er dataspill-avhenging ville sannsynligvis vært avhengig av noe annet hvis dataspill ikke hadde eksistert. Det er ikke på noen måte en fysisk tilstand, men en psykisk en som lett kan overføres til helt andre temaer.

Nei.

 

Skal nå hvermansen påta seg ekspertise på ting de ikke har peiling på i det hele tatt?

 

Mye "synsing" her.

 

Slå ordet opp.

 

Gi meg en kilde til en hvilken som helst studie som beviser at dataspillavhengighet er noe helt annet enn andre ikke-fysiske avhengigheter, som f.eks. strikkeavhengighet. Det er ingen som prøver å si at det ikke er mulig å bli avhengig av dataspill, bare at det ikke er noe spessielt med dataspill som gjør den typen av avhengighet annerledes.

 

Skal ikke si wikipedia er en 100% kilde, men.

"There is no formal diagnosis of video game addiction in current medical or psychological literature. Inclusion of it as a psychological disorder has been proposed and rejected for the next version of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM)"

"However, the effects (or symptoms) of video game overuse are similar to those of other proposed psychological addictions."

Endret av Ares
Lenke til kommentar

 

 

Det vil jeg gjerne se, man blir ikke avhengig av dataspilling, eller pengespilling på samme måte som narkotika eller alkohol. Man kan bli "avhengig" av slike ting, men det har med personligheten din å gjøre, ikke selve spillet, til forskjell fra nakotika\alkohol. Mulig det var dårlig forklart, men herregud du må da skjønne forskjellen gutt! Det understreker jo bare hvor lite du veit, når du nevner wow, det er så utrolig klisje og standard dumt uvitent svar. Nei nå ble jeg skuffet.

 

 

Alkohol og narkotikaavhengighet er i all hovedsak en psykologisk avhengighet. Men det er en forskjell i det at feks alkohol også skader kroppen fysisk ganske mye.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår her, men likestiller du det å spille wow og cs med alkholisme og narkotika avhengighet? Hvordan i huleste er det i såfall mulig? Synes det blir svært vanskelig å ta en seriøs diskusjon viss jeg har forstått deg riktig. Greit nok viss folk med en slik mening kunne backet opp med fakta, men det finnes overhode ingen bevis på at det er tilfelle. Om det bare er din mening spiller egentlig liten rolle, fakta er fakta. Beklager viss jeg tar feil. Hørte en veldig god forklaring i en podcast en gang, skal se om jeg kan finne frem den. For jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal forklare hvor åpenlys forskjellen er, det er og forblir ikke spilletsfeil.

 

Jeg sammenligner ikke graden av avhengighet, men jeg prøver å få frem (om enn på en keitete måte) at spill kan være avhengighetsdannende på en annen måte enn narkotika og alkohol.

Det er jo forskjellige grader av avhengighet på samme måte som det er forskjellige grader av en diagnose for eksempel, hvorfor MÅ avhengigheten være narkotisk eller fremkalle fysiske abstinenser etter en dag når det er opptil flere "symptomer" som har likhetstrekk?

 

Jeg har absolutt ingen beviser å vise deg og det er heller ikke poenget mitt, poenget mitt er at på samme måte som det er idiotisk at noen alltid skal "rakke ned på spill", så er det minst like idiotisk å være arrogant og sarkastisk når noen prøver å skrive f.eks en artikkel (som i dette tilfellet) om emnet, ihvertfall når det er såpass mange likhetstrekk (forskjellige prioriteringer, føler seg kun avslappet når man er med spill, bruker kun spill i stedet for andre ting som en måte å roe seg ned på) med andre avhengigheter foruten den kjemiske biten.

 

Hvis en bekymret forelder hadde kommet til deg og sagt at "jeg tror sønnen min er avhengig av dataspill", ville du da brukt samme fremgangsmåte?

I så fall, hvorfor ikke?

Man kan ikke forvente å oppnå "forståelse" ved å gå i en bastant forsvarsmodus når noen er interesserte i å kaste lys over emnet, det er da man skal kunne være saklig og benytte anledningen til å vise konstruktiv "debatts-ånd" og heller fremme sin egen sak på en positiv måte.

 

 

 

Som nevnt tidligere, jeg har ingen tro på at spill ene og alene er 100% avhengighets-dannende, på bakgrunn av at jeg har lest mye om emnet og gjort meg opp en mening omkring det, men jeg har stor forståelse for at hvermannsen som ikke en gang har en konsoll i stua kan sammenligne dette problemet med ting som pengespill-avhengighet.

 

Litt interessant at du nevner proff fotballspiller og proff gamer, forskjellen tror jeg neppe er så stor som du tror

 

Det er ikke forskjellen i hva de tjener og trening jeg er ute etter her, men sjansen for å lykkes med det i den vestlige verden slik at man kan leve av det, og da tenker jeg ikke på disse fortballklysene som sitter på benken hos Real Madrid og tjener fantasillioner.

 

en det viktig og ikke sammenlikne med feks tobakk, og faktisk vite forskjellen og hva det innebærer.

 

Helt enig, men hvor har OP uttalt at han mener dette?

Det er jo "Gamerne" og de som svarer OP som plutselig begynner å blande inn røyk og tobakk og kokain og arbeidsledig og skippagurra og Gudene vite.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du bli avhengig av dataspill. På samme måte som du kan bli avhengig av pengespill.

Tror poenget hans var mest at det ikke på noen måte er en spesifik avhengighet. Det handler mer om person enn fokus-objekt. En som såkalt er dataspill-avhenging ville sannsynligvis vært avhengig av noe annet hvis dataspill ikke hadde eksistert. Det er ikke på noen måte en fysisk tilstand, men en psykisk en som lett kan overføres til helt andre temaer.

Nei.

 

Jo,ditt forbanna troll. Og alle disse doktorgradene som har med om dataspillavhengighet, har de noen konkrete bevis? Eller totalt synsing, i likhet med det du holder på med. Jeg liker å spille, andre liker å se på TV. Er TV avhengighetsskapende?

 

Når skal de begynne å skylde på filmer for terroraksjoner egentlig?

 

inb4thelock/ban

 

Alt man kan gjøre i timesvis er avhengighetsskapende. De har allerede skylt på MW:2 for terroraksjonen i Moskva så, hvorfor ikke?

 

Det var en tidligere poster her som sa noe om bøker og avhengighet, dette kan jeg skrive under på. Blir fort "avhengig" og sitter oppe lenge bare for "å lese ferdig dette kapitlet".

 

-Nightmare

Lenke til kommentar

Hallo. Jeg jobber som journalist i Gatemagasinet Virkelig i Tromsø å skriver nå på en sak om dataspillavhengighet å trenger informasjon om det.

Håper at en person som enten lider av det eller har stor kunnskap om det har lyst å være kilde i saken å fortelle sin historie eller dele noe av den så noe av det kan brukes som stoff i saken. Kilden kan selvfølgelig være anonym om det ønskes. Takker for alle svar å bidrag

 

Mvh journalisten

 

 

- Jeg kan svare annonymt. er du intressert send en PM til meg.

Endret av Cess
Lenke til kommentar

Livet handler om valg , og det som er et "liv" for noen , er ikke et liv for andre.Man blir avhengig av "lykke", lykke er for noen å ha en altoppslukende hobby - slik er det bare.

 

Det er sant, men det er også mange som ser at det skader livet deres, og skulle ønske de kunne slutte, men ikke klarer det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Livet handler om valg , og det som er et "liv" for noen , er ikke et liv for andre.Man blir avhengig av "lykke", lykke er for noen å ha en altoppslukende hobby - slik er det bare.

 

Det er sant, men det er også mange som ser at det skader livet deres, og skulle ønske de kunne slutte, men ikke klarer det.

 

AtW

Etter min mening trenger de bare litt mer viljestyrke, eventuelt finne noe annet gøy å gjøre. Det er ofte det det går på tenker jeg. ( bare synsing selvsagt ^_^ )

Lenke til kommentar

Livet handler om valg , og det som er et "liv" for noen , er ikke et liv for andre.Man blir avhengig av "lykke", lykke er for noen å ha en altoppslukende hobby - slik er det bare.

 

Det er sant, men det er også mange som ser at det skader livet deres, og skulle ønske de kunne slutte, men ikke klarer det.

 

AtW

Etter min mening trenger de bare litt mer viljestyrke, eventuelt finne noe annet gøy å gjøre. Det er ofte det det går på tenker jeg. ( bare synsing selvsagt ^_^ )

 

Problemet for de aller aller fleste er at de ikke klarer å innse at de er avhenigige av spill, og de bruker derfor ikke viljestyrken sin for å slutte (Siden de altså tror at det ikke er et problem der uansett). I starten er det kanskje sant, men etter hvert som man begynner å spille mer og mer, utretter man mindre. Vennene forsvinner sakte men sikkert, og det får også andre følger, og fortsatt klarer ikke den avhengige å innse at noe er galt. Det vil si, de er kanskje ikke helt lykkelige, men de tenker at det ihvertfall ikke er spill som er problemet.

 

Det høres kanskje ut som man må være veldig dum for å gå i den fellen, men det har veldig liten sammenheng med intelligens å gjøre.

Lenke til kommentar

Etter min mening trenger de bare litt mer viljestyrke, eventuelt finne noe annet gøy å gjøre. Det er ofte det det går på tenker jeg. ( bare synsing selvsagt ^_^ )

 

Hva er det som ikke kan fikses av litt emr viljestyrke? Hadde vi hatt plenty av viljestyrke hadde ikke folk vært feite, for dårlig trent, spist usunn mat, jobbet mindre hardt enn de kunne lnsket seg, eller hatt problemer med at de ikke får gjort alt de hadde tenkt. Men det er nå engang slik at alt dette forekommer, det er litt enkelt å si "man trenger bare litt mere viljestyrke", det er ikke bare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man blir ikke avhengig av dataspill.

 

Noen liker bare utrolig godt å være alene, utøve hobbyen sin, og glemme mas og tjas fra omverdenen. Er det for mye å be om? Hvorfor skal disse stakkars ildsjelene absolutt dras ut i blendende dagslys og framstå på fjernsyn og tidsskrifter som om de lider av en uhelbredelig sykdom?

 

Just leave us alone.

Lenke til kommentar

Man blir ikke avhengig av dataspill.

 

Noen liker bare utrolig godt å være alene, utøve hobbyen sin, og glemme mas og tjas fra omverdenen. Er det for mye å be om? Hvorfor skal disse stakkars ildsjelene absolutt dras ut i blendende dagslys og framstå på fjernsyn og tidsskrifter som om de lider av en uhelbredelig sykdom?

 

Just leave us alone.

 

Det er ingen motsetning, noen liker å ta en øl i godt selskap, betyr ikke at det ikke finnes alkiser. Noen nyter god mat, betyr ikke at folk ikke har spiseproblemer, osv osv. For meg er det rimlig åpenbart at det finnes folk der dataspilling har destruktiv innvikrning på livet deres, og der de skulle ønske de klarte å begrense seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hallo. Jeg jobber som journalist i Gatemagasinet Virkelig i Tromsø å skriver nå på en sak om dataspillavhengighet å trenger informasjon om det.

Håper at en person som enten lider av det eller har stor kunnskap om det har lyst å være kilde i saken å fortelle sin historie eller dele noe av den så noe av det kan brukes som stoff i saken. Kilden kan selvfølgelig være anonym om det ønskes. Takker for alle svar å bidrag

 

Mvh journalisten

 

 

Er det bare jeg som synes at det er noe galt med dette bildet?

 

En bruker som kaller seg for Anonym poster en post hvor han spør etter informasjon og eventuelle kilder. Han har forferdelig dårlig språk for en journalist og avslutter med Mvh journalisten. Vanligvis når en journalist spør om noe så avslutter de med navnet sitt, i dette tilfellet synes jeg det er ekstra merkelig ettersom at "Anonym" spør etter noen som vil fortelle historien sin, men etterlater ingen kontakt informasjon eller lignende. Sist men ikke minst, etter så mange tilbakemeldinger så har ikke "anonym" skrevet ett eneste innlegg..

 

Er det bare jeg som synes at det er noe galt med dette bildet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...