Gå til innhold

Dataspillavhengighet


Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg jobber som journalist i Gatemagasinet Virkelig i Tromsø å skriver nå på en sak om dataspillavhengighet å trenger informasjon om det.

Håper at en person som enten lider av det eller har stor kunnskap om det har lyst å være kilde i saken å fortelle sin historie eller dele noe av den så noe av det kan brukes som stoff i saken. Kilden kan selvfølgelig være anonym om det ønskes. Takker for alle svar å bidrag

 

Mvh journalisten

Endret av Anonym
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper at en person som enten lider av det eller har stor kunnskap om det har lyst å være kilde i saken å fortelle sin historie etc...

 

Antar at det ikke er en så veldig positiv artikkel du ender opp med?

Blir vel som å skrive om gamle dager og så søke etter personer som levde i Norge under krigen og helst fra finnmarka?

 

Greit nok er vel en del som lar nerdinga gå over hand menmen håper iallefall ikke at du er ute etter å drite ut gaming pga noen enkle personers negative erfaringer=)

Lenke til kommentar

Man blir ikke avhengig av å spille data. Bare pga det er fremdeles et "lite kjent emne" for mange, så kommer slike rare ideer frem.

Omtrent som disse drapssakene som leter etter en syndebukk og drar frem et spill.

Man hører aldri om folk som er sportsavhengig (selvfølgelig ikke de som er aktiv selv), tvavhengig (hvor mange bruker ikke hele dagen hjemme foran tv?) og ikke minst de som bruker hele dagen på å lese bøker. Nei, bøker blir jo man smart av!

Sitter jeg 16 timer i strekk og gamer så er det fordi det er GØY, ikke fordi jeg MÅ ha dosen min.

Er så rart og bli stemplet for noe man gjør, som andre gjerne ikke ville brukt tiden sin på.

Endret av duppsko
Lenke til kommentar

Skal man skrive om dataspillavhengighet kan man like gjerne skrive om naturfotografer som slutter i jobben sin for å leve av å fotografere reinsdyr, ørn og bjørn for luselønn.

 

En hobby som tar "litt" av, vil jeg heller definere problematikken som.

 

Den eneste store forskjellen er at naturfotografi ofte er særdeles vakker kunst for veldig mange flere enn hva bra pvp gear på en night elf er.

 

http://ww1.prweb.com/prfiles/2008/01/07/313431/Magicalelakalawaterfall1.jpg

 

http://www.mmobay.net/thumbnail.php?pic=uplimg/img_A_234717_1a0e7fa8061bf5d6e81558743be5708c.jpg&w=500&sq=Y&b=Y

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Hallo. Jeg jobber som journalist i Gatemagasinet Virkelig i Tromsø å skriver nå på en sak om dataspillavhengighet å trenger informasjon om det.

Håper at en person som enten lider av det eller har stor kunnskap om det har lyst å være kilde i saken å fortelle sin historie eller dele noe av den så noe av det kan brukes som stoff i saken. Kilden kan selvfølgelig være anonym om det ønskes. Takker for alle svar å bidrag

 

Mvh journalisten

 

Til å være journalist har du mange og/å-feil. Jeg mener ikke å være frekk, men hvis du ser for deg en framtid som journalist så burde du kanskje bli flinkere på å luke slike småfeil. Igjen, dette er ikke frekt ment.

 

On-topic: Har ingen problemer med å legge fra meg mus og tastatur hvis jeg må gjøre noe viktigere. Spille kan man alltids gjøre senere. Har også en fin evne til å bli lei av spill når det begynner å bli ensformig, noe som har reddet meg bort fra både LOTRO og EVE Online.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen beviser per dags dato som bekrefter dataspillavhengighet. Mener folk seriøst at man kan bli avhengig av data på samme nivå som feks tobakk(nikotin) alkohol osv? Absurd påstand. Det finnes derimot avhengighetskapende personligheter, folk som kan bli avhengige av en helt tilfeldig ting. Jeg trodde snart de fleste var såpass opplyste?

Dette er det mest hysteriske jeg har lest på veldig lenge, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Det finnes veldig mye bevis, det finnes artikler, det finnes hovedoppgaver, det finnes doktorgradavhandlinger (!!!) om spillavhengighet.

 

Du bare skivebommer med så mange mil.. Selvfølgelig kan du bli avhengig av dataspill. På samme måte som du kan bli avhengig av pengespill.

 

Du har rett og slett INGEN ANELSE I DET HELE TATT om hva du prater om.

 

Har aldri vært avhengig av penge- eller dataspill selv, men dette er da allmenn viten i disse dager??

 

Hørt om et lite spill som heter World of Warcraft??? :p

Endret av Dash Fiss
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du bli avhengig av dataspill. På samme måte som du kan bli avhengig av pengespill.

Tror poenget hans var mest at det ikke på noen måte er en spesifik avhengighet. Det handler mer om person enn fokus-objekt. En som såkalt er dataspill-avhenging ville sannsynligvis vært avhengig av noe annet hvis dataspill ikke hadde eksistert. Det er ikke på noen måte en fysisk tilstand, men en psykisk en som lett kan overføres til helt andre temaer.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen slags ekspert på dette området men man kan bli "avhengig" av spill på samme måte som noen blir avhengig av trening eller av å spise sjokolade. Alt dette gjør at hjernen slipper ut endorfiner, dette er signalstoffer som forårsaker en slags naturlig måte å bli "høy" på. Grunnen til at man kan bli "avhengig" av dette er at hvis man får dette sluppet ut i kroppen for ofte så vil følelsen av å være "høy" bli mer å mer "borte" på likhet med andre typer "rusmidler" sånn som alkohol eller amfetamin osv, noe som gjør at noen vil prøve å få hjernen til å slippe ut større doser endorfiner, dette kan lede til en slags "avhengighet".

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du bli avhengig av dataspill. På samme måte som du kan bli avhengig av pengespill.

Tror poenget hans var mest at det ikke på noen måte er en spesifik avhengighet. Det handler mer om person enn fokus-objekt. En som såkalt er dataspill-avhenging ville sannsynligvis vært avhengig av noe annet hvis dataspill ikke hadde eksistert. Det er ikke på noen måte en fysisk tilstand, men en psykisk en som lett kan overføres til helt andre temaer.

Nei.

 

Skal nå hvermansen påta seg ekspertise på ting de ikke har peiling på i det hele tatt?

 

Mye "synsing" her.

 

Slå ordet opp.

Endret av Dash Fiss
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du bli avhengig av dataspill. På samme måte som du kan bli avhengig av pengespill.

Tror poenget hans var mest at det ikke på noen måte er en spesifik avhengighet. Det handler mer om person enn fokus-objekt. En som såkalt er dataspill-avhenging ville sannsynligvis vært avhengig av noe annet hvis dataspill ikke hadde eksistert. Det er ikke på noen måte en fysisk tilstand, men en psykisk en som lett kan overføres til helt andre temaer.

Nei.

 

Jo, ditt forbanna troll. Og alle disse doktorgradene som har med om dataspillavhengighet, har de noen konkrete bevis? Eller totalt synsing, i likhet med det du holder på med. Jeg liker å spille, andre liker å se på TV. Er TV avhengighetsskapende?

 

Når skal de begynne å skylde på filmer for terroraksjoner egentlig?

Endret av Nestea
Lenke til kommentar

"Hei. Jeg skal skrive en artikkel om folk som lider av Tv-avhengighet. "

 

Skriv dette på ett eller annet fotballforum og du vil få like mange svar som blånekter for at de er avhengig av TVen.

 

La folk drive med det de liker, ikke tro du vet hvordan livet deres skal leves.

Endret av Nestea
Lenke til kommentar

Jeg spilte dataspill og nå er jeg arbeidsløs, uten utdannelse, singel og en latent seriemorder og voldtektsmann. Woe is me.

 

sånn skal det værra.. drit i jobben kast ut kvinnfolket og flytt ned i kjellern til mor di og bli der og game wow til du blir 60! :D

 

 

for min del, faen skal en 25åring gjøre a? kan ikke akkuratt stikke og henge uten for "supern" lenger eller, ikke gidder jeg fly nede i byn å surre og bli stabba av random nisse fordi de ikke får vilja si..

 

jobbe 8 timer, komme hjem og game og tilbringe tid med kjerringa og bisja holder for meg :D

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar
Når skal de begynne å skylde på filmer for terroraksjoner egentlig?

 

Film har vel ikke akkurat sluppet unna styggedom heller.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

«Drageløperen», filmen basert på boken med samme navn, har blitt forbudt i Afghanistan.

 

Filmen foregår i landet, og myndighetene mener at filmen kan føre til vold.

 

I India bannlyste de filmen «Indiana Jones and the Temple of Doom» i 1984. Grunnen var at de mente filmen viste et nedsettende bilde av indere og at de hadde tydelige imperialistiske referanser. En av scenene de skal ha reagert på, er når Indiana får servert fersk apehjerne

 

I «Life of Brian» (1979) møter vi Brian, som har en livshistorie mistenkelig lik Jesus - bortsett fra at hans er mye morsommere. Dette var ikke spesielt populært i kristne land. Irland var et av landene som ikke tillot filmen å komme på kino, og forbudet varte helt fram til 1987. Men Norge var ikke noe bedre. Statens Filmkontroll mente at filmen brøt blasfemiparagrafen og forbød den, skriver Aftenposten.

 

Nordmenn raste mot beslutningen, og Statens Filmkontroll gikk til slutt med på å vise filmen, mot at de blasfemiske scenene ble kuttet bort. Dette var selvsagt ikke Monty Python interessert i, og nordmenn måtte reise til Sverige for å se filmen. For å løse problemet, endte Filmkontrollen med å unnlate deler av den norske oversettelsen og å vise en tekst i begynnelsen av filmen som forteller at Brian ikke er Jesus.

 

Synes det er litt dumt at såpass mange skal reagere i nesten blindt raseri når noen vil skrive om dataspill-avhengighet, samtidig som de etterlyser mer informasjon til allmennheten om dataspill, hykleri vil jeg nesten påstå at det er.

 

Som nevnt tidligere så er ikke dataspill avhengighet et narkotisk problem nei, men det er helt klart (etter min mening) et sosiologisk problem når noen slutter på skole for å spille mer Counter-Strike for eksempel (for å nevne det mener jeg også at det er et problem hvis noen slutter med skole for å prøve å bli profesjonell fotballspiller, men ærlig talt, hvilken av disse to gruppene har størst sjanse til å kunne leve av hobbien?)

 

Vi ser det overalt at sosiologiske problemer avler "dataspill-avhengige", og jeg er enig i at flesteparten som blir "avhengige" av dataspill er folk som har problemer et annet sted, men jeg tviler ikke et sekund på at vanedannende spill som "styggingen" World of Warcraft og Counter-Strike har ført til et hav av uansvarlige avgjørelser tatt av personer som egentlig er ganske vettuge.

Feilen er såklart deres egen sies det, men da kan man jo like enkelt si at det ikke eksisterer alkoholisme, narkotika-avhengighet osv, det er helt enkelt bare uansvarlige dumme mennesker.

 

Jeg føler at den beskrivelsen blir litt for ensidig, på samme måte som at alle som spiller 20 timer spill i uka er avhengige, det finnes en alltid en gyllen middelvei og det er bedre å pøve å bidra til forståelse enn å automatisk gå i forsvarsmodus og angripe alle som er interesserte i å skrive om et tema.

 

Jeg synes det xxTJxx skriver er veldig relativt og vesentlig, og har flere ganger sagt til folk som mener jeg spiller for mye at: "Eneste grunnen til at du som liker fotball ikke spiller det 24/7 er fordi du blir sliten av det og for at det ikke passer å spille fotball absolutt alle årstider", og det står jeg ved, samtidig som jeg mener at noen folk som har grunnlaget til det (ja jeg mener at folk ikke kan bli 100% avhengige av spill fordi det er et droge eller noe slikt) kan bli avhengige av dataspill, og dermed kan bruken av ordet "dataspill-avhengighet" brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...