Gå til innhold

Dataspillavhengighet


Anbefalte innlegg

Følte at det var viktig å ha med quotene jeg hadde med, men siden det blir veldig mye tekst så putter jeg det i skjul-tagger.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Jeg kjenner meg forøvrig godt igjen i det du sier. Jeg mente også at det bare var en hobby som tok litt mer av fritiden min enn andre hobbyer. Etter en snakk med foreldre når det ble litt i overkant mye ble jeg en dag klar over at det hadde tatt overhånd, og nå har jeg et helt normalt forhold til spilling igjen (2-3 timer hver dag, maks).

Hvorfor mener du 2-3 timer dataspilling hver dag er et "normalt forhold til spilling" ?

Fordi da har jeg tid til å holde på med et bredere utvalg av aktiviteter ved siden av spilling. Det varierer nødvendigvis litt av hva du driver med til hvilke dager, men hvis jeg skal dytte inn spilling, skole, lekser, fritdisaktiviteter, og sosialt samvær med venner og familie (personlig kontakt og ikke gjennom PC) på en dag så går det ikke an å spille mer enn 2-3 timer. Hvis jeg da spiller mer enn det om dagen dytter jeg vekk andre ting for spilling og det mener jeg kvalifiserer til å være avhengig. Jeg spiller også for å slappe av og for å ha det gøy (er ikke det eneste jeg driver med for å ha det gøy forresten) og da er 2-3 timer nok per dag for å tilfredsstille.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

For andre som kanskje er i tvil er en veldig effektiv sjekk å klare seg uten data i syv dager. Det vil si, ingen PC-spilling, ingen konsollspilling (inkluderte DS, iPhone osv). I tillegg er mange av de som er avhengige av spilling også til dels "hektet på internett" og kaster bort mye tid på surfing. Derfor kan det også være lurt å kutte bort forum og ikke bruke mer enn 10 minutter på VG/DB hver dag. Hvis det går helt fint så er det nok få problemer, men hvis du får veldig lyst til å spille, eller bruker mer tid enn det du selv har satt grensen for (ingen spilling osv.). Helst ingen tv-titting heller.

 

Jeg har selv perioder hvor jeg har ekstra lange økter på jobb, og da er det lite tid til data i det heletatt. Merker ikke noe på meg selv/kroppen selv om jeg ikke har fått tittet så mye på nettet. Kanskje 10-15 min pr dag i løpet av en ukes tid. Det er ikke akkurat noe sug etter å kaste seg bak pcen og spille litt før jeg legger meg.

Men der igjen, for min del da så er spilling en utrolig fin aktivitet hvor man både trener hjerne(Krevende spill hvor man må tenke litt), er sosial(VoIP) og har det gøy(Spill, musikk, film, serier osv..). Dette passer meg utmerket i og med at jeg farter så mye som jeg gjør på grunn av jobben.

I helgene så er det data det går i, om ikke jeg finner på noe annet. Som alt i fra:

 

Kaffebesøk hos venner.

Fylla en og annen sjelden gang.

Bilmekking (Som blir førsteprioritet når deler ankommer.)

Matlaging (Er glad i mat, selv om det ikke ser sånn ut.)

Besøke familie.

Og egentlig mye av det du har listet på samme post som jeg har sitert, men da klipt ut.

 

Selv vil jeg si jeg sitter mye bak pcen av flere grunner, enn bare spill.

Jeg ser ikke hvordan dette er et argument mot det jeg sa, eller for heller. Det ser uansett ut som du har et veldig greit forhold til spill og PC som absolutt ikke går under det å være avhengig, og det er jo flott.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

At du bare avfeier de beviste argumentene jeg kommer med og kaller det svada får være opp til deg, men så har i alle fall også den siden av saken kommet opp.

 

For andre som kanskje er i tvil er en veldig effektiv sjekk å klare seg uten data i syv dager. Det vil si, ingen PC-spilling, ingen konsollspilling (inkluderte DS, iPhone osv). I tillegg er mange av de som er avhengige av spilling også til dels "hektet på internett" og kaster bort mye tid på surfing. Derfor kan det også være lurt å kutte bort forum og ikke bruke mer enn 10 minutter på VG/DB hver dag. Hvis det går helt fint så er det nok få problemer, men hvis du får veldig lyst til å spille, eller bruker mer tid enn det du selv har satt grensen for (ingen spilling osv.). Helst ingen tv-titting heller.

 

Forslag til ting man kan gjøre istedenfor spilling:

Gjøre noe med en venn/venner

Bruke tid på familien, hvis du bor vekk fra familie kanskje dra til dem eller ringe og si hei.

Lage middag som er litt fin

Bake noe.

Se litt TV/en film på kvelden

Dra på kino

Gå tur

Høre på musikk

Gå på kafe

Lese bok

 

Osv

 

 

Mye rart her.

Klart dataspill er vanedannende og for enkelte kan det også skape en avhengighet som langt i fra er sunn i lengden, men jeg vil nå påstå at det du gjør her er å male fanden på veggen.

 

Du drar frem det å "klare seg" uten data i syv dager men tar ikke hensyn til hvor integrert ting som mobiltelefon og lignende er i vår sosiale hverdag uten at dette nødvendigvis skyldes "avhengighet" av den grunn.

Spill er idag en sosial opplevelse for mange. Det er også viktig å huske på at selv om måten vi omgåes andre på endres så betyr det ikke at det nødvendigvis er negativt av den grunn.

 

Men når det er sagt så finnes det selvsagt også de som blir sykelig opphengt i ting som definitivt burde se litt på lista di men for det meste så er det noen bakomliggende årsaker som gjør at de blir totalt oppslukt av et dataspill.

 

Hmm, jeg er uenig. Selv om du har rett i at vår sosiale hverdag har forandret seg så mener jeg at det likevel er en rettferdig greie å klare seg uten data i syv dager, uavhengig av det du nevner.

Går det ann å klare seg uten facebook i syv dager? Ja, definitivt. Facebook er jo nesten ikke nyttig for annet enn å si "Å jeg trente mye i dag altså" og "Å, jeg har det så gøy med familien min fordi vi er så hippe" (satt litt på spissen). Selv om du bruker facebook som et sosialt medie for å opprettholde kontakten med venner burde det gå helt greit å ikke besøke facebook på en uke.

 

Går det ann å klare seg uten DB/VG i syv dager? Nei, det er viktig å få med seg det som skjer i verden og i Norge. Men, det tok jeg høyde for, og å være inne på nettsidene i mer enn 15 minutter hver dag er tilstrekkelig mener nå jeg.

 

Går det ann å klare seg uten DS/iPhone og andre håndholdte konsoller? Ja definitivt. Når jeg dro inn iPhone mente siktet jeg til "entertainment"-delen. Ser at det kunne tolkes feil. Jeg mener selvfølgelig at det å kunne sende og motta SMS og telefonsamtaler er nødvendig, men jeg kjenner ingen som sitter og sender SMS hele dagen og går glipp av andre ting pga det.

 

Går det ann å klare seg uten meningsløs surfing i syv dager? Ja. Sier vel seg selv.

 

Og ja, jeg er enig med at spill ofte er en sosial opplevelse. Likevel mener jeg at 2-3 timer per dag er tilstrekkelig for å værre sosial med datavennene dine, og så kan du bruke tid på å være med "real life friends" og familie på andre tider av dagen.

 

Det er også viktig å huske på at selv om måten vi omgåes andre på endres så betyr det ikke at det nødvendigvis er negativt av den grunn.

 

Her er jeg også uenig med deg. Selvfølgelig er det bra i noen mengder (jeg har blitt venn med mang en trønder gjennom internett, selv om jeg bor på østlandet) men når det tar helt over for personlig kontakt så er det negativt mener jeg.

 

Edit: Har fikset noen typoes

Endret av Error
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Det er ikke så mye å lure på ift om man kan bli avhengig av dataspill, så det er egentlig bare å legge den ballen død først som sist. Se her for hvilken diagnosekode som brukes om spillavhengighet i psykatrien. Ellers kan jeg bare anbefale disse korte artiklene som ligger ute på wikipedia og ungdom.psykisk.no om emnet.

 

Både Wikipedia og Ungdom.Psykisk.no er brukerskapt og sjansen er liten for at disse kildene rettferdiggjør avhenginghet av spilling (data eller konsoll).

Det er riktig at folk som gjør dette (;spiller spill), produserer dopamin, men det gjør også de som strikker, løper eller går på ski.

Om en person finner noe han (eller hun) blir lykkelig av, vil det uansett produsre dopamin. Mer eller mindre. Det er ikke snakk om avhengighet, men heller en lidenskap.

 

På bakgrunn av en relevant utdannelse vurderte jeg disse artiklene som 'gode nok'. Du kan f.eks lese mer her dersom du fremdeles er i fornektelse over det faktum at det er helt mulig å utvikle en avhengighet av dataspill.

 

Jeg tror du misforstår noe ganske elementært i denne diskusjonen mhp utvikling av avhengighet; dataspill er kun å regne som en stimulus for patologiske prosesser i hjernen til den avhengige pasienten. Det spiller fint lite hva den avhengige pasienten beskjeftiger seg med; strikking, togbane, frimerker eller dataspill. Poenget er at denne stimulusen utløser en respons hos pasienten som gjør at vedkommende ikke mestrer andre fasetter av livet; nettopp da har en 'lidenskap' tippet over sykdom.

Lenke til kommentar

Dataspill, tv og lignende er nye underholdningsalternativer som er fysisk passive og også ofte lite sosiale. De er nok noen hakk mer spennende en tidligere lignende underholdningsalternativer, og er en mye sterkere konkurrent til mer sosiale og fysiske aktiviteter. Klart dette vil ha en viss påvirkning. Mange er nok litt avhengig i større eller mindre grad. Det kan kansje påvirke hvor mye du leser til en prøve, eller får deg til å skippe en trening, men det samme kunne skjedd av en eller annen grunn.

Det er ingen som er 100% effektive. Spill er bare et litt mer forlokkende alternativ enn mye annet. F.eks så kunne jeg latt vær å skrive dette innlegget og heller gjort noe mer studierelevant.

Når det gjelder "ekte" avhengighet, så er det fullt mulig at en stor andel av disse ville hatt problemer med å fungere i samfunnet.

 

Er mye positivt med spill også, spesielt mental trening (strategispill). Skulle gjærne sett studier som kan konkludere noe om dette.

Lenke til kommentar

Dataspill, tv og lignende er nye underholdningsalternativer som er fysisk passive og også ofte lite sosiale. De er nok noen hakk mer spennende en tidligere lignende underholdningsalternativer, og er en mye sterkere konkurrent til mer sosiale og fysiske aktiviteter. Klart dette vil ha en viss påvirkning. Mange er nok litt avhengig i større eller mindre grad. Det kan kansje påvirke hvor mye du leser til en prøve, eller får deg til å skippe en trening, men det samme kunne skjedd av en eller annen grunn.

Det er ingen som er 100% effektive. Spill er bare et litt mer forlokkende alternativ enn mye annet. F.eks så kunne jeg latt vær å skrive dette innlegget og heller gjort noe mer studierelevant.

Når det gjelder "ekte" avhengighet, så er det fullt mulig at en stor andel av disse ville hatt problemer med å fungere i samfunnet.

 

Er mye positivt med spill også, spesielt mental trening (strategispill). Skulle gjærne sett studier som kan konkludere noe om dette.

 

Hjernen er en muskel , spill stimulerer hjernen - dette er vitenskapelig bevist :)

Lenke til kommentar

Men husk at hele kroppen er avhengig av et sirkulasjonssystem som fungerer og alt blir mye mye lettere om man er i god form så pass på å få opp pulsen i en halvtime minst hver dag ;)

 

Ja , heldigvis flyr jeg rundt som en duracell-kanin på jobben og passer på tanker og ventiler ( er prosesskjemiteknikker) , men i langfria ( har 16 dager fri hver 3.uke) , da blir det mye spilling og det føles som man har 15-blodpropper i begge beina :p.

Uansett , ser megselv som avhengig av "dataspill" , det er en viktig del av livet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...