Gå til innhold

Ditt beste retro-minne?


Anbefalte innlegg

Jupp - og det er jo nesten hakket vanskeligere enn andre tråder som gjelder å poste screenshot og andre skal tippe hva slags spill... her er det veldig opp til beskrivelsen av spillet og detaljene rundt som avgjør om vi "klarer" å løse oppgaven...

 

Et spørsmål bare: Husker et av de første spillene jeg spilte var et bilspill hvor man kjørte vertikalt oppover skjermen. Innimellom kom gamle damer, hunder (?) etc over gaten - som man kunne splætte eller kjøre utenom... Det var også oljesøl etc.

Var dette MotorMania, eller het det noe annet?

 

EDIT: Mener at det var nesten svart kant utenfor veien, og at det var dårligere grafikk enn MotorMania - likevel så synes jeg at navnet virket så kjent...

Og dette gjelder altså C64, sikkert rundt 1980.

Endret av Oslo72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Parsec" på Texas Instruments hjemmmecomputer (i C64 tiden)

"Hunchback" på C64

"Bentley Bear", "Gauntlet" og "Marble Madness" spilleautomat.

 

Ble utrolig hektet på disse spillene den gangen på 80-tallet. Installerte dem på PC vha "MAME" i fjor.

 

Sjokkerende å se hvor utrolig dårlig grafikken er i forhold til hvordan jeg husket det. Spillene i seg selv er kanskje OK om man skal være raus. "Marble Madness" har vel tålt tidens tann best.

 

Skulle kanskje latt minnene ligge i fred...

Lenke til kommentar

Blir det på orginal C64 med en sliten joystick da, eller snakker vi emulator? :) Utrolig gøy å finne tilbake til slike spill! Hadde samme problem å finne tilbake til "Flimbos Quest" - ikke lett å finne et spill når en ikke husker navnet, og spillet er et rimelig standard platform! :)

 

Ha en fin helg da, og kudos til "Spider Jerusalem" for et nydelig detektivarbeid! :)

 

Blir desverre bare på emulator. Både C64'en og A500'en ble desverre solgt for mange herrens år siden. Noe jeg virkelig angrer på idag. Men da er jo emulator nest beste alternativ :)

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på retro, så må jeg jo nesten "briefe" litt.

 

Noen av dere som abbonerte/leste disse? Dator Magazin og Amiga Format

 

Har en pen bunke med noen årganger av Dator Magazin, samt et og annet "Amiga Format" liggende. Artig å bla gjennom disse i senere tid. Mange minner der gitt :)

 

Jepp jeg abbonerte på Dator men jeg tok aldri vare på noen av bladene, morsomme tider

Lenke til kommentar

Oi, det er mange minner gitt. Mest til c64 da.

Om jeg må velge DET beste minnet så må det være The Last Ninja.

 

The Last Ninja

202082_the_last_ninja.png

 

Men det er en DRØSS med andre spill som også vekker til live gode minner, ikke bare fordi de var morsomme å spille men fordi vi var en vennegjeng som satt på gutterommet og enten spilte sammen eller sendte kontrolleren på rundgang mens vi hoiet og jublet hver gang motstanderen/medspilleren ble sprengt i fillebiter eller at vi klarte noe som var vanskelig. Den respektive mor eller far i huset disket opp med godis, brus og pizza og når det en sjelden gang ble forsøkt servert noe sunt (gulrøtter) kontret vi elegant sunnheten ved å vispe sammen noe usunn dipp som selvsagt drepte all sunn smak.

 

En gjeng med andre spill som definitivt har satt spor i minnebanken og befinner seg i toppen av boksen med gode minner:

 

Kick Start

0.jpg

 

Bruce Lee (Aller aller første dataspillet jeg spilte og det gjorde utslaget.=) )

tune_330100_2.gif

 

Racing Destruction Set

screen29.jpg

 

Stunt Car Racer

Stunt-Car-Racer(1).png

 

Defender of the Crown

98457350-7871-4e53-b37c-a7d62bcddbf6_amiga_defender_of_the_crown_1986.png

 

Bubble Bobble

bubble-bobble.gif

 

International Karate +

IK_plus.png

 

Microprose Soccer

microprose_soccer.gif

 

BMX Simulator

bmx_simulator_screenshot.jpg

 

Skate or Die

skate%20or%20die%20c64-3.gif

 

California Games

cal_games.gif

 

Elite

309770384_bfa2bedd74.jpg

 

 

Og så videre. :)

Endret av Phydeos
Lenke til kommentar

Forresten, er det noen som kan huske et karate/kungfu-spill på C64 eller Amiga, der man gikk rundt istedenfor å slåss på ETT sted hele tiden? Eneste jeg virkelig husker fra spillet er at man bl.a var inne i grotter der det var svart og omgivelsene rundt var helt brune. Mener og å huske at det var litt rolig musikk i spillet, typ noe fløyteaktig. Har i mange år prøvd å finne ut hva dette var for et spill, men har enda ikke lykkes!

 

Vet at det er vanskelig med en så dårlig beskrivelse, men det er verdt et forsøk. Mener å huske at dette spillet opptok vanvittig mye av tiden min.

 

javisst. jeg brukte også mye tid på disse: KARATEKA, BRUCE LEE eller FIST II...spennende og meget høy kvalitet på alle. Tipper det er et av disse du mener?!

 

Spill jeg husker best fra c64 som var kanonbra. Denaris, X-out, Combat School, Last Ninja 1og 2, Vendetta, Ik+, Fist 1, Winter Games, California Games, Myth, Ikari Warriors... De dårlige minnene fra den tiden må være at Joystickene ikke holdt særlig lenge.

 

en sann system 3 tilhenger ser jeg.

de ga ut de fleste knalle spilla på den tida...

 

"Parsec" på Texas Instruments hjemmmecomputer (i C64 tiden)

"Hunchback" på C64

"Bentley Bear", "Gauntlet" og "Marble Madness" spilleautomat.

 

Ble utrolig hektet på disse spillene den gangen på 80-tallet. Installerte dem på PC vha "MAME" i fjor.

 

Sjokkerende å se hvor utrolig dårlig grafikken er i forhold til hvordan jeg husket det. Spillene i seg selv er kanskje OK om man skal være raus. "Marble Madness" har vel tålt tidens tann best.

 

Skulle kanskje latt minnene ligge i fred...

 

Ja hunckback og marble madness bringer minnene tilbake

Endret av Ladeluff
Lenke til kommentar

Super Cars II og Kick Off serien i 2 player... ble noen heftige dueller der. Og North & South. Alle på Amiga. På C64 var der masse, men Park Patrol, Blue Max, Bruce Lee og The Last Ninja var veldig gøy.

 

 

 

Her er MASSE gamle AMIGA blader (og litt Commodore 64): http://amr.abime.net/

 

Og ett par suverene COMMODORE sider:

Lemon64

LemonAmiga

Endret av Lasso Lasse
Lenke til kommentar

Når vi først er inne på retro, så må jeg jo nesten "briefe" litt.

 

Noen av dere som abbonerte/leste disse? Dator Magazin og Amiga Format

 

Har en pen bunke med noen årganger av Dator Magazin, samt et og annet "Amiga Format" liggende. Artig å bla gjennom disse i senere tid. Mange minner der gitt :)

Klart jeg husker DatorMagazin :)

Kjøpte mitt første når jeg var ca 12-13 år og satt på trappa utenfor en Shellstasjon i Eda/Charlottenberg. Leste med tårevåte øyne mens muttern og fattern var på dansband-konsert inne i Eda-parken :)

Leeeengtet hjem til min kjære C64 for å taste inn program-linjene for et spill som var listet opp. Nå er dessverre DatorMagazin redusert til et helt vanlig blad - med altfor mye Linux og hardcore-programmering.

 

Memories...

Lenke til kommentar

Yie Ar Kung-Fu? 1 eller 2?

0.jpg

 

Noen videoer av Yie Ar Kung-Fu

 

Skjønner godt at du foreslår det, men er ikke det heller nei :)

 

Gillis, husker du noen detaljer utover det jeg har nevnt?

 

Het det ikke Fist eller Fist II... eller noe sånt?

Spilte det en god del. Mener bestemt å huske at musikken var ganske creepy.

 

fist2.gif

Fist2

 

JA!! Det MÅ være Fist 2! *google* Takk takk takk! :D

 

ja det var det jeg også foreslå en side lengre bak...;)

Lenke til kommentar

Ang bilspill en ser ovenifra til C64 - var det spyhunter en kunne hoppe med bilen, slik at den kom helt opp i kamera (sikkert flere hundre meter opp) og så dale ned igjen på veien; evt opp på andre biler og knuse dem? :) Husker dette var veldig gøy - enten var det Spyhunter, eller så var det et lignende.. :/

Jeg spilte dette spillet i går faktisk (på Android).

 

Spillet heter Burnin Rubber, og er ellers veldig likt Spy Hunter.

 

Burnin Rubber:

BurninRubber_Animation.gif

 

Spy Hunter:

spy_hunter-564x376.png

Endret av Oslo72
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

jeg er også en av de som foretrekker retro spill i forhold til det meste av dagens spill. i dag er så mange for opptatt av grafikk og annet visuellt over alt annet.

 

når det gjelder minner så glemmer jeg aldri da jeg tok tredje bossen i Secret of Mana (Spikey Tiger) etter en hel haug med forsøk. Husker jeg tok han like før midnatt og min storebror hadde lagt seg så jeg løp inn og vekte han at jeg hadde tatt han siden han hadde prøvd før samme dag :)

følte meg så stolt den kvelden!

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...