Gå til innhold

Ditt beste retro-minne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

C64: Blue Max, Bubble Bobble, Rambo, Operation Wolf, International Karate, Great Giana Sisters... ah, teh memories!

 

PC: Først og fremst Wolfenstein, Doom og Quake. Når eg mimrer litt tilbake vart det nok brukt alt for mykje tid på spel som Civilization, Carmageddon (pedestrians! haha), Warcraft 2 - med com-kabel ut vinduet til hybelen til naboen for inbitt 1v1 :D Good times, ja.

Lenke til kommentar

Ang bilspill en ser ovenifra til C64 - var det spyhunter en kunne hoppe med bilen, slik at den kom helt opp i kamera (sikkert flere hundre meter opp) og så dale ned igjen på veien; evt opp på andre biler og knuse dem? :) Husker dette var veldig gøy - enten var det Spyhunter, eller så var det et lignende.. :/

 

Tror jeg husker dette.. det spillet man kjørte rundt og kunne skyte fra fronten av bilen,og kunne kjøre inn bak i en trailer på slutten av hvert brett/oppdrag whatever it was?

 

Fantes vel en arcadeversjon også,med stikke og hele pakka.Spilte det mye også.Ser kjent ut ja:

 

Endret av Centurion
Lenke til kommentar

Burnin Rubber [C64]

 

http://www.youtube.com/watch?v=nKSbOyGy_Qo

 

Jeg husker så inderlig godt ett bilspill på C64 som jeg aldri har klart å finne igjen.

 

Noen av bilene ligner på en M, andre ligner på "pølse i brød med feil farger". Perspektivet er ovenifra også kjører man rundt og kan da hoppe over elver, gap i veien o.l. Tror fargetemaet er veldig mye pastell, blått og lilla. Innslag av beige innimellom...

 

Fantastisk mange gamle minner fra barndommen :)

 

Når det er sagt, så er vel et av mine favorittspill (Eller ett av de første på C64) "Raid over Moscow"

 

Ganske krevende:

http://www.youtube.com/watch?v=0L5wMiQBS2U

Endret av Bjørn Erik
Lenke til kommentar

Har, og spiller, fortsatt mine første spill til Amiga:

 

firstgames.jpg

 

Lemmings var mitt aller første spill, og jeg elsker det fortsatt!.. selv om det kanskje dør litt flere nå enn da jeg var liten da :p

Det var også spillet som i etterkant fikk meg til å spørre fattern om åssen spillet fungerte i bunnen, og fikk da en commodore BASIC programmeringsbok i trynet (siden fattern hadde kjøpt Commodore 64 og hadde en BASIC programmeringsbok til den), som i dag har ført til at jeg studerer spillprogrammering og spillutvikling ^^

Over lemmings-spillet så ser du også et 3D-modelleringsprogram som jeg dabba litt med (som var mer 2.5D xD).

Lenke til kommentar

Burnin Rubber [C64]

 

http://www.youtube.com/watch?v=nKSbOyGy_Qo

 

Jeg husker så inderlig godt ett bilspill på C64 som jeg aldri har klart å finne igjen.

 

Noen av bilene ligner på en M, andre ligner på "pølse i brød med feil farger". Perspektivet er ovenifra også kjører man rundt og kan da hoppe over elver, gap i veien o.l. Tror fargetemaet er veldig mye pastell, blått og lilla. Innslag av beige innimellom...

 

Fantastisk mange gamle minner fra barndommen :)

 

Hehe.. virker som om vi var ute etter samme spill der.. jeg forbandt det med at bilen kunne hoppe, Aspiranten forbandt det med "pølse i brød med feil farger" :D Tror jeg må få testet dette spillet i en c64 emulator <3

 

Tusen takk for fantastisk detektiv jobb Bjørn Erik! :)

Lenke til kommentar

Har, og spiller, fortsatt mine første spill til Amiga:

 

firstgames.jpg

 

Lemmings var mitt aller første spill, og jeg elsker det fortsatt!.. selv om det kanskje dør litt flere nå enn da jeg var liten da :p

Det var også spillet som i etterkant fikk meg til å spørre fattern om åssen spillet fungerte i bunnen, og fikk da en commodore BASIC programmeringsbok i trynet (siden fattern hadde kjøpt Commodore 64 og hadde en BASIC programmeringsbok til den), som i dag har ført til at jeg studerer spillprogrammering og spillutvikling ^^

Over lemmings-spillet så ser du også et 3D-modelleringsprogram som jeg dabba litt med (som var mer 2.5D xD).

 

Du har gamle Amiga spill(orginale!)som fortsatt virker??

Det er jo helt fantastisk!

Lenke til kommentar

The LAST NINJA!, Sensible world of soccer og Monkey Island 2: Lechuck´s revenge

 

Har, og spiller, fortsatt mine første spill til Amiga:

 

firstgames.jpg

 

Lemmings var mitt aller første spill, og jeg elsker det fortsatt!.. selv om det kanskje dør litt flere nå enn da jeg var liten da :p

Det var også spillet som i etterkant fikk meg til å spørre fattern om åssen spillet fungerte i bunnen, og fikk da en commodore BASIC programmeringsbok i trynet (siden fattern hadde kjøpt Commodore 64 og hadde en BASIC programmeringsbok til den), som i dag har ført til at jeg studerer spillprogrammering og spillutvikling ^^

Over lemmings-spillet så ser du også et 3D-modelleringsprogram som jeg dabba litt med (som var mer 2.5D xD).

 

Du har gamle Amiga spill(orginale!)som fortsatt virker??

Det er jo helt fantastisk!

 

jeg har de første to monkey island ( + hundrevis av titler...) på orginal amiga diskett, som virker! ;)

og ja. lemmings 1 -2 3 husker jeg brukte halve tenårene på å få 100% på LOL

superfrog var jævli koolt det også...

Lenke til kommentar

The Great Giana Sisters, Lotus Turbo Challenge 2 på Amiga og Bubble Bobble er vel de spillene jeg spilte mest i min barndom.

Sitter ofte å hører på SID remixer og originale melodier fra gode gamle klassikere. Får ikke i nærheten så god følelse av et spill i dag som før.

Lenke til kommentar

Krakout ble spilt hele gøgnet på den tiden. Boulder Dash var også en slager,

Må vel finne fram C64 igjen nå...

 

kjøpte forøvrig min femte C64 ( komplett m orginalembalasje) på fredag.!! (kostet 400 spenn på QXL)

let the good times roll...;)

 

The Great Giana Sisters, Lotus Turbo Challenge 2 på Amiga og Bubble Bobble er vel de spillene jeg spilte mest i min barndom.

Sitter ofte å hører på SID remixer og originale melodier fra gode gamle klassikere. Får ikke i nærheten så god følelse av et spill i dag som før.

 

da har du sikkert hørt om sid radiostation?

eller http://remix.kwed.org/

Endret av Ladeluff
Lenke til kommentar

Første var en sak til å koble til TV med coax, batteri, en eller annen gang på slutten av 70 tallet. Squash, tennis og hockey. Hvit strek som gikk opp og ned og ballen var en firkant. Fjernkontrollene var med ledning og hadde kun en vribryter.

Deretter var det C64 med Aztec Challenge og Digdug/digger. Så C128 og en 286(Commodore PC faktisk). Da oppdaget jeg SpaceQuest og etterhvert Spear of Destiny og Wolfenstein 3D.

Endret av Langesund
Lenke til kommentar

The LAST NINJA!, Sensible world of soccer og Monkey Island 2: Lechuck´s revenge

 

...

 

Du har gamle Amiga spill(orginale!)som fortsatt virker??

Det er jo helt fantastisk!

 

jeg har de første to monkey island ( + hundrevis av titler...) på orginal amiga diskett, som virker! ;)

og ja. lemmings 1 -2 3 husker jeg brukte halve tenårene på å få 100% på LOL

superfrog var jævli koolt det også...

 

Centurion: orginale, og de virker enda ja ^^ har en delvis lufttett boks (ikke helt vakuum-tett :p) for diskettene og støvtørker maskinen med luftspray nå og da for å holde det i orden.. ene spaken begynner å bli litt dårlig nå med årene da, skylder det på lillebror som blir sur når han taper :p

 

Ladeluff: Hadde monkey island til PC, masse disketter ;p endte opp med å miste noen av de diskettene da desverre T_T kult at du har det til amiga <3

100% på alle 3 på lemmings, dang det må ha tatt tid ja xD tror enda ikke jeg har 100% de helt :p

Superfrog ble på en måte forgjengeren min til Jazz Jackrabbit, kom ut året før eller no om jeg ikke tar helt feil, husker det for grafikken og musikken, som jazz jackrabbit hadde (i min mening) gjort bedre.. pluss multiplayer.. men superfrog var fortsatt bra det ^^

Lenke til kommentar

Litt på siden kanskje, men jeg husker i 94-95 da jeg og en kompis strakk en 100m nettverkskabel fra hans soverom til mitt soverom. Vi bodde i hvert vårt rekkehus i naborekke. Dette var før Internett var allemannseie og lenge før spilling over internett var vanlig.

 

Da satt vi 3 stykker på mitt soverom og 3 stykker på hans soverom og hadde LAN-parties med 6 stykker! Spilte Duke Nukem, Doom, Red Alert, Championship Manager, Micro Machines og mange andre spill over nettverket. Det var tider det.

 

Var også kult å dra de store beistene av noen PCer over til hverandre og ha LAN-parties over en helg. Man kan si hva man vil om utviklingen, men det var mer sosialt før å spille over nettverk!

 

Hehe.. vi samles enda en 8-10 personer mellom 25 og 43 (!) år og spiller DotA. Det blir ikke så ofte som før, men må si det er gøy enda! :) I linkens barndom var det vel C&C, Red Alert, Duke Nukem og ikke minst Delta Force - "sniper on the hill" det gikk i.. men så var det noen som måtte ødelegge strategispill for ever med å "trene" på fritiden, så nå er det DotA 4 vs 4 det går i - GØY! :)

 

Skjønner ikke helt utropstegnet bak alderen 43. Er selv 46 og koser meg med alt fra Civ5 ( jada har spilt de foran ), Anno 1404 til Portal, COD ( alle ) . Sitter stadig med svoger på etparogførti og kjører f.eks NFS. Vi gamle går i graven med en USB stick opp i .....

Lenke til kommentar

Snakke om gamle spill kan man ikke bli lei av :)

 

Har mange gode minner men skal prøve skrive kort.

 

c64: Last ninja, var veldig mystisk og magisk. Jeg var vel 4-5 år.

Atari. ett eller annet motorsykkelspill. Motorsykkelen kjørte fra venstre mot høyre, når var kommet til høyre side av skjermen fikk man nytt bilde, der sykkelen var på venstre side igjen.

Amiga: Lotus Turbo Challenge 2. Veldig god stemning, suveren grafikk, spesielt vinterbanen.

PC: DOOM. Det var litt skummelt.

Nintendo 64: Golden Eye. Blei helt hekta!

Lenke til kommentar

Nesten umulig å komme med ETT minne som er best, så vi kommer like gjerne med flere :)

 

C64:

Hadde mange lange kvelder der hele familien var samlet i stua rundt TV'n for å spille Summer Games og Winter Games (fra gode gamle Epyx). Hadde også mange timer sammen med brodern i spill som Last Ninja og IK. Transformers og Ghostbusters ble også spilt mye. Var selvfølgelig en bråte andre spill og, og nesten alt var jo nesten like bra :D

 

Bubble Bobble, Boulder Dash, og Gauntlet!

 

Amiga:

Vi samlet oss mange ganger rundt A500'en for å spille alle de bra bilspillene som Lotus Esprit Turbo Challenge, Super Cars 1/2, og ikke minst Nitro! Musikken og alt i Nitro sitter som brent inn i hjernebarken. Fire Power var også artig 2-player.

 

Ellers så var jo Shadow of the Beast og Monkey Island høyt oppe på lista. Selv har jeg også brukt utallige timer i Pinball Dreams, Pinball Fantasies, og Pinball Illusions. Lengste "runden" hadde jeg i Pinball Dreams da jeg satt i nærmere 10 timer før jeg ble ferdig :D

 

Kan også nevne Simcity og Ports of Call innen strategi-sjangeren.

 

Giana Sisters!

 

Tidlig PC:

Gode gamle Police Quest og alle Larry-spillene er jeg nok ikke alene om å ha spilt mye. Ellers så gikk det med mange timer sammen med kompiser i Street Rod 1 og 2, samt Stunts. Husker også MEGET godt første natta jeg og brodern satt oppe og spilte gjennom Alone In The Dark.

 

Doom 1/2, Rise of the Triad, Dark Forces, Heretic, HeXen, Wolfenstein, TekWar! og alle andre FPS har man selvsagt spilt. Lagde jo nabolaget som et map i Duke3D. Mortal Kombat 1/2/3 bør også nevnes.

 

Ellers så har jeg vel ikke spilt ETT spill så mye som jeg har spilt Quake 2.

 

Tenker vi stopper der :)

Lenke til kommentar

Forresten, er det noen som kan huske et karate/kungfu-spill på C64 eller Amiga, der man gikk rundt istedenfor å slåss på ETT sted hele tiden? Eneste jeg virkelig husker fra spillet er at man bl.a var inne i grotter der det var svart og omgivelsene rundt var helt brune. Mener og å huske at det var litt rolig musikk i spillet, typ noe fløyteaktig. Har i mange år prøvd å finne ut hva dette var for et spill, men har enda ikke lykkes!

 

Vet at det er vanskelig med en så dårlig beskrivelse, men det er verdt et forsøk. Mener å huske at dette spillet opptok vanvittig mye av tiden min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...