Gå til innhold

Hva er dine tanker vedrørende Innlegg.no/Diskusjon.no?


Anbefalte innlegg

 

Kanskje jeg ordla meg feil, saken er vel at vi som gamer.no brukere er i stort mindretall og derfor risikerer å bli overkjørt. De må gjerne gjøre dette om de store massene ønsker dette, men jeg hopper sannyligvis av lasset og leter etter grønnere beite.

 

Syns også at felles regler over svært forskjellige emner blir galt når bruksområdene for diskusjonene er såpass sprikende, og det samme er de etiske tankene bak. Per idag har gamer tillat diskusjon rundt piratkopiering og det har ofte gått livlig for seg. Hvordan hjelpe tråder med lenker til piratkopier, cracks og instruksjoner til dette skal fremme spill som kultur går iallefall meg forbi. Med mindre kulturen det er snakk om er lavmål og tildels uønsket av samfunnet forøvrig.

 

Løs gjerne opp reglene for andre emner, men ved spill syns jeg vi her på gamer har ganske greie regler å forholde oss til. Om ulovlighetene er piratkopiering eller trimming av biler så får dere selv gjøre opp deres mening om diskusjon rundt det, og faktisk å hjelpe og legge til rette for det er ok. Selv er jeg litt lei av å høre gode utviklere si de må legge ned pga piratkopiering og høre at enda en bmw har gått av veien i gaterace i årødalen.

 

Da er vi i hvert fall helt enige! Jeg frykter at vår forholdsvis lille størrelse vil være vår bane.

 

Enig med deg angående varierende regler for varierende deler av forumet, men snakk rundt piratkopier utover den tillate formen vi har her på forumet vil jeg være foruten. Liker også regelverket her veldig godt, og jeg opplever det som enkelt og greit å forholde seg til.

 

@Adriano: Mens jeg er enig med deg angående at enkelte tråder ikke får nok oppmerksomhet er allikevel mitt inntrykk at dette ikke nødvendigvis er et problem, selv om det jo er synd. Sett opp mot postene (og trådene) på Diskusjon er det flere innlegg her inne som er verdt å lese enn der borte i mine øyne, fordi trådene så lett sporer av eller folk snakker rundt hverandre. Om dette skyldes at brukermassen på Diskusjon.no er en gjeng slappfisker eller om det skyldes størrelsen på forumet vet jeg ingen ting om - men jeg tør tippe at når så mange brukere skal skrive noe blir det fler innlegg som kanskje ikke bidrar med så mye.

 

Og derfor syns jeg også det er trist at ikke vi som foretrekker et mindre forum får ha det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener altså at den store brukermassen vil ødelegge for "den gode kultur" man har her? Jeg klarer ikke helt å se problemet, det er sjo slik at forumet her også får nye bruker hver dag - ødelegger det miljøet? Er det ikke snarere flott at at man får flere å diskutere med - et rikere mangfold av meninger og kunnskap? :)

Det som utgjør hele forskjellen er at i dette tilfellet lar man ikke den kulturen man finner her vokse seg større. Man kaster den inn i omgivelser den ikke vil overleve og drukne i. Det er som å blande et glass god vin med en hel flaske dårlig. Den store flasken med dårlig vin blir ikke automatisk til en hel flaske med gov vin. Du skal være temmelig flink for å kjenne igjen den gode smaken overhodet.

 

Om man hadde latt denne brukermassen som allerede har opprettet en god standard vokse seg større med tiden ville den samme standarden sannsynligvis blitt oppholdt. Hvorfor? Fordi når standarden først er satt skal det mer til for å bryte den ned.

 

I Diskusjon.no sine spillkategorier derimot har denne kulturen/standarden sunket for lenge siden, og om man slenger dette forumet inn der sånn uten videre så vil det drukne.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vil bare kommentere enkelte deler av tilbakemeldinger som er kommet. Angående reklame mellom tråder på Diskusjon.no. Dette er kun for dem som ikke er innlogget, vi har spesifikt bedt om at våre bidragsytere blir skjermet for slikt og fikk gehør der. La leserne ta "regningen", mens de som bidrar med innhold bør slippe. Idealisten i meg skulle helst sett at de som bidrar med innhold fikk deler av annonseinntekten, men det blir vel litt som å tro på julenissen - selv om jeg håper alle som kommer med knallgode bidrag som gir mange lesere kan bli langt mer verdsatt enn hva tilfellet er i dag (her snakker jeg generelt for alle forum) :)

 

Diskusjon.no er veldig tett opp mot 90-9-1 regelen, dvs. at 1% står for det meste av innholdet, mens 90% er lesere. Det er en utrolig viktig resurs som de tradisjonelle mediene viser liten takknemlighet for. Heldigvis er både A-pressen og Edda full av ildsjeler "født og vokst opp" innen nye medier og hvor jeg tror og håper at hensynet til bidragsyterne ikke blir forsømt. Det er nok de som mener en aktiv bruker med mange gode bidrag bare er en fisk i havet, men ikke la dere lure av slikt. Du som bruker er viktig. Skilsmissen for et par år siden var uheldig fordi den rammet nettopp brukere, skulle det bli noen sammenslåing vil det være et ansvar på oss for å gjøre den overgangen så smertefri som mulig. Hvis det høres ut som et mareritt er det jo viktig å gi beskjed, enten her eller i tråden på diskusjon.no. De ble ikke opprettet for å ingenting.

 

Hva administratorer og moderatorer angår vet jeg ikke hvordan realiteten er på Innlegg.no, men hos oss på Diskusjon.no har vi alltid vært underbemannet, men heldigvis prisgitt ildsjeler som har bidratt. For en admin krever fort flere hundre timer årlig på ren og skjær dugnad og da er fortsatt mye arbeid ugjort. En sammenslåing vil utvilsomt styrke den administrative biten, jeg må rent personlig si det hadde vært en drøm å få Amund og Terje i teamet.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Innlegget ditt, Dotten, gjorde meg hakket mindre skeptisk til å gå tilbake til Diskusjon, særlig hvis det er noe i 90-9-1 regelen. Det må for min del være så mange lurkere som serverene og båndbredden deres takler, men hvis poster er ren kvantitet fremfor kvalitet fra den éne prosenten er det fortsatt en del brukere. Jeg vet det er mange knallgode brukere på Diskusjon, og Simen1 og Efikkan er de jeg tenker på først og fremst, og de som bidrar bidrar. Det er også muligens litt naivt å håpe på at "landsbyforumet" kan forbli for alltid, særlig når en sammenslåing med Diskusjon vil lønne seg på alle tenkelige måter fra et administrativt synspunkt.

Det er bare både synd og bra at det er nettopp Diskusjon det er aktuelt å slå seg sammen med. Forumet hvor redaktøren til Gamer.no ble utestengt fra for under to år siden.

Lenke til kommentar

Godeste Tor-Steinar fikk tilgangen sin tilbake så fort jeg kom hjem fra universitetet og fikk spurt WTF til de ansvarlige.

 

Angående lesere, vi ligger ganske så bra plassert der. 10 000 aktive brukere i måneden som gir noen hundre tusen besøkende. Høy pagerank gjør at de som lager gode guider og annet får sine fortjente lesere. I tillegg har vi - som vi både roses og rises for - en vanskelig innstilling overfor de som vil sensurere våre brukere. Vi har denne idealismen om et samfunnsnyttig forum og liker å kjempe for brukernes rettigheter, selv om det kan plage både annonsører og selskaper som vil saksøke fordi noen skrev en kritisk erfaring om dem. Samtidig har størrelsen gitt utfordringer, IPB3 fungerte ikke slik som ønsket når serverlasten var så stor (vi er verdens mest trafikkerte IPB3 forum). Heldigvis ser det ut som siste versjon har fikset endel av de utfordringene, slik at vi kan begynne med bedre integrasjon mot facebook og annet. Men det er en liten digresjon :)

 

Det hadde vært kjekt om forumserveren ble gravd frem om 1000 år og nettarkeologene fant noe nyttig - som kan gi et realistisk og ekte bilde av folks tanker og meninger anno akkurat nuh. Kanskje fremtidens filosofer diskuterer Laland og lager en bachelor ut av Simen1 :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Men ikke et ord om hele "yay piratkopiering"-problematikken?

 

For meg personlig er det bare et element i en mye større abstrakt problemstilling rundt et prinsipp. Det er en faglig diskusjon tilknyttet god presseskikk og pressens samfunnsansvar. Dette handler, for meg, helt og holdent med en faglig vurdering utifra hva vi lover våre brukere - det at vi forplikter oss til VVP og redaktørplakaten. Å eksempelvis ta hensyn til forholdet til annonsører i et slikt spørsmål anser jeg rent faglig som å utvise manglende redaksjonell integritet og i strid med VVP punkt 1.2, 1.3, 2.2 og ikke minst 2.8. Dog er dette problemstillinger hvor ansvarlig redaktør har siste og endelige ord Det er ikke noe en administrator på et forum dikterer, vi kommer kun med innspill til beslutningstaker.

 

Det er vel et tema det finnes ulike tråder hvor det kan diskuteres, selv om jeg rent personlig som nevnt finner det litt vel snevert å begrense det til piratkopiering. Det er bare et av mange eksempler som faller inn under et rent prinsipielt spørsmål.

 

Som administrator lever jeg i den tro at jeg generelt alltid vil være en vanskelig f.... når noen vil gå hen og innskrenke en brukers rett til å ytre seg. Det være seg en redaktør, en selger, en annonsør, en bruker eller min egen mor. Men så er jeg nå også bare en enkel sjel med talerett og langt fra et orakel. Det ville tatt seg ut om man fant et slikt i Bergen... Det jeg kjemper for er faglig begrunnede prinsipper og ikke noen som styres av moralpoliti eller av hensyn til egen lommebok. Jeg ønsker alltid å kunne se mine barn i øynene og ha ren samvittighet og at norske fora har samfunnsansvar pressens og idealer som ballast. Det er sikkert en diskusjon som passer best i de tiltenkte trådene :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Dotten, du nevner at det er mange ildsjeler i Edda Media, noe jeg absolutt tror på.

Jeg synes også de fleste av adminene borte hos dere (deg inkludert) gjør en super jobb, men hva hjelper det når de som sitter i toppen er smått råtne?

 

Det som skjedde for to år siden var en råtten affære fra ende til annen, og når jeg hører navnet Edda Media assosierer jeg det med spillverdenens verste seleskap, Activison.

 

Jeg er veldig skeptisk til å bli tvunget tilbake til Edda. Kan dere (de som sitter på toppen) med hånda på hjertet si at de har forbedret seg? Kan dere love at dere ikke kommer til å skje noe lignende i fremtiden, som det som skjedde i 2009?

 

Jeg tviler, men jeg er åpen for å bli overbevist av gode argumenter.

 

Edit: Leifer, inkludert å skrive 2009 istedenfor 2008.

Endret av Error
Lenke til kommentar
Heldigvis ser det ut som siste versjon har fikset endel av de utfordringene, slik at vi kan begynne med bedre integrasjon mot facebook og annet. Men det er en liten digresjon

 

Nei faktisk ikke. Dette er ett av mine hovedargumenter mot å havne på Diskusjon.no igjen, fordi, som jeg har skrevet før, opplever det som rotete, stygt og alt for uoversiktlig - ikke er mobilversjonen noe videre å skryte av heller.

 

Jeg registrer at du svarer meg på det med reklame, og selv om det jo hjelper at den blir borte så fort jeg logger inn smaker det dårlig at du etter neste åndedrag sier at "hensynet til egen lommebok ikke skal styre". Hva er i tilfellet den redaksjonelle tanken bak når dere gjør et allerede uoversiktlig forum enda vanskeligere å lese ved å innføre reklame?

 

Prinsippet mitt er at jeg velger å ta del av en underholdningskultur som sliter med fallende inntekter fordi folk ikke vil betale for varen de bruker - da vil jeg ha meg frabedt å måtte dele diskusjonsrom med folk som ikke er interessert i å yte noe tilbake og som med redaksjonen i ryggen vil ødelegge bransjen de i utgangspunktet har valgt å gi sin støtte til i form av et spillforum.

 

 

 

Lenke til kommentar

Dotten, du nevner at det er mange ildsjeler i Edda Media, noe jeg absolutt tror på.

Jeg synes også de fleste av adminene borte hos dere (deg inkludert) gjør en super jobb, men hva hjelper det når de som sitter i toppen er smått råtne?

 

Det som skjedde for to år siden var en råtten affære fra ende til annen, og når jeg hører navnet Edda Media assosierer jeg det med spillverdenens verste seleskap, Activison.

 

 

Omstendighetene rundt forhandlingene som skjedde da er ikke kjent, aktørene fra alle sider holdt kortene ganske tett til brystet (ihvertfall de som faktisk satt og bestemte). Kanskje var det en råtten affære, kanskje var det ikke, personlig synes jeg det er vanskelig å være såpass bastant når såpass lite er kjent om detaljene i prosessen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Heldigvis ser det ut som siste versjon har fikset endel av de utfordringene, slik at vi kan begynne med bedre integrasjon mot facebook og annet. Men det er en liten digresjon

 

Nei faktisk ikke. Dette er ett av mine hovedargumenter mot å havne på Diskusjon.no igjen, fordi, som jeg har skrevet før, opplever det som rotete, stygt og alt for uoversiktlig - ikke er mobilversjonen noe videre å skryte av heller.

 

Jeg registrer at du svarer meg på det med reklame, og selv om det jo hjelper at den blir borte så fort jeg logger inn smaker det dårlig at du etter neste åndedrag sier at "hensynet til egen lommebok ikke skal styre". Hva er i tilfellet den redaksjonelle tanken bak når dere gjør et allerede uoversiktlig forum enda vanskeligere å lese ved å innføre reklame?

 

Prinsippet mitt er at jeg velger å ta del av en underholdningskultur som sliter med fallende inntekter fordi folk ikke vil betale for varen de bruker - da vil jeg ha meg frabedt å måtte dele diskusjonsrom med folk som ikke er interessert i å yte noe tilbake og som med redaksjonen i ryggen vil ødelegge bransjen de i utgangspunktet har valgt å gi sin støtte til i form av et spillforum.

 

Dotten er ikke noen enhersker på diskusjon.no, at han kjemper for noe (som var det han skrev), gjør ikke at det automatisk blir innført. At du ikke ønsker å diskutere med folk som er uenig med deg/har et annet moralsyn er jo forøvrig en helt fair sak, og minst ett av de to forumene må forandre seg litt, og det er jo trist for de som mener forandringene er til det verre. Personlig mener jeg en mer åpen linje som gir brukerene mer ansvar er en bedre framgangsmåte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg en mer åpen linje som gir brukerene mer ansvar er en bedre framgangsmåte.

 

På lik linje med anarki, er det bedre på papiret.

 

Diskusjon.no er ikke et anarki, innlegg.no er ikke et diktatur, begge to ligger et sted i mellomm disse to ytterpunktene. Du er tydligvis ikke enig med meg på hvilken del av linja du synes det er best å ligge, og det er helt greit det, men sammenlikningen din er ikke spesielt treffende.

 

AtW

Lenke til kommentar

For meg personlig er det bare et element i en mye større abstrakt problemstilling rundt et prinsipp.

 

Og som ytringer både i denne og andre tråder indikerer, er dette for oss - gamer-delen av brukerbasen - et av de sentrale stridsspørsmålene i fusjonsplanene. For oss handler ikke dette om å oppfylle høytsvevende DLF-idealer, men om å sikre at det som i framtiden skal bli vårt spillforum er et levelig sted, med en brukerbase det går an å vedkjenne seg.

 

Det er en faglig diskusjon tilknyttet god presseskikk og pressens samfunnsansvar.

 

Å forsøke å gjøre dette om til en diskusjon om abstrakte prinsipper framstår ikke som noe annet enn at man i jevn fart nærmer seg Fiskeskjær. Dette er en helt konkret diskusjon om et spesifikt emne, som kan reduseres til følgende spørsmål: Vil Diskusjon.no tillate og tilrettelegge for at brukere skal hjelpe hverandre med å finne piratkopierte spill, få piratkopierte spill til å virke, og hjelpe hverandre med problemer som utelukkende stammer fra det faktum at man sitter med en piratkopi? Det er sågar et ja/nei-spørsmål. Videre kan man selvfølgelig lure på om dette vil bety at diskusjon.no også eventuelt vil ta i mot og omfavne brukere som vil vite hvordan de best mulig kan ødelegge for andre med cheats og exploits, bryte seg inn på andres spillkontoer, eller støtte organisert, digital kriminalitet i form av RMT-handel.

 

Dog er dette problemstillinger hvor ansvarlig redaktør har siste og endelige ord Det er ikke noe en administrator på et forum dikterer, vi kommer kun med innspill til beslutningstaker.

 

Da får vi håpe vedkommende i mindre grad lider av ideologiske skylapper når han engang bestemmer seg for å ta stilling til spørsmålet over.

 

Det er vel et tema det finnes ulike tråder hvor det kan diskuteres, selv om jeg rent personlig som nevnt finner det litt vel snevert å begrense det til piratkopiering. Det er bare et av mange eksempler som faller inn under et rent prinsipielt spørsmål.

 

For oss er det imidlertid det mest presserende eksempelet, og det eneste som er aktuelt i denne diskusjonen. Jeg er sikkert ikke alene om å være knekkende likegyldig til om Ansvarlig Redaktør tillater prat om hjemmebrentproduksjon, sigarettsmugling, gode steder å kjøpe heroin, planting av hasj i verandakasser, mopedtrimming, eller hvordan best kverke kjerringen for å få utbetalt livsforsikring innenfor de aktuelle kategoriene, så lenge spillforumet ivaretar sin integritet som et spillforum.

Lenke til kommentar

Dotten, du nevner at det er mange ildsjeler i Edda Media, noe jeg absolutt tror på.

Jeg synes også de fleste av adminene borte hos dere (deg inkludert) gjør en super jobb, men hva hjelper det når de som sitter i toppen er smått råtne?

 

Det som skjedde for to år siden var en råtten affære fra ende til annen, og når jeg hører navnet Edda Media assosierer jeg det med spillverdenens verste seleskap, Activison.

 

 

Omstendighetene rundt forhandlingene som skjedde da er ikke kjent, aktørene fra alle sider holdt kortene ganske tett til brystet (ihvertfall de som faktisk satt og bestemte). Kanskje var det en råtten affære, kanskje var det ikke, personlig synes jeg det er vanskelig å være såpass bastant når såpass lite er kjent om detaljene i prosessen.

 

AtW

 

Vi fikk ikke veldig mye informasjon, men det var mer enn nok til å danne seg en mening om hva som skjedde og hvordan det skjedde. Edda Media oppførte seg som bitre drittunger, og det vet du like godt som meg og alle andre her.

Lenke til kommentar

For meg personlig er det bare et element i en mye større abstrakt problemstilling rundt et prinsipp.

 

Og som ytringer både i denne og andre tråder indikerer, er dette for oss - gamer-delen av brukerbasen - et av de sentrale stridsspørsmålene i fusjonsplanene. For oss handler ikke dette om å oppfylle høytsvevende DLF-idealer, men om å sikre at det som i framtiden skal bli vårt spillforum er et levelig sted, med en brukerbase det går an å vedkjenne seg.

 

 

Holdningen til forum, hvor mye ansvar man skal tilegge brukrene og tillate av diskusjon har lite med DLF å gjøre. Det er omtrent på samme nivå som å påstå at alle som har likt news er ekstrem-DLFere. Når folk ønsker å styre et forum etter prinsipielle retningslinjer så ligger det gjerne et ønske om kvalitet bak. Man mener disse prinsippenen er det som på sikt sikrer det beste forumet. Selvsagt kan man være uenig i det, men jeg tror det er klokt å innse at de fleste ønsker forumets beste. Personlig har jeg sett flere forum bli ødelagt av for mye moderering enn for lite.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dotten, du nevner at det er mange ildsjeler i Edda Media, noe jeg absolutt tror på.

Jeg synes også de fleste av adminene borte hos dere (deg inkludert) gjør en super jobb, men hva hjelper det når de som sitter i toppen er smått råtne?

 

Det som skjedde for to år siden var en råtten affære fra ende til annen, og når jeg hører navnet Edda Media assosierer jeg det med spillverdenens verste seleskap, Activison.

 

 

Omstendighetene rundt forhandlingene som skjedde da er ikke kjent, aktørene fra alle sider holdt kortene ganske tett til brystet (ihvertfall de som faktisk satt og bestemte). Kanskje var det en råtten affære, kanskje var det ikke, personlig synes jeg det er vanskelig å være såpass bastant når såpass lite er kjent om detaljene i prosessen.

 

AtW

 

Vi fikk ikke veldig mye informasjon, men det var mer enn nok til å danne seg en mening om hva som skjedde og hvordan det skjedde. Edda Media oppførte seg som bitre drittunger, og det vet du like godt som meg og alle andre her.

 

Kanskje jeg er naiv, eller ikke fikk med meg alt, men jeg kunne ikke se at den ene siden oppførte seg som "bitre drittunger" fra mitt ståsted ihvertfall. Når dette skal konkretiserers så koker det gjerne ned til en enkeltavgjørelses gjort av en enkeltperson i diskusjon-no-hirarkiet. En avgjørelse som ble endret ganske fort, selvsagt oppfattes man delvis som en enhet utenifra, men å bruke det som basis for å dømme en hel prosess fra et helt nettsted synes jeg er å strekke det langt. Selve forhandlingene vet jeg ikke så mye om.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg finner stadig ut dårlige ting om diskusjon.no, og jeg begynner og bli små lei av og høre tomme løfter om at "det skal bli så bra" og at "vi ønsker bare det beste for alle", jeg hører nok tull som dette fra politikere. Hvorfor skal lissom Edda Media og Diskusjon.no forandre seg så drastisk akkurat nå? Jeg tror det ikke før jeg får se det. Jeg kan med hånden godt plantet på hjerte si at jeg kommer ikke til og følge med til diskusjon.no hvis dette skjer av diverse grunner, blant annet at det har feila og lage account der 2 ganger. Jeg kommer fortsatt til og lese gamer.no daglig så lenge skribentene som jobber der nå ikke blir tuppa ut døra. Det som skjedde for rundt 2 år siden mellom Gamer.no og Edda Media er noe som i mine øyne fortsatt er kvalmende.

Endret av xxTJxx
Lenke til kommentar

Og som ytringer både i denne og andre tråder indikerer, er dette for oss - gamer-delen av brukerbasen - et av de sentrale stridsspørsmålene i fusjonsplanene. For oss handler ikke dette om å oppfylle høytsvevende DLF-idealer, men om å sikre at det som i framtiden skal bli vårt spillforum er et levelig sted, med en brukerbase det går an å vedkjenne seg.

Hva har dette med DLF å gjøre?

 

Med kriminalitet menes altså slike ting som tyveri, innbrudd, ran, overfall, drap, voldtekt, hærverk, svindel, piratkopiering, etc.

 

http://stemdlf.no/stortingsprogram#SECTION00610000000000000000

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...