Gå til innhold

Hva tenker nettopp DU om achievements, og hvorfor?


Anbefalte innlegg

For min del spiller ikke achievements så stor rolle. Greit å sammenligne med andre spillere for å gjøre seg opp en tanke om hvor erfaren den spilleren er. Hvis det hadde vært en mulighet for å bruke disse poengene på noe vis, så hadde det nok vært enda mer interessant. Er klar over at det er lett å kopiere andres achievements, så dette kommer vel aldri til å bli noe av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å finne ut av hvorfor jeg elsker achievements i spill, men jeg står litt fast. Hva tenker du om avhievements? Hvorfor liker/misliker du dem? Har achievements mye å si for deg når det kommer til kjøp av spill, og ikke minst hvor langt du går i å fullføre spill?

 

 

For min del har achievements nix og null å si på om jeg kjøper et spill eller ei.

Det kunne hatt det dersom det var slik at med så og så mange achievements, så kunne man låse opp ekstrainnhold. ( for eksempel utvidelser , ekstra våpen, skills e.l.)

 

Når det er sagt; jeg digger achievements!

Det er alltid en liten bonus når det spretter opp en liten melding om at man har oppnådd noe.

Det gjør meg oppmerksom på ting i spill som kan være verdt en ekstra innsats, og det gir en et påskudd for å klare spillets oppgaver på en feilfri måte.

 

Summasummarum: Gøy, men ikke vesentlig.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri spilt Fallout 3 eller Oblivion like mye hadde det ikke vært for "belønningen" som kommer når enkelte ting blir gjort, og det har ikke bare økt spillegleden, men også fått meg til å utforske mer av spillet. Sånn sett er det en riktig god ting!

Dette er akkurat hva jeg mener. Når jeg leser dette, får det til meg til å tenke at de spillene da egentlig ikke er så fantastiske, når det må achievements til for en skal "gidde" å utforske verdenen spillet har å tilby. Hvorfor utforsket du ikke verden på egen hånd for din egen del? Husker når vi/jeg spillte spill som Zelda: Ocarina of time og Super Mario 64, da utforsket vi hver krik og krok og endte opp med at vi visste hvor hver eneste item/stjerner(mario)/skulltula(zelda) var liggende, fordi vi ville det selv og elsket å utforske spillene på egenhånd :) Hvorfor skal det idag kreves achievements for at noen skal gjøre dette :huh:

Lenke til kommentar

Dette er akkurat hva jeg mener. Når jeg leser dette, får det til meg til å tenke at de spillene da egentlig ikke er så fantastiske, når det må achievements til for en skal "gidde" å utforske verdenen spillet har å tilby.

 

De konkrete eksemplene er fordi jeg (før Oblivion) aldri hadde tatt i et åpen-verden rollespill i nærheten av dne størrelsen, og det var veldig overvelmende. Når jeg etterhvert spilte meg igjennom historien og ble introdusert til andre deler av verdenen, og etterhvert fikk achievements for å øke i gradene i de forskjellige faksjonene, ga det litt ekstra motivasjon til å oppleve spillet, og selv etter å ha fått 1250/1250 gamerscore i spillet har jeg tilbakelagt ihvertfall 400 timer ekstra i det. Achievements la opp til at verdenen var mer tilgjengelig.

 

Hvorfor utforsket du ikke verden på egen hånd for din egen del?

 

Det eneste andre rollespillet jeg har spilt "ordentlig" før Oblivion var Ocarina of Time, og selv om det var stort, med en del valgfrie oppdrag, så var det et mye bedre spill som ga deg enorme fordeler senere i spillet (Gorgon-sverd, flere flasker å ha ting i etc.). Jeg følte ikke noe av det samme i Oblivion eller Fallout 3 utenom det som var krav via hovedhistorien. Nå må det sies at jeg var ganske vandt med achievement-mentaliteten første gang jeg startet opp Oblivion og kanskje er litt biased, men som jeg sa i mitt første innlegg i tråden, og se predefinerte betingelser i spill lagt sammen for å skape en historikk av spillingen din synes jeg er ganske så moro. Enten fordi det får meg til å spille gamle spill om igjen eller fordi det tilbyr mer innhold via prøv-og-feil eller grinding. Det tilbyr mer innhold og større levetid i et spill.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri spilt Fallout 3 eller Oblivion like mye hadde det ikke vært for "belønningen" som kommer når enkelte ting blir gjort, og det har ikke bare økt spillegleden, men også fått meg til å utforske mer av spillet. Sånn sett er det en riktig god ting!

Dette er akkurat hva jeg mener. Når jeg leser dette, får det til meg til å tenke at de spillene da egentlig ikke er så fantastiske, når det må achievements til for en skal "gidde" å utforske verdenen spillet har å tilby. Hvorfor utforsket du ikke verden på egen hånd for din egen del? Husker når vi/jeg spillte spill som Zelda: Ocarina of time og Super Mario 64, da utforsket vi hver krik og krok og endte opp med at vi visste hvor hver eneste item/stjerner(mario)/skulltula(zelda) var liggende, fordi vi ville det selv og elsket å utforske spillene på egenhånd :) Hvorfor skal det idag kreves achievements for at noen skal gjøre dette :huh:

 

Siden du der samlet på items og stjerner? Akkurat det samme i "moderne" spill, bare at du kan vise det til verden :) Selvfølgelig hadde jeg samlet alle stjernene i mario, siden spillet er gøy (Spilte ikke mario før på emulator, aldri hatt n64). Siden du føler du får en ganske unik oppgave for hver stjerne. Jeg gidder ikke samle noe jeg ikke kan få rede på hvor er, som dogtags i Gears of War, pcer i CoD4-6...

Endret av Strepto
Lenke til kommentar

Måten achievments blir brukt på i flere spill er en skikkelig uting. Jeg synes achievments som belønning for å gjøre sidequests i spill, eller få til/åpne ting som utviklerene mener er med på å fremheve kvalitetene i spillet er en veldig god ting. Man blir belønnet for å ha gjort seg litt flid(eksempler kan være når man hever lojaliteten til npc'er i diverse rollespill eller lignende).

 

Men achievements går ofte ut på å unaturlig forlenge spilltiden ved at spilleren må samle diverse helt meningsløse objekter. Her stiller det første Assasin Creed spillet seg i særklasse(tror det var 200 flagg gjemt rundt i spillverdenen som man måtte samle for å få en achievment). Om man som spiller skulle finne på gjøre dette, så kan jeg garantere at men ville brukt lenger tid på denne tullete achivementen enn det egentlige spillet. Et halvhjertet forsøk fra min side førte til noen timer med ekstrem frustrasjon og et større hat til spillet enn det strengt tatt fortjente

 

Nå er det selvsagt helt opp til en selv om man har lyst til å forsøke seg på slike achievments, men min mening er at utviklere bør fokusere på å gi acheivments på grunnlag av det første avsnittet og ikke det siste.

Lenke til kommentar

Bryr meg ingenting om achievements, spiller for storyen/gameplayets del jeg :)

For min del kunne de fjernet hele greia, siden folk fokuserer for mye på det istedet for spillene iseg selv.

 

Så, du mener man burde fjerne achievements som mange liker fordi det tar vekk fokuset? Vil påstå det er motsatt, vel utenkte achievements kan promotere gameplay ved å gi små incentiver utover det spillet gir. Det påkrever selvsagt at achievementsene er godt laget, dårlige achievements som "Push a button...ACIHEVEMENT!" ødelegger derimot mye :p

Lenke til kommentar

Synes achievements og trophies i spill er en god ting. Det er alltid gøy å få til vanskelige og/eller tidkrevende oppgaver i et spill. Det ble enda morsommere når man fikk en liten oppmerksomhet av spillet for at man gjorde noe bra.

Jakten på achievements kan være en fin måte å oppleve alle de forskjellige aspektene ved et spill, slik at en får med seg alt utviklerene ønsker å gi deg.

Achievements har ingenting å si for hvilke spill jeg velger å kjøpe. Det er morsomt å få en achievement, men det er ikke derfor jeg spiller.

Det er sjelden jeg får 100% i et spill, men det har vært spill jeg virkelig har hatt det gøy med og har fått alle trofeene i.

 

Bra observert og reflektert svar egentlig! Jeg føler det på samme måte. Achievements er en fin ting som faktisk får deg til å utforske flere aspekter ved et spill og dermed får du med deg det utviklerne ønsker å gi deg. VELDIG enig i den :)

Lenke til kommentar

Eg er ganske lite oppteken av "Achievements/Trophies/Badges", ofte er det berre irriterande når desse sprett opp medan eg spelar. Jaha, so eg har overvunne den første bossen og fått eit klistremerke der det står "Liberator". Kva skal eg med det? Oi, eg åpnar journalen for første gong, tydlegvis skal eg ha ei ekstra belønning for det...tøvete greier. Men, eg kan sjå at dette kan ha litt for seg i enkelte samanhengar, kanskje litt avhengig av typen spel. T.d. kan det for enkle arkadespel og andre spel som baserar seg på mange gjennomspelingar vere greit å ha eit sett med mål som er definerte litt utanfor spelet sine eigne rammer. Å runde det siste Tekken-spelet er liksom ikkje noko veldig stort mål i seg sjølv, men å runde det med alle karakterane kan vere interessant.

 

For rollepel eller lange action-eventyr derimot, foretrekk eg mål definerte innanfor rammene av spelet. Det å ha fullført Chromanin-oppdraga i Gothic er i seg sjølv belønning nok, eg treng ikkje eit digitalt klistremerke med ein eller annan tekst for å markere anledninga. For rollespel er eg generelt ikkje noko særleg entusiastisk for bokser som til stadigheit sprett opp og minner meg på at eg spelar eit spel.

 

EDIT: Fann ein artikkel om korleis dette konseptet skadar innlevinga. Eg har berre skumma han, men det kan sjå ut som om fyren har nokre poeng.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Liker achivements som oppfordrer til å gjøre litt spenndene nye ting, som feks å drepe en motstander ved å skyte en sprengladning gjennom en vegg osv. Jeg liker derimot ikke achivments man får ved uendelig grinding, feks "insane in the membrain"(WoW). Dette er et litt ekstremt eksempel men jeg sjønner generellt sett ikke hvorfor folk gidder disse.

Lenke til kommentar

og selv etter å ha fått 1250/1250 gamerscore i spillet har jeg tilbakelagt ihvertfall 400 timer ekstra i det. Achievements la opp til at verdenen var mer tilgjengelig.

På dette punket kan jeg være enig med deg om at achievements da har vært en fordel.'

 

Det eneste andre rollespillet jeg har spilt "ordentlig" før Oblivion var Ocarina of Time, og selv om det var stort, med en del valgfrie oppdrag, så var det et mye bedre spill som ga deg enorme fordeler senere i spillet (Gorgon-sverd, flere flasker å ha ting i etc.). Jeg følte ikke noe av det samme i Oblivion eller Fallout 3 utenom det som var krav via hovedhistorien.

Dårlig spilldesign da mandro ^_^

 

Nå må det sies at jeg var ganske vandt med achievement-mentaliteten første gang jeg startet opp Oblivion og kanskje er litt biased, men som jeg sa i mitt første innlegg i tråden, og se predefinerte betingelser i spill lagt sammen for å skape en historikk av spillingen din synes jeg er ganske så moro. Enten fordi det får meg til å spille gamle spill om igjen eller fordi det tilbyr mer innhold via prøv-og-feil eller grinding. Det tilbyr mer innhold og større levetid i et spill.

Siden du vrir det på denne måten, kan jeg se fordelene ved achievements ja. Men som mitt forrige svar, da skulle man tro at spilldesignere har en jobb å gjøre, ved å tilrettelegge spillverdenen slik at man heller har lyst på egenhånd å utforske verdenen. Skal jeg som ikke er interessert i achievements sjekke ut disse for å få fullt utbytte av spill? Det blir helt feil syns jeg...

 

Siden du der samlet på items og stjerner? Akkurat det samme i "moderne" spill, bare at du kan vise det til verden :) Selvfølgelig hadde jeg samlet alle stjernene i mario, siden spillet er gøy (Spilte ikke mario før på emulator, aldri hatt n64). Siden du føler du får en ganske unik oppgave for hver stjerne. Jeg gidder ikke samle noe jeg ikke kan få rede på hvor er, som dogtags i Gears of War, pcer i CoD4-6...

Problemet er at idag samler folk på disse "items" fordi at de vil vise det frem til andre, de gjør det ikke for sin egen tilfredsstillelse, det er det som er "problemet". Nå skal ikke* jeg sitte å bestemme hvordan folk skal spille spillene sine altså, men det er bare slik jeg tenker.

 

Så, du mener man burde fjerne achievements som mange liker fordi det tar vekk fokuset?

Ja, jeg syns det tar vekk fokuset fra å spillet spillet for spillets skyld. Folk som har mange 100 timer i ett spill, men kun fordi de har prøvd å få tak i achievementsene. Det syns jeg blir feil. Men hvis man spiller etter å ha skaffet alle achievements slik som Laland er det helt godkjent :D

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Må si jeg har et ambivalent forhold til dette. På PS3 har det ved noen anledninger ført til at jeg har styrt unna spill fordi det ikke har trophies slik alle nyere spill har. Og på X360 har jeg ved noen anledninger kjøpt/lånt spill pga lette achievements(Avatar: The burning earth anyone? :p ) og det har ført meg dithen hvor jeg idag driter litt mer i hele greia og fokuserer på det som jeg alltid har gjort lenge før det fantes achievements; nemlig spillegleden i seg selv. :)

EDIT: Skrivefeil

Endret av Aladrian
Lenke til kommentar

Liker tanken på det jeg. For meg blir det ett spill i spillet, ergo lengre levetid for min del. Og når poengene samler seg opp blir det jo ett spill i seg selv.

Ser meg selv på sånn midt på 3 samler av dem, orker ikke bruke mange timer ekstra på ett spill bare for å samle. Men igjen, det hender jo att jeg gjør tåplige ting en god stund bare for å høre den gode popop lyden. hehe :D

Konkluderer med att jeg liker Achievements.

Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av achievemnets. For min del er det en litt narsisistisk forlengelse av ranks og stats fra gamle dager i clanbase og hf stats.

"5000 kills" type acheivements er for meg meningsløse. Nå var jeg ikke klar over sammenhengen i TF2, men dette vil for meg være den ultimate utnyttelsen av achieveements systemet; du oppnår goder ved å sette sammen riktige achievements.

 

Achievements har jo modnet mer de siste årene, og det blir spennende å se hvordan utviklerne vil ta systemet i fremtiden. Det ultimate vil jo være et achievement belønner de gode multiplay spillerne du gjerne vil spille sammen med, mens idi**er du helst ikke vil se på samme server som deg ødelegger sin egen sjanse for å oppnå disse.

 

Eksempel: for å få unlock av våpen XYZ må du ha den riktige sammensetning av achievemnts hvorav en av dem er "exemplary teammate" = Ingen TK i Spawn, ingen TA uten "so sorry me".

Bare tanker. Men husker jeg synes det var mange positive achievements i BF serien som oppfordret til teamplay.

 

Oppsummert synes jeg det er morsomt med "vanskelige" achievemnets og teamplay achievements. I tillegg synes jeg det er et spennende konsept som jeg håper spillutviklerne leker mer med i fremtiden. Det kunne også være interessant å se om acheivements kan utnyttes av server admins. Dvs at mann kan skille mellom newbie og pro servere og ha servere for gode teamplayers. Naturligvis ikke dersom alle servere som er tilgjengelige opererer med dette slik at noen blir utelatt, men at mann kan segmentere og avansere.

Lenke til kommentar

Bryr meg egentlig fint lite. Jeg spiller igjennom spillet og får de jeg får.

Er spillet bra blir det flere gjennomspillinger ellers går det i hylla.

Jeg gidder ikke å lide meg igjennom et spill kun for achievements.

 

 

Blir også satt ut når jeg ser folk har over 100k i gamerscore. Liksom, ta deg litt luft mann.

Lenke til kommentar

På Playstation 3 bryr jeg meg veldig om trophies, og prøver å få så mange som mulig på alle spill, selv om jeg ikke alltid orker å ta de vanskeligste. Det føles jo så godt å få en trophy. :wee:

 

Derimot, på Steam bryr jeg meg ikke veldig, da man rett og slett ikke har muligheten til å vise andre hvor mange achievementer man har. Det ligger jo litt i det og, det å kunne være litt "show-off".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...