Gå til innhold

Hva tenker nettopp DU om achievements, og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne ut av hvorfor jeg elsker achievements i spill, men jeg står litt fast. Hva tenker du om avhievements? Hvorfor liker/misliker du dem? Har achievements mye å si for deg når det kommer til kjøp av spill, og ikke minst hvor langt du går i å fullføre spill?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes achievements og trophies i spill er en god ting. Det er alltid gøy å få til vanskelige og/eller tidkrevende oppgaver i et spill. Det ble enda morsommere når man fikk en liten oppmerksomhet av spillet for at man gjorde noe bra.

Jakten på achievements kan være en fin måte å oppleve alle de forskjellige aspektene ved et spill, slik at en får med seg alt utviklerene ønsker å gi deg.

Achievements har ingenting å si for hvilke spill jeg velger å kjøpe. Det er morsomt å få en achievement, men det er ikke derfor jeg spiller.

Det er sjelden jeg får 100% i et spill, men det har vært spill jeg virkelig har hatt det gøy med og har fått alle trofeene i.

Lenke til kommentar

Achievements bryr jeg meg ingenting om når jeg er på utkikk etter et nytt spill, og liker jeg eller misliker jeg achievements? nei, ingen av delene egentlig.

 

Achievements for meg er bare en liten ekstra bonus som kommer ettersom jeg spiller. Jeg prøver sjeldent å få tak i alle. Noen spill det er det selvsagt litt morsommere å få de men jeg tenker ikke så mye over det uansett, jeg spiller et spill først og fremst for å ha en gøyal runde spilling.

Men for all del, achievements er ikke i veien på noe måte, og det gjør meg ingenting å ha de der. Pluss at det er alltids gøy å få til en ganske vanskelig achievement. ^_^

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke kjempemye om achievements. Helt greit når de er der, litt ekstra morsomt når de gir belønninger som i f.eks. Borderlands (på PC, aner ikke hvordan det fungerer på konsoll), men om jeg spiller spill om igjen er det sjelden for å sanke alle achievements. Hvis de ikke er supervanskelige å få til, kan det være jeg "spiller med" og gjør et eller annet sært for å få dem - noe jeg for eksempel gjorde med "Fightin' Around the World" i Red Dead Redemption (KO-e noen i alle saloonene i spillet), men jeg hadde nok ikke gjort det hvis ikke det var for sjansen til å leke med Euphoria-animeringen, som virkelig skinner når man slåss på tørre nevene i trange områder.

Lenke til kommentar

Liker ikke å si det, men jeg har kjøpt en del spill kun for achievements, særlig King Kong. Det er alltid moro å høre "plipp-plopp"-lyden, og å se at en sum som regnes ut basert på forhåndsbestemte gjøremål i spill er mer underholdende enn det burde være. Menmen, med Play.com er det så billig, og med bytteklubben.no kan man bytte til seg nye spill, så det er ikke bare dumt. Jeg har fortsatt blandede følelser, though.

Jeg liker ikke tanken på å kjøpe- og spille spill uten å ha spillopplevelsen i sentrum, selv om jeg har gjort nettopp det ved flere anledninger. En hykler kan jeg vel kalles i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg er vel strengt tatt mest interessert i achievements når man "får noe igjen" for dem. Som i TF2 når et visst antall achievements gir en unlock, eller à la CoD, hvor achievements gir en ekstra dose XP. (I CoD-spill kalles det vel "challenges" hvis jeg husker riktig, men det blir jo det samme.) Liker achievements som en ekstra "insentive" og noe å jobbe mot, men har en tendens til å ikke bry meg stort når man får achievements, og det er det..

Lenke til kommentar

Jeg kjøper aldri et spill pga achivements eller trophies, og jeg prøver sjelden å ta alle. Det har jeg rett og slett ikke tid til. Men jeg synes en del av dem er ganske morsomme å prøve å få tak i, og det er alltid litt ekstra kos når en achivement eller trophie popper opp.

 

Edit: Hva med å legge til en poll?

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Hvis de ikke er supervanskelige å få til, kan det være jeg "spiller med" og gjør et eller annet sært for å få dem

Hagegnomen i HL2: Episode 2 står som noe av det gøyeste jeg har gjort i spill. Å skulle dra den lille rakkeren med deg gjennom HELE spillet er langt forbi alle grenser av sunn fornuft, men du verden så deilig det er når du har gjort det! (Første gang glemte jeg riktignok å lukke døren til raketten, men heldigvis hadde jeg en save derfra.)

 

Liker ikke å si det, men jeg har kjøpt en del spill kun for achievements ... Jeg liker ikke tanken på å kjøpe- og spille spill uten å ha spillopplevelsen i sentrum, selv om jeg har gjort nettopp det ved flere anledninger. En hykler kan jeg vel kalles i dette tilfellet.

Jeg synes ikke dette er noe å "skamme" seg over. Jeg tenker mye slik selv - hvis jeg ser "Steam Achievements" ved siden av et spill på Steam, så merker jeg umiddelbart at jeg får mer lyst på det. Og jeg kan fint finne på å runde et spill gang nr. 2 bare for å få alle achievements. Jeg mener ikke det skal være noe galt i dette - det er da en del av opplevelsen! Enhver må få ha sine egne måter å nyte spill på.

 

Hva med å legge til en poll?

Ønsker ikke en poll. Jeg er interessert i begrunnelsene bak. :)

 

Synes achivements kan være morsomt når det er noe vanskelig å få til eller noe som ikke skjer så veldig ofte, men hater det mer når det er type "Du klarte å trykke på en tast" achievements sånn som det var blant annet i begynnelsen på fallout 3.

Word. Man må jobbe litt for det. Statistikk for at utviklerne skal se hvor langt du har kommet i spillet trengs ikke å gjøres til achievements. Det er best med noe som ikke er obligatorisk. Til nød veldig vanskelige/triumferende obligatoriske hendelser.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Er sånn tålelig opptatt av achievements. Jeg bryr meg om dem, uten at det tar overhånd. Tar de jeg synes høres gøy ut, og som ikke tar for lang tid. Achievements jeg holder meg langt unna, er av typen "collect alle the flags" i Assassins Creed og "collect all the tags/suitcases" i Gears of War/Modern Warfare 2. Har bare 1000/1000 på King Kong så langt, pleier å lande et sted mellom 3-800 på de fleste spill. Er som oftest en drøss av kvalitetsspill som ligger i backlogen min, og da synes jeg f.eks. det er litt meningsløst å bruke opp en kveld på achievements, når den kunne ha blitt brukt på en ny spillopplevelse.

Lenke til kommentar

Achievements/Trophies kan være enten underholdende og jakte på eller svært irriterende. Jeg er avslappet i forhold til å skaffe alle, men synes det er gøy å få et lite bevis på at jeg har klart noe spesielt. Jeg eier ikke tålmodighet og de som tar lang tid å skaffe, lar jeg være. De som faktisk er skaffbare uten å risikere sin sunne mentalitet og hår på hodet er de jeg liker best. Noe jeg synes er kjipt er de som går på onlinespilling og de du får etter et visst antall seire eller matcher spilt. Jeg spiller ikke så mye online, så de synes jeg er kjipe. Jeg har ingen 100 %, men er ganske nære på noen. Vanskeligste jeg har prøvd på og som tok flere forsøk for å klare, var en i Mini Ninjas der du skal komme deg gjennom et elvestryk uten å treffe noen ting. Det føltes digg etterpå. Achievements/Trophies er en ekstra påskjønnelse som viser mye, enten det er hvor god/dårlig du er, eller hvor mye tid du har brukt på å få en slags medalje som ingen bryr seg om at du har, bortsett fra de i din egen flokk, gamerflokken.

 

Achievements/Trophies får meg til å tenke på spill fra eldre generasjoner og lurer på hva slags Achievements/Trophies en kunne fått i de spillene.

Lenke til kommentar

Jeg ser på achievements som tidsfordriv når jeg ikke har noe bedre å finne på. Grei måte for spill å ha litt ekstra leve-tid, men absolutt ikke sentralt i forhold til spill-opplevelsen. Med tanke på hvor vanna ut achievements er så har jeg ikke noen særlig reaksjon til pop-up'en, men er da alltids morro å klare noe man har streva med. Selv om det er litt off-topic så må jeg si at jeg ser en mye større appell i PS3 sitt system da, med plats. Gir den lille ekstra motivasjonen til å gjøre de få siste irriterende dritt achievementene man ofte sitter igjen med.

 

Kunne absolutt klart meg uten achievements, spessielt sånn som de er implementert for tida. Hadde vært bedre hvis det hadde vært færre og med mer struktur og utfordring, men det hadde nok blitt litt for avansert for at utviklerne ville brydd seg med det. Er lissom ikke så interessant å kjemme gjennom hvert eneste brett for å finne den siste av 100 "whatever collectible" i hvert eneste spill.

Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig ikke tenke meg noe mer unødvendig og unyttig. De aller fleste achievements jeg har sett, spesielt i wow, og etter wow begynte med achievements er helt hjernedøde. Drep bossen mens du står på hode og kun bruker en arm. HVORFOR?! Hva i helsiken oppnår jeg med det? Det finnes et lite antall achievements som jeg ikke hater, men de aller fleste gir ingen mening. Hva har jeg oppnådd? Jeg har gjort noe som ikke krever en dritt, eller drept en ting på en måte som er helt ulogisk og idiotisk.

 

Meh jeg hater achievements og det er turn off viss et spill har dette. Har liten erfaring med achievements på konsol, mulig de gir mer mening der. Men de jeg har sett til pc spill, ufattelig hjernedødt.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Jeg liker achievements ettersom det gjerne får meg til å bruke lengre tid på et spill.

Det negative er i mine øyne at folk gjerne ikke lenger spiller så mange forskjellige spill siden de er moro, men rett og slett for å farme achievements.

Jeg har på mange måter slutta å bry meg om achievements, selv om jeg liker å farme litt selv når jeg først kjøper meg et nytt spill.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, så har faktisk achievements hatt en del positive innvirkninger på spillingen min, med tanke på viljen til å skaffe flere (achievements). Jeg ville aldri spilt Fallout 3 eller Oblivion like mye hadde det ikke vært for "belønningen" som kommer når enkelte ting blir gjort, og det har ikke bare økt spillegleden, men også fått meg til å utforske mer av spillet. Sånn sett er det en riktig god ting!

Lenke til kommentar

Det er noen spill jeg virkelig hater achievements som popper opp. Som at du får "level complete - 25gs" midt i en spennende cutscene og at du med en gang hopper litt ut av spill-illusjonen, spsesielt spil uten synlig loading som du spiller igjennom campaign på er dette veldig irriterende.

 

Skulle ønske det fantes noen måte å fjerne popupen på disse (x360)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...