Gå til innhold

Hva tenker nettopp DU om achievements, og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I noen spill er de enkle, mens i andre spill så er de helt så du får lyst til å rive av deg håret.

 

Jeg ser i f.eks i Nier at du får de etter at du har nådd ett visst punkt i spillet og at visse karakterer har joinet deg i striden. Disse får du jo helt automatisk mens du spiller og trenger ikke gjøre så mye annet enn hva du gjør i utgangspunktet, du spiller bare. Da kan man få følelsen av at man får de for noe som strengt tatt hva alle kunne klart.

Lenke til kommentar

Jeg er småfan av achievements, dersom det fungerer bra i et spill jeg liker, opplever jeg en stor lyst til å "runne" spillet enda en gang ved å oppnå 1000/1000 gamescore.

 

Andre ganger fungerer ikke achievements i det hele tatt. Et eksempel er i King Kong, hvor man får 1000/1000 av å runne spillet en gang. Et annet eksempel er Brother in Arms, hvor utvikleren åpenbart ikke forstod hva achievements er i det hele tatt. En achievement der krever at du spiller spillet 100 dager på rad. Når spillet tok ca 3-4 dager å runne blir det latterlig å kreve at spilleren starter spillet hver eneste dag 96 dager i strekk uten grunn før han unlocker 1000/1000 (multiplayeren var heller ikke mye å skryte av på dette spillet)

 

Heldigvis finnes det unntak hvor spill gir meg stor lyst til å ta achievements. Et eksempel: Fallout 3, der tok jeg rubbel og bit av achievements, et annet eksempel er Call of Duty serien som jeg pleier å runne på veteran difficulity. Etter å ha strevet flere uker i strekk med å pløye meg igjennom tusenvis av håndgranater var det deilig å se War Hero achievementen plinge opp på skjermen i World at War.

 

Kommer muuuuligens til å runne 1000/1000 på Black ops, men vi får se hvor mye tid jeg vil bruke på det nå som jeg er hekta på multiplayer.

Lenke til kommentar

Achivements i seg selv finnerj eg en god ting, men det kommer helt ann på hva som skal gjøres. Selv mener jeg at om du spiller igjennom spillet på et minimalt nivå, så skal du ikke få noen achivementpoeng (med mindre du klarer å plukke med deg småting, for eksempel du besøker et alternativt område og gjør et oppdrag eller noe). Men når halvparten av poengene kommer fra å bare komme til diverse områder, så blir det for dumt. Aquaria er et eksempel på dette. ET FANTASTISK SPILL <3333, men en får halvparten av achivements bare av å spille spillet helt vanlig.

På den annen side, achivements som krever gjentagende oppgaver av ting en vanligvis ikke gjør til vanlig, og som må klaffe på mange måter, er enda verre. For eksempel i Mount & Blade: Warband er det achivment å drepe 50 folk på multiplayer med kaste-økser, noe bare 1/6 fraksjoner har mulighet til, slik at du må fokusere på det fordi det er et såpass uvanlig våpen at det ender opp med at det aldri gjøres. På den annen side, er det også achivment for å drepe 50 (eller var det 100) folk på hest mens du er på bakken. Det er noe som oppstår naturlig nå og da, og blir mer et symbol på godt utført arbeid, noe som er helt greit.

 

Generelt skal achivments ikke gi noen fordel/alternativ til spillerene slik at det går utover gameplay (i enspiller er det helt ok), det fører utelukkende til achivment-grinding i stor skala og fjerner prestigen ved det. Se Team Fortress 2.. [skal ikke snakke for høyt, har vært innom der et par ganger selv :) ]

 

Eksempler på hva jeg finner gode achivements, er de en finner i Half-Life: Episode 1, de er overkommelige uten å 'ødelegge' opplevelsen, men er et tegn på ferdighet, uten at du får samtlige av å bare spille (selv om det er noen av de). For flerspiller, synes jeg generelt Team Fortress 2 (ihvertfall tidligere) har gode achivements som en oppnår naturlig av å spille og ta sjanser, hvor en noen ganger er heldig, og dermed får achivement (selv om noen av de er tullete - gjør 1.000.000 skade som pyro, heal 1.000.000 som medic, heal 10.000 i et liv som medic når en karakter har 110-250 hp [eller noe i den dur]). Tilsvarende hadde Battlefield 2 gode, selv om de ble kalt medaljer og ribbons og whatnot.

Lenke til kommentar
Tilsvarende hadde Battlefield 2 gode, selv om de ble kalt medaljer og ribbons og whatnot.

 

Det var strengt tatt in-game achievements. På xbox er det jo dobbelt opp med achievements da. Både in-game og Xbox/microsoft (vet ikke helt hva de kalles) achievements.

Endret av Sesseth
Lenke til kommentar

Det var strengt tatt in-game achievements. På xbox er det jo dobbelt opp med achievements da. Både in-game og Xbox/microsoft (vet ikke helt hva de kalles) achievements.

Noen av oss skyr Microsoft som pesten, så vi benytter ikke underlegne konsoller.

Untatt Windows :) .

 

Haha! Uansett. Det er litt unødvendig når det er dobbelt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...