Gå til innhold

Moms på digital distribusjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om Steam faktisk trekker 25% (eller hva nå satsen er for oss nordmenn) moms, vil dette gå rett i kassen til Steam.

Nettopp. Det er det som skjer per i dag (noe Valve har fått kritikk for). Derfor bør ikke momsinnføringen bety annet enn at Valve ikke lenger tjener mer på et kjøp fra Norge enn de gjør på et kjøp fra Sverige. Prisøkningen har vi allerede fått.

 

Når du nevner det så mener jeg å ha hørt om det for en stund siden. da lurer jeg på hvorfor det ikke blir opplyst om dette på kvitteringen man får fra steam når man handler. Det kan vel ikke være helt i henhold.

Lenke til kommentar

25% ja, har vært flink gutt å kjøpt det meste de siste 5 årene, men da blir det nok rett tilbake til piratebay gitt.

Enten det eller skaffe meg en US proxy.

 

Så moms forsvarer privat-kopiering?

Da har jeg hørt det også..

 

Det er også latterlig at folk velger å "fly i taket" over en lov som alle andre europeere har hatt de senere årene.

Vi er jaggu kjappe til å se til utlandet ang. lover vi vil ha, men så straks vi vedtar lover som allerede har slått rot i Europa, ja da er det forferdelig å være nordmann.

Husk også at vi har en mye bedre BNP enn de fleste andre europeiske land.

Den engelske kjæresten min f.eks, tjener kun 60-70 norske kroner i timen som ekspetrise i en cafè, og med tanke på at jeg tjente nesten det dobbelte i timen (og jeg var like gammel da som hun er nå, 20) i en lignende jobb (kassa på Mix storkiosk) så er det kanskje en fin pekepinn på hvor godt vi har det alikevel?

Koster ikke ting da vesentlig mer i Norge enn UK da?

Har ikke de også gratis tannpleie?

 

Denne nyheten påvirker ikke meg så veldig, har alltid vært typen til å kjøpe spill i butikken uansett.

Lenke til kommentar

Dette med å betale moms for digitale tjenester kan føre til et prinsipiellt dillemma:

 

1. Si at du sitter i Norge og betaler for en vare i USA som så skal shippes til Frankrike og "konsumeres" der.

- Skal du da betale moms i Norge? Nei, for momsen skal betales der varen ender opp/forbrukes.

- Skal du betale moms i USA? Nei.

- Skal du betale moms i Frankrike? Ja.

 

2. Du sitter i Norge og kjøper et spill digitalt fra USA. Spillet installeres på en server i Frankrike, du kan logge på serveren og spille spillet over nett.

- Hvor skal du nå betale moms? I Frankrike? I Norge? Konsumeres varen der vi for tiden befinner oss?

- Hvis jeg er på ferie i Spania og sitter på internett-kafe og spiller mitt private spill via en server i Frankrike, skal jeg da betale moms til Spania fordi jeg "forbruker" der?

 

Dillemmaet mitt er som følger: Er det sånn at skatten/avgiften som heter moms skal følge personen, og ikke varen? Er det sånn at staten vi bor i "eier" oss og bestemmer hva vi får lov til å forbruke, uavhengig av hvor vi befinner oss? Er det hvor vi befinner oss i det vi foretar et kjøp, som avgjør, eller er det hvor varen skal forbrukes? Er det hvor pengene kommer fra? Burde vi betale moms for å sette inn penger på en paypal-konto? Går det an å lage alternative kjøps/betalingsmodeller som omgår og utnytter ulogiske hull i systemet?

 

Disse eksemplene er mer eller mindre urealistiske og antakelig ikke veldig gjennomtenkte, men brukes for å få frem et poeng. Poenget er at for meg føles det som vi sitter på en utdatert modell når det gjelder beskatning av forbruk. Dette er jo egentlig bare en melkeku for staten ettersom vi egentlig allerede har betalt skatt for det vi mottar i lønn. Det finnes ikke meg bekjent noen prinsipiell grunn til å beskatte forbruk (annet enn at staten trenger penger), og man burde kanskje vurdere om det er hensiktsmessig å se på andre modeller.

 

Et poeng til: Reklamefinansierte tjenester som for oss forbrukere er "gratis", altså uten abonnementspris. Evnt. andre potensielle betalingsmodeller hvor man f.eks yter tjenester for å motta tjenester? Skal man da slippe både inntektsskatt og forbruksskatt?

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Det er latterlig at mange i denne tråden reagert såpass kraftig på en slik avgift, da denne kan bidra med midler til f.eks. personverntiltak på internett, fremming av sunne spillvaner hos barn og unge osv. Kan ikke skjønne at de av oss som kjøper spill har noen som helst problemer med å betale 25% mer for spillet/tjenesten. Har man en iPhone til flere tusen kroner, så synes jeg argumentet om at Angry Birds kommer til å koste 7,50,- istedet for 6,- faller på stengrunn. Det samme gjelder spill fra PSN, XBL, Valve og tilsvarende. Spilling er på mange måter et luksusgode, og burde strengt tatt ikke være utelatt beskatning.

Lenke til kommentar

Prisen norske kunder betaler på steam er den samme for kunden i heile eu (euro).

 

Tja - da jeg var i Spania i sommer sjekket jeg et par forhåndsbestillinger på Steam - var overrasket over prisen på 29.99€ - fikk selvsagt ikke bestilt da min konto var registrert som norsk. Spurte broren min i Norge om han kunne ta å kjøpe og gifte til meg, men til nok en overraskelse var prisen 49.99€ for han i Norge.

 

Poenget mitt her - Steam har lokaliserte priser som varierer også innad i EU. At vi nå nok må regne med å se 59.99€ i stedet for 49.99€ på flere og flere spill tror jeg nok blir en sannsynlighet.

 

Seff - latterlig blir det uansett, PC-spill i butikk ligger på rundt 35-45 euro (varierer fra 299-349 for de fleste titlene på de billigste stedene som f.eks. Elkjøp)- denne forskjellen blir bare større nå.

 

Zavvi og Play selger ofte spill til 17-18 pund kun kort tid etter release, da spesielt PC-spill (dette er fysisk produkt inkl frakt) - kanskje man blir nødt til å dra en litt gråsonetaktikk framover - laste ned først og kjøpe etterpå for å kunne bestille "vanlig" etter 200-kronersregelen?

 

Norge, den siste kommuniststat. Selv Cuba har kommet på bedre tanker nå...

Lenke til kommentar

Denne typen tiltak er jo helt i tråd med de rødgrønnes ideologiske program, man får heller prise seg heldig for at de ikke har forsøkt å kvele frihandelen noe mer enn de har gjort og stemme blått ved neste valg. Å stemme rødgrønt og så klage over moms gir hvertfall ikke mening, det blir som å skyte seg i foten og så klage over at det gjør vondt.

Lenke til kommentar

De sier de innfører avgiftene fordi det skal være likt for alle? Likt hvordan da? Er da ingen norske selskap basert i Norge som distrubierer digital og av den grunn har dårligere vilkår enn utlandske selskap.

Hvertfall ikke når det gjelder spill.

 

Rett og slett en latterlig avgift, hvor de rett og slett ljuger for å prøve å rettferdiggjøre innføringen.

De skulle ikke vurdere innføring av moms på piratkopiering også da, bare for å tjene litt ekstra kroner liksom? :p

Lenke til kommentar

Elektroniske spillkjøp utenfor steam kommer til å dø ut i Norge seg jeg for meg. På steam er allerede nye spill alt for dyrt til at jeg bruker en krone på de. Det som er irriterende er at sider hvor jeg har kjøpt cd-keys superbillig også blir dyrere. Det er til å spy av dette landet her.

 

Denne regjeringen SUGER på konstnadskontroll. Ergo, de setter opp prisen for å kunne bruke like mye.

 

 

Kan ikke skjønne at de av oss som kjøper spill har noen som helst problemer med å betale 25% mer for spillet/tjenesten
Vi betaler jo latterlig mye for absolutt alt allerede i dette landet og prisene bare øker og øker. Personlig kjøper jeg lite elektroniske spill på nettet med unntak av steam(og om det ikek blir endring i pris der kommer jeg til å kjøpe billige spill der videre) så dette vil ikke ha stor effekt på meg. MEN alle avgiftsøkningene totalt sett gjør meg bare illsint. Endret av Martino
Lenke til kommentar

EU-moms er innbakt i Euro-prisen, og nordmenn betaler like mye som EU-borgere.

Dette er feil.

 

Priser på Steam varierer innad i Europa. Hvis du legger til "?cc=landkode" etter Steam-urlen får du se prisene i det landet.

 

Se f.eks. prisene i Tyskland sammenlignet med Norge, så vil du se at vi ikke betaler det samme for alle spill. Noen spill er billigere i Norge nettopp på grunn av at vi ikke betaler moms, men mange spill koster det samme, eller er dyrere rett og slett fordi utgiveren (ikke Valve, som er distributør) mener nordmenn er villige til å betale mer.

 

Effekten av dette blir nok at større butikker (som f.eks. Steam og Adobes nettbutikk) som har mekanismer på plass for å ta inn moms blir dyrere, mens mindre butikker som allerede gir faen i EUs regler også kommer til å gi faen i Norges. Jeg tviler på at Norge blir utestengt. Meg bekjent gidder f.eks. ikke fotolagringstjenester som flickr pro og Smugmug å ta moms i EU, og de er fremdeles tilgjengelige for EU-borgere.

Endret av Dokteur Kill
Lenke til kommentar

Noen spill er billigere i Norge nettopp på grunn av at vi ikke betaler moms, men mange spill koster det samme, eller er dyrere rett og slett fordi utgiveren (ikke Valve, som er distributør) mener nordmenn er villige til å betale mer.

Eller kan det ha noe med at Valve vet at det er de (dyre) spillene vi spiller, og tyskerene spiller andre (dyre i Tyskland) spill, så derfor kan de prise dem høyt uten at vi bryr oss. Jeg vet ikke selv, men utifra hva jeg har lært på jobben, så vet jeg at visse varer settes med høyere bruttofortjeneste pga. større etterspørsel.

Steam er jo ikke akkurat verdens billigste uansett, og jeg syntes at selskapet har litt for mye kontroll (Civ V, kjøpt på Lefdal, hint, hint...) i forhold til hva de burde ha. Men jaggu har jeg kjøpt der jeg og, GTA:VC og SA. :whistle:

Det er rart med det.

Edit: Leif var her :D

Endret av PS360
Lenke til kommentar

Eller kan det ha noe med at Valve vet at det er de (dyre) spillene vi spiller, og tyskerene spiller andre (dyre i Tyskland) spill, så derfor kan de prise dem høyt uten at vi bryr oss. Jeg vet ikke selv, men utifra hva jeg har lært på jobben, så vet jeg at visse varer settes med høyere bruttofortjeneste pga. større etterspørsel.

Steam er jo ikke akkurat verdens billigste uansett, og jeg syntes at selskapet har litt for mye kontroll (Civ V, kjøpt på Lefdal, hint, hint...) i forhold til hva de burde ha. Men jaggu har jeg kjøpt der jeg og, GTA:VC og SA. Det er rart med det. :whistle:

Som sagt, Valve er distributør, ikke utgiver, og de får ufortjent mye kritikk for prisene. Prisene på et spill settes i samarbeid mellom utgiver og distributør, og selskaper som EA, 2K games og THQ må ta sin del av skylden for at nedlastningstjenester er overpriset.

 

Direct2Drive gir (eller gav i hvert fall - har ikke sjekket på en stund) faen i regional prising, og er derfor mye billigere enn Steam for europeiske brukere, mens på den andre siden av dammen er de mer jevnbyrdige. De har vel heller ikke brydd seg nevneverdig om å ta inn moms, for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Som sagt, Valve er distributør, ikke utgiver, og de får ufortjent mye kritikk for prisene. Prisene på et spill settes i samarbeid mellom utgiver og distributør, og selskaper som EA, 2K games og THQ må ta sin del av skylden for at nedlastningstjenester er overpriset.

 

Direct2Drive gir (eller gav i hvert fall - har ikke sjekket på en stund) faen i regional prising, og er derfor mye billigere enn Steam for europeiske brukere, mens på den andre siden av dammen er de mer jevnbyrdige. De har vel heller ikke brydd seg nevneverdig om å ta inn moms, for den saks skyld.

Nå førler jeg fremdeles for å være litt vanskelig, men jeg tviler ikke et sekund på at EA, Activision osv. hjelper til med å sette en høy pris, men Valve har fremdeles en viss makt de og. Det blir tre ledd både i matbutikk og f.eks. Valve: Produsent, utgiver/leverandør, distributør/butikk.

Det har seg selvfølgelig sånn at ledd to og tre er de som virkelig styrer prisen, der jeg jobber er lokale varer ALLTID til en god pris ift. bruttofortjeneste, mot Stabburet, Kraft, Netsle og Findus for å nevne noen. Ønsker da ikke å nevne noen butikk, for den diskusjonen gidder jeg ikke ;)

Men ja, jeg vet at utgiverene skal ha sine summer, og de går igjen på samme prinsippet (pris = etterspørsel).

Håper at jeg ikke misforsto deg helt :)

Lenke til kommentar

Elektroniske spillkjøp utenfor steam kommer til å dø ut i Norge seg jeg for meg. På steam er allerede nye spill alt for dyrt til at jeg bruker en krone på de. Det som er irriterende er at sider hvor jeg har kjøpt cd-keys superbillig også blir dyrere. Det er til å spy av dette landet her.

 

Denne regjeringen SUGER på konstnadskontroll. Ergo, de setter opp prisen for å kunne bruke like mye.

 

 

Kan ikke skjønne at de av oss som kjøper spill har noen som helst problemer med å betale 25% mer for spillet/tjenesten
Vi betaler jo latterlig mye for absolutt alt allerede i dette landet og prisene bare øker og øker. Personlig kjøper jeg lite elektroniske spill på nettet med unntak av steam(og om det ikek blir endring i pris der kommer jeg til å kjøpe billige spill der videre) så dette vil ikke ha stor effekt på meg. MEN alle avgiftsøkningene totalt sett gjør meg bare illsint.

 

Prisene øker og øker, i takt med lønninger som også øker. Vi har råd til det... Enig med PS360 om at produsentene også gjør sitt for økte priser.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

Nå førler jeg fremdeles for å være litt vanskelig, men jeg tviler ikke et sekund på at EA, Activision osv. hjelper til med å sette en høy pris, men Valve har fremdeles en viss makt de og. Det blir tre ledd både i matbutikk og f.eks. Valve: Produsent, utgiver/leverandør, distributør/butikk.

Forskjellen (og poenget mitt) er at i motsetning til f.eks. Elkjøp, som kan selge med tap hvis de vil, så har ikke Steam den samme friheten til å sette salgsprisene uavhengig av leverandørens priser. Det varierer selvsagt fra utgiver til utgiver og hvilke avtaler som eksisterer mellom Valve og utgiveren, men jeg bare prøver å påpeke at det noe ensidige hatet man gjerne ser mot Valve for høye priser er litt urettferdig. I veldig stor grad så har ikke Valve det samme valget mtp. prissetting som en uavhengig selger.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...