Gå til innhold

Moms på digital distribusjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men så har du også brukt ca 120,000 kr på å kjøpe de spillene, om vi legger til grunn det du har "betalt" i moms. Tviler veldig sterkt på at noen kjøper spill til 120,000

 

Steamprofilen min er samme som jeg bruker som nick her.

Bare å ta deg en kikk om du vil.

 

Det var et like talentløst regnestykke som blir presentert lenger fremme i tråden her.

Hva du tviler på er for meg knekkende likegyldig.

 

Snurreleif : Presenterer du en av de tre gruppene jeg spurte?

Siden du innlysende ikke gjør det. Hvorfor svarer du da på tiltale på noe som ikke gjelder deg?

Eller har du bare et ekstremt behov for å blande deg inn?

Endret av gnugfur
Lenke til kommentar
Har dere studenter, pappagutter og trygdesnyltere råd til 29.250kr?

 

Så alle de som "forsvarer" MVA på digitale produkter er en av de tre øvrige kategoriene?

Beklager å måtte sprekke bobla di, men jeg jobber for pengene jeg får og jeg betaler for hvert bidige spill jeg eier.

 

Hvorfor skal ikke de 3katarogiene ikke inngå i statens tankegang!? Jeg tjener ikke noe mer på jobb for at staten skal ha mer penger, jeg taper penger. Staten har mer penger enn de kan bruke. Sverige har ikke halvparten så mye i skatter og avgifter som det Norge har, men de har bedre sjukehus, pensjon, veier og system enn Norge har. Det er sant som gnugfur. Hvorfor skal Norge tjene penger på ett annet land? De vil jo bare tape i stede....

Lenke til kommentar
Snurreleif : Presenterer du en av de tre gruppene jeg spurte?

Siden du innlysende ikke gjør det. Hvorfor svarer du da på tiltale på noe som ikke gjelder deg?

Eller har du bare et ekstremt behov for å blande deg inn?

 

Kanskje du skal ta en titt på "spørsmålet" ditt igjen, og stille deg selv spørsmålet om du kanskje ikke kan utdype eller gjøre kommentaren mer saklig.

Og så lenge du er på offentlig forum så får du bare tåle at folk blander seg inn i diskusjons-metodene dine.

 

Hvorfor skal ikke de 3katarogiene ikke inngå i statens tankegang!?

 

Selvfølgelig skal de det, noe annet har jeg ikke påstått.

Det jeg reagerer på er den tilsynelatende stigmatiseringen av diskusjons-kollegaene til personen jeg siterte.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

men så har du også brukt ca 120,000 kr på å kjøpe de spillene, om vi legger til grunn det du har "betalt" i moms. Tviler veldig sterkt på at noen kjøper spill til 120,000

 

Steamprofilen min er samme som jeg bruker som nick her.

Bare å ta deg en kikk om du vil.

 

Det var et like talentløst regnestykke som blir presentert lenger fremme i tråden her.

Hva du tviler på er for meg knekkende likegyldig.

 

Snurreleif : Presenterer du en av de tre gruppene jeg spurte?

Siden du innlysende ikke gjør det. Hvorfor svarer du da på tiltale på noe som ikke gjelder deg?

Eller har du bare et ekstremt behov for å blande deg inn?

 

Ja jeg er student. og derfor blander jeg meg inn. Om du mener at mine innlegg ikke er noe nyttig for deg, bryr jeg veldig lite om. Bare at ditt regnestykke og poenget som du kom frem til, var veldig meningsløs. Om folk kjøper spill for 120,000 har de jammen råd til å betale MVA.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Høl i huet! Greit nok at det er moms på elektroniske produkter som drives i Norge, men at det også nå skal gå ut over utenlandske produkter? Det skjønner jeg lite av. Ærlig talt, man drar ikke til Sverige for så å betale 25% norsk moms på varene vel. Men skal de gjøre det så jævlig vanskelig kan man jo bruke PayPal mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit.

I disse dager når vi kan distribuere et produkt over hele planeten ved å laste det opp ETT sted og kunne "linke" folk til denne nedlastingen slik at ALLE kan få det samtidig rett hjem i sofaen. Burde prisen på dette være universal.

Prisen er det samme på steam idag som det er på fysisk distribueringsmedia. Noe som er veldig galt. Nettdistrubuert media MÅ være billigere enn fysisk.

 

Fordi, mange ledd i overlveringen til forbruker er eleminert. Dette håper jeg du forstår.

 

 

At nettdistribuert media må/bør være billigere enn fysisk media er jeg enig i, men det er ikke Staten sin oppgave å sørge for at det blir det. Jeg ser derfor ikke hva dette argumentet har i diskusjonen å gjøre. Det man her gjør er å likestille fysiske og nettdistribuerte medier, noe jeg personlig synes er riktig. Alternativet, dersom man mener at nettdistribuerte medier IKKE bør være momspliktige, så subsidierer man effektivt fysiske medier. Jeg går ut fra at du sikkert vil fjerne begge deler, men poenget er det samme; argumentet hører ikke hjemme i denne debatten.

 

 

Tanken min bak at det ikke er et fysisk produkt blir værende den samme. Norge har ikke innført produktet, norge har ikke lokal steam avdeling og ei heller ingenting de skal kunne hente penger ifra. Dette er bare et påfunn for å melke statsborgere for enda mer penger. Såfremt jeg allerede har skattet av MIN lønning. vil jeg ikke betale forbrukerskatt til Norge når jeg betaler et annet land for å lagre spillet for meg samt distribuere det til meg.

 

Hvorvidt det er et fysisk produkt eller ikke er revnende likegyldig. Skal man flisespikke så kan man si at produktet innføres via norske bredbåndslinjer, så således importeres på lik linje med andre produkter. At det et påfunn for å melke statsborgere for enda mer penger er så sin sak; da antar jeg at du er mot moms på alle tjenester og varer. Hvorvidt varen er fysisk eller ikke spiller liten rolle her.

 

Det blir som om jeg skal ha 25% av lønningen til alle rundt meg. Fordi jeg er et rævhøl og forlanger pengene dems. Selv om de aldri har gjort noe for min del som tilsier at jeg har rett på disse pengene.

 

Så du mener at staten aldri har gjort noe for deg? Right you are.

 

Når du betaler 300.000+ i skatt hvert år som meg. Har du grunnlag til å bli mektig irritert på hvor lite penger jeg har igjen i forhold til hvor mye jeg jobber.

 

Så du mener at siden du betaler så mye i skatt så bør du slippe? Hva med de som ikke betaler så mye i skatt da? Bør de betale moms?

 

 

Greit at 25% av 500 er 125kr. Men dette er ETT spill.

Jeg har 234 spill totalt på steam.

 

234spill x 125kr = 29.250,- NOK.

Har dere studenter, pappagutter og trygdesnyltere råd til 29.250kr?

 

Ahaha, det er så bra. Så alle andre (dvs. de som eventuelt ikke betaler 300k i skatt), er enten studenter, pappagutter eller trygdesnyltere? Fint verdensbilde du har, bare synd det er like feilaktig som argumentasjonen din :)

 

Hvis du føler at du tjener for lite i forhold til hvor mye du jobber, så foreslår jeg at du

 

A ) jobber politisk for å få innflytelse nok til å endre på skattesystemet

B ) jobber mindre

C ) finner deg en jobb som er bedre betalt i forhold til innsatsen du legger ned

D ) flytter til et sted som har lavere skatter (også kan du irritere deg over utgiftene til helseforsikring eller lignende i stedet)

 

 

Edit:

 

Forøvrig: duty_calls.png

Endret av morpheos_
Lenke til kommentar

Høl i huet! Greit nok at det er moms på elektroniske produkter som drives i Norge, men at det også nå skal gå ut over utenlandske produkter? Det skjønner jeg lite av. Ærlig talt, man drar ikke til Sverige for så å betale 25% norsk moms på varene vel. Men skal de gjøre det så jævlig vanskelig kan man jo bruke PayPal mesteparten av tiden.

 

Hvis du importerer filmer fra utlandet, så betaler du moms på dem. Hva er forskjellen? At dette ikke er en fysisk vare? Opplevelsen for deg er jo mye den samme; jeg antar du fremdeles betaler for spillet, ikke for at du får ha det på disk i stedet for i form av en DVD?

Lenke til kommentar

Høl i huet! Greit nok at det er moms på elektroniske produkter som drives i Norge, men at det også nå skal gå ut over utenlandske produkter? Det skjønner jeg lite av. Ærlig talt, man drar ikke til Sverige for så å betale 25% norsk moms på varene vel. Men skal de gjøre det så jævlig vanskelig kan man jo bruke PayPal mesteparten av tiden.

 

Du betaler 25% MVA på varen, som går til de svenske myndighetene. Du tar da dette med deg til Norge uten å betale noen MVA til den norske stat på samme måte som du kommer hjem fra syden og handler kvoten din på TAX free sjappa.

Så jo du betaler 25% MVA.

 

Edit: Tydeligvis tidlig for meg. Leste posten helt feil.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

EU-moms er innbakt i Euro-prisen, og nordmenn betaler like mye som EU-borgere.

Dette er feil.

 

Priser på Steam varierer innad i Europa. Hvis du legger til "?cc=landkode" etter Steam-urlen får du se prisene i det landet.

 

Se f.eks. prisene i Tyskland sammenlignet med Norge, så vil du se at vi ikke betaler det samme for alle spill. Noen spill er billigere i Norge nettopp på grunn av at vi ikke betaler moms, men mange spill koster det samme, eller er dyrere rett og slett fordi utgiveren (ikke Valve, som er distributør) mener nordmenn er villige til å betale mer.

 

Effekten av dette blir nok at større butikker (som f.eks. Steam og Adobes nettbutikk) som har mekanismer på plass for å ta inn moms blir dyrere, mens mindre butikker som allerede gir faen i EUs regler også kommer til å gi faen i Norges. Jeg tviler på at Norge blir utestengt. Meg bekjent gidder f.eks. ikke fotolagringstjenester som flickr pro og Smugmug å ta moms i EU, og de er fremdeles tilgjengelige for EU-borgere.

Min tanke også, de store internasjonale kommer til å gjøre dette, mange mindre kommer ikke til å gjøre det, og som sagt dette er ikke ditt problem så om du finner en tjeneste som ikke krever moms er det fult lovelig å bruke den.

En annen sak er å oppgi feil land, det er ikke alle steder det går pga ip adresse sperring men fungerer masse steder.

Lenke til kommentar

 

Enkelt og greit.

I disse dager når vi kan distribuere et produkt over hele planeten ved å laste det opp ETT sted og kunne "linke" folk til denne nedlastingen slik at ALLE kan få det samtidig rett hjem i sofaen. Burde prisen på dette være universal.

Prisen er det samme på steam idag som det er på fysisk distribueringsmedia. Noe som er veldig galt. Nettdistrubuert media MÅ være billigere enn fysisk.

 

 

Når du betaler 300.000+ i skatt hvert år som meg. Har du grunnlag til å bli mektig irritert på hvor lite penger jeg har igjen i forhold til hvor mye jeg jobber.

 

 

 

300.000 i skatt? Så, rundt 800.000+ i lønn med mindre du har store fradrag og du klager på MVA på digitale spill?

 

Digitale spill burde være billigere enn fysiske versjoner, ja. Ikke på grunn av mangel på MVA, men fordi mellom ledd som distributør og eksterne selgere blir tatt ut av regnestykket. Lavere pris gjør også krone summen av MVA lavere. Steam derimot har vist seg å være ubrukelig prismessig, foruten tilbud. Tviler på de plutselig blir konkurranse dyktig på pris om de slipper unna VAT.

 

Merkelig, jo bedre vi har det jo mindre glad er vi :p

Hadde heller ikke problemer med penger til spill når jeg var student, skaffet meg deltidsjobb på en fabrikk. Før det ble det noen sommer jobber som også drog inn noen kroner.

 

PS: tror forsåvidt jeg hopper av diskusjonen her, begynner å ligne smått på db.no sitt kommentar felt

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...