Gå til innhold

Moms på digital distribusjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nettopp fordi vi har råd til det.

 

Men uansett, hun betaler like mye Euro som meg hvis hun skal kjøpe noe fra Steam f.eks, og hvis man da tenker prosentregning så betaler hun mer enn det jeg gjør.

 

Rart med det, fordi egentlig skulle vi ha betalt mindre i euro enn en/ei/ett fra England, siden vi IKKE skulle ha betalt moms til Steam...

Lenke til kommentar

 

Nettopp fordi vi har råd til det.

 

Men uansett, hun betaler like mye Euro som meg hvis hun skal kjøpe noe fra Steam f.eks, og hvis man da tenker prosentregning så betaler hun mer enn det jeg gjør.

 

Rart med det, fordi egentlig skulle vi ha betalt mindre i euro enn en/ei/ett fra England, siden vi IKKE skulle ha betalt moms til Steam...

 

Akkurat hvor pengene går og hvordan det foregår når det kommer til Steam så har jeg ikke peiling for å være ærlig.

Jeg ville bare få frem poenget mitt og poenget var at prosentmessig sammenlignet med hva "utlendinger" tjener så lever vi nordmenn usedvanlig godt alikevel.

Lenke til kommentar

Hvordan tenker de dette skal skje i praksis? Noe sier meg mange bedrifter i utlandet vil drite i dette, har myndighetene i praksis noen sanksjonsmuligheter? Og vil 200-grensen også gjelde for digitale kjøp?

 

AtW

Jeg nevnte dette tidligere, men større butikker som Steam og Adobes nettbutikk tar allerede inn moms ved salg til EU-land. Så disse større butikkene kommer nok lett til å kunne omstille seg til å også ta inn moms til Norge (hvilket irriterer meg, siden det vil bety at det blir dyrere å oppgradere Lightroom i fremtiden).

 

Mindre butikker vil nok gi faen, akkurat som de gir faen i EU. Norge kan jo prøve å ta rettslige steg, men jeg tviler på at mindre nedlastningstjenester og andre online-tjenester har nok omsetning i Norge til at det vil lønne seg økonomisk i forhold til rettskostnadene ved å gå etter hver eneste liten filletjeneste på nettet.

 

Det er selvsagt mulig at de (med en lovendring) kan sperre for transaksjoner fra norske banker til selskaper som ikke oppfyller norske momsbestemmelser, men det vil kreve et enormt administrasjonsarbeid og være lett å omgå med f.eks. paypal o.l.

 

EDIT: 200-kronersgrensen gjelder ikke. Det er moms på hvert minste lille kjøp.

Endret av Dokteur Kill
Lenke til kommentar

Regjeringen vil gjøre spillkjøp over nettet dyrere.

Les hele saken

 

Javel,ingen bombe fra kommunistene det.For et drittbudsjett de har kommet med,er jo bare negative ting og mere og flere skatter.

 

Nei,da får man laste ned ulovlig da.Det er jo det de ber om.

Kjenner at jeg hater Jens og Co mere og mere for hver dag som går..de unner oss ingen ting.Det er bare å betale seg ihjel-

Lenke til kommentar

Fint sålenge foreldrene betaler alt for deg, men noen av oss lever kun av egne inntekter, som staten allerede har tatt en stor del av.

Så når ting blir mye dyrere vil nok noen se det som et problem.

Jeg skjønner frustrasjonen, men skal love deg at mange bedrifter gir faen/tror vi allerede er med i EU, så du kommer ikke til å merke alt for mye til det.

Endret av PS360
Lenke til kommentar

 

Akkurat hvor pengene går og hvordan det foregår når det kommer til Steam så har jeg ikke peiling for å være ærlig.

Jeg ville bare få frem poenget mitt og poenget var at prosentmessig sammenlignet med hva "utlendinger" tjener så lever vi nordmenn usedvanlig godt alikevel.

Jeg ønsket bare å fortelle at vi skulle i teorien betalt enda minde, altså at prosentforsjellen var litt større. Little misunderstanding ;)

Lenke til kommentar
Koster ikke ting da vesentlig mer i Norge enn UK da?

 

Nettopp fordi vi har råd til det.

 

Men uansett, hun betaler like mye Euro som meg hvis hun skal kjøpe noe fra Steam f.eks, og hvis man da tenker prosentregning så betaler hun mer enn det jeg gjør.

Merkelig, kameraten min fra England betaler i pund og der var prisene 10 euro lavere sammenlignet med her (pund er verd litt mer enn euro, men den 0.1 forskjellen ser jeg bort fra for diskusjonsens skyld). For det nye fallout,brink og hunted var det 20 euro forskjell.

Lenke til kommentar

At nordmenn tjener bedre betyr da for f... ikke at vi skal betale mer heller - hva er da poenget med å tjene mer?

 

Kan vi ikke bare da innføre en regel om at alle varer som handles i Norge skal koste en viss prosent av månedsinntekten din? F.eks. 0.5% for et brød, 0.5% for ei pils, 50% for en god PC... 10% for en mobiltelefon... Da hadde vi sluppet unna rike og fattige folk - og alle var glade, eller?

Lenke til kommentar
Merkelig, kameraten min fra England betaler i pund og der var prisene 10 euro lavere sammenlignet med her

 

Feil fra min side, jeg mente å si at hun betaler ca like med Pund som jeg betaler med Euro.

...Eller nå jeg ble straks usikker..

 

Hvorfor kan vi ikke alle bare ha monopol-penger som valuta?

 

At nordmenn tjener bedre betyr da for f... ikke at vi skal betale mer heller

 

Så hvorfor skal vi da betale mindre for den samme varen, fra den samme butikken en brite handler fra?

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

At nordmenn tjener bedre betyr da for f... ikke at vi skal betale mer heller - hva er da poenget med å tjene mer?

 

Kan vi ikke bare da innføre en regel om at alle varer som handles i Norge skal koste en viss prosent av månedsinntekten din? F.eks. 0.5% for et brød, 0.5% for ei pils, 50% for en god PC... 10% for en mobiltelefon... Da hadde vi sluppet unna rike og fattige folk - og alle var glade, eller?

Blir litt for enkel sammenligning. Det som poengteres er at ved digital nedlasting så ønsker du å betale det samme som en fra Romania tiltross for at du har 3 ganger så høy lønn. En fra Romania betaler ikke det samme som deg for brød. Du betaler en mindre del av lønnen din for digitale tjenester enn en fra andre deler av verden.

 

Vi er dessverre blitt forferdelig bortskjemte her til lands. Det er litt bakvendt Kongo. På samme måte som Kongolesere ikke forstår at en vanlig nordmann ikke er god for et par milliarder så skjønner heller ikke vi at vi har langt mer enn mange andre land

Endret av Castor
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet....

Fint sålenge foreldrene betaler alt for deg, men noen av oss lever kun av egne inntekter, som staten allerede har tatt en stor del av.

Så når ting blir mye dyrere vil nok noen se det som et problem.

 

Så bra vi har voksne folk som tyr til barnslige hersketeknikker da...

Noe av det mest usakelige jeg har lest her på lenge.

 

Dette er Ikke min stil, men skal svare på ditt eget nivå:

 

Så bra vi har barnslige folk som prøver å trolle med store ord da...

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet....

Fint sålenge foreldrene betaler alt for deg, men noen av oss lever kun av egne inntekter, som staten allerede har tatt en stor del av.

Så når ting blir mye dyrere vil nok noen se det som et problem.

 

Så bra vi har voksne folk som tyr til barnslige hersketeknikker da...

Noe av det mest usakelige jeg har lest her på lenge.

 

Dette er Ikke min stil, men skal svare på ditt eget nivå:

 

Så bra vi har barnslige folk som prøver å trolle med store ord da...

 

Det er ikke mere usaklig enn billig diskusjonteknikk av typen "sålenge foreldrene betaler alt for deg". Det eneste du prøver å oppnå med slikt er å diskreditere han som har skrevet det sine meninger, uten å argumentere skikkelig imot det. Om du synes det er lavnivå å påpeke den slags dårlige debatteknikker, så får det så være.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...