Gå til innhold

Moms på digital distribusjon?


Anbefalte innlegg

Merkelig, kameraten min fra England betaler i pund og der var prisene 10 euro lavere sammenlignet med her

 

Feil fra min side, jeg mente å si at hun betaler ca like med Pund som jeg betaler med Euro.

...Eller nå jeg ble straks usikker..

 

Hvorfor kan vi ikke alle bare ha monopol-penger som valuta?

 

At nordmenn tjener bedre betyr da for f... ikke at vi skal betale mer heller

 

Så hvorfor skal vi da betale mindre for den samme varen, fra den samme butikken en brite handler fra?

 

Sa jeg at vi skal betale mindre? Jeg prøver å si at det er helt feil om man skal sammenligne en vare i prosent av inntekten. Vi har større kjøpekraft i Norge, men jo mer ting koster jo mer minskes denne kjøpekraften - og da blir poenget også borte med å tjene mer.

 

Jeg mener at en butikk som selger en vare burde ta samme pris samme hvilken nasjonalitet kjøperen har! Det neste blir vel om vi er fysiske turister i utlandet og må betale mer fordi vi er nordmenn?

 

Eller hva om staten innfører mva på alt vi handler i utlandet mens vi er i utlandet? Bare å kreve at VISA, Mastercard etc skal innføre flat 25% påslag på alt av utenlandskjøp det...

 

Hvordan skal en indie-developer fra Langtvekkistan få norske kunder nå? Å kreve at alle som skal selge digitale tjenester på internett må registrere seg i det norske mva-registeret er jo bare helt høl i hue!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke problemet. Betaler moms for alle (nesten) andre produkter og tenester og hvorfor skal spill vere unntatt ?

 

Fordi om man skal betale 25% av varens verdi I TILLEGG i et program som Steam, så vil spillets pris ende opp på rundt 700kr. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke ønsker å betale 700kr for et PC-spill når jeg får plata med manual og alt for 300kr mindre i butikkene våre. Dette er bare helt patetisk, jeg kjenner blodet mitt koker.

Lenke til kommentar
men jo mer ting koster jo mer minskes denne kjøpekraften - og da blir poenget også borte med å tjene mer.

 

Selvfølgelig er det riktig, men med tanke på hvor omfattende det digitale-markedet holder på å bli, og at denne avgiften allerede har eksistert i Europa i 5 år (arrester meg gjerne om antall år er feil) så mener jeg at dette ikke er så forferdelig folk vil ha det til å være, det er jo MVA på alminnelige produkter så hvorfor skulle det ikke være det på digitale?

Dessuten er det jo bra for de norske næringsdrivende at konkurransen blir litt mer "likestilt", da det vil bli lettere for Ola Nordmann å etablere en bedrift og dermed slippe å kjempe mot umenneskelige prisforskjeller i utlandet.

Ville jeg tro iallefall.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Betaler moms for alle (nesten) andre produkter og tenester og hvorfor skal spill vere unntatt ?

 

Fordi om man skal betale 25% av varens verdi I TILLEGG i et program som Steam, så vil spillets pris ende opp på rundt 700kr. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke ønsker å betale 700kr for et PC-spill når jeg får plata med manual og alt for 300kr mindre i butikkene våre. Dette er bare helt patetisk, jeg kjenner blodet mitt koker.

 

Steam har allerede "MVA", så de øker nok ikke prisen, + at hvis du ikke liker prisen, så kjøper du spillet et annet sted.

Ja, det er fysiske cd'er med DRM, men da velger du D2D. Case solved ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg lurer på hvor mye ressurser staten har tenkt å benytte på innsamling av disse pengene siden det kan jo bli en artig jobb.

"Skattevesenet på bokettersyn hos Valve"

Lenke til kommentar

Sa jeg at vi skal betale mindre? Jeg prøver å si at det er helt feil om man skal sammenligne en vare i prosent av inntekten. Vi har større kjøpekraft i Norge, men jo mer ting koster jo mer minskes denne kjøpekraften - og da blir poenget også borte med å tjene mer.

Poenget med å tjene mer?? Vi tjener mer i Norge fordi vi har et høyt prisnivå og vi har et høyt prisnivå fordi vi tjener mer. Det er ikke nødvendigvis ideelt. Alt vi eksporterer blir dyrere grunnet høye lønnskostnader. Maten du kjøper i butikken er dyrere fordi bonden skal tjene mer penger. Det er ikke fattet et vedtak i Stortinget om at vi skal tjene mest i verden, det er den retningene økonomien har tatt etterhvert som reallønn og kjøpekraft har vokst.

 

Jeg mener at en butikk som selger en vare burde ta samme pris samme hvilken nasjonalitet kjøperen har! Det neste blir vel om vi er fysiske turister i utlandet og må betale mer fordi vi er nordmenn?

Det er ikke slik markedet fungerer. Du selger en vare til de som er villige til og betale, til den prisen de er villig å betale. Du betaler dessuten mer som turist i utlandet av den enkle grunn at du har råd til det. Noe en svenske vil synes er for dyrt vil kanskje du vurdere til å være akkseptabelt?

 

Eller hva om staten innfører mva på alt vi handler i utlandet mens vi er i utlandet? Bare å kreve at VISA, Mastercard etc skal innføre flat 25% påslag på alt av utenlandskjøp det...

Du betaler som oftest mva i det landet du kjøper varene i. De fleste steder du måtte finne på å reise har en eller annen form for mva

 

Hvordan skal en indie-developer fra Langtvekkistan få norske kunder nå? Å kreve at alle som skal selge digitale tjenester på internett må registrere seg i det norske mva-registeret er jo bare helt høl i hue!

Det er hverken noe Norge vil være i stand til å kreve eller håndheve når det gjelder Langtvekkistan. Innefor EU vil det nok være enkelt, men på samme måte som sider som f.eks Pirate Bay har vist seg vanskelige å stoppe så vil det også være umulig å håndheve momskravet på verdensbasis. Det kan jo f.eks gjøre mindre aktører langt mer konkurransedyktige hvis de klarer å sno seg rundt momsregelen? Endret av Castor
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet....

Fint sålenge foreldrene betaler alt for deg, men noen av oss lever kun av egne inntekter, som staten allerede har tatt en stor del av.

Så når ting blir mye dyrere vil nok noen se det som et problem.

 

Jeg lever på egne inntekter, leser parti program og prøver å stemme noenlunde fornuftig ved hvert valg. Syns "høyre siden" kommer ut som ganske lavpannet i denne diskusjonen, det står i klar tekst i artikkelen at Steam allerede har lagt til VAT på transaksjoner i EU. De har hatt dette i flere år allerede. Norge kommer etter, det er ikke som norge er første mann ut. Til dere som skriker om verdens undergang, må gjerne flytte, men europa i det store og hele har dette allerede så dere skal flytte ett godt stykke.

 

Vanskelig å la seg gjøre? De fleste fakturerings program idag har flere håndteringsmuligheter for dette sist jeg sjekket, moms er ikke akkurat noe nytt hokus pokus de har begynt med nå nettopp.

 

At steam ikke får høyere priser betyr for meg lite, med mindre det er spesielle tilbud er prisene deres langt fra konkurranse dyktig, selv etter momsøkning hos konkurrenter.

 

Hvordan det skal håndheves derimot kan bli en morsom affære.

Lenke til kommentar

FY F**N!

Dette er så latterlig!

Det er haugevis av ting som ikke selges på norske sider av spill og programmer m.m.

Og så skal vi betale moms for at vi er norske og bare derfor?

Det gir jo ingen mening!!!

Dette ender bare med at Norge blir boikottet av selskaper som ikke vil ha bryet med moms for kun Ola & Co.

 

Digital distribusjon er allerede dyrere i Norge enn mange andre land, så det at det skal være ytterligere mer å betale er for meg uforståelig. Det er dyrere for oss nordmenn å kjøpe spill på Play Station Network enn for andre og når blir det dyrere... /sigh

 

Dette er like latterlig som moms på e-bøker!

Når man velger noe miljøvennlig skal man ikke bli straffet.

Dette endre bare med at færre gidder å laste ned og heller går i butikken.

 

 

Ved import av tjenester og varer fra utlandet skal det betales MVA, hvis denne tjenesten eller varen ikke er unntatt fra mvaloven (eller er fritatt). Digital dist. er bare et hull som de tetter. Det skulle ha vært slikt i utgangspunktet, så bare vær glad for at du fikk benyttet smutthullet ;)

Lenke til kommentar

Kjipt................Da blir det vel mer piratvirksomhet på mange.

 

Brb, skal stikke i butikken og stjele brød fordi den har MVA inkludert i prisen og jeg nekter å betale sånn statlig tull.

 

 

Edit:

Nei jeg anklager ikke deg for å være pirat, jeg bare påpeker hvor logisk jeg synes det er å skulle begynne med pirat-virksomhet bare pga MVA.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Sa jeg at vi skal betale mindre? Jeg prøver å si at det er helt feil om man skal sammenligne en vare i prosent av inntekten. Vi har større kjøpekraft i Norge, men jo mer ting koster jo mer minskes denne kjøpekraften - og da blir poenget også borte med å tjene mer.

Poenget med å tjene mer?? Vi tjener mer i Norge fordi vi har et høyt prisnivå og vi har et høyt prisnivå fordi vi tjener mer. Det er ikke nødvendigvis ideelt. Alt vi eksporterer blir dyrere grunnet høye lønnskostnader. Maten du kjøper i butikken er dyrere fordi bonden skal tjene mer penger. Det er ikke fattet et vedtak i Stortinget om at vi skal tjene mest i verden, det er den retningene økonomien har tatt etterhvert som reallønn og kjøpekraft har vokst.

Har da aldri sagt noe om at det har vært noe vedtak i Stortinget heller - men vi tjener bra i Norge da vi har en økonomi som går godt, og alle vil ha mer - poenget mitt er at dersom alle som har mer må betale tilsvarende mer så tjener vi i realiteten ikke mer - og da er vår valuta kunstig høy. Faktisk er ikke lønningene så høye i Norge heller - forskjellen er bare at vi overbetaler de dårligst betalte yrkene i forhold til veldig mange andre land. Ta et land som Spania, lønninger nede i 5 euro per time for en alminnelig vaskejobb på en flyplass. Dog, leger og høyt utdannede tjener i mange yrker minst like bra som i Norge. Forskjellene er bare så mye større.

 

Jeg mener at en butikk som selger en vare burde ta samme pris samme hvilken nasjonalitet kjøperen har! Det neste blir vel om vi er fysiske turister i utlandet og må betale mer fordi vi er nordmenn?

Det er ikke slik markedet fungerer. Du selger en vare til de som er villige til og betale, til den prisen de er villig å betale. Du betaler dessuten mer som turist i utlandet av den enkle grunn at du har råd til det. Noe en svenske vil synes er for dyrt vil kanskje du vurdere til å være akkseptabelt?

Jeg betaler ikke overpris - ferdig med det - og det er derfor jeg deltar i denne diskusjonen, jeg driter ikke penger - og når noen prøver å tyne mer ut av meg en det jeg er villig til å betale, da blir jeg mektig irritert. Hadde du lest innlegget mitt så skriver jeg faktisk det motsatte av det du hevder - at vi allerede nå betaler mer. Joda, i turistområder er prisene presset oppover - men en spanjol betaler like mye som en nordmann dersom han velger å handle i den samme butikken i Torre Vieja - for å ta det som et eksempel. Det er en vesentlig forskjell på fysiske butikker og internett der alt bare er et par klikk unna - og jeg er ikke enig i den forskjellsbehandlingen vi får.

 

 

Eller hva om staten innfører mva på alt vi handler i utlandet mens vi er i utlandet? Bare å kreve at VISA, Mastercard etc skal innføre flat 25% påslag på alt av utenlandskjøp det...

Du betaler som oftest mva i det landet du kjøper varene i. De fleste steder du måtte finne på å reise har en eller annen form for mva

Jeg er fullt klar over det - men siden du absolutt vil pirke så kan du altså kreve mva-refusjon når du kommer tilbake til Norge for varer inntil et visst beløp - rundt 5-6 tusen. Jeg hadde gladelig betalt den mva'en til det landet som det firmaet jeg kjøpten varen fra var fra. Poenget er at den norske stat krever inn (nok en) skatt på de pengene som vi velger å legge igjen i utlandet når vi skal kjøpe digitalt - jeg nevnte bare en ekstremsituasjon der de faktisk ville kreve det samme om vi fysisk var til stedet på den samme butikken i utlandet også. Hvis du ikke vil se eksemplet mitt så kan du bare ha skylappene dine på. Jeg sa ikke at det kom til å skje, det var et eksempel på fortsettelsen på kommunistvisa.

 

 

Hvordan skal en indie-developer fra Langtvekkistan få norske kunder nå? Å kreve at alle som skal selge digitale tjenester på internett må registrere seg i det norske mva-registeret er jo bare helt høl i hue!

Det er hverken noe Norge vil være i stand til å kreve eller håndheve når det gjelder Langtvekkistan. Innefor EU vil det nok være enkelt, men på samme måte som sider som f.eks Pirate Bay har vist seg vanskelige å stoppe så vil det også være umulig å håndheve momskravet på verdensbasis. Det kan jo f.eks gjøre mindre aktører langt mer konkurransedyktige hvis de klarer å sno seg rundt momsregelen?

Poenget mitt er jo ikke om det blir gråsoner og muligheter til å snike seg unna loven - poenget er at så lenge loven er der så bør de håndheve den, og da gjelder den faktisk like mye for langvekkistan som rettbortibygda. Det er jo nettopp det som er så steike idiotisk med dette forslaget - de har ikke tenkt lengre enn til nesetippen. At det skal kreves moms på e-bøker men ikke på fysiske bøker er like latterlig. Fra et miljøperspektiv burde det vel heller vært motsatt.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Betaler moms for alle (nesten) andre produkter og tenester og hvorfor skal spill vere unntatt ?

 

Fordi om man skal betale 25% av varens verdi I TILLEGG i et program som Steam, så vil spillets pris ende opp på rundt 700kr. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke ønsker å betale 700kr for et PC-spill når jeg får plata med manual og alt for 300kr mindre i butikkene våre. Dette er bare helt patetisk, jeg kjenner blodet mitt koker.

 

Steam har allerede "MVA", så de øker nok ikke prisen, + at hvis du ikke liker prisen, så kjøper du spillet et annet sted.

Ja, det er fysiske cd'er med DRM, men da velger du D2D. Case solved ;)

 

Scenario:

 

Jeg er sjefen din. Du arbeider for meg. Jeg er et komplett rasshøl mot deg, uten å ha noen grunn til det. Du kommer og ber meg være litt mer vennlig, og i retur svarer jeg "åja, du liker ikke hvordan jeg styrer skuta? Ja da får du flytte da, og finne deg en annen jobb!". Eksempelet er ikke det beste, men jeg tror du forstår poenget mitt.

 

Jeg LIKER å bruke Steam. Steam er en god plattform. Jeg har friends i lista mi i community'et til Steam, jeg liker ikke å måtte ha en DVD-plate surrende i spilleren hver gang jeg skal spille, jeg liker å ha spillene jeg har kjøpt på én samlet plattform, og jeg liker å ha mulighet til å laste ned og spille disse spillene når jeg selv ønsker det. Jeg har ikke lyst til å registrere meg på D2D når Steam funker hundre ganger bedre for meg.

 

Jeg forbeholder meg retten til å klage på dette patetiske forsøket. Sosialiststat er én ting, en totalitær kommuniststat er vi ikke.

Men om det er som du sier, at Steam ikke vil ha noen endret pris (den er allerede temmelig overpriset, til tider finner jeg meg selv nødt til å kjøpe i butikken i norge, da det ironisk nok er billigere av og til), så er det for min del greit. Å betale 700kr for et PC-spill er helt vanvittig, det blir som å betale 50% skatt, og ikke 25%.

 

Og det argumentet en annen kar kom med her, om at han ikke ser hvorfor vi klager over å måtte betale to kroner mer på iphone - JEG OG MANGE ANDRE HAR IKKE IPHONE. Vi klager på grunn av videospillene som nå vil koste flere hundre kroner mer.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Betaler moms for alle (nesten) andre produkter og tenester og hvorfor skal spill vere unntatt ?

 

Fordi om man skal betale 25% av varens verdi I TILLEGG i et program som Steam, så vil spillets pris ende opp på rundt 700kr. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke ønsker å betale 700kr for et PC-spill når jeg får plata med manual og alt for 300kr mindre i butikkene våre. Dette er bare helt patetisk, jeg kjenner blodet mitt koker.

 

Steam har allerede "MVA", så de øker nok ikke prisen, + at hvis du ikke liker prisen, så kjøper du spillet et annet sted.

Ja, det er fysiske cd'er med DRM, men da velger du D2D. Case solved ;)

 

Scenario:

 

Jeg er sjefen din. Du arbeider for meg. Jeg er et komplett rasshøl mot deg, uten å ha noen grunn til det. Du kommer og ber meg være litt mer vennlig, og i retur svarer jeg "åja, du liker ikke hvordan jeg styrer skuta? Ja da får du flytte da, og finne deg en annen jobb!". Eksempelet er ikke det beste, men jeg tror du forstår poenget mitt.

 

Jeg LIKER å bruke Steam. Steam er en god plattform. Jeg har friends i lista mi i community'et til Steam, jeg liker ikke å måtte ha en DVD-plate surrende i spilleren hver gang jeg skal spille, jeg liker å ha spillene jeg har kjøpt på én samlet plattform, og jeg liker å ha mulighet til å laste ned og spille disse spillene når jeg selv ønsker det. Jeg har ikke lyst til å registrere meg på D2D når Steam funker hundre ganger bedre for meg.

 

Jeg forbeholder meg retten til å klage på dette patetiske forsøket. Sosialiststat er én ting, en totalitær kommuniststat er vi ikke.

Men om det er som du sier, at Steam ikke vil ha noen endret pris (den er allerede temmelig overpriset, til tider finner jeg meg selv nødt til å kjøpe i butikken i norge, da det ironisk nok er billigere av og til), så er det for min del greit. Å betale 700kr for et PC-spill er helt vanvittig, det blir som å betale 50% skatt, og ikke 25%.

 

Og det argumentet en annen kar kom med her, om at han ikke ser hvorfor vi klager over å måtte betale to kroner mer på iphone - JEG OG MANGE ANDRE HAR IKKE IPHONE. Vi klager på grunn av videospillene som nå vil koste flere hundre kroner mer.

 

 

hehe flere hundre kroner dyrere? Litt overdrevet nå. Mva satsen er på 25 %, et spill som koster 100 kr, blir 25 kr dyrere. om spillet koster 500 kr blir den 125 kr dyrere. var knapt prat om 100 kr her...

Lenke til kommentar

FY F**N!

Dette er så latterlig!

Det er haugevis av ting som ikke selges på norske sider av spill og programmer m.m.

Og så skal vi betale moms for at vi er norske og bare derfor?

Det gir jo ingen mening!!!

Dette ender bare med at Norge blir boikottet av selskaper som ikke vil ha bryet med moms for kun Ola & Co.

 

Rolig nå! Skjønner at du blir opprørt av nyheter som dette (25% prisøkning er jo ikke akkurat ubetydelig), men la oss ikke være irrasjonelle.

 

At ting ikke selges på norske sider skyldes ikke prisnivå i Norge, men rettighetshavere. Det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. EU har hatt moms på digitale tjenester nå i flere år, og det har etter hva jeg har hørt ikke ført til en reduksjon i tilbud. Dermed kan du også begrave den frykten. Ingen selskaper kommer til å boikotte Norge av den grunn. Det er minimalt med bry for selger, og det koster dem ikke noe ekstra å selge med moms. Alternativet for dem er jo å ikke selge i det hele tatt til Norge, og det gir slettes ikke økonomisk mening for dem (spesielt med tanke på at Norge er en veldig kjøpesterk nasjon).

 

Vi betaler ikke moms "fordi vi er norske og bare derfor". Moms blir introdusert på digitale tjenester nå for å sidestille lokale aktører med de internasjonale, og det gir mening. Alternativet ville vært å enten se lokale aktører sakte dø ut (noe som koster staten penger og Ola Nordmann valgfrihet), eller fjerne moms for alt, noe som ville ført til en dramatisk reduksjon på statskassa (og dermed større skatter i andre deler av samfunnet).

 

Så jo, det gir mening, tro det eller ei. De fleste av oss som har fulgt med på den digitale arenaen i noen år har ventet på at dette skulle skje, noe som også illustrerer at det ikke er en tilfeldig handling fra regjeringen sin side.

 

Vær glad du fikk noen år ekstra med momsfri internetthandel. Resten av Europa var ikke like heldige.

 

Er glad noen gidder å skrive et fornuftig innlegg i hvertfall. Moms på digital distribusjon er ikke akkurat noe som kommer uventet som du selv sier.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvorfor fysiske bøker har mva fritak, men ikke e-bøker ?

Det skyldes diverse hagepartyer som politiker fiffen liker å bli invitert på.

Jeg tror det står dekket som et kultur bidrag, men sannheten er jo at forlagsbranjsen kan dette med lobbyvirksomhet.

Det er ingen annen logisk forklaring på hvorfor en trykket bok skulle unslippe MVA sammenlignet med en e-bok.

 

Når det er sagt vet jeg ikke om denne typen skjermingstiltak nødvendigvis er negativt. E-boken vil tross alt bidra til enda mer globalisering og polarisering. Altså at det blir de få store som kontrollerer markedet og langt vanskeligere for små og nisje aktører å drive lønnsomt. De som prøver seg og nærmer seg lønnsomhet vil raskt kunne utkonkurreres av de store.

 

Så selv om jeg i min misunnelse tar meg i å banne og sverte over sær-regler for skipsredere, forlagsbransjen og pressestøtte...så er sannheten at dette trygger mange jobber.

 

For meg virker det uansett som at det er en slags sakte brems i hvor raskt samfunnet klarer å takle en økning i kjøpekraften.

Når vi alle nå på vår reallønn kan kjøpe mer mat, mobil, underholdning, bredbånd, osv så betyr det at vi har også økt kjøpekraft til å overby hverandre i auksjonsmarkeder.... som i boligmarkedet.

 

Umm, der sklei jeg ut, men tror jeg svarte på spørsmålet ditt Thomas ;)

 

Edit: Og at det betyr noen nevneverdig prisøkning? Nope. Prisene har faktisk gått ned, ikke opp. Når jeg kjøpte spill for 20 år siden kostet de mer enn de gjør i dag. Betalte 500 - 600 kroner per spill, og da var momsen lavere enn i dag. (20%) Husker ikke så godt, for jeg brydde meg ikke nok og det var litt vanskeligere å finne ut av ting den gang...når dinosaurene vandret på jorden.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...