Gå til innhold

Anmeldelse: Final Fantasy XIII (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Må si at spillet så langt for min del har vært en gedigen skuffelse.

At spillet er lineært plager meg ikke da jeg setter pris på en god historie. Noe som var en av grunnene til at jeg kjøpte spillet i utgangspunktet. Spilt nå i en ca. 10 timer og har ikke gjort noe annet enn å trykke på X knappen sålangt.( greit jeg har bytta paradigmer et par ganger når du trenger en medic) Jeg for min del savner noe som driver meg til å fortsette, bedre utstyr, neste twist i historien eller utforske verdenen. <_<

 

Jeg føler dette er nærmere God of War enn ett rollespill. (du kan ta God of war sammenligningen med en klype salt) Tenker da på at du springer generelt i en retning og dreper det som står mellom deg og målet med svært få avstikkere. For all del jeg synes God of war er utrolig underholdene, men jeg kjøpte FF13 av litt andre grunner.

Endret av Homer for President
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, då er eg omtrent 45-50 timar inne i spelet, og som eg hadde håpt, har det har teke seg fleire hakk opp. :)

 

Når det er sagt, er eg ikkje overbevist om at alle valga Sqeenix har teke var so veldig lure. Akkurat som Homer for President, følte eg at den første delen...og det var ein lang del...i all hovudsak gjekk ut på å sjå på skjermen og trykke på X om att og om att. Opplevinga var likevel relativt kurant, men noko skuffande for å vere eit Final Fantasy-spel. Eg fekk heller ikkje heilt noko veldig bra kjensle for historia og karakterane den første tida. Etter som eg kan erindre, tok akkurat det seg opp etter noko sånt som 15 til 20 timar, når karakterane og oppførselen deira byrja å gi litt meir meining.

 

Det neste løftet kom når sjølve spelet byrja å åpne seg opp etter omtrent 30 timar. Dette var det punktet då eg verkeleg byrja å kose meg med spelet. Endå eit nytt løft kom no nettopp igjen, altso etter omtrent 45 timar, når nokre konsept frå tidlegare Final Fantasy-spel vart introduserte (eg let med vilje vere å røpe so mykje av hensyn til dei som ønsker å finne det ut sjølv). Slik FF13 er no, vil eg seie det er eit svært bra spel, og eit verdig medlem av Final Fantasy-serien. Men det tok lang tid å komme dit.

 

Nokre tankar om forskjellige aspekt av spelet:

 

Kampsystemet:

Eg har lært meg å like kampsystemet, men eg har fortsatt litt blanda kjensler. I den første delen av spelet, bidreg kampsystemet vesentleg til å styrke kjensla av at ting går på autopilot. Men det er ingen tvil om at kampane har bra flyt og tempo, og når eg no har komt eit godt stykke ut i spelet, har eg ikkje lenger autopilot-kjensla. Tempoet er dessverre so høgt at eg ikkje har tid til å manuelt velge kva karakteren eg styrer skal gjere, og eg brukar faktisk nesten aldri gjenstandar i kamp. Totalt sett, trur eg eg held ein knapp på den meir detaljerte kontrollen eg hadde i tidlegare Final Fantasy-spel.

 

Karakterutvikling:

Det positive først: konseptet med roller fungerar bra saman med kampsystemet. Karakterutviklinga generelt er heilt grei, men inga forbetring over tidlegare spel. Særleg i første delen av spelet, går ting fullstendig på autopilot, og det å gå inn og velge nye kuler kjennast berre som ei småkeisam rutineoppgåve. Gjennom dei første 30 timane av spelet fekk eg heile tida so mange krystall-poeng at eg klarte å makse ut alle karakterane før neste nivå vart låst opp, og dermed kjennast det eigentleg ikkje som om eg hadde so mykje kontroll over korleis dei utvikla seg.

 

Summons: (beklagar, eg er trøytt, og kjem ikkje på noko godt norsk ord)

Her ja, endeleg noko som er klart betre enn i Final Fantasy XII (der summons var temmeleg meiningslause). :) Systemet her fungerar svært bra. Det einaste merkbare minuset for min del er vel at dei spesifikke kommandoane i "Gestalt"-modus kjennast overflødige. Ellers var dette temmeleg bra.

 

Utstyr og butikkar:

Her har vi eit litt svakt punkt igjen, eg klarar berre ikkje å bry meg om desse tinga i særleg grad. Eg har enno til gode å kjøpe noko frå ein butikk, utanom den eine gongen eg gjorde det berre for å prøve. Eg trur litt av problemet er at eg ber rundt på so enorme mengder med skrot at det er vanskeleg å ta stilling til det. I tillegg gjer oppgraderingssystemet for utstyr det vanskeleg å sjå kva gjenstandar som er best.

 

Historie og stemning:

Ting har teke seg vesentleg opp, og eg vil skildre historia so langt som ganske grei, og ikkje so mykje meir. Etter 45 timar byrjer stemninga òg å minne litt om Final Fantasy-serien, men fram til no har det heile kjennast litt vel alvorleg og mørkt. Kanskje det kjem av at eg vart jaga gjennom ein korridor i 30 timar.

 

Totalt sett:

Dei tinga som er annleis i dette spelet, liker eg stort sett litt dårlegare enn korleis ting var i tidlegare Final Fantasy-spel. Likevel, når no alle delane ser ut til å vere på plass, sit eg med eit spel som er svært underhaldande, med strålande flyt, flott presentasjon, og masse å gjere. Det største problemet her er kanskje strukturen, ein 30 timar lang superlineær introduksjonssekvens, er nok for mykje. Når det er sagt, er det på ein måte oppløftande å spele eit spel som berre blir betre og betre. :)

 

Dette vart visst litt av ein vegg av tekst, det ser i alle fall ut til at Final Fantasy-serien fortsatt engasjerar meg. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Flott anmeldelse, men jeg må si meg brutalt uenig. Jeg er nesten i tvil om vi har spilt samme spill!

 

Det mest positive med Final Fantasy XIII er grafikken. Nydelig rendert på PS3 & CG'ene kan ta pusten fra de fleste.

Dessverre virker det som om fokus har kun vært på grafikk og ikke noe annet.

 

Historien er lineær, greit nok. Alle Final Fantasy spill er lineære og har vanligvis en fantastisk historie med mye bakgrunn og dybde. Dessverre synes jeg at storyen er så fantastisk slapp, uten noen "woah!" momenter.

 

Kampsystemet er en vits. Fra start til slutt så vil du 99,999% av tiden bruke X og kun X. Ett og annet avbrudd med å bytte paradigme og trykk opp/ned, men ellers så er det X X X X X X X X X X X X X X X. Fantastisk tragisk... (Det må dog nevnes at ett par av kampene krever litt forberedelse og prøve/feile med paradigme skifting osv, men dette er kun ett fåtall)

Man blir sittende å bruke Diversity og Relentless Assault og kun disse to frem til Kap 11/12 der ting begynner å ta seg litt opp fra barneskirenn vanskelighetsgraden de foregående 10 kapitlene/25 timene.

 

Summons er en vits. De gjør ubrukelig skade, og er der mer for å støtte en håndfull elementer under historiens utfoldelse.

 

Stemmene til de amerikanske og australske skuespillerne er så langt ifra bra at man er fristet til å sette på mute hver gang Vanille skal si ett eller annet. Talentløst er en mild beskrivelse av prestasjonen her. De andre skuespillerne er totalt blottet for følelser og tilfører en følelse av apati og frustrasjon i det som ellers burde være en gripende scene.

 

Nei, jeg er dypt skuffet over hva Square Enix har klart å få til etter 4.5 års utvikling. Som en die hard Final Fantasy fan hadde jeg ikke sett for meg at det kunne bli så ille... Dog sitter jeg med ett håp om at utviklingsteamet for Final Fantasy XIII Versus har hatt ett litt bedre fokus på hva som er viktig og ikke...

Lenke til kommentar

Haha, vel, jeg tror vi har vært i gjennom debatten om FFXIIIs omdiskuterte kvaliteter såpass mange ganger nå at jeg ikke skal gjenta meg selv noe mer. En ting er sikkert; Square-Enix har virkelig klart å skape et elsk-eller-hat-spill, og man må bare finne seg i at mange elsker spillet av de samme grunnene som andre hater det for; kampsystemet, historien og karakterene (Vanille!). Det er med andre ord ikke snakk om at spillet objektivt sett har svake kvaliteter, men at de kvalitetene som er der er svært godt tilpasset et visst segment av gamerne og overhodet ikke tilpasset resten.

Lenke til kommentar

Summons er en vits. De gjør ubrukelig skade, og er der mer for å støtte en håndfull elementer under historiens utfoldelse.

 

En vits som healer/reviver partyet 100%, fjerner alle debuffs og bl.a. slår unna fotene på digre skilpadder som du må drepe hundrevis av :p Fikk mye bruk for dem jeg! NM i spart tid til treasure hunter.

 

Hadde det vært bedre om summons hadde vært en slags instawin ability? De er vel strengt tatt mer ment som support enn damage-dealer. Den jobben tar Fang seg av.. :p

 

Og FORRESTEN.. trykka du noe på "X" når du spilte FFVII, FFX, FFVIII i kamp? Eller ble variasjonen gigantisk for deg ettersom du kunne velge hvilke abilities som du ville bruke når i de fleste tilfeller et fysisk angrep er best.

Endret av Olorin
Lenke til kommentar

Nettopp kommet fra Elkjøp nå, kjøpte Final fantasy 13. Har aldri spilla di andre FF spillan. Så dette skal bli spennende

 

da må du virkelig poste din mening om det, for jeg har heller ikke noe særlig forhold til de tidligere spillene :)

 

Bre slenger inn et spm. har noen av dere sett Final Fantasy VII Advent Children filmen og er den noe bra?

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hva slags forhold man får til serien hvis man blir introdusert for den gjennom XIII. Hvis man ikke liker XIII så avskriver man kanskje resten av spillene, selv om XIII er ganske så annerledes, og synes man XIII er fantastisk så er det godt mulig de andre blir forskjellige til at dem faller i smak. Det viktigste tror jeg er at man setter pris på FF-stemningen; måten spillene fortelle historier på. Gjør man så liker man de fleste spillene i serien, selv om gameplayet ikke alltid faller like mye i smak (slik opplever hvertfall jeg det).

 

da må du virkelig poste din mening om det, for jeg har heller ikke noe særlig forhold til de tidligere spillene :)

 

Bre slenger inn et spm. har noen av dere sett Final Fantasy VII Advent Children filmen og er den noe bra?

 

Helt sikkert mange FFVII-fanboys her som vil si Advent Children er noe av det kuleste de har sett. FFVII er mitt favorittspill men jeg kan ikke si at AC yter spillet rettferdighet på noen måte. Animasjonskvaliteten er fantastisk og kampsekvensene er noe av det best koreograferte jeg har sett, og det er verdt å se AC bare pga disse, men utover det så er det ingenting å hente her. AC er en rekke vakre kampsekvenser knyttet sammen av et plot som kun er der for å skape en sammenheng mellom kampene. Ikke forvent noe mer enn det, så blir du fornøyd.

Lenke til kommentar

Nettopp kommet fra Elkjøp nå, kjøpte Final fantasy 13. Har aldri spilla di andre FF spillan. Så dette skal bli spennende

 

da må du virkelig poste din mening om det, for jeg har heller ikke noe særlig forhold til de tidligere spillene :)

 

Bre slenger inn et spm. har noen av dere sett Final Fantasy VII Advent Children filmen og er den noe bra?

 

 

jess, skal komme meg i spillinga snart. Så skal jeg komme tilbake senere med en tilbake melding.

Lenke til kommentar

Bre slenger inn et spm. har noen av dere sett Final Fantasy VII Advent Children filmen og er den noe bra?

Såg den ganske nyleg, faktisk, og likte den. Der var nok i overkant stort fokus på fart/kampar/spenning, og eg trur ein person som ikkje var kjent med karakterane og historia frå spelet ville ha blitt ein smule forvirra. Men som sagt, eg likte den. Musikken var sjølvsagt veldig bra (som ein reknar med når Nobuo Uematsu som står bak), og det visuelle var òg flott (som ein forventar av Square Enix).

 

EDIT: Eg er eigentleg ganske einig med Spartakus, du treng ikkje vente deg noko djupt her. Her er det kampar og bil-/sykkeljakt som står i fokus omtrent heile tida. Dersom ein går inn med ei forventning om at dette skal vere noko i samme stil som spelet, eller endå verre, kunne måle seg med spelet, må dette bli ein gedigen skuffelse.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Godt mulig du ikke liker FFXIII, Ghaundan, men det er også mye useriøs kritikk av spillet ute og går. Disse som sier det tar 20 timer før spillet blir bra eller at de ikke gjør noe annet enn å trykke på X i kampene, vel, jeg vet ikke hvilket spill de har spilt for ingenting av det stemmer overens med min opplevelse.

 

Det tok ikke mange timene før jeg måtte begynne å tenke på hvilket paradigme som passet best til hvilke situasjoner, byttet mellom dem flere ganger i løpet av en kamp og vurdere hvilke klasser man skal prioritere CP til (du forstår hva jeg mener med denne gresken når du spiller). Det er nok en god del enklere fiender, spesielt i den første halvdelen av spillet, som -kan- beseires med å kun trykke X hvis du har et paradigme som passer til det. MEN poenget med kampene er ikke bare å vinne men å score best mulig tid. Avhengig av tiden du bruker får du en rangering fra null til fem stjerner, som i tur avgjør hvor mye og hvor sjeldne items du får, som i tur avgjør hvor mye du får oppgradert våpnene dine og hvor mye penger du har. Skal man få 4-5 stjerner er det helt nødvendig å skifte paradigmer ofte, ellers vil man bruke unødvendig lang tid.

 

De som sier at spillet ikke blir bra før om 20 timer tenker på når man kommer til Pulse og man får mer frihet til å sette sammen sitt eget lag og gjøre sidequests. Jeg lurer på om disse menneskene egentlig spilte så langt for det tok meg nærmere 30 timer å komme til Pulse, jeg kastet ikke bort mye tid og jeg lurer på hvordan de kom dit så fort. Når det gjelder selve Pulse så skjønte jeg aldri hva som gjorde den biten bedre enn resten av spillet; det er en stor åpen slette der du kan grinde mot sterke monstere og gjøre sidequests, og sånn sett er det nyttig å være der, men story-messig står spillet så og si stille mens du er i Pulse og jeg synes kapitlene i Cocoon var langt mer interessante.

Lenke til kommentar

For min eigen del vil eg seie at det å komme til ei stor, åpen slette kjennast veldig bra etter 30 timar der eg vart jaga frå punkt til punkt utan noko særleg grad av fridom, verken med tanke på utforsking eller karakterutvikling. Eg brukte deretter omtrent 25 timar i det samme kapittelet. Når det er sagt, er eg einig i at Gran Pulse ikkje er so fantastisk. Det er, som du seier, eit stort område du spring rundt og gjer kampar i. Eg ville nok ha foretrekke å utforske noko meir levande og variert.

 

For min del er Final Fantasy 13 både bra og skuffande. Der er definitivt ein del gode kvalitetar her, men samstundes er der gjort nokre designvalg som i mine auge er lite lure. Dette blir vel kanskje å banne litt i kirka, men eg synest heller ikkje musikken er heilt oppe på det vanlege nivået (noko som kanskje ikkje er so unaturleg, sidan vi har ein annan komponist). Nokre delar er fine, men so har du ting som t.d. den gongen eg måtte høyre på ein slags dance-remiks av "My hands" gå i ei endelaus løkke gjennom eit heilt kapittel.

 

Kay

Lenke til kommentar

Veldig enig med Spartakus her. Det er mye useriøs kritikk av spillet, slik som linearitet, ingen byer, inget world map, x-mashing, teit historie osv.

 

I realiteten så er alle FF spill lineære. Ingen byer? Joda, flere byer. Men HUSK.. Det sier seg litt selv at det ikke finnes noen "byer" på Pulse, ettersom menneskene holder til i Cocoon (der det er flere byer).

 

Og de vi spiller med er bannlyst (ettersom de er L'cie), kan verken oppholde seg eller handle i shops i disse byene :p

Så igrunn er jo elektroniske shops iofs greit!

 

World map? Zone map har du alltid, detaljert og oversiktlig. Jeg hadde savnet en slags interaktiv funksjon som gjør at du kan bevege deg fra map til map alà World of Warcraft sine forskjellige soner.

 

X-mashing? Selvsagt fungerer det. men er på langt nær den mest effektive måten å sloss på. Dessuten er det veldig kjedelig, og du lurer deg selv. Det er en rekke tilfeller der AI (autobattle) er mindre effektiv enn om du hadde valgt spesifikke kommandoer selv. Dessuten kan det ofte være lurt å avslutte kommandoer før ATB er full (Triangle) for å avbryte motstander sine handlinger eller få stagger i grevens tid! Og husk for hver andre ATB runde du bytter paradigm får du fylt opp ATB-baren, dette er utrolig snedig når du møter tøffere motstand.

 

Teit historie sier noen.. Ja vel, det er helt opp til den enkelte å avgjøre. De fleste vil nok elske historien og universet FF13 omhandler.

Lenke til kommentar

Jeg liker My Hands, så det var ikke noe problem for min del. Jeg synes den musikken som var der var på høyde med resten av serien, synes også at det ha vokaler til bakgrunnsmusikken var opplivende, men jeg fikk et inntrykk av at variasjonen i musikken var langt mindre enn i tidligere spill, og at det var mye remixer av de samme melodiene. Det fungerer forsåvidt bra og jeg skal ikke klage fordi jeg har hørt mye på soundtracket også etter jeg fullførte spillet, men sammenlignet med den enorme mengden musikk som ble produsert til de tidligere spillene (OSTene jeg har er på fire disker) så er det merkbart mindre å høre på i XIII.

Lenke til kommentar

Summons er en vits. De gjør ubrukelig skade, og er der mer for å støtte en håndfull elementer under historiens utfoldelse.

 

En vits som healer/reviver partyet 100%, fjerner alle debuffs og bl.a. slår unna fotene på digre skilpadder som du må drepe hundrevis av :p Fikk mye bruk for dem jeg! NM i spart tid til treasure hunter.

 

Hadde det vært bedre om summons hadde vært en slags instawin ability? De er vel strengt tatt mer ment som support enn damage-dealer. Den jobben tar Fang seg av.. :p

 

Og FORRESTEN.. trykka du noe på "X" når du spilte FFVII, FFX, FFVIII i kamp? Eller ble variasjonen gigantisk for deg ettersom du kunne velge hvilke abilities som du ville bruke når i de fleste tilfeller et fysisk angrep er best.

 

Benyttet heller Renew kommandoen enn en Summon. Gjør nesten samme nytten. :)

Summons skal ikke være en instawin, og jeg har heller ikke påstått dette. Jeg har mye mer sansen for Summons som kommer inn med heftig grafikk og hu-hei, gjør ett angrep som gjør mer damage en ett vanlig Magi angrep / Melee angrep, så er du tilbake til vanlig kamp igjen, ala FFVII, VIII, IX. Husker ikke i farten hvordan X funket, men tror de hadde noe av den samme greia.

 

Ang siste kommentar, så jada. Man brukte X i de tidligere spillene, men da gjerne etterfulgt ett valg som Angrep, Magi->Velge spell, Summon, Item, Steal osv. FFXIII kunne like godt hatt Auto-battle der man kun plukket opp håndkontrolleren for å bytte en paradigme eller velge en special ability som Libra, Summon (I ditt tilfelle, høhø :p), Renew, Item.

 

Det virker som om Squeenix har valgt denne metoden med X mashing for at spilleren skal kunne se på "Ohhhh Shiny" grafikken som er på skjermen. Så tja... Synes fokus her har vært for mye på grafikk og ned dumming av kampsystemet.

Endret av LostLogic
Lenke til kommentar

Har spilt FFXIII i over 60 timer nå. Orker ikke spille det ferdig, ikke enda i alle fall, selv om jeg på slutten av kapittel 13. Egentlig veldig skuffet over FFXIII, utrolig at jeg har lagt ned så mye tid på det. Håper virkelig at Final Fantasy Versus XIII blir mye bedre.

 

 

Final Fantasy XIII får 7/10 av meg og da er jeg snill.

Endret av EmpireNO
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å bruke 60 timer på et spill man ikke liker? Enten så må du like det mer enn du sier, eller så har du en toleranse for kjedsomhet som langt overgår min, da jeg spiller sjelden mer enn ti timer hvis ikke spillet appellerer. Det er jo bare bortkastet tid å tvinge seg gjennom noe man ikke liker, spilling er tross alt en hobby og ikke en jobb. Ti timer er lang tid og de fleste spill, FFXIII inkludert, har etablert de grunnleggende gameplay-elementene på den tiden, så man skulle ha en viss ide om dette er noe å investere mer tid i eller ikke.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...