Gå til innhold

– Dette er tidenes største spillprosjekt (PC)


Anbefalte innlegg

le snip!

le snap!

Syns det er litt pompøst av dem å si at folk ikke har fått til en engasjerende historie i MMO før. Historien i WoW folder ut på mye av det som allerede er lagt ned i serien, det går langsomt frem med progresjonen, men det som WoW har tilført lore'n er ganske betydelig, jeg er sterkt uenig med folk som sier at det ikke finnes historie i WoW, det er bare det at historien der forplanter seg over en hel rekke spill og bøker i tillegg, og setter man seg inn i det så er det engasjerende som bare faen. Det er få spillunivers som er så rikt av historier og så enormt som det Warcraft er, jeg kommer igrunn ikke på noen.

 

Man blir ikke påtvunget historien, men om man velger å dykke ned i den så er det mye interessant.

Endret av Steve Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tingen er, som herr Ohlen skisserer i intervjuet, at utviklerne av andre MMO-spill ikke gjør det attraktivt å ta disse dypdykkene i historien, mye fordi presentasjonen skal være så strømlinjeformet at det ikke går på bekostning av fartskonkurransen level 20/60/200. Det er vel heller ingen hemmelighet at de timene BioWare ser for seg med skikkelig historieinnhold nok er adskillig dyrere og mer tidkrevende enn en diger dialogboks som popper opp.

 

Warcraft-universet er definitivt veldig gjennomarbeidet og solid, og det er mye god historie å finne, men slik presentasjonen er per dags dato så får spillerne få insentiver til å utforske denne historien, og det blir gjerne slik at det kun er de mest dedikerte som opplever den. Det er vel rasjonelt å tro at de utgjør en marginal del av den totale spillerbasen til World of Warcraft.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Som en 5 års veteran av WoW så håper jeg virkelig dette spillet leverer i et mylder av dårlige mmorpg spill der ute...WoW begynner å bli jævlig kjedelig.

 

Måten BioWare formidler en historie på i sine rpg som nå da skal være i dette mmorpg spillet ser jeg veldig frem til, historien i WoW blir presentert så dårlig at det er latterlig.

Lenke til kommentar

Noe av essensen i det som blir nevnt i artikkelen er jo nettopp det med historie i MMO's.

 

"Jeg tror at mye av denne frykten har rot i at andre MMORPG-er egentlig aldri har greid å implementere en engasjerende historie. "

-

Grunnen til at MMOspill ikke lykkes i å få spillerne fordypet i den underliggende historien er ikke nødvendigvis at den i seg selv er dårlig eller mangelfull men heller at for veldig mange "casual players" så virker avbruddene spillet tar for fortelle selve historien som unødvendige avbrudd og forlenger tiden det tar for spilleren å nå sitt mål

Til nå så har samtlige MMOer som har vært noenlunde populære fulgt så og si nøyaktig samme mal; Du må oppsøke en NPC og utføre oppdraget som blir gitt for å få åpnet tilgangen til mer og bedre ting og egenskaper.

Om du får en historie oppå det hele så er ikke det noe du gidder å bry deg om fordi du får ikke noen belønning for å følge med på den.

Og som du sier, hvorfor bry seg om et element som ikke har noe å si i det store sammenheng?

Vel, Bioware har vært utrolig dyktige til å implentere en engasjerende historie i spillene sine rett og slett ved å gjøre det så enkelt som å knytte denne tett opp til spilleren istedet for å bare la oss være passive tilskuere til historien som utspinner seg.

Spørsmålet er vel om Bioware går i WoW fella og forsøker å kopiere WoW sin "patenterte" metode, "grind for reward", som omtrent samtlige andre som har forsøkt seg mot WoW har gjort uten å få det til like bra som Blizzard.

 

Så vi får se hva slags konsept Bioware har fått laget her og se om det skiller seg ut fra World of Warcraft-metoden eller om det bare er nok en MMO på dusinet....

 

Mitt spørsmål er da: Hvordan er det mulig å putte historien inn i et MMO uten at folk flest bare kommer til å hoppe over den. Vil de personene som spiller et MMO spill nettopp pga PvP bli bombardert med gloser angående Star Wars, selv om de egentlig gir blaffen i det?

 

Eller vil de ha en mulighet for folk å bare "hoppe" over all snakkinga med voiceovers "and what not"? Isåfall så setter jeg en knapp på at 90% av spillerne kommer til å gjøre nettopp dette. Historie i en slik sjanger er og vil aldri være i fokus for de mest hardbarket MMO spillerne, de som spiller år inn og år ut, og det er nettopp de folkene et slikt spill har behov for for å i det hele tatt få tingene til å gå rundt.

 

Tingen er, som herr Ohlen skisserer i intervjuet, at utviklerne av andre MMO-spill ikke gjør det attraktivt å ta disse dypdykkene i historien, mye fordi presentasjonen skal være så strømlinjeformet at det ikke går på bekostning av fartskonkurransen level 20/60/200. Det er vel heller ingen hemmelighet at de timene BioWare ser for seg med skikkelig historieinnhold nok er adskillig dyrere og mer tidkrevende enn en diger dialogboks som popper opp.

 

Warcraft-universet er definitivt veldig gjennomarbeidet og solid, og det er mye god historie å finne, men slik presentasjonen er per dags dato så får spillerne få insentiver til å utforske denne historien, og det blir gjerne slik at det kun er de mest dedikerte som opplever den. Det er vel rasjonelt å tro at de utgjør en marginal del av den totale spillerbasen til World of Warcraft.

 

Så hvordan vil de gjøre det i dette spillet? Får man "bonus XP" hvis man gidder å sitte å høre på dialogene? Vil de kanskje legge inn noen "lure svar" slik at de som spammer en knapp for å komme igjennom dialogen får en straff?

Lenke til kommentar

le snip!

le snap!

le snute?

 

Sier ikke at WoW ikke kan tilby en spennende historie for den som tar seg bryet med dykke ned i den, men som gammel WoW-spiller var aldri historien det som engasjerte meg men heller lovnaden om premie for vel utført oppdrag.

Og selvsagt det sosiale ved å løpe rundt sammen med venner og nye bekjente.

 

Blizzard har også sagt at WoW skulle henvende seg mer til den gemene hop enn de mest hardcore spillerne, selv om de også skulle tilby nok innhold for å holde de sistnevnte underholdt.

Det er "casual"-spillerne som faktisk betaler gilde, de som spiller litt men ikke overdrevent mye. Husk at månedsprisen er det samme uansett hvor mange timer du klokker inn og jo flere spillere de har av typen som spiller litt hver uke fremfor den gjengen som sitter 24/7 jo større inntjeningspotensiale har de og det er mye av den grunn de har lagt stor vekt på å tilfredsstille denne typen spillere.

 

At det er pompøst av dem å påstå at MMOer til nå ikke har hatt engasjerende historier er jeg uenig i. Til dags dato har jeg ikke sett at noen av spillene der ute har hatt en historie som engasjerer nok til å gidde å følge den eller, om historien er spennende, implementert den i spillet på en måte som inviterer spilleren til å følge historien på eget initiativ.

Som nevnt i intervjuet og her i forumet, hvem gidder egentlig å sitte å lese seg gjennom boks etter boks av tekst som forteller en historie når en bare kan glatt klikke på lukk og hoppe rett til oppdraget eller premien?

Hvordan Bioware skal klare dette kunststykket vet jeg ikke men jeg føler ikke for å avskrive det hele selv om jeg er en WoW-veteran og alt fra AoC til Warhammer egentlig bare føles som bleke kopier av World of Warcraft.

 

Det blir også feil å peke på bakgrunnshistorien for å vise eksempel på at et spill har bra historie. Age of Conan har sitt eget univers å hente historie fra men kan vel ikke si at dette er gjennomført i noen særlig stor grad utover at de har med kjente raser og slikt. Det at det allerede eksisterer en god bakgrunnshistorie for Warcraft er heller ikke noe argument for at WoW i seg selv har en god historie som driver spillet fremover.

Husk at det er forskjell på bakgrunnshistorie og den historien som utfolder seg iløpet av den tiden det tar å fullføre et spill.

Det er også her samtlige MMOer til dags dato ikke har klart å lykkes, å fortelle historien samtidig som spillet drives fremover av den.

Grunnen til dette er nok rett og slett at MMO-universene er for statiske til at det har vært mulig å implementere dette slik at spilleren blir engasjert og ønsker å fortsette å følge denne.

Joda det er nok en og annen spiller som har lest seg gjennom de timene med tekst som er å finne i for eksempel WoW men dette blir egentlig bare standardavvikene i statistikken.

 

Det som blir spennende med SW:ToR er hvordan og ikke minst om det kommer til å skille seg fra standardmalen MMOer blir laget etter idag som stort sett er "Grind'n'Go" hvor RPG elementene utover karakterutviklingen er utelatt.

Om de har lært av feilene som ble begått i SWG så kan det hele bli en spennende affære for de av oss som liker Star Wars og kanskje for de som ikke har hatt noe særlig interesse for SW-universet tidligere.

Endret av Phydeos
Lenke til kommentar

 

Everquest hadde på det meste litt over 450.000

Dark Age of Camelot hadde på det meste 250.000

Ultima Online hadde på det meste 250.000

Asheron's Call hadde på det meste 120.000

 

Disse spillene var døende når WoW var på vei ut og WoW solgte 250.000 kopier til sulterammede MMO spillere første dagen og når 2005 var omme hadde de 5 millioner abonnenter.

 

Asheron's Call var aldri en stor suksess, men å kalle Everquest dødende er ganske historieløst. Etter Ultima Online som var den første suksesshistorien slo Everquest gjennom og ble en gigantisk suksess. 450 000 spillere var uhørt på den tiden. Everquest 2 ble også en hit.

 

Før WoW var det ingen sulterammede MMOspillere. WoW henvendte seg til spillere som aldri hadde hørt om hverken UO eller EQ, og som ikke ante hva et MMO var. God timing ( i forhold til utbredelse av ADSL o.l.) og lavere systemkrav koblet sammen med navnet Blizzard pluss en god porsjon flaks.

 

Poenget du ikke ser ut til å forstå er at det var ikke nødvendig med millioner av spillere for å være vellykket. Det er det heller ikke i dag. Det er plass til andre spill enn WoW.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er da: Hvordan er det mulig å putte historien inn i et MMO uten at folk flest bare kommer til å hoppe over den. Vil de personene som spiller et MMO spill nettopp pga PvP bli bombardert med gloser angående Star Wars, selv om de egentlig gir blaffen i det?

 

Så hvordan vil de gjøre det i dette spillet? Får man "bonus XP" hvis man gidder å sitte å høre på dialogene? Vil de kanskje legge inn noen "lure svar" slik at de som spammer en knapp for å komme igjennom dialogen får en straff?

 

Jeg stiller meg selv de samme spørsmålene. Til tross for likheten i navnene, mener jeg det er store forskjeller på spillere som spiller rpg'er, og mmorpg-spillere. En RPG fokuserer veldig på historie, innlevelse og muligheten for å selv kunne forme ut din characters fremtid og egenskaper. MMORPG'er synes jeg appellerer mer til samlemanien til en spiller. En spiller de samme oppdragene for å få bedre og kraftigere utstyr, drevet av samme drivkraft som gjør at en spiller gjennom et spill flere ganger for å låse opp forskjellige achivements. I tillegg kommer naturligvis det sosiale, og konkurranseinstinktet blir vel stimulert av de som spiller mye spiller-vs-spiller oppdrag.

 

 

Jeg er pessimistisk mtp hvordan disse to spillgenerne kan kombineres. Av tidligere erfaring med EA og dagens marked generelt, er jeg redd for at dette blir en hybrid som går for bredden istedenfor dybden. Et single player RPG med månedsavgift..

Lenke til kommentar

le snip!

le snap!

le snute?

 

Sier ikke at WoW ikke kan tilby en spennende historie for den som tar seg bryet med dykke ned i den, men som gammel WoW-spiller var aldri historien det som engasjerte meg men heller lovnaden om premie for vel utført oppdrag.

Og selvsagt det sosiale ved å løpe rundt sammen med venner og nye bekjente.

 

Blizzard har også sagt at WoW skulle henvende seg mer til den gemene hop enn de mest hardcore spillerne, selv om de også skulle tilby nok innhold for å holde de sistnevnte underholdt.

Det er "casual"-spillerne som faktisk betaler gilde, de som spiller litt men ikke overdrevent mye. Husk at månedsprisen er det samme uansett hvor mange timer du klokker inn og jo flere spillere de har av typen som spiller litt hver uke fremfor den gjengen som sitter 24/7 jo større inntjeningspotensiale har de og det er mye av den grunn de har lagt stor vekt på å tilfredsstille denne typen spillere.

 

At det er pompøst av dem å påstå at MMOer til nå ikke har hatt engasjerende historier er jeg uenig i. Til dags dato har jeg ikke sett at noen av spillene der ute har hatt en historie som engasjerer nok til å gidde å følge den eller, om historien er spennende, implementert den i spillet på en måte som inviterer spilleren til å følge historien på eget initiativ.

Som nevnt i intervjuet og her i forumet, hvem gidder egentlig å sitte å lese seg gjennom boks etter boks av tekst som forteller en historie når en bare kan glatt klikke på lukk og hoppe rett til oppdraget eller premien?

Hvordan Bioware skal klare dette kunststykket vet jeg ikke men jeg føler ikke for å avskrive det hele selv om jeg er en WoW-veteran og alt fra AoC til Warhammer egentlig bare føles som bleke kopier av World of Warcraft.

 

Det blir også feil å peke på bakgrunnshistorien for å vise eksempel på at et spill har bra historie. Age of Conan har sitt eget univers å hente historie fra men kan vel ikke si at dette er gjennomført i noen særlig stor grad utover at de har med kjente raser og slikt. Det at det allerede eksisterer en god bakgrunnshistorie for Warcraft er heller ikke noe argument for at WoW i seg selv har en god historie som driver spillet fremover.

Husk at det er forskjell på bakgrunnshistorie og den historien som utfolder seg iløpet av den tiden det tar å fullføre et spill.

Det er også her samtlige MMOer til dags dato ikke har klart å lykkes, å fortelle historien samtidig som spillet drives fremover av den.

Grunnen til dette er nok rett og slett at MMO-universene er for statiske til at det har vært mulig å implementere dette slik at spilleren blir engasjert og ønsker å fortsette å følge denne.

Joda det er nok en og annen spiller som har lest seg gjennom de timene med tekst som er å finne i for eksempel WoW men dette blir egentlig bare standardavvikene i statistikken.

 

Det som blir spennende med SW:ToR er hvordan og ikke minst om det kommer til å skille seg fra standardmalen MMOer blir laget etter idag som stort sett er "Grind'n'Go" hvor RPG elementene utover karakterutviklingen er utelatt.

Om de har lært av feilene som ble begått i SWG så kan det hele bli en spennende affære for de av oss som liker Star Wars og kanskje for de som ikke har hatt noe særlig interesse for SW-universet tidligere.

 

Jævlig bra skrevet...er 101% enig, selv om jeg personlig mener at dem første levlene i AoC så blir historien meget bra formidlet...synd det går helt til helvete litt utover bare.

Lenke til kommentar

.....

Jeg er pessimistisk mtp hvordan disse to spillgenerne kan kombineres. Av tidligere erfaring med EA og dagens marked generelt, er jeg redd for at dette blir en hybrid som går for bredden istedenfor dybden. Et single player RPG med månedsavgift..

 

Det vi har sett av RPG-elementer i dagens massive onlinespill er heller labert.

Dette skyldes vel egentlig hovedsakelig at verdenen som er bygd opp ikke har rom for det elementet som er RPG med tilhørende historie og vi sitter igjen med nettopp et MMO men ikke et MMORPG.

Mye av problemet med dagens MMO's er at det virker som det ikke er rom for fornyelse eller nytenkning. Premissene for spillene er så og si helt like og blir gjennomført i mer eller mindre vellykket grad (WoW kontra Tabula Rasa f.eks...)

Som vi ser så sammenliknes jo ALLE nye massive onlinespill med World of Warcraft og det er jo nesten umulig å la være å gjøre det.

Men om noen skulle sette seg fore å fornye sjangeren og få RPG tilbake i MMORPG så tror jeg Bioware slettes ikke er så gal kandidat for å gjennomføre noe slikt.

Lenke til kommentar

1. Mitt spørsmål er da: Hvordan er det mulig å putte historien inn i et MMO uten at folk flest bare kommer til å hoppe over den. Vil de personene som spiller et MMO spill nettopp pga PvP bli bombardert med gloser angående Star Wars, selv om de egentlig gir blaffen i det?

 

2. Eller vil de ha en mulighet for folk å bare "hoppe" over all snakkinga med voiceovers "and what not"? Isåfall så setter jeg en knapp på at 90% av spillerne kommer til å gjøre nettopp dette. Historie i en slik sjanger er og vil aldri være i fokus for de mest hardbarket MMO spillerne, de som spiller år inn og år ut, og det er nettopp de folkene et slikt spill har behov for for å i det hele tatt få tingene til å gå rundt.

 

 

3. Så hvordan vil de gjøre det i dette spillet? Får man "bonus XP" hvis man gidder å sitte å høre på dialogene? Vil de kanskje legge inn noen "lure svar" slik at de som spammer en knapp for å komme igjennom dialogen får en straff?

 

Har du lest intervjuet dette er en diskusjonstråd for? For det besvarer i grunn de fleste spørsmålene du stiller her.

 

1. Enkelt og greit ved å gjøre historien attraktiv og interessant. BioWare har som mål å gi spilleren følelsen av å være en del av historien, samt evnen til å påvirke den. Dette snakker Ohlen om i intervjuet.

 

2. Ja, som nevnt i intervjuet er det mulig å hoppe over alt dette. 90% av spillerne har nok en hang til å gjøre dette fordi historien som regel er for uattraktiv, men hvordan det blir når folk faktisk får en engasjerende historie foran seg er det nok ingen her som er egnet til å uttale seg om. BioWare kunne fortelle at de hadde fått én negativ tilbakemelding på historien i forhold til at den var kjedelig og ikke føltes verdt det under de ulike spilltestene de har hatt hittil, og uten at man skal legge for mye i det så er jo det ganske påfallende.

 

Historie har aldri vært fokus i denne sjangeren fordi utviklere enten ikke har fått det til eller engasjert seg for å få det til. Dette snakker Ohlen en del om. At det er hardcore-spillerne som får et MMO til å gå rundt er for øvrig bare vas. De liker gjerne å tro det, og det er de som sutrer høyest når de ikke får viljen sin, men de utgjør en forsvinnende liten andel av de totale spillerne i slike spill.

 

3. Spill har gått mer og mer bort ifra å straffe spillere generelt. De av oss som spilte EverQuest i sin tid (har selv fem år på baken med det) husker vel alle de hersens turene rundt omkring i spillverden etter liket ens, og sånt finner man ytterst sjeldent nå til dags. BioWare har neppe som ambisjon å straffe noen fordi de mot formodning ikke liker historien, og det jeg har spilt så langt har på ingen som helst måte peket mot at du går glipp av den generelle MMO-opplevelsen om du skulle gi blaffen i dialogene.

 

Jeg må igjen få presisere at dette spillet ikke er åtte enspillerhistorier med en liten dæsj PvP eller en hule. Det er et fullbyrdet MMORPG som i tillegg har en veldig gjennomarbeidet historie.

Lenke til kommentar

...

Historie har aldri vært fokus i denne sjangeren fordi utviklere enten ikke har fått det til eller engasjert seg for å få det til. Dette snakker Ohlen en del om. At det er hardcore-spillerne som får et MMO til å gå rundt er for øvrig bare vas. De liker gjerne å tro det, og det er de som sutrer høyest når de ikke får viljen sin, men de utgjør en forsvinnende liten andel av de totale spillerne i slike spill.

...

 

Dette var bedre formulert enn hva jeg sa litt opp i høgget her om det samme :D

Noe som har blitt påpekt av Blizzard er jo nettopp det at det er ikke hardcore-spillerne som er i fokus men den gemene hop som kun "kosespiller".

Dette gir utslag i det som mange (ikke bare hardcore-delen) vil kalle carebear-gaming, et par puter blir sydd under armene på spillerne og de føler seg mye tryggere på spillet.

Det var dog dette elementet som fikk meg til å slutte med WoW da :p

Alt ble veldig tilgjengelig for alle.

Det, pluss at jeg rett og slett ble lei av det repeterende aspektet bak det hele.

Samme greia gjorde at jeg slutta med Conan, Warhammer og så videre...

Lenke til kommentar

"Jeg må igjen få presisere at dette spillet ikke er åtte enspillerhistorier med en liten dæsj PvP eller en hule. Det er et fullbyrdet MMORPG som i tillegg har en veldig gjennomarbeidet historie. "

Nettopp!

Hva er det dere andre ikke forstår?

Det er et MMO med story som får levelingen til å føles litt mer morsomt og engasjerende (du gjør noe utifra mening av innhold og mål, ikke bare mening av et mål), si kontra WoW hvor det er forferdelig kjedelig å levle p.g.a. den simple grind= penger og level- metoden (synes nå jeg).

 

Hvis SW:TOR greier å ha:

1. Bra gameplay (altså bra balanced spells/talents og kvantiteten på de, bra med forskjellige actionbarer osv. osv.)- dette har jo WoW gjort kjempebra synes nå jeg.

2. Spillbarhet, både pvp og pve (nok av leveler, instancer, pvp-typer - som WG og AV i WoW - masse quester osv. osv.). Jeg synes nå en god story bidrar til bedre spillbarhet (man blir engasjert).

3. Bra grafikk (noe vi har sett på bilder og i videoer at det allerede er)

4. Innholdsrike og ikke-repetetive quester (+ en fin historie som gir, ihvertfall sånna som meg, en bedre spillopplevelse når jeg gjør questene)...

5. Og en bra story overall.

 

Så vil jeg si det holder for å beate WoW ned i støvla for da har man de gode elementene som man vet fra tidligere er bra pluss masse annet i tillegg (MMO'er har kvantitet, men trenger mer kvalitet), hvorfor skal ikke dette gå an å gjennomføre? Meeeen, det er pokker meg ikke en enkel oppgave som mange har nevnt her tidligere.

 

Liten digresjon: Tenk dere GTA som et MMO hvor spillerne utgjorde mennesker på gata, hvor man hadde hatt f.eks. "Ghetto-faction" og "Mafia-faction" hvor spillere fra samma faction kunne gjort oppdrag sammen og samtidig knust en annen faction i en fight på gata; spillet ville ikke ha trengt å endra seg så mye fra SP-spillet, det hadde bare trengt muligheten for at mennesker kunne gjort dette sammen over nettet (enkelt og greit Coop basert på SP-grunnlaget). "Why not", sier jeg? MMO står jo tross alt bare for Massive Multiplayer Online, og mer ligger ikke i det

Endret av Nuben
Lenke til kommentar

 

Mitt spørsmål er da: Hvordan er det mulig å putte historien inn i et MMO uten at folk flest bare kommer til å hoppe over den. Vil de personene som spiller et MMO spill nettopp pga PvP bli bombardert med gloser angående Star Wars, selv om de egentlig gir blaffen i det?

 

Eller vil de ha en mulighet for folk å bare "hoppe" over all snakkinga med voiceovers "and what not"? Isåfall så setter jeg en knapp på at 90% av spillerne kommer til å gjøre nettopp dette. Historie i en slik sjanger er og vil aldri være i fokus for de mest hardbarket MMO spillerne, de som spiller år inn og år ut, og det er nettopp de folkene et slikt spill har behov for for å i det hele tatt få tingene til å gå rundt.

 

Så hvordan vil de gjøre det i dette spillet? Får man "bonus XP" hvis man gidder å sitte å høre på dialogene? Vil de kanskje legge inn noen "lure svar" slik at de som spammer en knapp for å komme igjennom dialogen får en straff?

 

Igjen, vil je få lagt inn noen ord. Det eneste Bioware egentlig prøver å gjøre er å putte RPG delen tilbake i MMORPG. Det virker jo som de fleste her er enige i at selve Rollespill delen av MMORPG har forsvunnet en del gjennom årene, se på wow, eller ett hvilket som helts annet populært MMORPG, folk er ikke i roller der. Selv var jeg inne på min gamle wow account for noen måneder siden, og det jeg møtte da var ne haug drittsekker med alt for mye gull.

 

Hvis en spiller føler som du sier oophus, at de ikke gidder å høre på dialogene og skipper mest mulig av historien, ja tenk da er det ikke ett spill for deg. Skal dette spillet stjele noen som helst så blir det mer den typen folk som liker Second Life og Star Wars Galaxies. For den enkle grunn av at disse folkene er ikke grinders, eller hardcore players, de er Fans. Det eneste ett MMORPG spill trenger for å klare seg er en grei Fan-masse, og tro meg det er nok SW fans der ute, og spillmarkedet har vært labert for SW fans de siste årene. For det andre nevnte jeg second life, ja jeg mener det er større sjanse en second life bruker kommer til swtor enn en wow bruker, da igjen disse er vandt med å gå inn i karakteren sin, "være" karakteren som det er meningen du skal i ett godt RPG spill. MMO delen åpner bare dørene for RPG til et gigantisk marked, noe utviklerene av de gamle MMORPGene ogsa mante var jo at I MMORPG blir RPG levende gjennom ekte mennesker bak vær karakter.

 

Så igjen , selv er jeg ikke det minste skeptisk på den store historie fokusen, for om hardcore MMO spillerne ikke liker det kan de bare slutte, serverne vil uansett bli ett bedre sted uten dem spør du meg. Dessuten er jo spillet laget for RPG spillere, gang på gang poengterer de at de i prinsippet lager 8 nye KOTOR og at spillet er for SW interesserte og at de ikke satser på den store MMORPG massen der ute, men vil spesialisere seg i noe nytt og spennende.

 

:)

Lenke til kommentar
Har jeg forstått dette riktig; de bruker samme world-system som WoW, i få instanced soner? det er jo bra, i såfall.

Ikke bra. Hvis spillet ikke bruker instancing betyr det at feks. assaults på starships vil ha flere hundre spillere om bord samtidig, noe som bryter innlevelsen fullstendig. Jeg er helt enig at verdenssonene ikke burde instanseres, men visse oppdrag burde ha egne instances.

 

WoW bruker forresten ikke instancing teknisk sett, de benytter seg av phasing som er en illusjon.

 

Når det gjelder SWG så var dette svært populært på sin gulltid før CU og NGE, til tross for en ufullstendig utgivelse.

 

For meg avhenger alt på hvordan de vil bygge opp endgame og leveling. Hvis leveling er grinding, slik som den er i WoW og nesten alle andre spill så melder jeg meg av med en gang.

 

Levelingen burde fungere som en tutorial og introduksjon til historien og klassen. Endgame håper jeg har nok av world pvp og noe jeg hadde mye glede av i swg; player bounty hunting. Jeg synes generelt MMORPG er svært fattige utifra potensialet de har, det er mange sider ved "samfunnet" i MMORPG som er for simplifisert (crafting feks.), ser ikke ut som SW:TOR ønsker å eksperimentere med noe her.

Endret av fiskekake
Lenke til kommentar

 

Jeg synes generelt MMORPG er svært fattige utifra potensialet de har, det er mange sider ved "samfunnet" i MMORPG som er for simplifisert (crafting feks.), ser ikke ut som SW:TOR ønsker

å eksperimentere med noe her.

 

Vil bare skyte inn at SWG gjorde en kjempejobb akkuratt der, når det gjelder crafting og player communities vet jeg ikke om noen bedre eller nesten i nærheten engang. Det er en av grunnen til at jeg fremdelse har en aktiv account ved SWG :)

Star Wars Galaxies gikk virkelig dypt inn i dette med resurser og produksjon og byer av players. Savner noe av den dyben i nyere MMORPG må jeg si.

Lenke til kommentar

Har du lest intervjuet dette er en diskusjonstråd for? For det besvarer i grunn de fleste spørsmålene du stiller her.

 

Ja jeg har lest intervjuet, samt månedsbrev fra utviklerne.

 

1. Enkelt og greit ved å gjøre historien attraktiv og interessant. BioWare har som mål å gi spilleren følelsen av å være en del av historien, samt evnen til å påvirke den. Dette snakker Ohlen om i intervjuet.

 

Alle sier at deres historie i deres spill er attraktiv og interessant. Sprøyt alt sammen.

Det er jo ikke slik at spillutviklere generelt ikke ønsker å lage sin historie interessant.

 

Spørsmålet er jo heller hvordan man i et slikt spill kan lage historien attraktiv og interessant uten at folk flest vil føle at det blir bortkastet tid i deres jakt på "end-game" spill.

 

De har jo nevnt voiceovers o.l. som et verktøy for akkurat dette, og det er det jeg reagerer på. Vil jeg spille et RPG med en dyp historie så gjør jeg nettopp det, i et spill der jeg ikke har "hastverk" for å komme meg ut og opp.

 

 

 

2. Ja, som nevnt i intervjuet er det mulig å hoppe over alt dette. 90% av spillerne har nok en hang til å gjøre dette fordi historien som regel er for uattraktiv, men hvordan det blir når folk faktisk får en engasjerende historie foran seg er det nok ingen her som er egnet til å uttale seg om. BioWare kunne fortelle at de hadde fått én negativ tilbakemelding på historien i forhold til at den var kjedelig og ikke føltes verdt det under de ulike spilltestene de har hatt hittil, og uten at man skal legge for mye i det så er jo det ganske påfallende.

 

Ja, hvis 90% av folk flest nå kommer til å hoppe over det de skryter så hemningsløst av, så hva går egentlig denne "hypen" ut på?

 

Historie har aldri vært fokus i denne sjangeren fordi utviklere enten ikke har fått det til eller engasjert seg for å få det til. Dette snakker Ohlen en del om. At det er hardcore-spillerne som får et MMO til å gå rundt er for øvrig bare vas. De liker gjerne å tro det, og det er de som sutrer høyest når de ikke får viljen sin, men de utgjør en forsvinnende liten andel av de totale spillerne i slike spill.

 

Så hva er det som får et slikt spill til å gå rundt da om jeg tør spørre?

Det er jo de som skriker høyest som også lager hypen rundt et spill sånn i ettertid, så om det er bra eller dårlig så vil jo det komme frem.

 

3. Spill har gått mer og mer bort ifra å straffe spillere generelt. De av oss som spilte EverQuest i sin tid (har selv fem år på baken med det) husker vel alle de hersens turene rundt omkring i spillverden etter liket ens, og sånt finner man ytterst sjeldent nå til dags. BioWare har neppe som ambisjon å straffe noen fordi de mot formodning ikke liker historien, og det jeg har spilt så langt har på ingen som helst måte peket mot at du går glipp av den generelle MMO-opplevelsen om du skulle gi blaffen i dialogene.

 

Vell, for min del så må et MMO ha et godt "risk versus reward" system, så hvis de ikke "straffer" deg på noen som helst måte for å gjøre mer eller mindre dumme ting i PvP f.eks så blir vell dette enda et billig WoW "look'a'like" for meg hvertfall.

 

Jeg må igjen få presisere at dette spillet ikke er åtte enspillerhistorier med en liten dæsj PvP eller en hule. Det er et fullbyrdet MMORPG som i tillegg har en veldig gjennomarbeidet historie.

 

Det gjenstår vell heller å se når vi får vite mer om de andre delene av spillet som virkelig betyr noe. Historie er noe som for min del betyr absolutt minst i et slikt spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...