Gå til innhold

– Dette er tidenes største spillprosjekt (PC)


Anbefalte innlegg

Nå ror du deg fryktelig langt vekk fra dette utviklingsteamet på "mindre enn 70" :)

I linken din står det om content team på 130 personer. Det er disse som står bak patchene vi ser månedlig, utenom der har du et helt utviklingsteam som jobber med den nye expansionpacken, disse to teamene er ikke de samme :) Så du nevner jo selv i dine kilder et team på 130 personer som bare jobber med content update/patcher. Blizzard har over 3000 ansatte, tror du da virkelig at det er bare 70 eller ditt nye oppgraderte tall, 130, som jobber med WoW? De 2870 andre jobber med Starcraft og Diablo? Tror nok de er splittet jevnt fordelt. Jeg snakker om folk som jobber med spillet, og du snakker visst bare om utviklere. Det du gikk ut med var hvor astronomisk mye dyrere ToR skulle være, derfor påpeker jeg alle som jobber med WoW på verdensbasis, det er ingen av de driver veldedighetsarbeid. Alt må faktureres inn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ror du deg fryktelig langt vekk fra dette utviklingsteamet på "mindre enn 70" :)

I linken din står det om content team på 130 personer.

Jeg tror nok staben deres hadde en betydelig vekst når populariteten kom. Faktumet at du henter tall fra Blizzard's wikipedia-side og går utifra at det skal gi deg noen pekepinne på antallet utviklere sier meg hvor latterlig lite innsyn du faktisk har.

 

Men la oss glemme det, jeg kan fortelle deg at utviklingslaget til World of Warcraft ikke var mer enn litt over 100. Jeg må innrømme at det ikke var særlig langt ifra det jeg tippet, og ikke i nærheten så "latterlig" som du påstår, som derimot tipper opp i flere hundre.

Kilde: http://www.gamasutra.com/view/feature/4026/the_hardwon_wisdom_of_bill_roper.php?page=2

Endret av fiskekake
Lenke til kommentar

Nå tok du feil igjen. Ikke 300+600. 300 er de som var med i utviklingen av spillet i alle ledd, men totalt 600 på verdensbasis med tanke på lokaliseringen. Så ikke 900, rett i overkant av 600 personer har vert involvert i WoW.

Jeg skal prøve å hjelpe deg litt her. Når vi snakker utviklere så snakker vi om de som faktisk står for utviklingen (overraskende eller hva?), ikke de som tilrettelegger spillet for andre regioner. Hvis du drar frem et så stort tall så burde du ha spesifisert videre hvor det var fra, i stedet for å skylde på at jeg "tar feil" senere. En liten ting jeg må legge til: credits != utviklingsteam. Ser at det er flere roller som blir nevnt som absolutt ikke har noe med utviklingen og gjøre. Det skjer dessuten ofte også at folk blir utelatt og rollene blir "jukset" på i credits.

 

Heysann!

 

Jeg tror nok det var flere enn 70 utviklere som jobbet med å lage WoW... Husk at utviklingen av et spill som WoW krever mange forskjellige grupper;

Du har lyd/musikk, map design, character design, concept art og så videre. Alt dette er grupper som jobber med utviklingen av spillet i tillegg til den gjengen som jobber med selve kodinga... Hvor mange det er totalt vet jeg ikke i skrivende stund men at det er en del mer enn 70 vil jeg påsta ikke er så usannsynlig.

Lenke til kommentar

Nå ror du deg fryktelig langt vekk fra dette utviklingsteamet på "mindre enn 70" :)

I linken din står det om content team på 130 personer.

Jeg tror nok staben deres hadde en betydelig vekst når populariteten kom. Faktumet at du henter tall fra Blizzard's wikipedia-side og går utifra at det skal gi deg noen pekepinne på antallet utviklere sier meg hvor latterlig lite innsyn du faktisk har.

 

Men la oss glemme det, jeg kan fortelle deg at utviklingslaget til World of Warcraft ikke var mer enn litt over 100. Jeg må innrømme at det ikke var særlig langt ifra det jeg tippet, og ikke i nærheten så "latterlig" som du påstår, som derimot tipper opp i flere hundre.

Kilde: http://www.gamasutra.com/view/feature/4026/the_hardwon_wisdom_of_bill_roper.php?page=2

Må jeg understreke enda en gang at du ser bare på den innerste kjernen. Det står også i samme linken din at de hadde 140 testere. Utviklingsteamet er fullstendigavhengig av disse. Jeg tipper ikke flerfoldige hundre programmerere, jeg snakker om alle som er involvert i prosjektet, og det er mer enn bare de som programmerer, som du har snevra deg inn på for å unngå å ta feil i den hestetippinga di.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det var flere enn 70 utviklere som jobbet med å lage WoW... Husk at utviklingen av et spill som WoW krever mange forskjellige grupper;

Du har lyd/musikk, map design, character design, concept art og så videre. Alt dette er grupper som jobber med utviklingen av spillet i tillegg til den gjengen som jobber med selve kodinga... Hvor mange det er totalt vet jeg ikke i skrivende stund men at det er en del mer enn 70 vil jeg påsta ikke er så usannsynlig.

Jeg tar forbehold for at det tallet er noe underdrevet, men som kildene ovenfor bekrefter så er det ikke fryktelig langt fra heller. Du har selvfølgelig rett som du sier at det er utrolig mange deler som gjør opp utviklingen, og det er nok enda større i MMORPG. For ikke-MMORPG så er ofte 30-70 vanlig. Jeg tror Media Molecule (LittleBigPlanet) hadde ~30.

Lenke til kommentar

Må jeg understreke enda en gang at du ser bare på den innerste kjernen. Det står også i samme linken din at de hadde 140 testere. Utviklingsteamet er fullstendigavhengig av disse. Jeg tipper ikke flerfoldige hundre programmerere, jeg snakker om alle som er involvert i prosjektet, og det er mer enn bare de som programmerer, som du har snevra deg inn på for å unngå å ta feil i den hestetippinga di.

Apropo "ro seg unna".

 

Hvor setter vi grensen? Du bringer opp lokalisering og testing når det passer deg. Vi snakket om utviklingsteam, det blir fryktelig vanskelig å få noe konkret og riktig tall på feks. testere når dette er noe som ofte utføres eksternt også. Hadde jeg måtte ta testingstaben med i beregningen hadde jeg kommet opp med et større tall, jeg gjentar det jeg skrev (og det du forholdte deg til); utviklere.

 

For å gi litt bedre perspektiv på tippingen min så minner jeg om at TSW hadde faktisk 70 utviklere i november 2008, dette er da 4-5 år etter WoW-utviklingen tok tid. 70 er derfor mildt sagt ingen dårlig gjetning, dette blir bekreftet av den faktiske utviklerstaben jeg viser til i kildene.

 

Faktumet er at de var rundt 100 utviklere som arbeidet med å utvikle spillet, det hjelper ikke hvor mye du sutrer over sekundære og tertiære roller. Du hadde ganske enkelt feil og regner med at det kommer som en lærepenge slik at du tenker deg om neste gang du tyr til spydigheter og sarkasme.

Endret av fiskekake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...