Gå til innhold

– Dette er tidenes største spillprosjekt (PC)


Anbefalte innlegg

Her ser vi en stor WOW fan som ikke tør å prøve noe nytt da snakker jeg om Steve Vice.

 

Jeg er dritt lei wow, det er akkurat det samme uansett hva slags class du er. Samme historie osv!

 

Uansett gleder jeg meg sykt til dette spillet uansett. Dette spiller kommer til å sette MMO sjangeren på et nytt nivå. Vent å se Steve Vice.

 

Uansett kan du vente å se selv Steve Vice før du spekulerer om det går i søpla eller ikke... Spillet har ikke engang kommet ut. Vent å se og la tiden vise.

Du leser ikke en drit av det som blir sagt så hva du har å si driter jeg i

Endret av Steve Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å nok en gang understreke så lager Bioware noen av favorittspillene mine. Jeg er ingen WoW-fan eller fanboy som det insinueres, selv om jeg har spilt mye WoW og hatt mye morro med det spesielt pre-TBC, men jeg respekterer det monsteret det er blitt, og jeg syns jo selvfølgelig det er trist at andre MMOer som faktisk er bra ikke får en sjangse til å skinne for alle havner i skyggen. Problemet med for få på serverene eller liten strøm av nye spillere gjør at tidligere soner ofte kan føles døde og det er ofte der man har sine beste minner fra spillet.

 

Jeg dømmer ikke Star Wars, Bioware eller Mythic før spillet er komt ut, jeg poengterer den ekstreme oppgaven de har foran seg, selvfølgelig vil også jeg at de kan lykkes og ihvertfall leve side om side med WoW med en sunn brukerbase. Stor brukerbase, betyr også mer penger til utviklerene og man ser i WoW sitt tilfelle hvor viktig det har vert for å skape så store expansions som de har gjort, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Jeg ser noen sier at mange senere MMO'er bruker den samma malen som WoW, men da vil jeg så gjerne nevne at WoW er basert på en mal Everquest brukte (og var vel blant en av de første?). Ikke tro nåtidens spill er etterkommere av WoW, når vi tidligere har nettopp hatt spill som Anarchy Online og Everquest som kom før WoW (som jeg personlig synes har vært et elendig spill nettopp pga. dårlig story, men i senere tid - med 3x exp "invite a friend" opplegget og ekspansjonene - har blitt bedre og bedre og faktisk likendes for en som meg); WoW er nemlig en etterkommer selv, men det glemmer visst mange.

 

Uansett, spilt begge KOTOR spillene og det med like stor glede som da jeg var 8år og spilte FFVII, så har store forhåpninger til dette og det høres jo ut som det kommer til å bli dritfett! Bare håper BioWare gjennomfører det like bra som SP-spillene deres; kan det bli en ny MMO revolusjon som da WoW kom? Krysser fingra!

 

God jul da, alle sammen! :D

Lenke til kommentar

Ingen som sier WoW oppfant sjangeren. De gjorde den populær, og en landeplage. De fleste designere i WoW var jo ihugga Everquest spillere og bestemte seg for at de ville lage et slikt spill, og brukte da sin eksisterende franchise og plasserte den i en mmo-setting, de gjorde mye for å forenkle konseptene som var i Everquest, og er i det store og hele et langt bedre spill i min mening, som har spilt begge.

Lenke til kommentar

Her ser vi en stor WOW fan som ikke tør å prøve noe nytt da snakker jeg om Steve Vice.

 

Jeg er dritt lei wow, det er akkurat det samme uansett hva slags class du er. Samme historie osv!

 

Uansett gleder jeg meg sykt til dette spillet uansett. Dette spiller kommer til å sette MMO sjangeren på et nytt nivå. Vent å se Steve Vice.

 

Uansett kan du vente å se selv Steve Vice før du spekulerer om det går i søpla eller ikke... Spillet har ikke engang kommet ut. Vent å se og la tiden vise.

 

Du skulle ikke prøvd å klemt inn en ekstra "Steve Vice" der? Just for good measure?:D

Lenke til kommentar

Flott intervju, bra skrevet! :)

 

Har klokketro på at Star Wars MMO blir genialt.

 

For meg så gir jeg totalt f i om det er 10 millioner eller 500 000 som spiller spillet, så lenge det oser kvalitet. Tviler heller ikke på at Bioware leverer, de skuffer sjelden.

 

Er forøvig enig i mye av det Odesseiron sier.

 

Gleder meg utrolig mye til spillet kommer

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

OK.

Jeg er helt ny her på forumet, men jeg kan jo si det at jeg har nå følgt SW:TOR siden starten, og må bare stille spørsmålet; Hvorfor sammenligner alle SW:TOR opp mot WOW???

Det blir jo helt feil... Nå har bioware selv komt ut og sagt de ikke prøver å trekke WOW spillere eller andre spillere for den sags skyld, dette er ett spill for RPG fans ikke MMO. Det er jo snakk om to helt forskjellige spill, det ene satser stort på mange spillere og engasjerende innhold, om kanskje en smule dårligere historie(WoW) mens det andre satser fullt ut på historie men ikke den gigantiske spillemassen(SWTOR).

 

Alle som har spilt en stund vet godt at både Bioware og Blizzard har gjort leksa si og vist oss alle hvordan man lager gode spill, men så må man heller ikke glemme at de er blandt de beste MEN i forskjellig sjanger. Blizzard har tross alt bare WOW og Diablo som RPG spill, mens Bioware har ikke RTS erfaringen blizzard har. Historisk sett kan det ikke være tvil om at Bioware gruser Blizzard totalt når det gjelder RPG og med den enorme fokusen på Historie blir SW:TOR ett spill for RPG fans å IKKE MMO- fans.

 

Min lille konklusjon er jo da at WOW kommer til å forsette som ett gigantisk spill med millioner av spillere da de har mest fokus på MMO, mens SW:TOR kommer til å trekke noen mmo spillere men først å fremst RPG spillere og kan bli neste revolusjon innen MMO-RPG, om ikke annet blir de en ny grunnsten som Anarchy Online og Everquest.

 

:) God jul til alle her da :p

 

(Ja jeg er BW og SW fan :p)

Lenke til kommentar

Her ser vi en stor WOW fan som ikke tør å prøve noe nytt da snakker jeg om Steve Vice.

 

Jeg er dritt lei wow, det er akkurat det samme uansett hva slags class du er. Samme historie osv!

 

Uansett gleder jeg meg sykt til dette spillet uansett. Dette spiller kommer til å sette MMO sjangeren på et nytt nivå. Vent å se Steve Vice.

 

Uansett kan du vente å se selv Steve Vice før du spekulerer om det går i søpla eller ikke... Spillet har ikke engang kommet ut. Vent å se og la tiden vise.

 

 

ikke for å være en som holder handa over noe som helst men har ikke dette blitt sagt en HAU ganger før? altså vær gang det kommer et nytt mmo som virker lovende, en "wow killer"

 

 

 

 

Alle som har spilt en stund vet godt at både Bioware og Blizzard har gjort leksa si og vist oss alle hvordan man lager gode spill, men så må man heller ikke glemme at de er blandt de beste MEN i forskjellig sjanger. Blizzard har tross alt bare WOW og Diablo som RPG spill, mens Bioware har ikke RTS erfaringen blizzard har. Historisk sett kan det ikke være tvil om at Bioware gruser Blizzard totalt når det gjelder RPG og med den enorme fokusen på Historie blir SW:TOR ett spill for RPG fans å IKKE MMO- fans.

 

 

WarCraft 3 var vel strengt talt inne å sniffet litt på RPG sjangeren ;)

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar

Historisk sett kan det ikke være tvil om at Bioware gruser Blizzard totalt når det gjelder RPG og med den enorme fokusen på Historie blir SW:TOR ett spill for RPG fans å IKKE MMO- fans.

 

Min lille konklusjon er jo da at WOW kommer til å forsette som ett gigantisk spill med millioner av spillere da de har mest fokus på MMO, mens SW:TOR kommer til å trekke noen mmo spillere men først å fremst RPG spillere og kan bli neste revolusjon innen MMO-RPG, om ikke annet blir de en ny grunnsten som Anarchy Online og Everquest.

 

:) God jul til alle her da :p

 

(Ja jeg er BW og SW fan :p)

Jeg håper virkelig det du sier stemmer. Aldri vært noen stor fan av MMO, men det virker som vinklingen mot historie og RPG-sjangeren i SW:TOR kan sørge for at dette blir min introduksjon til sjangeren. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å se hvordan dette spillet kommer til å bli. Det kan nok være fordi jeg i likhet med deg er både BW og SW fan. Den kombinasjonen kan jo ikke slå feil. ;)

 

Og en gledelig jul til deg også kihaavik. :)

Lenke til kommentar

Når spillet ble annonsert, var jeg ganske overbevist om at dette var spillet som skulle ta over min MMORPG interesse. Har spilt en del World of Warcraft, og tikket inn noen få timer med Age of Conan (dog jeg ikke hadde selv en bra PC, måtte jeg spille litt på en PC jeg lånte). Men tror personlig at Star Wars: The old Republic appellerer mye mer for min del. Da sett mtp. på historie, og en større interesse i historien.

Har også bestemt meg at hvis jeg skulle kjøpe meg ny PC, var det akkurat for dette spillet. (Dog har jeg nå ny TV, som gjør at en nye PC frister før spillet lanseres.)

 

Selv med spill fra BioWare, finnes det noen negative elementer. Noe jeg håper med Star Wars: The old Republic at de har fjernet, og har laget ett "nytt" spill som drar med seg det positive fra tidligere titler fra BioWare.

 

Kommer garantert til å prøve alle klassene, men har denne gangen bestemt meg for å ha en main som ikke er "force" og er ond. Er noe usikker på om jeg klarer å være slem, da det ikke er min vei i livet.

 

Uansett, ønsker jeg spillet velkommen ;) Vil nok bli et supert spill på mange måter...

Lenke til kommentar

Syns det virker som om de fokuserer på for mye "historie". Historie er greit det, men i et MMO spill? En type spill som det koster en formue å ha gående?

 

Hva skjer når de nå bruker 90% av tiden på å lage historien, spillerens måte å utvikle seg på mens de glemmer elementet som holder folk gående dag for dag, måned for måned, år for år, nemlig end-game?

 

 

 

Det er jo end-game et slikt spill står og/eller faller på. Så for min del syns jeg "hypen" her blir vinklet litt feil. Hva skjer når man er gått igjennom historien? Skal man spille dette spillet som et vanlig RPG spill, isåfall vil det jo ikke være mulig å holde dette spillet gående så alt for lenge.

Lenke til kommentar

Syns det virker som om de fokuserer på for mye "historie". Historie er greit det, men i et MMO spill? En type spill som det koster en formue å ha gående?

 

Hva skjer når de nå bruker 90% av tiden på å lage historien, spillerens måte å utvikle seg på mens de glemmer elementet som holder folk gående dag for dag, måned for måned, år for år, nemlig end-game?

 

 

 

Det er jo end-game et slikt spill står og/eller faller på. Så for min del syns jeg "hypen" her blir vinklet litt feil. Hva skjer når man er gått igjennom historien? Skal man spille dette spillet som et vanlig RPG spill, isåfall vil det jo ikke være mulig å holde dette spillet gående så alt for lenge.

Er dette jeg også er litt skeptisk til, Warhammer og AoC feilet på grunn av mangel på endgame, jeg sier ikke at vi skal sammenligne spillene, men endgame er viktig for å holde liv i spillet. Guild Wars var f.eks et spill som satset mye på handling og fikk en følelse av å være en hybrid mellom et RPG og en MMORPG. Men når man hadde spilt gjennom storyen så hadde man liksom nettopp det, spilt gjennom det. Å ha solid endgame på plass ved lansering er et fullstendig must, og det må også ligge klart nytt endgame content på løpende bånd etterhvert som spillerene har gjort seg ferdig med det eksisterende. Mythic skjønte aldri dette med Warhammer, og det spillet er fryktelig statisk, de driver endå å fikser på bugs og har sluppet en eneste contentpatch verdt. Å si at de har fått proffhjelp hvis de sikter til Mythic er å overdrive kraftig.

Lenke til kommentar

Et MMO er et MMO, og det krever tonnevis med "cash" å holde spillet gående nettopp pga servere samt et alt for stort "maintenance team" ser man på forskjellen mellom et MMO og et hvilket som helst annet spill.

 

Klarer ikke spillet å hente inn nye spillere hele tiden, eller holde eksisterende spillere gående år for år så vil det feile rett og slett. Historie er ikke godt nok for det er man ferdig med etter kun 20 timer hvis vi skal ta ant.timer brukt fra utviklerne, eller annonsene. Eller for å være "snill", man er ferdig med spillet etter 160 timer om man gidder å spille alle klassene fra start til slutt, noe jeg neppe trur den vanlige MMO spilleren gjør ettersom det er ikke det et MMO spill handler om.

 

Man skal opp og frem, man skal utvikle sin karakter til det uendelige, det er det som får folk til å pushe time etter time i et MMO, og mangelen på dette i et slikt spill vil føre det i glemmeboka rimelig kjapt.

 

Så hvis deres måte å utvide spillet på er å for alltid lage tonnevis med dialoger og ting man ellers kunne ha lest i en bok så trur jeg det blir for lite ser man på MMO'ens "average joe". Det er også alt for tidskrevende å lage til at folk kommer til å ønske/gidde å bli værende fra ekspansjon til ekspansjon.

Lenke til kommentar

Syns det virker som om de fokuserer på for mye "historie". Historie er greit det, men i et MMO spill? En type spill som det koster en formue å ha gående?

 

Hva skjer når de nå bruker 90% av tiden på å lage historien, spillerens måte å utvikle seg på mens de glemmer elementet som holder folk gående dag for dag, måned for måned, år for år, nemlig end-game?

 

 

 

Det er jo end-game et slikt spill står og/eller faller på. Så for min del syns jeg "hypen" her blir vinklet litt feil. Hva skjer når man er gått igjennom historien? Skal man spille dette spillet som et vanlig RPG spill, isåfall vil det jo ikke være mulig å holde dette spillet gående så alt for lenge.

 

Vel, de har jo et såpass digert utviklingsteam at de ikke behøver å bruke 90% av ressursene sine på å utvikle historie. Produsenten beskriver her den gruppen med folk involvert på dette prosjektet som mye større enn hva de har engasjert i utviklingen av noe annet spill, og det betyr også at de kan ha flere baller i lufta samtidig.

 

Spørsmål om end-game ble stilt i intervjuet, men de holder kortene tett inntil videre. PvP-systemet har de likevel lagt mye arbeid i allerede, og det er jo en veldig viktig del av end-game for mange. Tiden vil vise hvorvidt det kommer med mangelfullt innhold eller ikke, men med Mythic som har brent seg noe med det i senere tid så bør vel det være noe de konsentrerer seg hardt om å unngå.

 

Steve Vice: Age of Conan manglet jo innhold allerede fra level 40, så der kunne ikke Funcom har feilprioritert ressurser i større grad. Warhammer Online hadde jo ålreit med innhold fra release av, det var vel problemet snarere at det var altfor likt World of Warcraft, og at man dermed fikk en bedre opplevelse i det spillet som hadde vært i konstant utvikling i nesten ti år. Det burde ikke være et problem når man allerede loves en radikalt annerledes MMO-opplevelse "off the bat".

 

Er for øvrig ikke enig i det du sier om Guild Wars. Det spillet markedsførte seg jo tungt med at det var lett å nå høyeste nivå og at det var mulighetene på level 20 som virkelig utgjorde spillet. Har spilt det spillet en god del, og det er vel få MMO-spill jeg har spilt som jeg har opplevd som tommere på vei opp mot øverste nivå. Jeg så definitivt ikke noe til episke oppdragslinjer, et godt dialogsystem eller rollespillinnhold de hadde lagt særlig mye arbeid i.

 

Kontinuerlig tilførsel av nytt, relevant innhold er selvsagt et must for at et spill skal overleve, men dette er det veldig vanskelig å si noe om på nåværende tidspunkt. Jeg velger likevel å tro at Mythic kommer til å stå for det generelle MMO-rammeverket og BioWare det tungtveiende innholdet. Mythic kan vel kanskje ikke sies å være eksperter på å skape akkurat det folk vil ha, men den erfaringen de har med sjangeren er det vel få nålevende MMO-utviklere som kan skilte med.

 

Dette historieinnholdet er for øvrig ikke hovedtyngden av spillet. Det har blitt markedsført tungt på grunn av det faktum at det ikke er noe noen andre utviklere har satset seriøst på tidligere, men BioWare har vært veldig klare på at de til syvende og sist vil utvikle et bunnsolid MMORPG. Det er ikke slik at man får ca 20 timers enspillerinnhold og trasker rundt i en tom verden. Instanser, digre open world PvP-slag og en rekke dype gruppequester er noe av det som har blitt lovt.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Grunnen til at MMO spill flest ikke har fokusert så mye på historie er vell pga det tar så ufattelig lang tid å lage bra, samt "average joe" spiller ikke et multiplayer spill pga historien, han spiller jo det fordi man spiller med venner. Det å lese en bok med en kamerat er vell ikke noe jeg og folk flest ser på som gøy.

 

Min skepsis til dette spillet er fokuset de har på nettopp det - historie. Et element som ikke betyr noe i det store bildet. Og er det det for noen, så vil det spillet for dem vare i kun 160 timer, hvis de kjører på med alle karakterene.

 

Samt hva skjer med ekspansjonene? Hvis det er en av de største spillene som noengang har vært under produksjon så gjelder det vedlikeholdet også, hvor lang tid vil det ta fra lansering til neste ekspansjon? Vil de rekke å lage nytt innhold før folk går lei av samme historien?

Endret av oophus
Lenke til kommentar

le snip!

 

Noe av essensen i det som blir nevnt i artikkelen er jo nettopp det med historie i MMO's.

 

"Jeg tror at mye av denne frykten har rot i at andre MMORPG-er egentlig aldri har greid å implementere en engasjerende historie. "

-

Grunnen til at MMOspill ikke lykkes i å få spillerne fordypet i den underliggende historien er ikke nødvendigvis at den i seg selv er dårlig eller mangelfull men heller at for veldig mange "casual players" så virker avbruddene spillet tar for fortelle selve historien som unødvendige avbrudd og forlenger tiden det tar for spilleren å nå sitt mål

Til nå så har samtlige MMOer som har vært noenlunde populære fulgt så og si nøyaktig samme mal; Du må oppsøke en NPC og utføre oppdraget som blir gitt for å få åpnet tilgangen til mer og bedre ting og egenskaper.

Om du får en historie oppå det hele så er ikke det noe du gidder å bry deg om fordi du får ikke noen belønning for å følge med på den.

Og som du sier, hvorfor bry seg om et element som ikke har noe å si i det store sammenheng?

Vel, Bioware har vært utrolig dyktige til å implentere en engasjerende historie i spillene sine rett og slett ved å gjøre det så enkelt som å knytte denne tett opp til spilleren istedet for å bare la oss være passive tilskuere til historien som utspinner seg.

Spørsmålet er vel om Bioware går i WoW fella og forsøker å kopiere WoW sin "patenterte" metode, "grind for reward", som omtrent samtlige andre som har forsøkt seg mot WoW har gjort uten å få det til like bra som Blizzard.

 

Så vi får se hva slags konsept Bioware har fått laget her og se om det skiller seg ut fra World of Warcraft-metoden eller om det bare er nok en MMO på dusinet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...