Gå til innhold

Anmeldelse: Assassin's Creed 2 (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Xbox må du velge England eller et annet engelskspråklig land under region-settings.

(Er vel ikke så mange spill på Xbox 360 som har flerspråklig teksting, så det er nok grunnen til hvorfor du ikke har merket det før)

 

Edit: Så nå at du hadde fått fikset det.

 

Liten side-track: Hvorfor går det ikke an å få dashbordet på norsk/svensk/dansk/whatever, og kun engelsk? Jeg trodde Microsoft liksom skulle tilpasse konsollen til hele familien? Vel, nå er vel ikke Norge det største markedet, men det er jo ikke akkurat en enorm jobb. Sett èn fyr i Microsoft-Norge til å oversette dashbordte i en uke og det burde være det med god margin.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Samme unnskyldningen alle bruker, men jeg mener fortsatt de kunne fått til et mer attraktiv fargeaspekt ved å variere fargene litt mer, istedet for "brun, brunere, grå (for å avspeile elendigheten i fattige byer veeeeel!).

 

Byene man besøkte i AC1 var ikke spesielt fattige etter middelalderstandard, og - "unnskyldning"? Unnskyldning for... Hva? I spill med historisk setting setter jeg pris på et visst samsvar med faktisk historie, også når det gjelder fargevalg på arkitekturen.

 

 

Nå tenker jeg ikke på fargevalget på bygninger, jeg er ikke såpass trangsynt at jeg tror bygninger i oldtidens Jerusalem hadde vanvittige palmer og diskoplanter.

Jeg tenker mer på (hva annet skal man kalle det?) filteret som bidro til å gjøre at de få plantene som var med så brune ut, alt ble liksom så vanvittig overdrevent.

 

De som kjenner meg godt vet at jeg er helt for atmosfære og historiske hendelser i spill, men jeg er ikke for et fargefilter som gjør at det blir i overkant "overkill" med monotome farger selv om det liksom er "mer kunstnerisk".

Blir som med filmer/spill der det er eksplosjoner bare man spytter på en bil, det blir for mye av det gode.

 

Ellers har jeg kun lite varierte sideoppdrag som kritikk til orginalen.

Lenke til kommentar

Dessverre viste det jo seg å være en katastrofe av de skjeldne. Grafikken var meget pen den gang, men vanskelighet, kreativitet o.l. så vi lite til.

 

Lite kreativitet? Assassin's Creed var bare et av en rekke nyere Ubisoft-spill hvor de risikerte lavere salg for å føre litt sårt tiltrengt innovasjon til sine respektive sjangre, og de aller fleste spillere så dette - nøyaktig derfor solgte AC1 betydelig mye mer enn det Ubisoft i utgangspunktet hadde kalkulert med. At slike spill ikke er perfekte på alle områder er å forvente, nettopp derfor er det gledelig at mange nok kjøpte originalen til å gjøre en oppfølger (som da formodentlig har eliminert det som ikke fungerte i originalen) økonomisk forsvarlig.

 

Det er lite kreativt å la spilleren gjøre de samme oppdragene om igjen for samme hensikt. Men selvfølgelig hvis du er en person som liker å gjøre de samme tingene om igjen, så for all del kos deg videre med Assassin's Creed I, men det finnes mange av oss som syntes det var en total fiasko.

Lenke til kommentar

Dessverre viste det jo seg å være en katastrofe av de skjeldne. Grafikken var meget pen den gang, men vanskelighet, kreativitet o.l. så vi lite til.

 

Lite kreativitet? Assassin's Creed var bare et av en rekke nyere Ubisoft-spill hvor de risikerte lavere salg for å føre litt sårt tiltrengt innovasjon til sine respektive sjangre, og de aller fleste spillere så dette - nøyaktig derfor solgte AC1 betydelig mye mer enn det Ubisoft i utgangspunktet hadde kalkulert med. At slike spill ikke er perfekte på alle områder er å forvente, nettopp derfor er det gledelig at mange nok kjøpte originalen til å gjøre en oppfølger (som da formodentlig har eliminert det som ikke fungerte i originalen) økonomisk forsvarlig.

 

Det er lite kreativt å la spilleren gjøre de samme oppdragene om igjen for samme hensikt. Men selvfølgelig hvis du er en person som liker å gjøre de samme tingene om igjen, så for all del kos deg videre med Assassin's Creed I, men det finnes mange av oss som syntes det var en total fiasko.

 

Du gjorde jo ikke samme oppdragene om igjen. Du er en assasin selvfølgelig skal du drepe folk med kniver/sverd . Hva venta du deg? AC1 var et knall spill. Det du driver med er som å si at Forza 3 er lite kreativt fordi du kjører på bane hele tiden :S

Lenke til kommentar

Joantheman har et poeng. Assassins Creed er ikke den type spill utgivere normalt er så glad i å pøse penger i. Derfor vil jeg tro at Assassins Creed 1 var en slags "se hva vi kan lage" for å få laget noe de kunne videreutvikle. Det var langt ifra feilfritt, men det var skrullete moro samtidig.

Lenke til kommentar

Joantheman har et poeng. Assassins Creed er ikke den type spill utgivere normalt er så glad i å pøse penger i. Derfor vil jeg tro at Assassins Creed 1 var en slags "se hva vi kan lage" for å få laget noe de kunne videreutvikle. Det var langt ifra feilfritt, men det var skrullete moro samtidig.

 

Vil si meg ganske enig der. 1ern var bra, og selve gameplayet og kontrollene satt godt selv om det var en del andre mangler. Nå virker det som om det har fått midler og anledning til å lage det så bra som 1ern kanskje skulle ha vært. Spilte dette i hele går kveld og har tenkt å fortsette i samme stilen i dag. Veldig bra spill.

Lenke til kommentar

Kjøpte det til Playstation 3 ikveld.

 

Ikke overaskende er den irriterende konsoll-fps`en tilstede også her, nede i maks 25 fps oppe på takene, dette gjør det vanskeligere å oppdage fluktruter raskt når man vrir rundt på kamera i en elevert, rask og kinkig situasjon.

 

Heller ikke overaskende, siden jeg leste omtalen, at Ezio hopper hytt å pinevær på takene. Det er faktisk så alvorlig at det bunner i frustrasjon og irritasjon over hele spillet.

 

Jeg angrer på kjøpet, bare pga. de to punktene. Synd at pc utgaven kommer nesten ett halvt år senere, min 920 hadde dradd det avgårde på plankekjøring, men det fikser fremdeles ikke punkt 2. Det blir frustrerende fordi man løper avgårde på ett oppdrag for så plutselig å hoppe rett ned i gata og midt i flokken av den rivaliserende gjengen, så må man bruke 5 minutter gameplay for å bli kvitt de igjen. Når det har skjedd ett par ganger, er man møkkalei.

 

Hva er det som er så vanskelig med å lage ett kontrollsystem som følger retningen på kontrollstikka?

Lenke til kommentar

Problemet oppstår når du holde inne knapper for å sprinte/hoppe og når det er litt forskjell i hvor det går an å hoppe og hvor det går an å lande. Om det beste landingspunktet et en meter til siden vil han automatisk hoppe litt til siden for å unngå å lande ett sted hvor han enten faller eller stopper. Resultatet er jo at du kan bli tatt litt på senga av retningsforandringen, men det er ikke verre enn å ikke holde knappen inne hele tiden.

 

Tro meg, jeg lærte det den harde veien.

Lenke til kommentar

Problemet er at han hopper til venstre i 90 grader vinkel istedetfor rett frem slik jeg har lagt opp løypa (0grader vinkel på hopp) fra det samme utgangspunktet. Jeg SKAL hoppe fra det punktet, det er vinkelen og hvor man ender opp som er problemet.

 

Det finnes ikke unnskyldninger for dårlig håndtverk.

Lenke til kommentar

90 grader har jeg også litt problemer med å tro på. Jeg har etter hvert lært på den harde måten (etter et svalestup lukt inn i desync fra en eller annen veldig høy basilika) å være litt forsiktig med å holde A nede i det jeg gjør meg klar til et hopp, og trykker heller knappen ned når jeg er sikker på at retningen sitter riktig. Så langt har det gått bra på den måten.

Lenke til kommentar

Kan hende jeg bare failer på det verste, men i.o.m. at anmelderen bemerker det samme problemet tviler jeg på det.

 

Man skal ikke slakke på farten og posisjonere seg for at man skal treffe riktig avsats når man blir forfulgt av vakter. Det er en feil i klatre\løpe motoren som gjør at AI velger feil\rare avsatser som mål for spranget.

 

 

Flere enn meg som reagerte på måten Ezio fikk tak i drakta på?

 

Og hvordan han tok den på uten å vite hva det igrunnen var for noe, mens han hadde tidspress og motivasjon til å drite i alt og sørge for å få levert de dokumentene i en helsikes fart for å redde faren? "Hva pokker driver du med??" tenkte jeg mens han tok på seg en drakt han fant i kista.

 

I Ezios øyne, som ikke vet om noe av dette som skjedde i Creed 1, eller om hva faren holder på med, eller hva en Templar er, så vil AC2 drakta kunne virke som en sirkusdrakt, carnevalsuit, en grisekul en altså, men allikevel, ett Halloween kostyme, så, under press av døden velger han da å ta denne på seg, vi får fanfare og kul musikk, hellig moment, og han løper og gjør oppdraget sitt, fremdeles uvitende hva han har tatt på seg..

 

Dette kunne de fulgt opp ved å la moren reagere på det, eller andre karakterer, men det gjorde de ikke, all as it should be i den gården.

 

Manuscript fail.

 

 

 

Dette spillet er definitivt laget for unge amerikanere :rolleyes:

 

Men ok, gameplayet utenom hoppingen som er den samme som i ènern er bra og enkelte scener kunne vi vært foruten, spillet er kult ellers og det blir bedre og bedre, vi får se :D

Endret av Clakz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er dette verdt å kjøpe? Jeg også var en av de som spilte eneren men gadd aldri å gjennomføre, for meg elsket jeg omgivelsene men jeg syns kampene med fiendene ble for enkelt. Jeg kunne ha 30stk på meg og de kom en etter en mot meg og det var banalt enkelt. Er det bedre i toeren?

 

 

Det er litt enkelt ja, ble enveis kjøring igjennom hele spillet for meg.

Men spillet har en historie og variasjon som holdt meg fast, det hadde ikke 1ern synes jeg.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt enkelt, men nå finnes det litt forskjellige fiender.

 

Svakeste fienden: Counter-attack (one shot som i eneren) fungerer alltid. Grab fungerer alltid. Disarm fungerer alltid.

Fiende nummer to: Counter-attack fungerer bare av og til når fienden har lite liv. Hvis counter-attack ikke fungerer mister fienden noen helseruter (basert på hvilket våpen du bruker). Grab fungerer veldig sjeldent (aldri?) Disarm fungerer noen ganger.

Fiende nummer tre: Acrobatic folk. Counter attack fungerer alltid, men de dodger vanlige angrep. De er også flinke til å klarte osv. Er ikke helt sikker på om man kan disarme dem.

Fiende nummer fire: Folk med spyd. De kan sveipe og stikke, og da nytter det ikke med counter-attack. Du må legge ned sverdet og bruke disarm. Disarm fungerer alltid.

Fiende nummer fem: Folk med armor og store økser. Fungerer sjeldent å blokkere siden angrepene er så kraftige. Er ikke helt sikker på hvor lett det er å counter-attacke. Disarm fungerer alltid.

 

Edit: Merk at counter-attack med hidden blade fungerer på fiende nummer 2, men det er mye vanskeligere å time en andre våpen.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...