Gå til innhold

Vellykket filmtjeneste til Xbox 360


Mauli

Anbefalte innlegg

http://www.spillmagasinet.no/article2756945.ece

 

Hvis det er en ting vi i Norge ikke akkurat er bortskjemte med, så er det gode filmstreamingtjenester. Mens for eksempel folk i USA tilnærmet kan velge og vrake, har vi bare tilgang på et par tjenester og utvalget er for det meste så som så.

Streame 1080p-video

 

Med årets høstoppdatering til Xbox 360 endrer det seg, i hvert fall hvis Microsoft holder det de lover. Gjennom den nye Zune Video Store kan du, så lenge nettlinjen din klarer det, streame filmer i 1080p. Ved lanseringen 17. november vil rundt 100 titler være tilgjengelig og vi har testet tjenesten.

 

Zune Video Store er bygd opp på samme måte som Marketplace, noe som vil si at det er lett å finne det du vil. I tillegg til å bla deg gjennom alle filmene i alfabetisk rekkefølge, kan du søke, sortere dem på sjanger og be om en liste over de nyeste eller mest populære.

Litt stive priser

 

Akkurat nå stammer brorparten av filmene fra nittitallet og tidligere, blant annet kan du se «Mad Max», «Cobra» og «Bullitt». Heldigvis har Microsoft også lagt ut nyere titler, for eksempel «Watchmen» og «V for Vendetta».

 

I motsetning til en del andre tjenester kan du bare leie filmer og filmene er i utgangspunktet dine i fjorten dager, men når du begynner å se reduseres tiden til 24 timer. Leie av en film i HD-kvalitet koster rundt 40 kroner (dyreste 60), mens SD-kvalitet ligger på litt over 20 kroner. Jeg synes det er dyrt, men så lenge tjenesten fungerer så bra som nå skal jeg ikke klage for mye.

 

«V for Vendetta» med blant andre Natalie Portman er tilgjengelig på Zune Video Store.

Tjenesten fungerer kjempebra

 

Forutsatt at du har en stabil og tålelig rask nettlinje starter filmen nesten med en gang, spoling fungerer kjempebra, kvaliteten er knall og jeg har ikke opplevd hakking eller lignende. Hvis du stopper filmen kan du fortsette fra der hvor du slapp, og grensesnittet er like lett å bruke som 360s vanlige DVD-spiller.

 

Microsoft selv har sagt at 4Mbit holder for å streame 1080p-video og basert på våre tester ser det ut til å stemme bra. Trådløsbrukere må for øvrig passe seg litt, selv om du har en rask linje ut til internett kan dårlige forhold internt i det trådløse nettet ditt ødelegge opplevelsen.

 

Zune Video Store støtter også noe Microsoft har valgt å kalle «Movie Party», som lar deg se filmer sammen med andre via Xbox Live. Vi har dessverre ikke fått testet denne, men ideen er i hvert fall god.

En nyttig tjeneste

 

Alt i alt er Zune Video Store en fin og nyttig utvidelse av mulighetene til Xbox 360. Tjenesten fungerer smertefritt og kan fort bli den som gjør filmstreaming til allemannseie her på berget, på tross av litt stive priser.

 

Microsoft melder at rundt 100 filmer vil være tilgjengelig ved lansering. I betaversjonen Spillmagasinet har testet var 89 filmer tilgjengelig. Av disse er 19 i HD:

 

Vil dette revolusjonere markedet eller vil Ola Potet fortsatt kjøpe dyre filmer? Vil dette bli ignorert av nordmenn siden det ikke er på PS3?

 

Kommer du til leie en film på denne tjenesten eller gå ut og kjøpe/leie samme filmen fysisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testet dette selv og ble meget meget imponert, men kombinasjon pris og plattform tror jeg er to nøkkelord her slik.

 

Nordmenn liker generelt Playstation bedre og det virker som PS3 også appelerer mer til eldre mennesker der ute...som også ville brukt denne tjenesten mer en hva yngre som igjen og igjen sier dem kun vil ha en spillemaskin og ikke alt det andre. Den eldre gruppen gamere vil ha "alt" og går for PS3 så derfor tror jeg at tjenesten når den kommer til PS3 vil bli mer brukt en hva X360 sin tjeneste vil bli.

 

Prisen er også en viktig faktor, bor du i Oslo hvor prisene på leiefilm er skrudd opp i taket vil nok prisene på VidZone være helt ok. Men fks her hvor jeg bor så kan jeg leie 2 Bluray filmer til prisen av 1 HD film på VidZone...eller laste det ned gratis fra nettet i SD eller HD. Så pris er voldsomt viktig at Microsoft ikke feiler på.

 

 

Så min konklusjon er at ja tjenesten vil bli brukt på X360 men når lignende tjenste kommer til PS3 her i Norge så vil dette bli en bedre match med tanke på brukere.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se PS3 fanboys si at dette er bare dritt og at bluray er mye bedre for så snu på flisa når PS3 får det senere. Da er nok bluray plutselig ikke så viktig lenger.

 

Uansett, jeg føler meg sikker på at dette vil bli ignorert og en flopp i Norge og ta av når det kommer til PS3 nettopp fordi PS3 selger så enormt mye mer.

 

MS må få fortalt folk at man kan leie filmer på en 1000 kroners arcade. Man trenger jo nemlig ikke harddisk for å leie filmer.

 

"Så tjenesten kommer til Norge? Hvis så, er dette bra for både Xbox 360-brukere, og videre konkurranse i det å tilby filmer.

"

 

Kommer i morgen.

Lenke til kommentar

Pluss at det er blir vel litt styr hvis man skal se de på TV fra PC. I alle fall for den jevne bruker.

 

Ja for det er styr å plugge inn en HDMI-kabel :p Hvis man feks har en bærbar med HDMI er det relativt lett å koble til.

 

Noen som har prøvd Telenors tjeneste? Funker det bra?

 

 

Har brukt SF-Anytime (som jeg tror er/har blitt en del av Telenors tilbud) og CDON sin utleietjeneste. Disse fungerer fint. Filmene starter umiddelbart og kvaliteten er ok (ikke akkurat Blu-Ray).

Lenke til kommentar

Disse tjenestene kommer nok hvertfall til å være med på å få ned piratkopiering, hvertfall i små mengder. For nå er det jo faktisk enklere å bare spille av en film istedet for å måtte laste den ned på forhånd.

 

Se bare på Spotify, mange som velvillig betaler 99 kroner i måneden for tjenesten, istedet for å laste ned. Rett og slett fordi det er så fantastisk enkelt.

Lenke til kommentar

Jo de hadde visst HD. De koster 65kr.

 

 

 

 

Telenor har jo flaut få HD-filmer, og de koster mer enn på 360-en.

 

Har leid noen filmer på 360-en den siste uke, og det koster fra rundt 25 kroner for eldre filmer i SD-oppløsning, til omtrent 55 kroner (690 poeng) for de nyeste i 1080P. Et par år gamle filmer med 720P eller 1080P koster typ like i underkant av 40 kroner, og som oftest er 720P litt billigere enn 1080P. De nyeste filmene koster i underkant av 40 kroner i SD-oppløsning, det er rimeligere enn de fleste andre filmtjenestene på nett i Norge, som jo uansett enn så lenge bare leverer i SD...

 

 

Ulempen med Zune er jo at utvalget er ganske lite enn så lenge, men det bør jo ta seg opp. Ellers er det omtrent like lett/vanskelig å leie og starte film som på de nettleserbaserte tjenesten her til lands. Fra du har trykt leid og "Spill av" tar det ett sekund eller to så er filmen igang, selv i 1080P ( i alle fall på min 20Mbit).

 

 

 

Edit: Noe har forresten endret seg siden testen det er referert til i toppen av tråden her. Det er ca 100 filmer nå, og langt mer enn 19 er i HD. Det er dog ikke alle som er i 1080P, en del er "kun" i 720P.

 

 

 

Endret av BoardkilL
Lenke til kommentar

 720P eller 1080P har fint lite å si uansett komprimering på de fleste normale tv-er folk har hjemme. 1080P-filmene på Zune ligger på rundt 12 gigabyte, noe som normalt gir mer enn godt nok bilde på en vanlig tv på rundt 40 tommer. Har ikke testet SD fra Zune ennå, men har testet en del andre filmtjeneste på nett, og kvaliteten der, selv i høyeste kvalitet, er gjerne et lite nivå under DVD-kvalitet - til omtrent samme pris.

Endret av BoardkilL
Lenke til kommentar

De har jo hatt en tilsvarende tjeneste i USA lenge, så det er nok ikke slik at de ikke bryr seg om hvordan det går med den i resten av verden. Om det var tilfelle tviler jeg på at de hadde tatt seg bryet med å bruke både penger og resurser på å lansere en tjeneste her i det hele tatt. ;)

 

Antallet filmer ser ut til å være omtrent det samme i alle landene som nå får tjenesten. Jeg har sjekket den australske versjonen av Zune og også der hadde de rundt 100 filmer, men rundt 90 av dem var andre filmer enn det vi har fått/får her til å begynne med.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...