Gå til innhold

Anmeldelse: Uncharted 2: Among Thieves (PS3)


Anbefalte innlegg

Teorien om oppfølgersyndromet er interessant, og det er mange oppfølgere i år og neste år jeg håper klarer å unngå å gå i de fellene. Jeg synes imidlertid ikke at GTA IV lider av det samme - men det virker sikkert sånn dersom man forventet Saints Row 2 eller GTA: San Andreas satt til Liberty City. De tok serien i en annen retning, med et realistisk tilsnitt og færre vanvittige oppdrag - klart noen mener det blir i helt feil retning. Sims-elementene kunne de spart seg, eller iallefall gjort mulig å velge bort, men totalpakken synes jeg likevel var veldig tilfredsstillende.

 

Det høres ut som om Uncharted 2 vippet i feil retning i forhold til det som gjorde forgjengeren spennende, og gikk seg vill mellom skuddvekslingene og den imponerende grafikken.

Faktis synes jeg sammenligningen av Uncharted 2 og GTA IV treffer spikeren på hodet. Begge gjorde noe feil, og gikk litt bort fra sitt eget produkt og dermed også det folk likte med de tidligere spillene. Selv om GTA IV syndet mye mer enn Uncharted 2 på dette punktet. Personlig hatet jeg GTA IV og sluttet halveis i spillet. Det er dette forferdelige oppfølgersyndromet du nevner. Ting gjøres større og "bedre", men i alt det så blir det som tiltrakk spillerne til å begynne med helt borte. Det er det som er synd. Og jeg håper i likhet med deg at de andre oppfølgerne som kommer nå utover klarer å unngå dette skumle syndromet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktis synes jeg sammenligningen av Uncharted 2 og GTA IV treffer spikeren på hodet. Begge gjorde noe feil, og gikk litt bort fra sitt eget produkt og dermed også det folk likte med de tidligere spillene. Selv om GTA IV syndet mye mer enn Uncharted 2 på dette punktet. Personlig hatet jeg GTA IV og sluttet halveis i spillet. Det er dette forferdelige oppfølgersyndromet du nevner. Ting gjøres større og "bedre", men i alt det så blir det som tiltrakk spillerne til å begynne med helt borte. Det er det som er synd. Og jeg håper i likhet med deg at de andre oppfølgerne som kommer nå utover klarer å unngå dette skumle syndromet.

 

Har du spilt spillet?

Lenke til kommentar

1. Det visste jeg ikke! Lurt.

2. Nydelig sagt, jeg liker kjøttgryte!

 

Hehe...klarer ikke helt å tyde om dette er ironisk elle ei, men la gå :)

 

For øvrig, merker veldig mange som klager over at folk er overrasket over karakteren. Er da vel ingenting galt med det, om f.eks StarCraft II kom ut og fikk 6/10 så ville selvfølgelig mange vært overrasket og skuffet. At en er overrasket/skuffet over karakteren/anmeldelsen så betyr det ikke automatisk at en er PS3 fanboy, hater gamer/anmelderen og skal sette fyr på nærmeste stavkirke. Dog det er mange usaklige fanboys her nå, men begge sider fyrer til tider løs uten å først sikte her.

Lenke til kommentar

Jeg visste dette kom til å skje. Gamer elsker å lage bråk og få oppmerksomhet for det. Super Paper Mario, Killzone 2 og nå dette.

 

Du har selvfølgelig rett. Gamer egentlig gått på metacritic og valgt gjennomsnittskarakteren derfra istedenfor å la skribenten selv bestemme karakter basert på egne meninger rundt spillet. Spilljournalister er jo helt klart biasert og unøytral, så de kan man ikke stole på for å gi karakterer.

 

 

Forøvrig vil jeg også legge til at om folk ønsker en nøytral omtale av et spill, så finnes det masse screenshot og gameplay-videoer de kan titte på, for det å få en nøytral omtale er like realistisk som å finne identiske snøkrystaller.

Lenke til kommentar

Får slenge meg på med en del av de andre her.

God anmeldelse, godt skrevet og velbegrunnet. Kanskje litt streng karaktersetting, men (med forbehold om ikke ha spilt eneren og liten interesse for toeren) sikkert rettferdig.

 

Sutregutta som klager kan bare ha det så godt.

 

 

Dette er noe jeg kaller GTA IV-syken...

Du har dessverre så alt for rett.

Grafikk og antall kvadratkilometer sandkasse har liten betydning om det skorter på spillbarhet, troverdige figurer eller gjennomtenkt historie.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket over at en karakter fra gamer.no havner lavere enn hva som er gjennomsnittet, å jeg bryr meg meget lite sånn sett. Spørsmålet er om at et at årets mest ettersøkte spill gjør folk så blinde at de alltid ønsker 10/10 osv. Eller var det her for mye din mening av hvordan det burde vært, jeg tar meg langt ifra nær av det her. Naughty dog vet hva de driver med og Uncharted 2 blir legendarisk!:)

 

bare synd anmeldelsen ble som den ble

 

PS: de største ps3 haterne på markedet eurogamer.net gav det 10/10:p

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Smak? Hva skal anmelderens spillsmak ha å gjøre med anmeldelsen i det hele tatt?

Det er klart at spillsmaken spiller inn. Folk har ulike erfaringer og preferanser som gjør at de ser ting på forskjellige måter. Samme hvor objektiv man prøver å være så vil man fortsatt anmelde spillet på sin egen måte.

 

Hovedpoenget mitt: Spillanmeldere er ikke roboter som blindt følger en mal for hvordan man skal lage en anmeldelse.

Lenke til kommentar

Jeg er fan av både Gears of War og Uncharted. Men holder en knapp på Uncharted. Etter min mening synes jeg det er meget rart å sammenligne de to spillene der. Ja, det er skyting, 3.person styring og begge har meget god grafikk, selv om uncharted 2 overgår Gears of War 3-4 hakk på grafikken, men når du sier:

 

"Eg vil ikkje bruke eit kvarter på å ta ut nokre idiotar som ikkje vil døy uansett kor mange kuler eg pumpar inn i dei. Eg vil utforske mysteria for svarte!"

 

Da kan du vel umulig like Gears of War???? Der er det virkelig mange hjernedøde romvesen som må pumpes så fulle med bly at de nesten står av seg selv. (For min del var det kult det da...)Men i uncharted 2 får du jo en utrolig kul historie i tillegg (etter det jeg har lest..) Da blir det litt for mye "bla,bla,bla.." når du kritiserer spillet for,for mye action og at de "bommer" på det ene og det andre...

 

Jeg synes dette var en anmeldelse full av selvmotsigelser og rare tanker. Jeg har bare testet multiplayer delen på uncharted, men jeg synes Naughty Dog klarer å lage like god skyteaction som Epic Games. I tillegg treffer de B-film sjangeren så bra at jeg koser meg fra begynnelse til slutt. (Ref. første spill)Jeg nekter å tro at historien er dårligere og at etter hva jeg har lest er det større "puzzles" og flere mysterier i uncharted 2. Da får jeg den klassiske oppfølger filmen. Bigger and better!! Det tror jeg i alle fall!

 

Gears of War ville jeg heller sammenlignet med Kill Zone 2. Selv om det er FPS. Så for min del tror jeg Uncharted 2 kommer til å gi meg en bedre spilleopplevelse enn både Kill Zone 2 og Gears of War.

 

Men for all del det er flere som liker Gears of War best, men da tror jeg de er mer interessert i hardkokt action, hvor historien er mindre viktig.

Lenke til kommentar

Rekk opp en hånd dere som klager på karakteren og har spilt spillet ? (Nei, MP demo gjelder ikke...) Det var det jeg trodde. Dere ser ut som idioter når dere klager over en karakter basert på at andre har gitt det bedre. Mener dere at Gamer skal gi karakter basert på snittet på metacritic eller ? Hadde vel blitt bra anmeldelser da tenker jeg :thumbup:

Endret av Thomas
Lenke til kommentar

Rekk opp en hånd dere som klager på karakteren og har spilt spillet ? (Nei, MP demo gjelder ikke...) Det var det jeg trodde. Dere ser ut som idioter når dere klager over en karakter basert på at andre har gitt det bedre. Mener dere at Gamer skal gi karakter basert på snittet på metacritic eller ? Hadde vel blitt bra anmeldelser da tenker jeg :thumbup:

Det er vell ikke bare karakteren som blir klagd på? Er vell heller hvor lite som faktik handler om Uncharted 2, men mer om sammenligninger med Gears(!?) osv. Synes hele anmeldsen var slakt utenom noen setninger, ut i fra teksten så skulle jeg tro det fikk 5/10. Så anmelderen har fått litt inspirasjon fra metacritic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...