Gå til innhold

Gothic 4 Diskusjonstråd!


Anbefalte innlegg

Reagerte også på at skyggene gikk i sånne "tikk takk" bevegelser, var egentlig temmelig ødeleggende for atmosfæren. Vil i det hele tatt si at presentasjonen bar preg av at utvikler har forsøkt seg på mer enn de egentlig klarte å håndtere. Ser veldig fint ut i enkelte isolerte øyeblikk, men med en gang ting begynner å 'skje' rundt deg, så slaktes illusjonen med skygger, clipping, lip sync, osv. Nå er det jo forsåvidt ikke noe nytt at de store europeiske rollespillene ofte har endel skjønnhetsfeil, men her var det mye som stakk seg ut. Som oftest tar de det igjen på dybde og atmosfære, men får inntrykk av at de har skortet inn på dybden her også. Egentlig ganske skuffet, men skal ikke avskrive det helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xifi:

 

I Gothic 4 er det ingen gjerder, det er usynlig luft som stanser deg :p The Witcher hadde gjerder, så i det spillet var det grusomt irriterende å ikke kunne bare hoppe over gjerdene, men det var ihvertfall synlig hvor man kunne gå og ikke. I Gothic 4 blir du bare stoppet, eller så hekter du deg fast i spisshjørnene på ett av disse usynlige veggtingbomselommene, så stanser du midt i løpingen. Utrolig irriterende...

 

Dialogen og skuespillet var også dårlig, jeg har spillt litt mer og det var... Jepp, jeg begynner å havne dithen at dette spillet aldri burde fått bruke Gothic logoen, men penger er som vanlig mer verdt enn heder og ære. (Snakker til dere, Jowood)

Ja, ok. Da skjønte jeg hva du mente, det kan vel være litt irriterende i blant. Også var lipsyncen litt fail. Men det var meget underholdene ellers, også likte jeg hovedpersonen. Men jeg kan vel vente til jeg har prøvd fullversjonen med å si noe mer om alt dette ^_^

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva folk klager over der, det er bare en _DEMO_ . At de forventer å kunne gå overalt og utforske alt i en demo er bare feil..

 

Prøv demoen, og se om du får utforsket _noe som helst_ :whistle: De usynlige veggene er ikke bare ved bekken, men nær sagt over alt utenfor mainstream området.

 

Han her oppsummerer mine tanker om spillet så langt veldig godt...

 

Well I just finished playing the demo and I have to say that this game exceeded my expectations by far. I'm not even sure where to start. The crappy dialog? The awful voice acting? The ugly close ups? The clickfest hacking combat? The complete lack of a mood setting soundtrack? The claustrophobic invisible walls everywhere?

 

I really can't believe how far down this series has sunk. To think of how Gothic started out as an inspired, atmospheric work of art, and then progressed and evolved into a true masterpiece, but still had the potential to become so much more. And now.......and now........it's nothing more than a casual, hacking, soulless, steaming pile of dog do do.

Lenke til kommentar

Har spilt gjennom demoen, var ikke så mye galt. Men det kan hende fordi når jeg started demoen så var det ikke gothic 4 for meg men heller Arcania. Men jeg skal være enig at det var litt skuffende at man ikke kan gå over en kant eller svømme.

 

Tror det med usynlige vegger har noe å gjøre med combat systemet de har brukt, veggene er der så du ikke ruller over kanten og ned i sjøen/lavaen/hull i bakken ved uhell.

 

Mistenker også litt at JoWood bare brukte Gothic 4 navnet for å få mer oppmerksomhet, spillet blir jo visst frem som "Arcania: a gothic tale"

 

Men men som jeg sa så føler jeg ikke at Arcania er ett gothic spill men bare ett nytt semi bra "open world" rpg, noe som det er ikke er mange av nå til dags. Og jeg likte det jeg prøvde i demoen og kommer nok til å kjøpe spillet.

Lenke til kommentar

Ferdig med demoen nå. Likte den veldig godt. Likte stemmen til protagonisten og Diego best. Stemmene til Ivy og Lycra var ikke fullt så gode. Dette med usynlig vegger irriterte meg ikke så altfor mye. Det aller verste var at når man skulle utfor en kant og det var meningen at man skulle så var man NØDT til å hoppe.

 

Det aller største plusset i min bok er grafikken. Verdenen ser utrolig pen ut, med eneste minus er vannet og skyggene som beveger seg med hakk. Alt i alt så blir dette helt rått og jeg skal kjøpe det ^_^

Lenke til kommentar

Hm, merket ikke dette med skyggene selv. Synes det så veldig pent ut, og det fløt mye bedre enn Gothic 3 med siste community patch i samme oppløsning.

 

Alt i alt synes jeg demoen var en stor opptur, i alle fall i forhold til Gothic 3. Det er faktisk nå mulig å slakte små gobliner... Jeg kan være enig i at de usynlige veggene var litt underlig, men det plager meg ikke i særlig grad. Jeg synes faktisk det var en fordel at man må hoppe for å komme utfor en kant, i alle fall all den tid det ikke er noen "henge fra kanten"-funksjon. Så slipper man å være redd for å deise ned hvis man kjemper i nærheten av en slik kant.

 

Gleder meg til Gothic 4, jeg. :)

Lenke til kommentar

Då har eg òg fått spelt gjennom demoen. For meg er dette spelet eit stort "tja". Nokre punkt:

 

  • Grafikken verkar grei nok, men på mitt system måtte eg ganske langt ned på instillingane før ting køyrte glatt. Litt merkeleg, sidan Gothic 3 no går relativt greit på høge instillingar. Eg synast i utgangspunktet Gothic 3 ser betre ut.
     
  • Landskapet verkar brukbart, utan at eg fekk sett so mykje av det.
     
  • Demoen var uhyre lineær og ga lite rom for utforsking, men dette kan ha med at det er ein demo å gjere.
     
  • Kampsystema: magi, nærkamp, bogar og armbrøstar verkar kurante. Særleg bogeskytinga og armbrøstskytinga kjennast bra. Men eg likte bogeskytinga i Gothic 3 betre.
     
  • Skodespelet var...varierande. Eg er vanlegvis ikkje den som er aller mest kresen på dette området, men eg forstår i dette tilfellet kva folk snakkar om når dei klagar, spesielt når det gjeld ho heksa. Eg slo hovudet i skrivebordet nokre gongar i løpet av den samtalen.
     
  • Oppdraga var i seg sjølve uinteressante.
     
  • Vanskegrada var heilt latterleg lav. Dette lovar ikkje godt. Litt av det eg har likt med tidlegare Gothic-spel, er at du faktisk må gjere ein innsats for å komme nokon veg, at du må tenke på kva du driv med, og at du kan bli riven i fillebitar om du gjer ting feil. I denne demoen møtte eg tilnærma null rèell motstand. Eg sprang rundt og klikka på slå-knappen utan bekymringar eller ei kjensle av fare.
     
  • Ein av tinga eg likte med den opprinnelege Gothic-serien var at spelverda kjennast levande og truverdig. Folk du møtte framstod som individ med eigne liv. Dette sakna eg i denne demoen. Her framstår folk meir som kulissar som eksisterar utelukkande for spelaren si skuld. Når dei har ei rolle i høve til eit oppdrag, dukkar det opp eit ikon over hovuda deira, resten av tida er dei berre ein del av bakgrunnen, på linje med busker og steinar. Det er veldig actionrollespelaktig.
     
  • Dette kjennast ikkje som eit Gothic-spel.

 

Totalt sett trur eg dette kan bli eit kurant rollespel...men ein verdig arvtakar til Gothic-serien trur eg absolutt ikkje det blir. Samanlikna med Risen vart dette veldig lite spennande for meg. Det meste ved demoen kjem i kategorien "greit nok", og der er ingenting som verkeleg imponerar. Slik opplevde i alle fall eg det.

 

Gothic-serien er daud, lenge leve Risen.

 

Kay

Lenke til kommentar

[*]Grafikken verkar grei nok, men på mitt system måtte eg ganske langt ned på instillingane før ting køyrte glatt. Litt merkeleg, sidan Gothic 3 no går relativt greit på høge instillingar. Eg synast i utgangspunktet Gothic 3 ser betre ut.

 

Gothic 3 er en rar gulrot. Det har kjørt "likt" hos meg i relativt mange år nå. Dvs., etterhvert som jeg har gjort oppgraderinger har jeg ikke fått bedre ytelse. Det hakker og hopper litt selv på en OC`d i7 920 med GTX 480, og jeg har samme opplevd ytelse som jeg hadde på Q6600 med tilhørende skjermkort.

 

I Gothic 4 fikk jeg stort sett 55-60 fps med alt på maks over hele demoen med denne maskinen, men når jeg står bak fossen til Diego sin hule og kikker igjennom det rennende vannet fikk jeg 22 fps. Trolig er det filteret de har lagt over fossen som gjør det. Om vi får nye Nvidia drivere vet jeg ikke, men er vel to måneder gamle de vi har nå.

Lenke til kommentar

Motoren til G3 er definitivt noko heilt spesielt, ja...den ser ut til å vere immun mot maskinvare.

 

Når det gjeld situasjonen til JoWood, ser det unekteleg mørkt ut. Eg er ikkje sikker på kva eg synest om det, plar ikkje glede meg over andre si ulykke, og sidan eg likar åpen verd-rollespel, hadde det ikkje gjort so mykje om Arcania vart kjempebra og vi hadde ein ekstra serie å glede oss over. Når det er sagt, er det kanskje ikkje heilt ufortent det som ser ut til å vere i ferd med å skje. I tilfellet med Gothic-serien, var mitt inntrykk at Piranha, hjerta og hjernene bak serien, fekk sparken. JoWood gjekk deretter nesten umiddelbart ut og kunngjorde at dei skulle få til eit nytt og betre,"bug-fritt", Gothic-spel. På dette tidspunktet hadde dei tilsynelatande hverken ein utviklar eller ein visjon, utover at dei ville ha ein kommersiell suksess.

 

Etter mi meining har Piranha vist at dei hverken treng JoWood eller Gothic-namnet for å lage eit verdig "Gothic-spel".

 

Kay

Lenke til kommentar

To tyske testere har nå spillt fullversjonen av spillet (pre-release) og forumbrukeren her oppsummerer.

 

http://forum.worldofplayers.de/forum/showthread.php?t=884346

 

Det blir ikke kjøp fra meg, dette er ikke engang ett open world RPG.

 

Oioioi, dette høyrast verkeleg ikkje lovande ut. Sånne ting som det her:

Also it's considered as "good" how the caves are designed, ... normaly you have to fight your way into a dungeon, deep down you reach your quest goal and have to go all the way back to get out of the cave, ... clever arcania designers made a second cave exit at the end of the cave, which is mostly close to the quest giver you need to visit after the cave.

...sett den andre streken under konklusjonen om at Gothic-serien er daud.

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...