Gå til innhold

Kommentar: Når fabelen våkner


Gjest CMS

Anbefalte innlegg

Eneste grunnen til at jeg leste kommentaren din var at du snakket nedlatende om store spill som GTA IV og Fallout 3, men må nok si at jeg ble skuffet. Tungvint, dårlig og langt er vell det første som kommer når jeg er ferdig med din ytring. Artig at du linker spillene til Gamer.no's andmeldelser av spillene. Spessielt når de ofte sier deg helt imot :) Du sier du kanskje ikke har spillt mest av alle og sånnt tull, men virker heller som du har problemer med å bli underholdt.

 

Dessuten skjønnte jeg ikke helt poenget med ytringen?, skape debatt?, hvis det var tilfellet så har det blitt en ganske meningsløs debatt som blir mye hva hver enkelt mener om de forskjellige spillene.

 

Har et ønske til neste kommentar:

 

Sony's superkonsoll

-hvorfor Sony's Playstation 3 er uten tvil den beste konsollen i dette tiåret :rolleyes:

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest denne artikkelen sitter jeg igjen med et inntrykk av at forfatteren egentlig ikke er en dataspillentusiast - men en som lengter etter en annerledes interaktiv opplevelse. En som ønsker å "leve" gjennom en ekstraordinær historie der en selv velger retninger og moralske beslutninger. Kanskje det kommende "spillet" Heavy Rain er det spillet Tonny lengter etter ?

Endret av Rekviem
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å skyte inn at vi selvsagt setter pris på tilbakemeldingene som har kommet til denne artikkelen. Vi tar det med oss videre som en erfaring i arbeidet med å gjøre Gamer.no enda bedre :-)

 

Når det er sagt: En del av arbeidet med å sørge for at Gamer.no forblir den viktigste, beste og største spillsiden i Norge – er å stadig tørre å gjøre noe mer enn bare tradisjonelle anmeldelser, sniktitter og nyheter (som vi selvsagt også skal ha enorme mengder av).

 

Som redaktør er det viktig for meg å sørge for å skape en bred, spennende og innholdsrik dekning av spillbransjen, ved hjelp av de fremste og mest kunnskapsrike spillskribentene i Norge.

 

Vi har hele tiden veldig mange ideer til nytt redaksjonelt innhold, og noe av det som gjør det morsomt å jobbe med nettjournalistikk er at man veldig lett kan prøve ut ideene og utfordre konvensjonene, og deretter følge med på reaksjonene på diskusjonsforumet. Men uavhengig av tilbakemeldingene, er det alltid viktig for meg at Gamer.no også kan publisere artikler som kun noen få har interesse av – så lenge artiklene er godt skrevet, og det er denne artikkelen til Tonny.

 

Nå setter jeg pris på om debatten videre fokuserer på saken, ikke forfatteren som person eller det tekniske innholdet i artikkkelen.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Å hevde at et spill er vår tids viktigeste spill er ganske drøy påstand. Samme hvilket spill det er.

Hva gjør et spill viktigest? Antall spillere? Pur underholdning og glede spillet gjennom? Måten spillet er laget på? Lengde? Innhold?

 

Slik jeg ser det, er vår tids viktigeste spill:

Et spill som forandrer måten vi ser på spill for alltid, revlusjonerende og nytt.

Det kan være Fable2, men jeg tviler sterkt.

 

For min del må det være Wolfenstein 3D, Prince of percia eller Doom.

Lenke til kommentar
Nå setter jeg pris på om debatten videre fokuserer på saken, ikke forfatteren som person eller det tekniske innholdet i artikkelen.

 

Aaw, like etter at hanskene hadde blitt tatt av... ;) ...men så går min (eksemplariske?) kommentar på selve saken (eller litt utenfor):

 

Nylig var det en (elitistisk?) videospillkonferanse på universitetet i Oslo (mer info her) hvor ett av seminarene gjennomgikk moralske valg i spill. Selv har jeg lest gjennom notatene til foreleser og må si meg enig med argumentasjonen tilhørende moralske valg og innlevelse - hvilket i min mening (scroll oppover) Fable 2 mangler i sin helhet. Artikkelen kan du lese her. Kanskje det kan være fruktbart for den kommende debatten? Både for de som liker akademisk mumbo-jumbo og de som forkaster det?

 

For de av dere som deler min hjertesak hva angår Fallout 3, kan denne artikkelen fra samme konferanse by på god lesing.

 

Godt poeng, Tonny, men - som noen her allerede har sagt - et poeng som sannsynligvis ville passet ved å bruke et annet eksempel.

 

Personlig digger jeg Pixar. UP hadde et øyeblikk der jeg ble emosjonelt rørt, og utropte et lite "å nei" for meg selv. Men det har kanskje noe med min egne private situasjon å gjøre. Folk er forskjellige. Og det tror jeg denne debatten har bevist opp og i mente.

Lenke til kommentar

Dette må være noke av det dummeste eg har lest. Dette er ei side om spel, og eg gir no ein lang faen i om en eller annen tulling synes at Super Mario er noke dritt og at han liker Fable II og at han trur han veit beiare enn alle andre.

 

Få no skikkelige spillnyheitar istedet for dette møkket her.

 

Hvis du ikke ser fram til Fable III har tiden kommet for å revurdere standpunktet ditt.
Å ikke spille det et feilgrep.

Så kort oppsummert så meiner han at eg ikkje har lov til å ha mine egne meninger. Way to go, gamer.no.

Endret av Halvspenn
Lenke til kommentar
Få no skikkelige spillnyheitar istedet for dette møkket her.

Det var vel ingen som tvang deg til å lese artikkelen? Dessuten er det litt optimistisk å gå inn på en artikkel om Fable II i den tro at det er snakk om en nyhet?

 

Selv så tolker jeg dette som at Gamer.no forsøker å utvide spekteret sitt litt, og ønsker dem derfor lykke til med det. Det er vel ingenting som tilsier at det skal ikke skal være mulig å ha både rene spillartikler/-anmeldelser og litt 'dypere' artikler?

Lenke til kommentar

Jeg personlig forstår ikke hvorfor folk mener at Gamer.no KUN skal bestå av nyheter og anmeldelser, når det finnes såpass mye interressant å diskutere rundt spill.

Ja takk til "dype" artikler, så får man heller la være å lese disse om man kun vil ha en nyhets-side.

 

Så kort oppsummert så meiner han at eg ikkje har lov til å ha mine egne meninger. Way to go, gamer.no.

 

Så det er Gamer.no sin feil at skribenten har sin personlige mening?

Jeg er sikker på at forfatteren står og faller for sin egen regning, å nedsable Gamer.no bare fordi at noen får publisere en artikkel du er uenig i er like urimelig som å mene at man vet best.

 

Dette er ei side om spel, og eg gir no ein lang faen i om en eller annen tulling synes at Super Mario er noke dritt og at han liker Fable II

 

Ja for det er utrolig usaklig å ha en artikkel om spill på en spill-side.

Logikken..

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Jeg synes det er kjekt om gamer.no kan være et sted både for dem som liker høykultur og dem som liker lavkultur. Jeg tror man bare må ta innover seg at det meste av spill er lavkultur per definisjon.

 

At artikkelforfatterens språk skulle være pretensiøst, er en merkelig uttalelse. Jeg fristes til å meddele dere at, fordi om man ikke forstår noe, så er det ikke nødvendigvis verdiløst.

 

Anklager om elitisme er mer forståelig, men jeg tror at om det er noe vi trenger mer av i spillverdenen, så er det nettop elitisme. Gi oss noe som vi ikke har glemt neste uke!

 

 

Morality in Computer Games derimot fremstår som definisjonen av pretensiøst :)

 

Stå på Tonny. gleder meg til å lese mer fra deg!

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Jeg er riktig glad gamer.no poster meninger og forsøk på å gå dypere i materien. Det må gamer.no bare fortsette med. Spill og interaktiv underholdning bør ha ambisjoner om mer enn salg og grafikk. Og vurderinger av spill og trender bør kunne refere til andre kulturuttrykk. Flott. Tommel opp.

 

Det er fornøyelig å lese diskusjonen som følger artikkelen, men av helt feil grunner. Det meste av diskusjonen ser ut til å være basert på forfatterens provokasjoner mer enn substans. Trolig fordi substansen er like grunn som Dorian Grays ytre (siden nå Dorian er nevnt i artikkelen). Mitt største problem med artikkelen er at den ikke klarer å kommunisere noe dypere enn en hodesløs beundring av Molyneux (som Dorian beundret Henry?), samt en glede over at kampsystemet kan spilles av 10 år gamle barn og har valg som kan føles voksne for (igjen) 10 år gamle barn. Som kommentarene viser så virker valgene i Fable 2 ikke voksne nok for 20-80 år gamle barn og voksne. Jeg savner ganske enkelt forklaringen på hvorfor Fable 2 og Molyneux faktisk har noe å si til noen som er eldre enn 14.

 

Artikkelen nevner at Fable 2 og Molyneux utfordrer konvensjonell moral, men mitt inntrykk er jo at Molyneux er rimelig godt sementert i midten av konvensjonell moral uten å være i nærheten av noen av grensene.[*] Artikkelforfatter nevner både Wilde og Dickens, to forfattere som absolutt utfordret sin tids moral og oppfatninger. Kanskje noen eksempler på hvordan Molyneux utfordrer konvensjonell moral hadde gjort artikkelen til noe mer enn rødvinsdamp. Det kan godt være Fable 2 er det viktigste spillet i vår tid, men dessverre svikter artikkelen i å kommunisere hvorfor. Det er trist, fordi det er et spennende utgangspunkt.

 

[*] Nå er jo spillmediet i hovedsak rimelig konservativt med sine stereotyper, monomyter og lettere blodig søndagsskole, så "konvensjonell moral" er vel å regne som noe i nærheten av KrFs faste stemmekveg.

Lenke til kommentar
Det meste av diskusjonen ser ut til å være basert på forfatterens provokasjoner mer enn substans. Trolig fordi substansen er like grunn som Dorian Grays ytre (siden nå Dorian er nevnt i artikkelen).

Se der har vi et ganske viktig poeng. Hvorfor klage på diskusjon som ikke angår tema til punkt og prikke når det i grunn ikke er annet enn et "wat" å si om forfatterens ytringer. I denne sammenheng syns jeg det er morsomt å lese faderlige oppfordringer som dette:

Nå setter jeg pris på om debatten videre fokuserer på saken, ikke forfatteren som person eller det tekniske innholdet i artikkkelen.

Da er det ikke annet enn å legge diskusjonen død, folkens. Vi treffes neste gang Tonny får lov til fortelle oss hvor viktig han er.

 

Dessuten, dette er en personlig kommentar fra forfatterens side. Fortell meg så hvordan vi ungår å diskutere noe som angår forfatterens person i en eventuell videre diskusjon om "saken" - som er denne personlige ytringen.

 

Det største problemet her er ikke at språket ble feil, det er ikke denne erfaringen dere skal ta mest hensyn til i kommende tekster som eventuelt skal gå utenom normalrammen. Dere skal ikke akseptere at saker som omhandler én enkel persons personlige, og riktig så opposjonelle, meninger om ett enkelt spill som allerede har fått NOK oppmerksomhet for 10 år fram i tid, finner seg veien til forsiden til Gamer.no. Dette er i beste fall på nivå med et uhøytidelig bloginnlegg. Dette minner litt om den gang det var en kar som måtte skryte så fryktelig av Microsofts kundeservice angående døde Xboxer. Begge er like verdiløse, men sistnevnte gjorde i alle fall ingen betydelig "skade" (i form av opprørthet blant leserne).

Endret av Su&!
Lenke til kommentar

Veldig til mas om språk og formulering her da.

 

Jeg har et ordforåd bestående av 70% banneord, 20% innsausa bygdedialekt fra Vestfold, 5% ord deling og 5% skriveleifs - alikevel hadde jeg ca. 0% problemer med å lese gjennom teksten. Det ble brukt mange store ord og du verden meg du, men artikkelen var oppstykket behagelig og lettlest. Det var også et titalls gode individuelle synspunkter som forfatteren har rett til å ytre som skribent.

 

Uansett, jeg er ikke enig i alt - men jeg er mye enig. GTA har ikke vært moro siden GTAII, Mario mistet sjarmen etter Mario64 og Nintendo visner bort i middelmodighet etter å ha servert en SKREMMENDE dårlig konsoll som ikke har servert mer enn èn* enkelt tittel som lever opp til hva de en gang var. (dette fra en som har hatt Nintendo som religion siden 80-tallet)

 

* The Legend of Zelda: Twilight Princess (fantastisk på alle måter ... og det i ca. 50 timer)

 

Men Peter Molyneux er en imponerende mann med meninger og synspunkter på spillindistrien som bare er sunn for hele bransen, og utviklingen av den. Jeg har fulgt med mannen siden Populous, og mener vel at høydepunktet i karrieren hans var Dungeon Keeper-serien. (At den franchisen ble lagt død er en tragedie på lik linje med at "Firefly" kun fikk èn sesong).

 

Fable II var ikke det beste spillet i fjord - men det var uansett det spillet jeg fullførte - ikke Fallout. Mye ble gjort riktig i det spillet, bl.a stemning, og jeg gleder meg til Fable III.

 

Bra artikkel - artig lesning.

Way to go Tonny ... for faen! (bare for å få det ut)

Lenke til kommentar
Jeg ønsker å skyte inn at vi selvsagt setter pris på tilbakemeldingene som har kommet angående det språklige i denne artikkelen. Vi tar det med oss videre som en erfaring i arbeidet med å gjøre Gamer.no enda bedre :-)

Dette er identisk til alle tilbakemeldingene dere får på språk hver gang Tonny skriver en artikkel, så det er vel nesten lov å håpe at tilbakemeldingene snart synker inn! :)

 

Her traff vi kanskje ikke mål på første forsøk, men vi gir oss ikke, og prøver igjen senere i håp om å lykkes bedre.

Er vel egentlig femte eller sjette forsøk, om jeg husker riktig. Men å fortsette å stå på er en vel dyd i seg selv, til og med når selv artikkelforfatteren føler at han kaster bort tiden sin.

 

På forhånd takk.

 

Bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Så det er Gamer.no sin feil at skribenten har sin personlige mening?

Jeg er sikker på at forfatteren står og faller for sin egen regning, å nedsable Gamer.no bare fordi at noen får publisere en artikkel du er uenig i er like urimelig som å mene at man vet best.

Nei, det sa eg ikkje, men det er gamer.no's feil at dei poster artikklar som dette.

"Her er grunnen til at Fable II er vår tids viktigste spill."

Som om det var fakta. Faktisk er dette propaganda for Fable II.

 

-----

Eg sa heller ikkje at eg forventa ein nyhet i artikkelen, eg sa at dei heller bør poste nyheitar istedet for møkk som dette.

 

Om noken av dykk ikkje forstår kvifor eg syns dette var noke bullshit av øyverste hylle, så siterar eg;

Har et ønske til neste kommentar:

 

Sony's superkonsoll

-hvorfor Sony's Playstation 3 er uten tvil den beste konsollen i dette tiåret :rolleyes:

 

Tar dykk ikkje ironien kjem eg til å skrike.

Endret av Halvspenn
Lenke til kommentar

Deilig å kunne lese uortodokse meninger som ikke bare henvender seg til fjortisene...! Snakk om artikkel som jager folk i skyttergravene! Helt topp!

 

"Verden er ikke svart-hvitt, men det er uforholdsmessig mange som jobber for at den skal fremstå slik."

 

Jeg er også temmelig uenig med artikkelforfatter ang. betydningen av spill som Fable - noen intellektuell revolusjon er nok ikke svart-hvitt- tenkningen denne gangen heller, dessverre...

 

Skriv gjerne mer om Silent Hill 2 (som du nevner)- et av de store, undervurderte mesterverk hva angår "voksen" spilltematikk foruten å være det mest stemningsmettede og skumleste spillet JEG noen gang har spilt. (Tok til og med på fornuftig vis opp traumene til en kvinne som ble misbrukt av voksen som barn.. - i et horrorspill! Fra Japan!)

 

En liten tvist: På tross av uenighet med det meste i denne artikkelen (Pixar lager faktisk gjennomførte filmer om de er enn aldri så mainstream,) så er denne artikkelforfatters innlegg ang. Grand Theft auto IV kanskje den beste spilljournalistiske kommentaren jeg noen gang har lest, og hvor jeg var enig i så godt som hvert eneste ord. Og ja, jeg har rundet GTA IV +, og fortvilet forsøkt å få ut av det noe det ikke var i nærheten av å kunne levere.

 

Og nettopp denne kommentarstormen tyder jo absolutt på at Gamer har truffet blink - de har skapt debatt! Og det er jo hele vitsen - ikke?

 

Kom gjerne oftere med slike innlegg, Tonny, det løfter hele debatten om spillmediet.

Mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...