Gå til innhold

Mafia II - Generell Informasjon og Diskusjon


Anbefalte innlegg

Når jeg fyrte opp spilet og spilte gjennom de to første kapitlene var jeg i hundre. Atmosfæren var å ta og føle på, karakterene virket troverdige og musikken som ble spilt passet perfekt inn i det spillet jeg hittil hadde spilt. Nå, 3-4 kapitler senere er starten fremdeles den beste delen. Det ble litt stutt når jeg merket at det egentlig ikke lå opp til noe særlig roaming. Jeg vet jo selvfølgelig at jeg kan svinge til høyre og gjøre hva jeg vil fremfor å kjøre til venstre og til oppdraget. Det er ikke det jeg irriterer meg over. Jeg irriterer meg over at om jeg svinger til høyre så er det ingenting der.

 

Byen er tom. Vel, den er ikke tom, den er full av unike steder og innbyggerne dens, men utover det er den tom. Det er ekstremt lite å gjøre i den. Det eneste byen egentlig fungerer som er et lerret hvor historien skal finne sted, og synd er det. Jeg trenger ikke noen lange side-quest storylines, jeg trenger bare noe å gjøre utenom hovedoppdraget. Spesielt når spillet har en såpass stor by en kan kjøre rundt i. Men nei, her er det hovedhistorien eller ingenting.

 

Men for å snakke om historien så er den på ingen måte dårlig. Jeg har aldri tenkt at jeg ikke orket å fortsette (Jo, faktisk, det har jeg. På det oppdraget hvor man skulle selge "Gas bonds" til bensinstasjoner. Jeg døde på slutten med fronten av bilen i en bensinpumpe og måtte starte på nytt. Veldig oppmuntrende!) historien, til tross for at den ikke alltid ga like mye mening. Eksempel: I ett kapittel skal Vito gjøre sitt første oppdrag for en av gutta litt høyere opp i næringskjeden. I neste kapittel snakkes det om at Vita kanskje er velkommen i familien om han klarer det neste oppdraget han får. TO OPPDRAG SÅ ER MAN MAFIA? SHIT; HERE I COME! Oh, wait, virkeligheten ringte og ville minne meg på at å være løpegutt/ærendgutt er utakknemsomt og tar lang tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer å gjøre i byen her enn i Liberty City i GTAIV. Eneste forskjellen er at du ikke har noe waypoints og spesielle goals mot det. Er opptil hva man gjør selv :)

Men rimelig sykt insane at dette spillet ikke har multiplayer, det vil vel aldri komme heller. Utrolig synd.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvor du får det fra at det er så mye mer å gjøre? Byene er like tomme om man tar ut sidemissions fra GTA4. Problemet er at man ikke bare kan ta ut sideoppdragene, da de faktisk er en del av GTA4, noe de ikke er i Mafia 2. Hell, til og med Saints Row 2 sin by er tom og stuslig uten sideoppdrag, men de aktivitetene som er der er fantastisk morsomme. Man kan ikke bare ta ut deler av spill og si at uten dem er de like tomme. De er der, og det gjør spillene mindre tomme.

Lenke til kommentar

 

 

Kjøpte det på PC i går, og ja, har du en bra PC så ville jeg ikke vært i tvil om hvilken versjon jeg ville kjøpt. Sitter på en mobil bredbåndslinje som ikke akkurat er kjapp, og tok meg noen minutter å klargjøre spillet i steam. Go for it:)

 

Takker for svar :) . Har kjøpt spillet til pc nå :) . Da er det bare å vente en time eller to til jeg er ferdig på jobb.

Lenke til kommentar

Jeg fikk fra Elkjøp i dag. Den vanlige utgaven (såvidt jeg kan forstå, er et vanlig DVD-cover, står ingenting på det), ikke den jeg bestilte/betalte for (Bonus edition). Etter en rimelig heftig telefonkø, ble jeg bedt om å ta det med til den lokale Elkjøp-butikken, som skulle ha bonus-utgaven på lager, og som skulle bytte for meg. Viste seg at de kun har én utgave på lager, registrert som "nordic edition" i sitt system, og som tilsynelatende er samme utgave som jeg har fått. Kjører hjem igjen, ringer Elkjøp, nok en enorm telefonkø. Treffer ei som bare finner ett produktnummer på sitt system, men ikke kan svare på hvilken versjon dette er. Det beste hun kan tilby meg er å returnere spillet, men hun kan ikke si noe om hvilken versjon jeg kommer til å få i retur. Hun kan heller ikke undersøke nærmere med innkjøp eller sette meg over til noen som kan tenkes å vite mer.

 

Noen som har fått Bonus Edition fra Elkjøp og kan si noe om hvordan denne ser ut? I følge Elkop.no skal den inneholde

- Gaveeske med grafisk kunst av Vito og joe, hovedpersonene i spillet.

- Nedlastbart ekstramateriale: kjøretøyer og uniformer, både sivile og militære.

- 100 siders fotoalbum av spillets utvikling og design.

- Originalt soundtrack fremført av Praha Filhamoniske Orkester

- Kart over Empire Bay

 

Vanskelig for å se for meg at det er en cd og 100-siders bok i DVD-coveret jeg har foran meg.

Lenke til kommentar

Ser ut som "Nordic Bonus Edition" er standarutgaven,er kun noen få som kun selger Mafia 2 uten noe som helst form for "bonus".

 

Omslagsforskjeller

 

Nordic Bonus:

df61bb9d-e41a-4d07-b549-780a30ac30e4.jpg

"Vanlig":

598111.jpg

 

 

-----------

Og da var jeg også ferdig med spillet.

Stemning og alt er på topp, MEN, det blir rett og slett for linært. Ja, du har en by å boltre deg i, men hva skal du boltre deg i?

Man kan kjøpe klær, ok, har ingen nytteverdi.

Man kan oppgradere biler, har ikke noe som helst nytteverdig da man mister\må bytte bil hele tia, så det er heller ikke noe vits å spare på bilene i garasjen.

Rane butikker, fett nok, etter 4dje gang, da blir man lei. Og hva skal man med pengene egentlig?

Byen fungerer mer som en kuliss en et supplement til hovedoppdragene.

 

Selve oppdragene er helt OK, det er underholdene, men jeg fikk ingen FY STEIKE SÅ RÅTT gjennom de 10 timene spillet varte (noe som er en helt grei lengde op et spill som blir gitt ut i dag). Jeg merket også at det begynte å gjøre vondt i underholdningsmuskelen etterhvert mot slutten når jeg måtte kjøre ENDA MER, men det blei heldigvis aldri slik at jeg avslutta spillet pga. at jeg var drittlei.

 

Når det gjelder historien så er den også helt grei, noen twister her og der. Men problemet som jeg ser det er at man aldri får et skikkelig forhold til noen av karakterene (med unntagen Joe), søstra di kommer innom et par ganger, så møter vi en kar her, en kar der som man aldri blir "kjent" med.

Jeg hadde også problemer med å huske navna på diverse folk så under kuttscener så jeg satt ofte å tenkte "Hvem faen er xx som de prater om igjen?" Kan godt hende problemet ligger hos meg, da noe av det første jeg glemmer er navn på folk.

 

 

Min konklusjon: spillet er helt greit, lett underholdning, men man får aldri noen "WOOOOW" opplevelser.

Lenke til kommentar

Noen som har fått Bonus Edition fra Elkjøp og kan si noe om hvordan denne ser ut? I følge Elkop.no skal den inneholde

- Gaveeske med grafisk kunst av Vito og joe, hovedpersonene i spillet.

- Nedlastbart ekstramateriale: kjøretøyer og uniformer, både sivile og militære.

- 100 siders fotoalbum av spillets utvikling og design.

- Originalt soundtrack fremført av Praha Filhamoniske Orkester

- Kart over Empire Bay

Den versjonen jeg kjøpte på Elkjøp inneholdt et kart over Empire Bay og ekstra uniformer og biler. Det som forvirrer meg er at kortet med de to kodene til de nedlastbare pakkene ikke stemmer overens med innpakningen. Der står det nemlig "enjoy this Collectors Edition addition to the game" eller noe i den duren. Jeg kjøpte da ikke noen Collectors/Limited/Nordic Edition? Jeg kjøpte et helt vanlig DVD-cover med et helt plain cover uten noen tekst som beskrev det som noen ekstrautgave. Likevel viste det seg å være Nordic edition. Ikke helt lett å vite hva man får med andre ord.

 

Elkjøp ser ut til å tro at Collectors Edition og (Nordic) Bonus Edition er det samme og selger B.Edition som C.Edition. Dette samtidig som at de selger Bonus Edition i butikkene som standardutgaven. Ikke helt lett å vite hvordan det har skjedd, men de har surra godt.

Lenke til kommentar

Du får sende en mail til dem og forklare at de selger feil produkt, eventuelt har feil beskrivelse på produktet. Du får vel valget mellom pengene tilbake eller å beholde Nordic Edition (som de tror er både Standard og Collectors Edition). Om du vil ha Collectors Edition er det vel ikke mye annet å gjøre enn og kjøpe det et annet sted foreløpig da Elkjøp tydeligvis ikke selger det.

 

Det er ihvertfall ikke rart at kundeservice ikke helt skjønte hva som var hva heller.

 

Edit: Mannish Boy kom nettopp på radioen in-game :love:

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Bra spill på mange måter, og historien er helt ok, men desverre sitter jeg bare å tenker på GTA IV når jeg spiller det.

 

Byen er fint laget, men den inneholder jo knapt noen ting. De kunne ha gjort så mye mer. Ingen bruker telefonkiosker, ingen går inn/ut av bygninger, folkene reagerer lite dynamisk (og repeterer det samme om igjen) osv.

 

Bilene er fine å kjøre, men AI lager trafikkork av ingenting. De klarer ikke å kjøre rundt noe. De gir blanke i om du krasjer i dem, og kjører bare videre etter å ha tutet litt. Blinklys i svinger er jo også en klassiker fra tidligere :p

 

Lyden fra byen er bra, men stemmene til folk føles litt malplassert. Høres ut som det er tatt opp i et stille studio og lagt oppå.

 

Jeg hadde antakelig alt for høye forventinger, og jeg tror kanskje jeg kunne ha likt det bedre om det hadde kommer før GTA IV. Byen i det spillet ga meg en følelse av at det var levende mennesker rundt meg. Noen ganger sa jeg "beklager" til damen bak rattet i den andre bilen når jeg smadret lyktene hennes (ja jeg er sikkert litt rar). De snakket i mob., bannet over kjøringen min, tok frem paraplyen/avisen når det begynte å regne, og en haug med andre småting.

I Empire Bay har jeg overhode ingen samvittighet, og gir blaffen i dens innbyggere. Jeg bare flyr fra mission til mission, selv om en del av dem virkelig er godt laget gir de meg ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...