Gå til innhold

Konsollkaféen!


lonnj89

Anbefalte innlegg

Kan noen geniforklare OoT for meg? Jeg har aldri skjønt greia med det spillet. At det er et godt spill kan jeg se, men hvorfor så mange fans og anmeldere mener det kanskje er det beste spillet noensinne forstår jeg ikke. Jeg ble ikke spesielt imponert da det kom, jeg ga det en ny sjanse med Virtual Console og spilte litt over halvveis før jeg bare måtte innrømme at jeg fremdeles ikke skjønte greia.

 

Zelda-formelen var genial og nyskapende da den først kom og Legend of Zelda til NES er et spill jeg lett kunne vurdert blant de beste noensinne, OoT derimot er for det meste er en 3D-versjon av de etablerte Zelda-konvensjonene med mindre tillegg som ocarinaen og hesten.

 

Jeg tenker at Nintendo kanskje burde stokke om på kortene litt. De kunne f.eks. latt seg inspirere av Legend of Zelda II og brukt noen av ideene derfra i stedet for å lage eneren om igjen hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan gjerne fortelle litt om hvorfor OoT betyr så mye for meg:

 

Spillbarheten var uslåelig.

Sverdet, buen, hookshoten, fløyten, lens of truth og en haug med andre velfungerende items. Tidsreising, Epona og massevis av interessante dungeons. Klatring, hopping, svømming. Spillet hadde alt! Z-targeting var på den tiden en revolusjonerende funksjon, og den har senere blitt tatt i bruk av utallige spill de siste 12 årene.

 

Spillet var storslagent.

Det var det første spillet der jeg følte at jeg var med på et episk eventyr som aldri tok slutt. Jeg fikk bakoversveis den første gangen jeg entret Hyrule Field og var på vei til Hyrule Castle. Alle områdene i spillet var bundet sammen på en eller annen måte.

 

Spillet var fullt av detaljer.

Golden skulltulas, poes, sidequests, heart pieces, huler, steiner som kunne sprenges, oppgraderinger av våpen og utstyr. Dag/natt syklusen hadde innvirkning på spillet. NPC'ene reagerte på det som skjedde i løpet av historien. Folk reagerte annerledes når du hadde på deg masker. Spillet hadde en rekke underholdende minispill som hesteløp, fisking, bueskyting osv.

 

Spillet var episk.

Historien er ingen Oscar-vinner, men på den tiden ble jeg mektig imponert. Spillet kunne by på massive bosser og cinematiske klipp.

 

Presentasjonen var fantastisk.

Grafikkmessig benyttet utviklerne seg av en del smarte løsninger. Det har holdt seg mye bedre enn mange andre PS1/N64-spill. Soundtracket er fra en annen verden, og selv den dag i dag kan jeg finne på å nynne "Song of storms" uten å være klar over det.

 

Jeg er for øvrig uenig i at det ikke var nyskapende i forhold til tidligere Zelda-spill. Det tok mange av de velkjente elementene fra Alltp og fikk de til å fungere i 3D. Det i seg selv er nyskapende etter min mening. OoT er et kroneksempel på hvordan man skal overføre en spillserie fra 2D til 3D.

 

Alt i alt så er det et spill som jeg kommer til å huske til jeg dør.

Lenke til kommentar

Ringte til lefdal, de sa at de solgte galaxy 2 for 600, så det blir ikke no kjøp akkurart nå da desverre

 

@spartakus hvor gammel var du når OoT kom ut?

 

Jeg kan ikke helt forklare hvorfor jeg syns det er så genialt, er sikkert som nevnt allerede at det kombinasjon av alt, musikken alene er fantastik til den dag i dag.

 

Men hvis du ikke likte det, eller ikke ble helt overbevist over spillet, så tviler jeg på at noen ord og setninger på nettet kommer til å endre det hehe, med mindre du ønsket å høre hva syns selv da, noe som alltid er velkommen :)

 

zelda OoT fortryllet i en alder på 8 år, spilte just gjennom det igjen, og ble nesten like fortryllet, og på grunn av det hele forsetter jeg å kjøpe zelda spill igjen og igjen (på konsoll da, har prøvd phantom hourglass og link to a past, sistnevnte var en fanstastik opplevelse)

 

vet ikke helt om dette er en gamble Nintendo noen gang kommer til å gjøre men jeg har hatt lyst å spille et vansklig zelda spill, kanskje til og med et litt mørkere zelda, men det har vel darksiders gjort til en grad da.

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar om OoT. Jeg var 14 da det kom.

 

Som sagt synes jeg ikke spillet er dårlig på noen måte. Det jeg stiller spørsmål ved er om det skal regnes som et av de beste spillene noensinne - det er nemlig en del anmeldere som mener det (sjekk metacritic).

 

Det som går igjen i min erfaring er at for de som elsker OoT så var det deres første Zelda-spill og gjerne et av deres første spill også. Det er forståelig nok at man har sterke følelser for spillet da, men det gjør ikke spillet bedre på et objektivt grunnlag. Nå kan man si det samme om at Legend of Zelda var mitt første Zelda, men det var også det første Zelda-spillet som kom. Etter å ha spilt LoZ og ALttP var det svært få overraskelser i OoT og problemet mitt var noe av det samme som jeg hadde med Assassin's Creed, at strukturen i spillet blir så forutsigbar at jeg begynner å kjede meg. Jeg vet Zelda blir kidnappet, jeg vet jeg får bomerangen, bomben og mestersverdet (rekkefølgen man får gjenstandene i er også så og si lik), og progresjonen vet jeg blir dungeon - samle items - dungeon - samle items etc. Ja, det var nytt med 3D men jeg forsøker å se bort fra grafikken når jeg sammenligner spill som ikke er kommet ut noenlunde likt.

 

Grunnen til at jeg mener det ikke kan kalles et av spillhistoriens beste spill er at det er altfor lite kreativitet i forhold til hva som resirkuleres. Hvis man ser bort fra sine personlige følelser og jomfruopplevelser med Zelda og spill og vurderer hele serien under ett, er det åpenbart at gameplay, struktur og historie er overført fra eneren med kun overfladiske endringer. Formelen er såpass solid at det fremdeles er et av de beste spillene som kom til N64, men når det kommer til beste spill noensinne er det andre spill der ute som heller fortjener å være med på den listen. Hvis man skal ha et Zelda der må det bli eneren, som bygde hele formelen fra scratch og var så bra at man nærmest ikke har tørt å forandre på konseptet siden.

Lenke til kommentar

*snap*

Veldig mye fornuftig sagt her

 

Så enig, så enig!

 

Var vel 12 år når det kom ut, og som Spartakus er inne på, var det mitt første Zelda spill. Så det kan heilt klart ha mye med saken å gjøre. Men spillet er for meg legendarisk, og hevet seg over allt annet eg hadde prøve på den tiden.

 

Men for meg så følte eg at Twilight Princess var for mye av det samme i litt bedre grafikk, og samtidig så syns eg spillet skuffet litt i overall sammenheng. Spranget her er jo mindre enn når Zelda gikk fra 2D til 3D, og likhetene desto klarere etter min meining.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Ringte til lefdal, de sa at de solgte galaxy 2 for 600, så det blir ikke no kjøp akkurart nå da desverre

 

Tips: Gå inn på nettsiden og velg Collect @ Store, og reserver spillet i din butikk. To timer senere henter du spillet i butikken, til 399 ,- kr!

 

 

Selvfølgelig har ikke Lefdal Storo det inne :(

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å se men virker som 3DS er ganske så heftig på grafikk biten...skal bli sykt å få hendene i en slik.

 

 

 

 

Nytt klipp fra Dead Nation ser jo også rimelig bra ut.

 

 

 

 

WOHOO, på PSN idag Tales of Monkey Island (Full Season) (trial free, unlock key £13.99/€17.99)

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Som sagt synes jeg ikke spillet er dårlig på noen måte. Det jeg stiller spørsmål ved er om det skal regnes som et av de beste spillene noensinne - det er nemlig en del anmeldere som mener det (sjekk metacritic).

Jeg antar at det er fordi spillet satte standarden for action-adventure spill i 3D. Spill trenger ikke å være fulle av grensesprengende innovasjoner for å få gode karakterer. Et bra spill er et bra spill samme hvordan man ser på det. Super Mario Galaxy følger i de samme fotsporene som Super Mario 64, men det har ikke forhindret meg i å foretrekke SMG.

 

Topp 10 hos metacritic er for øvrig stappfull av oppfølgere som følger velkjente oppskrifter, så OoT er ikke alene.

 

Det som går igjen i min erfaring er at for de som elsker OoT så var det deres første Zelda-spill og gjerne et av deres første spill også. Det er forståelig nok at man har sterke følelser for spillet da, men det gjør ikke spillet bedre på et objektivt grunnlag.

Jeg skjønner hva du sier. OoT var mitt første Zelda-spill, og det er nok derfor jeg har ekstra sterke følelser for spillet.

 

Ja, det var nytt med 3D men jeg forsøker å se bort fra grafikken når jeg sammenligner spill som ikke er kommet ut noenlunde likt.

Grafikken er viktig i denne sammenhengen. Folk ble nødt til å tenke på en annen måte. Man hadde ikke bare 4 forskjellige retninger å skyte i. Man måtte se seg rundt for å finne bryter o.l. Oppgaveløsningen fikk en ny dimensjon.

 

Grunnen til at jeg mener det ikke kan kalles et av spillhistoriens beste spill er at det er altfor lite kreativitet i forhold til hva som resirkuleres. Hvis man ser bort fra sine personlige følelser og jomfruopplevelser med Zelda og spill og vurderer hele serien under ett, er det åpenbart at gameplay, struktur og historie er overført fra eneren med kun overfladiske endringer. Formelen er såpass solid at det fremdeles er et av de beste spillene som kom til N64, men når det kommer til beste spill noensinne er det andre spill der ute som heller fortjener å være med på den listen. Hvis man skal ha et Zelda der må det bli eneren, som bygde hele formelen fra scratch og var så bra at man nærmest ikke har tørt å forandre på konseptet siden.

Å redusere OoT til et spill med overfladiske endringer i forhold til Alttp er en kraftig overdrivelse. Jeg kan gå nærmere inn på det jeg ser på som vesentlige forandringer:

 

1. 3D. Det har jeg allerede gått inn på.

 

2. Z-targeting. Fra Fable til GTA til Assassin's Creed. Nå til dags er det hundrevis med spill som bruker denne funksjonen. I 1998 var det OoT innførte dette systemet.

 

3. Kontekst-sensitive handlinger.

 

4. En levende, sammenhengende verden(i den grad det var mulig på N64).

Via Hyrule Field kunne man dra til alle områdene i spillet. Man kunne også dra til Death Mountain via Lost Woods. Til Zora's Domain via Lost Woods. Til Lake Hylia vis Zora's Domain.

 

NPC'en hadde forskjellige ting å fortelle deg på forskjellige punkter i spillet. De reagerte på handlingene dine. Spillets natt/dag syklus påvirket NPC'enes gjøremål.

 

5. De nye hjelpemidlene. Epona, fløyten, lens of truth. I tillegg fikk hjelpemidler som skjoldet, bomerangen og hookshoten en helt ny dimensjon i 3D. Kampsystemet ble langt mer akrobatisk, og personlig synes jeg at OoT byr på et mye bedre kontrolloppsett enn Alttp.

 

6. En presentasjon og historie på nivå med datidens konkurrenter. Cinematiske klipp og minneverdige NPC'er gjør at jeg har lettere for å huske OoT enn Alttp.

 

Jeg skjønner godt at du foretrekker fremfor LoZ og Altt fremfor OoT. Jeg har spilt dem selv, så jeg vet hvor underholdende de er. Om det er spilldesignet eller nostalgien som gjør at jeg elsker OoT kommer jeg nok aldri til å få vite, men akkurat nå har jeg flere grunner til å rose OoT enn forgjengerne.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest her nå fikk jeg utrolig lyst til å fyre opp Ocarina of Time igjen. Er blitt en stund siden jeg rundet det sist nå. Men vil og bare slenge inn at mitt favoritt Zelda spill er A Link to the Past til SNES. Det er også kanskje det beste spillet jeg har spillt noengang. Men det rundet jeg for ikke så altfor lenge siden, så vil la det gå litt tid før jeg starter på det igjen.

 

 

@amir: Jeg kjøpte SMG2 hos lefdal for 399,- så synes det er rart at de skal ha 600 der du bor. Men i og med at prisen på nett ikke er "internettpris" så tror jeg du kan få spillet til 399,- hvis du ber de sjekke nettsiden sin.

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Mulig jeg er ute å kjører nå, men synes jeg har lest at Ocarina of Time får en remake til 3DS?

 

Skal se om jeg finner artikelen..

Det er nettopp derfor vi har hatt en diskusjon rundt spillet. :p Jeg postet linken tidligere i tråden.

 

Ah...hehe. Kanskje lurt av meg å lese litt mer hva dere diskuterer nestegang :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...