Gå til innhold

Etter ønske: Test av Hansol H950 19" LCD


HåkonN

Anbefalte innlegg

Fikk første eksemplaret av denne skjermen for endel uker siden, men siden den holdt i akkurat 1 time ble gleden kortvarig. At selskapet Komplett bruker for retur rett og slett ikke fungerte hjelper ikke mye... Men 3-4mail, 6-7 telefonsamtaler og til slutt trussel om å sende alt tilbake i retur, tok komplett affere og sendte straks en ny til meg. Men det er en helt annen sak. Så til "testen". Merk at dette selvfølgelig er min personlige oppfatning av denne skjermen, og er basert på hva jeg har testet av andre LCD. Helt sikkert andre som har en annen oppfatning. Blir litt test av LCD-CRT også dette siden en Sony CRT ble min referanse. Specs på PC som ble brukt står nederst på skjermen.

 

 

Innhold:

I pakken følger det med både VGA og DVI kabel. Bra! Innebygde høytalere er det også, og en jack-jack kabel følger med. Muligens greit hvis man skal bruke den til kjøkken-TV eller lignende uten krav til noe særlig lyd, men for min del har jeg ikke engang tatt meg bryet å prøve de. Pakken den kom i var solid, og skjermen var godt pakket inn.

 

Utseende:

Utseende er meget pent. Tynn sølv (metall-look) ramme rundt, med matchende fot i sølv/sort. Minner meg litt om Samsung 191T. Knappene er små og diskree, og gjør nytten sin. Foten er solid og skjermen står støtt. Ingen mulighet til å snu skjermen, men man kan tilte den frem og tilbake samt heve/senke den. Innebygget trafo. Noe knirkelyd/plastfeeling kom ved risting på skjermen pga festet, men dette kan jeg neppe forestille meg er et problem.

 

Menyer:

Menyer er greie, og gjør nytten sin. Siden skjermen, som fleste andre LCD justerer alt selv, blir den skjelden brukt. Finnes sikkert bedre menyer, men garantert også dårligere. Symbolbasert.

 

Drivere/installering:

Windows XP fant ikke ut hvilken skjerm det var, og jeg måtte legge inn driverne som fulgte med. Dette gikk greit, uten problemer med den medfølgende CD`en. OBS. Av en eller annen grunn har ikke Hansol lagt ut de driverne på nettet til denne skjermen enda.

 

I bruk:

Var litt skeptisk pga meget lav pris på denne 19", men en relativt sikker kilde hevder hardnakket at denne har likt innhold som Samsung 191T. Første jeg sjekket var døde pixler. None, nada.... absolutt ingen.

 

Betrakningsvinkelen på denne skjermen er hele 170grader, noe jeg fort så ved påslag. Ingen problemer med "vinkel"-titting på denne, hverken ovenfra eller sidenfra. Meget bra!

 

Lystyrken er også meget bra. Har sett et par LCD som er enda et hakk sterkere, men når rommet er mørkt har jeg vært i nærheten i å skru styrken NED, så dette er absolutt godkjent. Når det gjelder kontrast, har jeg ingen LCD ved siden av å sammenligne med, men en Sony CRT toppmodell. Bildet er overraskende bra, og ikke minst fjellstøtt. MYE mer behaglig å se på, enda Sony`en står på 100hz. Fargene er enda litt "varmere" på Sony`en, men ikke mye. Fargene er generelt gode, og nøytrale, noe som gjør skjermen god å se på over tid. Er et typisk Philips menneske selv, og er vant til sterke-varme farger, så det kunne vært noe bedre for min del. Skal nevnes at jeg er ekstremt pirkete på slike ting, og at de aller fleste nok syntes fargene er mer enn bra nok. Slik jeg ser det nå, virker denne skjermen meget lik Samsung 191t.

 

I spill:I windows er skjermen altså meget god. Sett bort i fra "ekstrem" bildebehandling er dette en utmerket kontor skjerm. Ingen problemer med ghosting i hverken Word eller Exel ved rask skrolling. Men hvordan fungerer den i spill? Må si jeg var litt spent. Hansol oppgir 25ms, men som alle vet er dette ingen skreven garanti. Prøvde først GTA: Vice city. Null problem, skjermen kjørte glatt og var like god som Sony`en. Fortsatte så med Delta Force Black hawk down. Men dette er heller ikke noe spill der ghosting kommer uten videre, spesielt ikke som sniper... :wink: Til nå absolut godkjent. Så var det Collin McRae 3.0. Ikke 100% like flytende som Sony`en, men jeg ser ikke det som noe direkte problem. Spillet går "flytende", men ved direkte sammenligning vinner CRT. Men som sagt er jeg meget kresen, og de fleste som ikke sammenligner vil mest sannsynlig tro at den er like god som CRT. Altså godkjent. Så for hardcore gameren, for deg som krever 100% flytende når du hopper rundt som en kanin i CS med svidd plastikk lukt fra både mus og tastatur etter nok en dag med endeløst mange timer foran skjermen.... Nå spiller riktignok ikke jeg noe særlig den type spill med unormal akrobatikk og vanvittige 720 med maskingeværet i hånda, men tok meg likevel tid for å prøve. Valget falt på CS og Unreal T. Til vanlig spilling, fungerer den meget bra. Ved rask akrobatikk, merker man svak ghost-effekt, men for min del var det ikke plagsomt. Skjermen er rask, men jeg kan allikevel tenke meg at overivrige spillere some er meget kresne vil sette fingeren på dette. Men som 25ms lever den opp til navnet. Har prøvd en meget bra/dyr Eizo LCD, og den var ikke bedre, så nå sammenligner jeg litt med CRT (for dere som fortsatt ikke har bestemt dere).

 

Til film:

Prøvde med både DVD og DivX, og her kom størrelsen helt klart som et pluss. Klart og et utrolig skarpt bilde. Ingen tegn til ghosting på de filmene jeg kjørte.

 

DVI kontra VGA:

Bruk DVI lik greit med en gang. Ikke spør, bare stol på meg. Forskjellen er stor. mye skarpere på DVI.

 

Oppsumering:

Skjermen er stor, veldig stor. En helt annen verden i windows med så store skjermer. Prisen er per dags dato MEGET lav, men skjermen skuffer ikke. Meget bra vinkel, god lysstyrke og mer enn bra nok kontrast til vanlig bruk. 1280X1024 er helt grei oppløsning og fungerer overraskende bra med tanke på størrelsen, men 1600X1200 hadde ikke vært å forakte. Fungerer mer enn bra nok i spill, sett bort i fra deg som er harcore bunny-jumper i CS og er kresen. Men jeg gjentar at til prisen er dette et KNALLKJØP! Trenger du skjerm til bildebehandling, må du opp i det dobbelte til f.eks Eizo sine modeller skal du ha LCD, og i forhold til prisen er forskjellen liten. Eizo har noe bedre kontrast på sine toppmodeller, men for den prisen får man 2 slike. Alternativene videre opp i 10000,- og over klassen, er mange, og man finner skjermer som er bedre på noen punkter, men prisen deretter.

 

 

+Bra design

+DVI-kablel følger med

+MEGET billig.

+Meget stor.

+Meget god innsynsvinkel

+Greie menyer

+Solid oppbygning (bortsett fra noe lyd ved risting)

+Fungerer meget bra på de aller fleste spill.

+Utrolig bra i Windows.

+Innebygde høytalere (ikke synlige)

+Ingen døde pixler på dette eksemplar.

 

-Kontrasten kan bli enda kraftigere hvis man er meget kresen.

-Harcore CS-spiller vil sette fingeren på svak ghosting ved heftig mus-bruk.

-Bedre alternativ finnes, men til en HELT annen pris.

-Høytalerne er med stor sannsynlighet ikke noe high-end.

 

Konklusjon:

Løp å kjøp. :woot: Sitter du på benken med 5000,- og lurer på om du skal kjøpe en 17"? Ta en titt på denne først, sannsynligheten for at du faller pladask er ganske stor. Sitter du med 10 000,- og skal kjøpe 19", kjøp denne, bruk resterende penger på råere skjermkort +++ og få uansett bedre ytelse. Per dags dato er det dumt å bruke for mye penger på LCD pga hurtig utvikling, men prisen på denne er slettes ikke avskrekkende. Og den gangen du kjøper din sammenrullbare 5ms 22" flatskjerm, duger denne fortsatt til en heftig kjøkken-TV... ;)

Ukens tilbud på Komplett er meget bra.

 

Håper dette var litt til hjelp for dere som sitter å lurer på denne skjermen, eller lurer på LCD kontra CRT. Kom gjerne med tilbakemeldinger....

 

(phu, detta ble langt.....)

 

 

 

PC`en som ble brukt:

 

AMD XP 3200+

512mb Twinmos 3200

2 X 200gb WD SE

9700PRO 128mb

Windows XP

Adobe Photoshop +++

Alt av drivere osv er helt up-to-date.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte også denne skjermen for noen uker siden til tilbudspris og har ikke hatt noen problemer med den siden. Heller ingen pixelfeil som jeg kunne se. 8)

 

Hadde en "halvdårlig" 19 tommer CRT skjerm fra før av, men første gang jeg slo på denne LCD-skjermen ble det bare WOW! Helt flimmerfritt og stille bilde, nesten som "tegnet" rett på skjermen. For første gang kunne jeg se at hw.no sine sider faktisk har "regnearkbakgrunn". Før jeg kjøpte denne skjermen trodde jeg det bare var grå-hvit bakgrunn :roll:

 

Vurderer faktisk å kjøpe en til nå når den er på tilbud igjen! :D

Lenke til kommentar

Takk for kjempebra test!

 

Har vært veldig i tvil om jeg skal kjøpe en Samsung 959NF 19" CRT eller denne LCD'en, er fortsatt usikker. Er ingen "hardcore bunny-jumper" i CS, så føler meg rimelig trygg der :smile: , men har vært litt i tvil om Hansol'en er rask nok i slike typer spill... Skulle likt å teste den ut før kjøp, noe som kan bli litt vanskelig, men etter alt skrytet H950 har fått her på forumet, kan det godt hende jeg tar sjansen...

Lenke til kommentar

Kjempefin test! Dette vil sikkert hjelpe mange som er i tvil om de skal kjøpe denne skjermen. Selv har jeg bestilt en dyrere L767 19" Eizo LCD skjerm. Tror ikke nettbutikkene får denne på lager før i slutten av august, men jeg kan godt legge ut en test av den (når jeg får skjermen) hvis noen er interessert

Lenke til kommentar

Takk for god test! Har planer om å kjøpe en 19" LCD ved neste lønning, og hadde foråsvidt låst meg på Samsung 191T, men H950 virker jo som et godt alternativ! Må si den ligner veldig på 191T... noen som vet hvem som har leverer panelet til disse skjermene?

Lenke til kommentar

Skjermen kan i utgangspunktet ikke henges på veggen. Men festet som holder skjermen oppe har kun 4 vanlige skruer, så det er helt sikkert mulig å bytte dette festet, for så å lage til en firkantet festeplate som man igjen henger på veggen.

 

Når det gjelder dette med selve panelet og produsent, kan jeg ikke bekrefte noe 100% sikkert, men han jeg har fått infoen fra jobber med LCD og kjenner en sentralt i Samsung som hevder dette. Så det er på en måte ubekreftede "rykter". For min del har det ingenting å si så lenge skjermen er bra, men specs kan tilsi at disse ryktene stemmer....

Lenke til kommentar

Må si meg enig i at jeg likte denne testen :)

 

Fikk nesten sjokk da jeg så prisen på denne skjermen (reklamen på forsiden av hw)! Min første tanke var at denne kunne da umulig fungere på noe annet enn kontorapplikasjoner. Snudde blikket til høyre og ser at det faktisk blir diskutert en test av denne :D

 

Denne skjermen virket som ett godt kjøp for min del ihvertfall.

Men 5 laken er fortsatt litt penger da........

Lenke til kommentar
Er skjermkabelen "fast i skjermen" slik at man ikke kan bytte den?

Er sånn på min 710D crt skjerm og jeg HATER det, skal ikke ha noe

slikt på min neste skjerm (bitter erfaring). :x

 

Kabelen sitter ikke fast i skjermen. På den jeg fikk fulgte det med både DVI og VGA kabel. Bak på skjermen er begge innganger vanlig "skru fast" slik som på skjermkort.

Lenke til kommentar

Glimrende test. Ble veldig fristet til å kjøpe. Er meget fornøyd med min Eizo 21 tommer crt skjerm, men den er omtrent ikke flyttbar.

 

Eizo er jo noe av det bedre man får, og bildet er upåklagelig.

 

Er ikke en hardcoregamer, men spiller spill av og til. For tiden blir det Warcraft3, GTA:Vice City og noe CS.

 

Vil jeg føle at skjermen rent ytelsesmessig er dårligere enn Eizo skjermen jeg har nå? Har ikke lyst til å gå ned i kvalitet på bildet...

Lenke til kommentar

Takk for god test! Ble usikker på om jeg skal velge Hansol skjermen istedenfor Samsung Syncmaster 191T. Skjermen skal fungere som TV (bla.) og ut ifra din beskrivelse virker det som om om dette kan fungere bra? Men jeg liker jo å spille litt spill a la Anarchy Online, og totalt motstridende brukererfaringer fra Syncmaster gjør meg i tvil om det kan gå bra. Er litt stressende når noen hevder den er udugelig til alle former for spill, mens andre synes CS fungerer bra på den. Noen som har noen forslag til andre aktuelle skjermer til denne typen bruk? (TV, kontorbruk + noe spill, og som ikke koster mer enn maks 8000k). :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...