Gå til innhold

Etter ønske: Test av Hansol H950 19" LCD


HåkonN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
den ligger fortsatt til 4995,- :)
Er "Ukens tilbud" bare juks?
Tror det er vanlig praksis for komplett.no å la tilbudet ligge til tirsdager, mens forsidens "ukens tilbud" endres mandager. Det er i alle fall slik at de skjelden forandrer prisene tilbake rett etter tilbudsperioden, har sett denne tendensen med flere produkter.
Lenke til kommentar

Kjøpte skjermen jeg også.. grunnet fin test og god pris. Har funnet en død pixel og den kom etter et par dagers bruk. Ble litt stresset av at den bare plutselig dukket opp, håper det ikke kommer flere :)

 

Skjermen er veldig bra, men dvd-tv er ikke så skarpt som jeg skulle ønske. Dette skyldes antakelig at jeg ikke har DVI på skjermkortet mitt.

Men.. flott skjerm, en annen verden enn CRT.

 

Kristin

Lenke til kommentar
Er det ikke meningen at denne skjermen skal kunne kjøres problemfritt på 75hz ved denne oppløsningen ? Eller skal man bruke en lavere frekvens ? (når jeg skriver dette bruker jeg 72hz)

Bruk 60 Hz.

 

 

ehhh, HÆ?

 

jeg har samme problem, og "bruk 60 Hz" er ikke akkurat løsningen jeg leter etter heller...

 

Hvordan fikk du 72 Hz forresten Ivan Drago? Jeg ser bare 60 og 75 som valg her... skjermkort driver kanskje? Jeg bruker detonator 43.51.

 

"out of range"en box irriterer meg, og jeg nekter å gå tilbake til 60 Hz, da det ikke så like bra ut...

Lenke til kommentar

Virker meeeeget! :D Jeg er i frankriket og skal til tyskland, der kan jeg kanskje kjøpe lcd skjermen enda billigere ;)

 

-- Men siden jeg skal til England 1år så trenger jeg ikke nye ting til pcen min da jeg ikke kan bruke den før jeg kommer hjem :S

 

Så det får holle med MP3/OGG-spiler.. Selv om jeg er fristet til å kjøpe en lcd slik at jeg slipper å stresse livet av meg til LAN :p

Lenke til kommentar

Ok, uten at jeg orket lese alt det der så høres det greit ut med clearview i windows applikasjoner, men synd at jeg ikke bruker Windows XP...

 

Jeg må desverre si at jeg ikke helt stoler på deg etter at du presterte å si at døde piksler ikke kan oppstå over tid... litt misvisende ovenfor folk som skal kjøpe skjermen.

 

I tillegg vil jeg gjerne tilføye at når det gjelder spilling, så er ikke skjermen like god som det kan fremstå tidligere i denne tråden. Å påstå at UT (som jeg er forelsket i) ser helt greit ut er absolutt ikke sant om man er som meg og vil ha best mulig kontroll. jeg anbefaler at man ikke kaster den gamle CRT skjermen og kjører dualview hvis man har plass på pulten og vil kunne gi alt i fps spill (16- eller 20 ms lcd skjermer er sikkert en del bedre også, se THG). Se tidligere kommentar om "ping"; skjermen legger også til litt reaksjonstid i tillegg til ghosting når det går fort for seg.

 

Merk: Jeg trekker en slutning om at det gjelder alle fps spill, selv om UT er en del raskere enn mange andre. Jeg har ikke prøvd annet enn UT.

Lenke til kommentar
Jeg må desverre si at jeg ikke helt stoler på deg etter at du presterte å si at døde piksler ikke kan oppstå over tid... litt misvisende ovenfor folk som skal kjøpe skjermen.

Det at døde piksler ikke kan oppstå over tid, var ikke noe jeg fant på selv. Jeg skulle selvsagt ha oppgitt en kilde.

 

Kilden min for denne påstanden er Barbara.no, nærmere bestemt http://www.barbara.no/guider/skjerm/index2.html

 

Sitat fra denne siden:

 

Siden LCD-skjermer består av transistorer er det umulig å reparere LCD-skjermer etter ferdigproduksjon. Ganske dumt, men på en annen måte er det litt positivt at LCD-skjermer består av transistorer også. Fordi transistorer har den egenskapen at de aldri dør eller kortslutter seg over tid. Hvilket gjør situasjonen med døde piksler helt tilfeldig. Altså; Enten har du ingen døde piksler på skjermen din og kommer aldri til å få det heller eller så har du en eller flere døde piksler på skjermen din og må leve med det.

 

Men du mener altså at dette ikke er korrekt?

Lenke til kommentar
Jeg må desverre si at jeg ikke helt stoler på deg etter at du presterte å si at døde piksler ikke kan oppstå over tid... litt misvisende ovenfor folk som skal kjøpe skjermen.

Det at døde piksler ikke kan oppstå over tid, var ikke noe jeg fant på selv. Jeg skulle selvsagt ha oppgitt en kilde.

 

Kilden min for denne påstanden er Barbara.no, nærmere bestemt http://www.barbara.no/guider/skjerm/index2.html

 

Sitat fra denne siden:

 

Siden LCD-skjermer består av transistorer er det umulig å reparere LCD-skjermer etter ferdigproduksjon. Ganske dumt, men på en annen måte er det litt positivt at LCD-skjermer består av transistorer også. Fordi transistorer har den egenskapen at de aldri dør eller kortslutter seg over tid. Hvilket gjør situasjonen med døde piksler helt tilfeldig. Altså; Enten har du ingen døde piksler på skjermen din og kommer aldri til å få det heller eller så har du en eller flere døde piksler på skjermen din og må leve med det.

 

Men du mener altså at dette ikke er korrekt?

 

Det er noe som heter elektromitigasjon, dvs at transistorer blir slitt hvis de blir utsatt for høy spenning/høy varme... Det kan være at en transistor skulle å gå til h.... men klarte å fungere i et par dager før den gikk til h... men mest sannsynlig var det at eieren ikke la merke til den døde pixelen ;)

Lenke til kommentar
Det er noe som heter elektromitigasjon, dvs at transistorer blir slitt hvis de blir utsatt for høy spenning/høy varme... Det kan være at en transistor skulle å gå til h.... men klarte å fungere i et par dager før den gikk til h... men mest sannsynlig var det at eieren ikke la merke til den døde pixelen ;)
Det er klart at dette ofte er ting en ikke legger merke til med en gang. Men det er jo et kjent problem at f. eks varme prosessorer går heden hen etter kort tid, er jo på en måte derfor produsentene merker produktene sine med "maks operativ temp" osv, for å hindre slike 'uhell'.

 

Høye spenninger forhindres vel hovedsaklig av skjermens strømforsyning? Med unntak av store peaks i strømnettet og bl. a. lynnedslag da selvfølgelig. Vil da en god UPS hjelpe for å forhindre at døde piksler oppstår som følge av for mye støy på strømmen over tid? (seff ikke mot lyn)

Lenke til kommentar

Bruk 60Hz på LCD, bildet blir penere, klarer og skarpere.

 

Hz på LCD og CTR kan sammenliknes med MHz på en CPU og en radio-kanal. Har selv hatt flere LCD'er og det har vært det samme på alle (LG, Hitachi, Imagequest og Samsung), 60Hz er alltid det beste. Dog er ikke forskjellen like stor på alle skjermene.

Lenke til kommentar

Har H950 høytalere eller ikke?

 

Trodde H950 var skjermen jeg har ventet på siden den oppfylte alle kriteriene tilsynelatende, men dette ene kravet (mitt) om (minst mulig synelige) høyttalere kan H950 visstnok ikke oppfylle.. Eller?

 

Jeg sendte en email til komplett straks de annonserte skjermen og spurte om den hadde høyttalere. De svarte at den ikke hadde høyttalere, bare kontakter for lyd... eller øretelefoner. (på samme måte som en usb-HUB - en slags lyd-HUB)

 

God testrapport!

..men noe uklart angående eksistensen av høyttalere..

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det følger med høyttalere, men disse er skjult, ikke slike stygge saker som stikker ut over alt. Ta en titt på spesifikasjonene på Hansols sider: http://www.hansol.nl/eng/h950.html

 

Virker i alle fall slik, da den har mute-funksjon og 1W(!) lyd.

 

Har enda ikke fått min H950 da jeg først bestilte min gjennom demovarer i går, så jeg kan ikke si dette med 100% sikkerhet...

Lenke til kommentar

Hmmm.. Spesifikasjonene sier én ting, men bildene sier noe annet. Høyttalerne må være meget godt gjemt. Hvis så er tilfellet er det utmerket!

 

F.eks. En forsterker i et stereoanlegg har både "lyd" (audio) og w/channel, og "mute" funksjon, men ikke høyttalere.

 

Kan du sjekke om den har høyttalere (når du får skjermen), og melde tilbake i denne tråden? 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...