Gå til innhold

Mens vi venter på "Hobbiten"


Valeit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de som mener at det er bekymringsfullt at den nye traileren er såpasst lystig og humoristisk: tviler på det er noe å bekymre seg for. Virker rett og slett som de har fokusert på å ha to trailere som er ganske forskjellige, og viser ulike aspekter ved filmen. Betyr på ingen måte at bare vil bli tull og tøys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært en fin måte å knytte sammen trilogiene på, noe jeg regner med PJ er gira på å gjøre siden The Hobbit: Part 2 (da det bare skulle lages to filmer) egentlig skulle være en bridge til Ringenes Herre. En bra forslag (som jeg leste et annet sted på verdensveven, husker ikke hvor) er at vi i slutten av Part 3 følger Gollums vandring til Mordor og får se gjennoppbyggingen fra hans synspunkt. Kanskje han også kan møte Shelob (edderkoppen fra Ringenes Herre) og/eller bli torturert til han nevner "Baggins" og "Shire" (som vist i et lite klipp i starten av Ringens Brorskap). Sauron går fra å være en sekundærtrussel i Hobbiten til å bli primærtrusselen i Ringenes Herre, så det hadde vært interessant å få vist hvordan. Samme med Saruman som går fra å være på de godes side til å bli sekundærtrusselen i Ringene Herre. Vi får helt sikkert se noen frampek på at han ikke er 100% på de godes side. Jeg har lest teorier om at han kommer til å drepe Radagast i slutten siden han ikke er med i Ringenes Herre-filmene. Men det hadde blitt litt drastisk. Det blir nok dødsfall i Part 3 til at PJ ønsker å dikte opp et, slik han gjorde med Haldir i To Tårn.


 

Ja, helt enig!

 

Gollums vandring skjer vel mange år etter at Hobbiten tar slutt. Men det betyr jo ikke at de kommer til å slutte, tidslinjemessig, rett etter at boken om Hobbiten tar slutt. Det er mulig vi ser historien mange år etter. Kanskje Ian Holm er på slutten av Part 3 og minnes over oppdraget og alt som skjedde der.

Kanskje han sitter i en krok i Rivendell etter at The Fellowship har nettopp dratt for å frakte ringen til Mordor?

 

Jeg liker også ideen på møtet med Shelob. Det hadde knyttet historiene veldig bra. Med en gang Gollum nevner "We could let her do it". For med Shelob, så lot hun han gå hvis han bringet tilbake noe saftig kjøtt, og han oppfyllet ønske med å gi Frodo og Sam (eller, bare Frodo i filmen).

Med tanke på at dette blir en trilogi og at PJ virket så entusiastisk om å gjøre det, vil jeg tro han kommer med mange friheter. Vi har jo allerede en helt ny karakter, som ikke Tolkien har skrevet, spilt av Evangeline Lilly fra Lost. Jeg vet ikke hvor engasjert jeg er for dette, men hvis hun er skrevet inn på en god og "Tolkiensk" måte, har jeg ingen problemer med det.

 

Jeg liker også tankene dine om at Sarumann går fra å være på de godes side til å bli sekundærtrusselen. Scener hvor han sitter for seg selv og studerer Sauron og The One Ring. Saruman skal jo fremstilles som god i denne filmen, men det hadde vært fint med scener hvor vi ser hint til at han blir en trussel i Ringenes Herre. Jeg skulle gjerne se scenen hvor han tar over Isengard etter å fått nøklene fra Beren. Dette skjer jo egentlig før Hobbiten, men det var bruk av flashbacks flere ganger i "Ringenes Herre", så det er fult mulig.

Og vi har også den kjente palantíren. Kanskje vi får se Sarumans første scene med den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forhåpningene er ikke veldig store. Jeg føler at Ringenes Herre-filmene har tapt seg endel med årene. Allerede da Return of the King kom hadde jeg begynnt å miste interessen. Kanskje fordi jeg var 15 da Fellowship of the Ring kom ut. Den filmen var jeg helt forelsket i, kanskje fordi jeg leste boken da jeg var 12-13. Men i dag er den ikke like fascinerende.

 

Det ser ut til at Hobbiten satser på å være enda mer barnefilm, og jeg er derfor skeptisk.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å tenke litt her nå, om historiene og fortellinger fra de forskjellige tidsvervene i Midgard.

 

I 1.tidsverv så er det historier om Hurin, Melkor, dunedain og numenor. 3. Tidsverv handler om Hobbiten og LOTR, men så lurer jeg på om det i det hele tatt finnes noe historier ifra 2.tidsverv. Det er ikke noe i fra Unfinished tales som omhandler 2.tidsverv.

 

Bortsett fra at vi vet at Elendil og Gil-Galad omkommer og at Lord Sauron blir drept. Det er der 2.tidsvervet slutter.

Endret av Icetears
Lenke til kommentar

Andre tideverv handlet jo om Sauron sitt steg fra å være Melkor-fanboy til å trå i sitt forbildes fotspor. Ringene han lagde, krigene og følgene det medførte og til slutt hans fall.

 

Men det stemmer det du sier. Det er ikke så veldig mye om andre tideverv, spesielt om vi tar i betraktning hvor mye som finnes om både tiden før og etter.

Lenke til kommentar

Men finnes det noe fortellinger om dette?

 

Hvis du hadde lest posten min så skrev jeg jo at de finnes i Silmarillion (Akallabeth, om Numenors fall) og Ufullendte fortellinger (Aldarion & Erendis, hva Galadriel+Celeborn holdt på med i andre tideverv + mer). Sjekk også Appendix A i Ringenes Herre, for mer info om Numenor og kongerikene Arnor & Gondor. Mener på det er en historie der om en av kongene av Arnor som kriger mot Witch-King of Angmar, der til slutt Glorfindel dukker opp og man får høre profesien som sier at han ikke kommer til å dø av "mannehånd" eller noe i den duren.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...