Gå til innhold

Mens vi venter på "Hobbiten"


Valeit

Anbefalte innlegg

Det er greit nok at det ikke er mindre CGI i The Desolation of Smaug, men CGIen er i det minste på et helt annet nivå enn i den første. Den er ikke veldig bra, og det ville selvfølgelig vært langt bedre med miniatyrer, praktiske effeter osv., men den er grei nok, i motsetning til i den første hvor den til tider er provoserende dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Til og med noen av hovedkarakterene ser ikke ut til å være endel av settet i løpet av hele filmen og blir representert i 100% CGI, noe som jeg mener er helt hodeløst dårlig når man allerede har alt av prostetics osv klart..

 

Uten å ha sett den siste filmen, vil jeg kommentere dette. Det spekuleres/"har lekket ut" at Jackson & Co ikke var helt 110% forberedte på 48FPS og detaljnivået det både viser og krever av det som skal filmes. Som et resultat har svært mange av skuespillerne fått et "slør" i post for å gjøre filmen... mer drømmeaktig (?) og f.eks parykker mindre tydelige.

 

Interessant. Jeg tror det var et risikabelt valg å prøve ut en så stor film, som krever så mye i form av utførelse (prosthetics, ulike størrelser på skapninger, kostyme, sets osv) at det var risikabelt å teste det med denne trilogien. Det er en risikabel fallgruve. Hadde det kanskje vært bedre om 48FPS ble testet ut på en annen enkeltfilm? F.eks. en naturdokumentar? Eller noe annet? Så kunne teknologien vokse seg, fra enkeltfilm til enkeltfilm, før den da burde ha testet ut på en så stor produksjon som Hobbiten-filmene.

Altså, hva om det så helt galt ut? Da kunne de ikke rettet opp det, for de hadde hatt to filmer til som måtte se sånn ut. Og om det så så galt ut at de ikke tjente inn nok publikummere på filmene? (Tviler på at det hadde skjedd, siden Middle Earth-merkevaren tjener penger uansett).

 

 

Bra tanker RamGuy om den siste filmen. Jeg har en eksamen nå på lørdag, så jeg bestilte billetter til nå på søndag, så jeg ikke har skole i tankene mine under visningen.

 

Vi har jo sett de to foregående, så vi vet hva slags stil og uttrykk filmene har allerede, og jeg har også lest boka, så jeg vet hva som skjer. Det jeg er mest spent på er hva filmen inkluderer/ikke inkluderer, hvordan de konstruerer opp historien fra boka og jeg har noen teorier på hva Peter Jackson kommer til å gjøre som jeg er interessert i å se.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Har sett "The Appendancies" Part 7 nå jeg også, veldig morsomt med "behind-the-scenes" til Hobbiten akkurat som med Ringenes Herre da det går langt utenpå alt annet av "behind-the-scenes" materiale jeg noengang har sett til noen film.

 

Kommer tydelig frem at de har brukt mye prosthectics i disse filmene også, men at de ofte har valgt å kjøre CGI på ansiktene da kombinasjonen av prosthectics og masker med animatronics ble for varmt og tungvindt for skuespillere å bruke. Hvorfor de følte at de måtte ha animatronics i maskene og foran ansiktet på skuespillerne som spiller orker / gobliner fatter ikke jeg. Dette ble ikke brukt i Ringenes Herre og for å være helt ærlig så var goblinene i Moria i Ringenes Herre langt bedre enn det nye greiene vi har fått i Hobbiten uansett. Så de har kjørt på med kun prosthectics på kroppen og full dataanimert / CGI på ansiktet + at de har stappet på en haug med helanimerte personer for å øke antallet itillegg.

 

 

Om dette har noe med HFR / 48 FPS å gjør eller ikke vet jeg ikke, tror nok det har mer å gjøre med at Peter Jackson ikke klarer å kontrollere bruken av spesial effekter og at det går helt overboard. Han har jo selv sagt at han ønsket å bruke mye mer av dette i Ringenes Herre også men at teknologien ikke var klar enda, og ser vi på Blu-Ray utgaven av Ringenes Brorskap så ser du jo blant annet at fargene har fått en skikkelig boost ved hjelp av spesial effekter som jeg ikke syntes ser noe videre bra ut.

 

 

Noen nevner at Peter Jackson har pøst på med utelukkende kunstig belysning og mye bruk av spesial effekter for lys for å få det hele til å se mer "drømmeaktig" ut og det er vel nettopp det som ødelegger aller mest opplevelsen spør du meg da det får alt til å virke falsk fra A til Å. Noen påstår at dette igjen har med HFR / 48 FPS å gjøre, men jeg kjøper ikke den så lett. Det er jo nettopp ting som dette som gjør at Hobbiten rett og slett ikke virker naturtro og realistisk, noe jeg mener er veldig ødeleggende og får selv skuespillerne til å få et slags CGI / animert preg over seg som jeg ikke liker i det hele tatt.

 

Alt av troll, ulver / wargs og det hele ser jo egentlig mer dataanimert og mindre "realistisk" ut enn hva de gjør i Ringenes Herre og det er jo disse elementene som er veldig ødeleggende for filmen for min egen del hvertfall. Litt dårlig klipping osv kan jeg leve med, jeg elsker universet såpass høyt at jeg tar heller dårlig klipping og ekstra innhold uten å klage!

 

 

 

EDIT:

 

 

Når alt det er sagt så lider den siste filmen av veldig mange merkelige valg og merkelige prioriteringer hva gjelder det som faktisk blir prioritert som endel av filmen. Det har jo ingenting med overbruk av CGI å gjøre.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Har sett den. Er ikke noe fan av denne triologien, men denne var hvertfall bedre enn den forrige filmen, selv om det ikke nødvendigvis sier så mye (syns den forrige var grusomt dårlig).

 

(!!!!!!!SPOILER ALERT!!!!!)

 

Likte den første halvdelen av filmen bedre enn den andre. Filmen funker best når Bard er "point of view" karakter. Selv om jeg er Tolkien-fan, hadde jeg ikke noe i mot at de viste mer av Bard. Han føles veldig lik måten Tolkien skriver heltene sine på (urealistisk noble og ærefulle). Synd Alfrid-karakteren ødela så mye. Han kunne lett hatt en grei redemption plot arc under Bard (som samtidig hadde vist hvilken stor mann/leder Bard er), istedenfor å hele tiden bare være god for cheap laughs.

 

Syns det ble litt for mange tullete Legolas-stunts. Generelt var Legolas og Tauriel helt unødvendige for denne triologien. Filler bullshit. Skjer med at Thranduil sender Legolas for å finne Strider? Lukter nye Midgard filmer uavhengig av Tolkien her. Æsj.

 

Mange løse tråder også. Skjer med at Beorn kun er med i 5 sekund? Dain blir ikke kronet til ny konge av Erebor, Bard forsvinner bare helt, osv. Plaget meg også at de forandret litt på det berømte Thorin-sitatet på slutten.

 

Mye sutring nå, men syntes faktisk den var relativt underholdene, gir den en sterk 6 av 10. Kunne fort blitt høyere hvis de hadde kuttet ut alle de unødvendige og latterlig overdrevne Legolas-stuntsa (10x verre enn i Ringenes Herre-filmene, der de allerede var plagsomme nok).

 

Men herregud så mye bedre en filmatisering av Hobbiten kunne vært.

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar

Vi har en [ spoiler ][ /spoiler ] funksjon her på forumet, tror den kan være grei å benytte her. Jeg velger hvertfall å gjøre det;

 

 

 

 

 

Likte den første halvdelen av filmen bedre enn den andre. Filmen funker best når Bard er "point of view" karakter. Selv om jeg er Tolkien-fan, hadde jeg ikke noe i mot at de viste mer av Bard. Han føles veldig lik måten Tolkien skriver heltene sine på (urealistisk noble og ærefulle). Synd Alfrid-karakteren ødela så mye. Han kunne lett hatt en grei redemption plot arc under Bard (som samtidig hadde vist hvilken stor mann/leder Bard er), istedenfor å hele tiden bare være god for cheap laughs.

 

 

Dette var vel ikke første halvdel, men mer de første 30 minuttene? Jeg syntes Smaug blir litt "cheap-shot" men det er han jo forsåvidt også i boka. Så kan vel ikke klandre Peter Jackson og co for det. Alfred er et spill for galleriet er kun med for å skape humor, noe jeg egentlig syntes er helt greit i og med at han ikke tar opp større plass i filmen enn det han gjør.

 

Hele film nummer to sliter jo med et fryktelig antiklimaks når Smaug er smadret etter 10 minutter på lerretet i film nummer tre. Dette skyldes jo hvor de valgte å ende film nummer to, for det tok jo ikke lange tiden i boka heller fra Smaug nådde Lake Town til han ble skutt. Men føles noe merksnodig å se det på kino og det hele skjer såpass fort, han mister jo veldig mye tyngde og troverdighet som den skapningen han faktisk er og skulle være. Men igjen, så er jo dette tro til boka så man kan ikke klandre filmskaperne her. Smaug er jo også eneste monstret / vesenet i filmen som er godt utført etter min mening.

 

 

 

 

Syns det ble litt for mange tullete Legolas-stunts. Generelt var Legolas og Tauriel helt unødvendige for denne triologien. Filler bullshit. Skjer med at Thranduil sender Legolas for å finne Strider? Lukter nye Midgard filmer uavhengig av Tolkien her. Æsj.

 

 

 

Tror du kan være veldig trygg på at de ikke bygger opp mot flere filmer satt utenfor bøkene. Dette var nok en ren referanse til Ringenes Herre hvor publikum skal tenke at "ah.. det er sånn han blir kjent med Aragorn" og intet mer. Legolas og Aragorn var jo venner lenge før første Ringenes Herre film kicket i gang og dette er en grei løsning og forklaring på hvorfor Legolas som alveprins er med følget til Rivendel i Ringenes Herre og ikke Mirkwood med Thranduil.

 

Hadde selv ikke noe imot Tauriel i film nummer to, men hele dette Kili + Tauriel greiene gikk så fort og er så flatt og totalt meningløst at det blir håpløst. I siste filmen så skjer det så mye at denne påtvungne kjærlighetssekvensen blir selve definisjonen på unødvendig og overfladisk og det var vel ingen som satt med noe særlig følelser i kroppen når de så disse scenene. Temmelig klient hele greia.

 

At Legolas er med er helt innafor, og noe Tolkien selv også hadde gjort om han hadde skrevet om Hobbiten, det tror jeg vi kan si temmelig sikkert. Når Hobbiten ble skrevet så var jo ikke Legolas påtenkt enda, men i syn av Ringenes Herre så hadde det jo gitt null mening at Legolas, alveprins og sønn av Thranduil ikke skulle ha vært med her i og med at han skulle være i Mirkwood når dette fant sted. At han skulle ha en såpass stor og innflytelsesrik rolle derimot er dog ingen selvfølgelighet men jeg syntes egentlig det passet veldig bra.

 

 

Når det er sagt så lider Peter Jackson voldsomt av at han ikke klarer å begrense seg selv, det var nok en gudegave for han at det ikke var med spesialeffekter tilgjengelig når han lagde Ringenes Herre for da hadde de filmene aldri blitt i nærheten av det de tilslutt ble. For her viser han et tydelig tegn på at han er en unge som leker og ikke egner å holde seg selv tilbake. I denne filmen så er det så mange "over-the-top" kampscener, og da spesielt mange med Legolas i spissen at det er til å bli dårlig av. Scenen med tårnet som ramlet og ble til en bro, hvor Legolas hoppet oppover de steinene som falt var jo ikke bare fysisk umulig og helt latterlig, men selv spesialeffektene så jo ut til å glitche. Det var rett og slett flaut å se på, og at det gikk igjennom kvalitetskontrollen er smått sjokkerende.

 

Her har vi også mange situasjoner som ikke henger helt på greip kontra Ringenes Herre. Måten Legolas bokstavelig talt leker med Cave Trolls som om de skulle være små leketøy, og attpåtil mer eller mindre dreper de spontant, hopper på hode på dem og "kontrollerer dem" med kniven i hode osv er jo helt på jordet. Hvordan har det seg at hele følget i første Ringenes Herre filmen nesten tisser på seg og sliter noe voldsomt med et eneste Cave Troll i Moria, mens her så danser Legolas ene og alene rundt med Cave Trolls som om de skulle være dukker? Det gir absolutt null mening, og det reduserer de store og skumle monstrene / vesenene til noe som ikke har tyngde og utgjør noen trussel i det hele tatt. Når orkene gikk til angrep mot Dvergene når de nærmest seg murene til Erebor, så kjørte de altså en rekke med bøttevis av svær Cave Trolls og samtlige ble slaktet på to sekunder uten å klare å gjøre noe som helst skade på noen, virkelig?

 

 

Det å ha et par "over-the-top" øyeblikket er forsåvidt greit, scenen med Mumakil og Legolas i Return of the King fungerte isolert sett fordi det var så lite av slike scener ellers i filmene. Og samtidig så var Legolas tydelig ukomfortabel og strevde litt når han gjorde det som gav det et halvveis realistisk preg. I disse filmene så behandler han gigantiske monstre som vi behandler maur..

 

 

Stopper jo ikke bare med Legolas, Dain hadde jo et par håpløse situasjoner han også. Det verste er når han skal nikke ned orker, man ser tydelig at det aldri er noen berøring mellom Dain (100% CGI) og orken (100% CGI) så det ser jo bare komisk ut. Hele konseptet med å skalle ned orker på den måten er jo temmelig dødfødt i seg selv. Dain er altså 100% CGI i hele filmen, selv når du ser close-ups av ansiktet og selv når han har sitt one-on-one momemnt med Throin som bare ødelegger alt håp for kredibilitet til de scenene. Hvorfor han som eneste navngitte Dverg i hele filmen måtte være 100% CGI fatter ikke jeg.

 

 

Også har vi feilene fra de forrige filmene da, de nye modellene på både orker og gobliner fra Ringenes Herre ser jo ikke i nærheten av like skumle og ser ikke like bra ut. Dette er et problem når man er vandt med en gitt standard fra de forrige filmene og blir levert dette i disse filmene. Azog og Bolg også ser jo aldri spesielt faretruende eller skumle ut, huden ser ut som plastelina.. Ser du på duellen mellom Boromir / Aragorn og Lurtz i Ringenes Herre film en også ser du disse duellene med Azog og Bolg i disse filmene så tåler de jo ikke sammenligning på noe plan. Det blir så utrolig flatt.

 

 

Den scenen som kanskje slet mest med spesialeffektene (spesielt om du så i 3D) var The White Concuil ved Dol'Guldur. Ringwraiths så jo ikke ut i motvind, hvorfor ser de helt annerledes ut sammenlignet med Ringenes Herre filmene? Og så du med 3D så ser du at hvorav skuespillerne har dybde og er faktisk karakterer så er Ringwraiths helt flate! Ser helt mongolid ut i 3D, blir som du har tatt et stykke papir og bare lagt de oppå scenen.

 

 

 

Det er også tragikomisk at Tauriel skal få så mye plass i disse filmene, når karakterer så Beorn, Radagast osv blir redusert til statister. Det er og blir en helt latterlig prioritering, og vi fikk ikke noe av begravelsen til Thorin, ei heller se at Dain blir det nye kongen. Som igjen er utrolig bissart når de tross alt har strukket dette over tre filmer.. Er ille når fiktive karakterer som blir lagt til for å få nok innhold, plutselig skal prioriteres på bekostning av ikoniske scener fra bøkene. Ikke fikk vi se hvorfor i allverden Gandalf ender opp med staven til Radagast heller, det ville vel tatt toppen to minutter og hadde jo vært en ganske så ikonisk greie. Når de velger å ikke ha med det, da kunne de like så greit bare latt Gandalf hatt staven sin hele veien og ikke gjort sånn at Radagast hadde den.

 

 

De slet også litt med skaleringen av armadaer her, som vel igjen skyldes mulighetene de har til rådighet ved bruk av spesialeffekter. Er vel temmelig åpenbart at de abnorme hærene som orkene og goblinene hadde her, som får armadaen til Sauron i Return of the King til å se litt veik ut umulig kunne tape kampen sett opp imot hvor få Dvergene, Alvene, Men of Lake Town og ørnene faktisk var iforhold.

 

 

 

 

Men er veldig enig med Schweigaard, det er absolutt en bra og underholdende film og nok den beste av alle tre. Ville nok gitt den terningkast 4, eller en 6-7 av 10. Men det er vanvittig frustrerende når du ser de opp imot Ringenes Herre og vet så inderlig gått hvilke forutsetninger Peter Jackson og WETA hadde til rådighet her og hvor uendelig mye bedre sluttresultatet kunne ha blitt om de ikke dro de enkle og billige løsningene med bruk av spesialeffekter og CGI osv..

 

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Endelig etter laaaang ventetid, så har jeg sett den siste filmen tilhørende en fantastisk filmserie. Litt vemodig er det selvsagt, men etter min mening var Hobbiten 3 uten tvil skuffende. Mange valg som ble tatt er for meg nærmest ubegripelig, og spesielt kjærlighetshistorien var relativt dårlig gjennomført.

 

Det er ikke ofte jeg tar meg selv i å spekulere i om hva som kunne blitt gjort annerledes. Men i dag kan jeg rett og slett ikke la være...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg la vel mest merke til bruken av musikk jeg. Howard Shore har gjort det ganske bra der, spesielt hvis man har sett LOTR-trilogien en del ganger.

 

 

 

F.eks så hører man

- Lothlorien-temaet når Galadriel dukker opp

- "Power of the Ring" når Ringwraiths viser seg

- Gondor-temaet høres når Thandruil forteller Legolas å leite opp Aragorn.

osv osv

 

(Ikke kjempe-spoiler, men for sikkerhetsskyld går den i tag.)

 

Ellers så syntes jeg Legolas så alt for gammal og bitter ut (som iogforseg er naturlig, siden Orlando Bloom ER eldre) i forhold til slik han så ut i LOTR.

 

Hele Hobbiten-trilogien var i mine øyne grei nok. Jeg leste aldri boka, så har liksom ikke så mye sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Jeg la vel mest merke til bruken av musikk jeg. Howard Shore har gjort det ganske bra der, spesielt hvis man har sett LOTR-trilogien en del ganger.

 

 

 

F.eks så hører man

- Lothlorien-temaet når Galadriel dukker opp

- "Power of the Ring" når Ringwraiths viser seg

- Gondor-temaet høres når Thandruil forteller Legolas å leite opp Aragorn.

osv osv

 

(Ikke kjempe-spoiler, men for sikkerhetsskyld går den i tag.)

 

Ellers så syntes jeg Legolas så alt for gammal og bitter ut (som iogforseg er naturlig, siden Orlando Bloom ER eldre) i forhold til slik han så ut i LOTR.

 

Hele Hobbiten-trilogien var i mine øyne grei nok. Jeg leste aldri boka, så har liksom ikke så mye sammenligningsgrunnlag.

Elsker også å studere musikken i disse filmene.

 

Jeg liker godt når temaene som allerede er etablerte blir brukt på en bra måte. Helt perfekt i "An Unexpected Journey". Musikken bygger seg opp og akkurat når vi kutter til bildet av Rivendell, hører vi Rivendell-musikken i all prakt.

 

 

Et valg på musikkfronten jeg synes var helt forferdelig var å bruke "Black Rider" altså Nazgul-temaet når Thorin løper mot Azog i slutten av "An Unexpected Journey". Det ville jeg til og med kalt en blooper for det passet virkelig ikke inn i det hele tatt.

 

Den første hadde ikke så mye ny og spennende musikk. Vel, "Misty Mountains"-temaet var kjempeflott, men det hørte vi all sin prakt i traileren et år før filmen.

 

 

Dette her er et av mine favoritt-temaer når det gjelder ny musikk. Smaugs tema i "Desolation of Smaug"

 

 

Bare bruken av asiatiske instrumenter for å gi en helt ny klang i Middle Earth-universet er veldig interessant. Man får en ny, skummel og eksotisk klang i dette stykket.

 

Alt i alt var jeg fornøyd med Howard Shore sitt bidrag over de tre filmene.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...