Gå til innhold

Mens vi venter på "Hobbiten"


Valeit

Anbefalte innlegg

Nå er det jo laget filmer av LOTR og det lages av Hobitten, så han har Christopher Tolkien har allerede sagt ja til det ;)

Ikke nødvendigvis til Silmarillion. Og jeg tror rettighetene til LOTR og Hobbiten har vært i vinden lenge, Silmarillion har aldri blitt solgt fra starten av.

 

Poenget mitt var at han har allerede sagt ja til to andre filmer, så vi skal nok ikke se bort i fra at han sier ja til en til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"They gutted the book, making an action movie for 15-25 year olds. And it seems that The Hobbit will be of the same ilk." - Christopher Tolkien

 

Filmrettighetene til Silmarillion har aldri blitt solgt, og jeg tviler sterkt på at noen kommer til å klare å overbevise CT om å selge. Må nok vente en 10-20 år, med ny CEO av Tolkien Enterprises, til før vi får se Silmarillion på lerretet.

 

Interessant og litt relevant lesning:

http://www.telegraph.co.uk/culture/donotmigrate/3590335/A-leaf-torn-from-the-family-tree.html

Lenke til kommentar

Jeg er sykt skuffet over trailerne av The Hobbit. Det er alt for mye fokus på humor og teit action. Huff. Nå har jeg ikke lest boka, så det er jo mulig det er sånn det skal være, men er skeptisk altså.

 

Når det gjelder LOTR så synes jeg ikke filmene gjorde bøkene til skamme. Enda er det ting som er utelatt som hadde vært fett på film.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

Venter kald og rolig på Ringen billetter jeg.. Syntes både lyd, og ikke minst bilde er bedre på Ringen kontra Colosseum, spesielt om du skal ha det i 3D. Har fått bekreftet fra teknikkere hos Oslo Kino at både Ringen og Colosseum vil sende i 48 bilder per sekund og ikke vanlig 28 bilder per sekunde akkurat som Peter Jackson ønsker.

 

Det er jo verdt å merke seg, for det er veldig mange som ønsker å få med seg 48 bilder per sekund versjonen, samtidig som det er veldig mange som mener at 48 bilder per sekund blir for glatt og for realistisk for kinofilmer så det er greit å være oppmerksom på det. De hadde ikke noe mer informasjon om hvilke andre kinoer og saler som vil sende 48 bilder per sekund, de er vell snakk om nye projektorer fra Sony så det spørs hvor mange Oslo Kino mottar før Hobbitten kommer på lerrete, men det er tydelig at det er Colosseum og Ringen som har prioritet hvertfall.

 

 

2D utgaven har jeg ingen anelse som, og selv om jeg normalt foretrekker 2D selv så skal jeg nå hvertfall gi Peter Jackson sin 48 bilder per sekund 3D versjon en sjanse først, så får jeg heller se filmen på nytt i 2D om det skulle vise seg å bli en heller uheldig opplevelse.

 

 

 

Hørt rykter om at det er Ringen Sal 2 som har best lyd, har noen erfaringer med dette? Tar det stort sett alltid som en selvfølge at det er hovedsalen / storsalen (Sal 1) som har det mest påbekostede anlegget, som sånn på Colosseum men det er tydeligvis ingen automatikk i det. Colosseum har vell strengt tatt bedre anlegg enn Ringen, men austikken i salen ødelegger jo veldig mye om du ikke klarer å få plass midt i sentrum av salen. Salene på Ringen er langt mer moderne og bedre lagt opp, og ser vi bort ifra storsalen på Colosseum så er vell de øvrige salene helt moderate hva lydanlegg angår etter hva jeg har hørt, det mest negative for min del med Colosseum er at de kjører 4K prosjektor, akkurat som på Ringen så selv om lerrete er mye større så har du samme oppløsning så igjen gir dårlige bildekvalitet. At de enda ikke har fått på plass skikkelig 8K prosjektorer i de største salene i Oslo er for meg en gåte, men det er mulig det nye utstyret frem mot Hobbitten filmen er 8K? Hva vet vell jeg, trodde personlig det kun var snakk om en firmware oppdatering av eksisterende Sony prosjektorer for å støtte 48 bilder per sekund og ikke helt nye prosjektorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venter kald og rolig på Ringen billetter jeg.. Syntes både lyd, og ikke minst bilde er bedre på Ringen kontra Colosseum, spesielt om du skal ha det i 3D. Har fått bekreftet fra teknikkere hos Oslo Kino at både Ringen og Colosseum vil sende i 48 bilder per sekund og ikke vanlig 28 bilder per sekunde akkurat som Peter Jackson ønsker.

 

Det er jo verdt å merke seg, for det er veldig mange som ønsker å få med seg 48 bilder per sekund versjonen, samtidig som det er veldig mange som mener at 48 bilder per sekund blir for glatt og for realistisk for kinofilmer så det er greit å være oppmerksom på det. De hadde ikke noe mer informasjon om hvilke andre kinoer og saler som vil sende 48 bilder per sekund, de er vell snakk om nye projektorer fra Sony så det spørs hvor mange Oslo Kino mottar før Hobbitten kommer på lerrete, men det er tydelig at det er Colosseum og Ringen som har prioritet hvertfall.

 

 

2D utgaven har jeg ingen anelse som, og selv om jeg normalt foretrekker 2D selv så skal jeg nå hvertfall gi Peter Jackson sin 48 bilder per sekund 3D versjon en sjanse først, så får jeg heller se filmen på nytt i 2D om det skulle vise seg å bli en heller uheldig opplevelse.

 

 

 

Hørt rykter om at det er Ringen Sal 2 som har best lyd, har noen erfaringer med dette? Tar det stort sett alltid som en selvfølge at det er hovedsalen / storsalen (Sal 1) som har det mest påbekostede anlegget, som sånn på Colosseum men det er tydeligvis ingen automatikk i det. Colosseum har vell strengt tatt bedre anlegg enn Ringen, men austikken i salen ødelegger jo veldig mye om du ikke klarer å få plass midt i sentrum av salen. Salene på Ringen er langt mer moderne og bedre lagt opp, og ser vi bort ifra storsalen på Colosseum så er vell de øvrige salene helt moderate hva lydanlegg angår etter hva jeg har hørt, det mest negative for min del med Colosseum er at de kjører 4K prosjektor, akkurat som på Ringen så selv om lerrete er mye større så har du samme oppløsning så igjen gir dårlige bildekvalitet. At de enda ikke har fått på plass skikkelig 8K prosjektorer i de største salene i Oslo er for meg en gåte, men det er mulig det nye utstyret frem mot Hobbitten filmen er 8K? Hva vet vell jeg, trodde personlig det kun var snakk om en firmware oppdatering av eksisterende Sony prosjektorer for å støtte 48 bilder per sekund og ikke helt nye prosjektorer.

 

Synes å huske at i den production bloggen der PJ snakker om 3D, fps osv. Sier han at de filmer i 5K? Kan være jeg husker feil.

Lenke til kommentar

Det er overraskende mange billetter igjen på permieren i Trondheim (da jeg sjekket tidligere i dag). Hvis man kan vente en dag eller to så kan man faktisk enda få tak i de beste billettene. Kanskje de fleste ikke har fått det med seg?

 

Vet du om det er 24 eller 48 fps i Trondheim? 2d i tillegg til 3d? Tenkte å stikke ned og skaffe meg billetter i morgen. :)

Lenke til kommentar

Aner ikke hvilken fps de kjører på. Jeg valgte 3D (eneste alternativ i den nye luksussalen) uten å ha sett 3D-film før, så regner med det blir bra.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe via Internet. Det går langt raskere og du kan ta den tiden du trenger for å velge både dag, tidspunkt og sete. Trondheim Kino skal ha pluss for å ha laget en lettanvendelig kjøpsportal med god oversikt også.

Lenke til kommentar

Edit: Nevermind, fant ut. ;)

 

Skjer med at man kan få billetter til Hobbiten allerede 12. Desember? Nice! Fiksa meg billetter til luksussalen, not bad! Litt skuffet at man må kjøpe 3d briller utenom, stress når det bare ikke følger med i prisen.

 

Vel. Jeg har ihvertfall 5 stk 3D-briller, så når jeg slipper å betale for enda en er jeg glad til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...