Gå til innhold

Skal vi betale for poser på dagligvarebutikken?


Betale for poser?  

307 stemmer

  1. 1. Betale for poser?



Anbefalte innlegg

Om folk resirkulerer ved å ikkje kaste rein plast i lag med restavfall så fungerer det fint. Å resirkulere noko det har vore matvarer i utan å smelte det om er nok utenkeleg.

 

Robuste poser finnes det på dei fleste butikkar etter kvart, men du kan ikkje pante dei. Om du uansett må hugse på å ta med deg posen tilbake til butikken kan du vel like godt ha ein pose som finnes på butikken i dag og ta den med fram og tilbake?

 

For min del betyr det ingen verdens ting om eg får posen gratis eller betaler ei krone for den. Plastposer må eg uansett ha til restavfall og plastavfall. Om det hoper seg opp med for mange så kaster eg ut halvparten i plastavfall og dei blir resirkulert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange plastposer kjøper en gjennomsnittlig kunde? Hvor mange kunder er det gjennom et år?

 

Tror dere at ting som bare koster 50 øre er ubetydelig i lengden? Det hadde vært en gigantisk utgift om posene hadde vært gratis.

 

 

Japp. Jeg jobber i en mindre butikk, men med mange kunder. Veldig mange "lunsj-kunder", som med andre ord handler lite. Derfor vil jeg tro butikken ligger godt under gjennomsnittet for antall solgte poser. Allikevel går det nok rundt 400-500 poser om dagen (kan forresten finne ut det nøyaktige salget, om noen skulle være interessert), og det er bare de som blir registrert i kassen. Jeg vet det er veldig mange poser som blir gitt bort (fordi jeg gir bort mange selv).

 

Det blir fort snakk om hundre tusen, og flere hundre tusen for de større butikkene. Og de som ikke tror det er en betydelig sum for en butikk, tar feil. Man kan ikke tenke at "Odd Reitan har masse penger, så jeg kan få noen gratis poser fra den butikken her".

 

Butikkansatte er allerede underbetalt. Og undervurdert forøvrig.

Lenke til kommentar

Mitt bidrag til denne tråden blir som følger:

 

Jeg jobber selv i butikk, å har funnet ut at folk flest er FORFERDELIG gniene.

Har en hel rekke med latterlige eksempler på gniene kunder.

 

En pose er en vare som alt annet!. Skal folk få gratis plastkopper når de kjøper brus også da?, siden de må ha noe å ha brusen sin i.

 

Posen er ett "hjelpemiddel" for å få med seg varene hjem, det å betale 70 ØRE for noe man faktisk har veldig mye brukt for er ikke mye syns jeg.

Husk at de fleste også bruker poser i søpplekassene sine hjemme ++

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Det har jo Kiwi allerede innført med de handlenettene sine..

 

Det har jeg ikke hørt om engang, og handler regelmessig på Kiwi. Det hjelper ikke å ha ett tiltak når kundene dine ikke vet om det.

 

Det sto plakater over posene før, men har ikke sett det på lenge når jeg tenker etter det. Tror meny også har samme ordningen på sine stoffposer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

rema 1000 solgte de store handlenettene for 1 kr stk. skjønner ikke hvorfor folk valgte plast posene da:P

 

 

jeg jobber nå i Europris butikk og der går det også endel poser. ingen klager på at posen koster penger! glemte å spørre om pose og sku gi gratis pose etter det var betalt (noe som jeg alltid gjør når jeg glemmer å spørre om pose) men kunden sku absolutt betale den ene posen:P

 

 

og når kunden er usikke rpå antall poser de trenger gir jeg de et par poser og så gir jeg de gratis pose om de trenger flere:=)

Lenke til kommentar

Sett heller opp prisen på dopapiret med 70 øre, og gjør posene gratis.

 

70 øre svir ikke så hardt i lommeboka, men synes det er en prinsippsak. Når du handler for mange hundre kroner, eller for mange tusen som ofte er tilfellet der jeg jobber, så synes jeg det bør gå greit å la kunden få med seg en pose til det han har kjøpt for å vise litt takknemmelighet og gjestfrihet. Egentlig burde det stått en fyr i døra i alle butikker og si "Ha det bra, og takk for at du kom til akkurat oss for å handle i dag", men en gratis pose koster ikke så mye. Med den fortjenesten vi har på det vi selger, så tror jeg ikke den lille slumpen vi taper på å gi ut poser er særlig merkbart. Får litt onkel-skrue feeling av butikken hvis jeg må betale for posene.

Vi prøvde å ta betalt for posene på jobben en periode, men det ble bare så latterlig teit at vi droppa det.

 

Synes det er ålreit å kunne gi ut gratis poser jeg, og det virker som alle kundene synes det er flott også :) Spesielt de som er vant til å måtte betale for posene, får seg en positiv overraskelse. Men merker også den typiske matbutikk-varianten hvor folk spør etter poser etter de har betalt. De blir vel litt satt ut når jeg sier de ligger under disken, og at det bare er å ta med seg en.

 

Men skal du ta med deg ekstra poser eller mer enn du trenger, skal du få lov til å betale det posen koster. Synes gratis poser bør være forbeholdt de som kjøper noe og kun være til å pakke det de har kjøpt i.

 

Det er min mening om poser.

Endret av Sir-Andy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

tror du skal ta å regne ut litt jeg. det ble mange hundre tusen i året i tap om man ikke tar betalt for posene. de selges til kostpris elle rmindre om jeg ikke tar feil.

 

var en som regnet på det tidlgere og var ganske høyt beløp!

 

hvis en butikk har 500 kunder dagen og posene koster 0.70 øre så blir det over 100 000 i året. og det finnes butikker som har mye mye mer kunder!

Endret av NinjaChriis
Lenke til kommentar

tror du skal ta å regne ut litt jeg. det ble mange hundre tusen i året i tap om man ikke tar betalt for posene. de selges til kostpris elle rmindre om jeg ikke tar feil.

 

var en som regnet på det tidlgere og var ganske høyt beløp!

 

hvis en butikk har 500 kunder dagen og posene koster 0.70 øre så blir det over 100 000 i året. og det finnes butikker som har mye mye mer kunder!

 

Det argumentet kan du egentlig bruke på alt. Hvor mye sparer butikken på å sette ned temperaturen i butikken med en grad? Hvor mye sparer dem på å la nest siste ansatte ut av butikken gå 5 min før gjennom et helt år?

 

Og hvor vanskelig er det å dekke utgiftene på plastposer ved å sette opp prisen på 7 forskjellige varer med 10 øre? Tenk så mye de hadde tjent gjennom et år ved å sette opp alle prisene med 10 øre?

 

Som sagt, så synes jeg det er en prinsippsak. Når du først velger å gå inn i butikken for å så legge igjen masse penger der for å 'støtte' butikken, så må man jammen legge igjen enda litt mer penger så man kan få med seg varene ut fra butikken. Det blir for gjerrig å skulle tyne ut ekstra penger av alt mulig rart og hver eneste situasjon eller mulighet som byr seg.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...