Gå til innhold

Skal vi betale for poser på dagligvarebutikken?


Betale for poser?  

307 stemmer

  1. 1. Betale for poser?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det argumentet kan du egentlig bruke på alt. Hvor mye sparer butikken på å sette ned temperaturen i butikken med en grad? Hvor mye sparer dem på å la nest siste ansatte ut av butikken gå 5 min før gjennom et helt år?

 

Og hvor vanskelig er det å dekke utgiftene på plastposer ved å sette opp prisen på 7 forskjellige varer med 10 øre? Tenk så mye de hadde tjent gjennom et år ved å sette opp alle prisene med 10 øre?

 

Som sagt, så synes jeg det er en prinsippsak. Når du først velger å gå inn i butikken for å så legge igjen masse penger der for å 'støtte' butikken, så må man jammen legge igjen enda litt mer penger så man kan få med seg varene ut fra butikken. Det blir for gjerrig å skulle tyne ut ekstra penger av alt mulig rart og hver eneste situasjon eller mulighet som byr seg.

 

En viss temperatur MÅ man ha. Man sparer ikke hundre tusen på å sette ned temperaturen én grad.

 

Tja, hvor mye sparer de på å la nest siste ansatte gå 5 min før gjennom et helt år? Timeslønn, ca. 130 kr delt på 60 = ca 2 kr per minutt. 5 minutter vil da si 10 kr. La oss nå da si at butikken er åpen HVER dag hele året. 365 * 10 = 100 000?

 

Og hvordan skulle det å sette opp prisene på varer gjøre saken noe bedre for deg? Du må også forstå at den enkelte butikk ikke setter sine egne priser, ei heller på posene.

 

Dessuten vil det være snakk om langt større beløp for mange av de større butikkene. Opp i mot det dobbelte, altså 200 000. Da kan du snart ansette en person til. Ikke at butikken tjener så mye, de må jo også betale for posene.

 

Hvilke andre alternativer har du egentlig enn å "gå inn i butikken for å så legge igjen masse penger der for å 'støtte' butikken"? Det er så typisk norsk holdning. Kundene krever og krever, og det finnes ingen takknemlighet. Noen må jo faktisk skaffe dere maten.

Lenke til kommentar

Såklart krever kundene. De vil ha service, får de ikke det finnes det oftest plenty av andre, bedre alternativer å gå til. Den som sitter bak kassa er der for kunden sin skyld.

 

Mulig jeg har et litt annet syn på denne saken enn de fleste andre ettersom jeg jobber i en butikk som ikke selger så mye forbruksvarer man trenger som i en matbutikk og dermed må være litt mer serviceorientert. Mye av det jeg selger er varer de fleste ikke _MÅ_ ha for å overleve, men som likevel er veldig populært å handle for de fleste.

Lenke til kommentar

Såklart krever kundene. De vil ha service, får de ikke det finnes det oftest plenty av andre, bedre alternativer å gå til. Den som sitter bak kassa er der for kunden sin skyld.

 

Mulig jeg har et litt annet syn på denne saken enn de fleste andre ettersom jeg jobber i en butikk som ikke selger så mye forbruksvarer man trenger som i en matbutikk og dermed må være litt mer serviceorientert. Mye av det jeg selger er varer de fleste ikke _MÅ_ ha for å overleve, men som likevel er veldig populært å handle for de fleste.

 

Du skal være forsiktig med å påstå at ansatte i dagligvarebutikker ikke yter god service. Ellers vil jeg påstå at du vet lite om butikkdrift (og skal ikke påstå jeg kan så mye selv), hvis du ikke tror så store beløp er vesentlige for en matvarebutikk.

 

Skulle jeg kommet inn i butikken din, og krevd 10 kr avslag på alt jeg handler? Dere hadde helt sikkert fortsatt tjent penger. Jeg støtter dere jo, tross alt, må jo yte service.

 

Her snakker vi om en pose til +/- 70 øre.

Lenke til kommentar

Du skal være forsiktig med å påstå at ansatte i dagligvarebutikker ikke yter god service.

 

Hvor står det egentlig?

 

Ellers vil jeg påstå at du vet lite om butikkdrift

Det har du rett i. Sitter ikke på noen utdannelse overhodet.

 

Skulle jeg kommet inn i butikken din, og krevd 10 kr avslag på alt jeg handler? Dere hadde helt sikkert fortsatt tjent penger. Jeg støtter dere jo, tross alt, må jo yte service. .

 

Ja, det er jo tross alt eneste måten å yte service på...

 

 


 

Ser jeg klarte å forville meg inn i en liten jungel med den posediskusjonen her. Er vel en grunn til at den alltid blei fjerna og ikke ville bli sett igjen fra kunde-på-jobben-tråden.

Burde tatt meg litt bedre tid for å argumentere for meg enn jeg har gjort hittil.

 

Jeg ansatt i en butikk selv, og har muligheten til å se ting fra begge sider av disken.

 

edit: så ikke før nå at det står "på dagligvarebutikken", og jeg har ikke uttalt meg bare mtp dette.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Folk kjøper tobakk til 190kr for 50gram. Sigaretter til 86kr pr 20stk. Samt alkohol, som nesten bare er avgifter.

Det er folk villig til å betale store summer for, men så fort det er snakk om 70øre for en pose, som dere faktisk trenger for å få med dere varene hjem!.

-Da er det helt krise?. Snål tankegang.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her i England har Tesco, den storste dagligvarekjeden, en poengordning som er slik at hver gang du handler der får du ett poeng på "clubcard"'et ditt. Om du har med gjenbruksposer du har kjopt der, får du også ett poeng! Poengene kan brukes en gang i året eller noe sånt til å få masse rabatt fra en katalog som kommer ut. Dvs de belonner deg for å handle der og for å ta med gjenbruksposer. Jeg vil tro at det lille de taper på å gi folk rabatt for poengene en sjelden gang blir tjent inn igjen fordi folk går dit og handler for å få poengene sine gjennom et helt år om de kan.

 

Når det er sagt, ja, folk er kjempegniene! Da jeg jobbet på Elkjop hadde vi gratis poser, men i desember hadde vi 1,- for posene til inntekt for veldedighet. Du kan tro folk begynte å klage da! Enda om du påpekte at alt gikk til barn som ikke har vann å drikke!! Skammer meg noen ganger over folks oppforsel.

 

Kjop en gjenbrukspose og problemet er lost. La posen ligge i bilen eller sekken så husker du å bruke den.

Er litt håplost å argumentere med at det ikke er store summene det er snakk om, for det er små marginer overalt som gjor at butikkene klarer å tjene penger. Er ikke sånn at om du kjoper en pakke polser til 40,- så har butikken tjent 40,- blank. Vil anta at derfor er de lite interessert i å gi ut ting gratis, enda så "små" ting som poser. :)

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Er det noen her som har butikkene sin INNPRIS per pose -- MED og UTEN reklame?

 

Jeg kan umulig tenke meg at prisen er mer enn 5 øre per pose, og at reklamen på posene er dyrere enn selve posen.

 

Om jeg ikke husker helt feil, måtte ei som driver en liten klesbutikk ut med ca 500 kr for 1000 helt blanke og enkle poser, uten noe reklame på.

Lenke til kommentar

Jeg mener det burde bli en ordning at dersom man handler for.. ja la oss si hundrelappen, så fikk man sponset 2-3 poser. Det er tross alt reklame for butikken man går rundt med og en plastpose koster ikke så vanvittig mye i innkjøp, da spesielt ikke for de store kjedene som handler enorme partier.

 

Jeg jobber på bilverksted, men vi tar oss likevell ikke betalt per ml med rustløser vi bruker eller om vi må skifte ut en mutter eller to. Det er slike ting som ligger inne i prisen og som vi selv må ta høyde for. Slik burde det være med dagligvarebutikker også.. at man sponser en pose eller to på kunden, fordi det allerede er stor fortjeneste fra vedkommende.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo tross alt eneste måten å yte service på...

 

nei. klart du ikke har noen utdannelse innen bransjen når du tror de ter eneste måte å yte god service på. å gi rabatter har lite med service å gjøre.

 

he rkan du lese om hva god service innebærer:

http://selvsentrert....er-god-service/

 

Veit at ironi fungerer dårlig på internett, men trodde kanskje den kunne nå gjennom :p

Lenke til kommentar

Jeg mener det burde bli en ordning at dersom man handler for.. ja la oss si hundrelappen, så fikk man sponset 2-3 poser. Det er tross alt reklame for butikken man går rundt med og en plastpose koster ikke så vanvittig mye i innkjøp, da spesielt ikke for de store kjedene som handler enorme partier.

 

Jeg jobber på bilverksted, men vi tar oss likevell ikke betalt per ml med rustløser vi bruker eller om vi må skifte ut en mutter eller to. Det er slike ting som ligger inne i prisen og som vi selv må ta høyde for. Slik burde det være med dagligvarebutikker også.. at man sponser en pose eller to på kunden, fordi det allerede er stor fortjeneste fra vedkommende.

 

Er en mutter spesielt miljøskadelig? Slik jeg tenker, må man betale for poser av hensyn til miljø. Gjerne ti kroner for en plastpose. Papirposer må være gratis, og helst sponset av staten.

Lenke til kommentar

Jeg mener det burde bli en ordning at dersom man handler for.. ja la oss si hundrelappen, så fikk man sponset 2-3 poser. Det er tross alt reklame for butikken man går rundt med og en plastpose koster ikke så vanvittig mye i innkjøp, da spesielt ikke for de store kjedene som handler enorme partier.

 

Jeg jobber på bilverksted, men vi tar oss likevell ikke betalt per ml med rustløser vi bruker eller om vi må skifte ut en mutter eller to. Det er slike ting som ligger inne i prisen og som vi selv må ta høyde for. Slik burde det være med dagligvarebutikker også.. at man sponser en pose eller to på kunden, fordi det allerede er stor fortjeneste fra vedkommende.

Ja det er reklame på posen og derfor koster de KUN å

0.70 kr ca. Uten reklame kunne de ha kostet mer. Slutt å klag og kjøp gjennrukspose!

Lenke til kommentar

Jeg mener det burde bli en ordning at dersom man handler for.. ja la oss si hundrelappen, så fikk man sponset 2-3 poser. Det er tross alt reklame for butikken man går rundt med og en plastpose koster ikke så vanvittig mye i innkjøp, da spesielt ikke for de store kjedene som handler enorme partier.

 

Jeg jobber på bilverksted, men vi tar oss likevell ikke betalt per ml med rustløser vi bruker eller om vi må skifte ut en mutter eller to. Det er slike ting som ligger inne i prisen og som vi selv må ta høyde for. Slik burde det være med dagligvarebutikker også.. at man sponser en pose eller to på kunden, fordi det allerede er stor fortjeneste fra vedkommende.

Ja det er reklame på posen og derfor koster de KUN å

0.70 kr ca. Uten reklame kunne de ha kostet mer. Slutt å klag og kjøp gjennrukspose!

Så du mener at jeg syter og du ikke fordi jeg forteller min mening? Skjerp deg.

Lenke til kommentar

Sikkert tatt opp før, men jeg syns at man bør klare å ta med seg en/flere gjenbruksposer, om man først er så gnukk at man i det hele tatt bryr seg om posepris.

 

Noen mener de trenger bæreposene til søppelposer, men jeg kan garantere at det er mye billigere, enklere og bedre å heller begynne å kjøpe søppelposer på rull. Med så store ruller man kan få kjøpt, tviler jeg på at de koster mer enn ett par øre per stykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...