Gå til innhold

Skal vi betale for poser på dagligvarebutikken?


Betale for poser?  

307 stemmer

  1. 1. Betale for poser?



Anbefalte innlegg

Nå var/er det ikke posen jeg reagerer på, men kunder som ikke kan legge fra seg musikken eller evt dra den ene øreproppen ut for å svare enten ja eller nei. Jeg pøser ut gjerne gratis poser når jeg tar kassen, men ikke til kunder som ignorerer/blir sinna når de ikke gidder å reagere når de kommer til kassen uansett hva det måtte være, pose eller ei. Det er forsåvidt ikke bare poser, men kvitteringer også. "Hvor er kvitteringer min?!!"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg forklare det én gang til:

 

- De fleste (men ikke alle) dagligvarebutikker selger avfallsposer.

- Jeg og Isbilen synes at disse avfallsposene ikke er brukelige til formålet. De har flere aspekter ved seg som ikke er tilfredsstillende sammenlignet med en vanlig bærepose. De er for tynne og revner, de er gjennomsiktige, de mangler hank til knyting og de er for korte slik at de sklir ned i søppelbøtta.

- Det er kanskje mulig det finnes et godt alternativ på spesialbutikker som felleskjøpet eller lignende, men ettersom dette hypotetiske alternativet er så utilgjengelig er det likevel ikke et godt alternativ.

 

Nå har jeg forklart dette for deg, men jeg kan dessverre ikke forstå det for deg.

Dei posane eg kjøper kjennes tynnare ut, er kanskje meir gjennomsiktige, men samtidig synest eg dei er sterkare. Kanskje litt meir elastisk. Dei har mindre diameter, er forma meir som ein sirkel, er høgare, og har lange hankar som er veldig lett å knyte. Når ei 10L-bøtte med posen er full, er det framleis veldig lett å knyte igjen posen.

 

Ut frå beskrivelsen din, så forstår eg at dei ikkje er gode. Dei posane du har prøvd er ikkje noko særleg.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis posene ikke hadde reklame kunne jeg betalt uten å klage. Når jeg må betale for å reklamere etter at jeg har kjøpt noe så blir det for dumt. På elkjøp og alt annet en dagligvare så er posene gratis og det er naturlig at det da er reklame på dem

Du betaler for å få en pose til å putte varene i. Kvaliteten på posen er like god uansett om det er reklametrykk eller ei.

Butikken må sikkert betale mer per pose for reklametrykk i forhold til nøytrale poser.

Hva slags prising andre næringer velger på sine bæreposer er helt irrelevant.

 

Dessuten er det helt frivillig å kjøpe bærepose fra butikken.

 

Så jeg er naturligvis ikke enig i dine synspunkter :)

men hvorfor er det bare i dagligvare man må betale for poser? De har ikke dyrere poser enn elkjøp
Lenke til kommentar

men hvorfor er det bare i dagligvare man må betale for poser? De har ikke dyrere poser enn elkjøp

Eg vil tippe det går ein god del fleire posar på ein daglegvarebutikk, samt at du kanskje tar med ein pose når du har kjøpt noko til 50 kroner. På Elkjøp har dei ein del dyrare varer, sånn at poseprisen ikkje blir like avgjerande.
Lenke til kommentar

Skal man betale 3 kroner ekstra for å sitte å spise på McDonalds og Burger King???

 

Det er gratis å sitte på gatekjøkken å spise burger. Rart at Mcdonalds og Burger King tar betalt for at folk skal sitte å spise mat som de har kjøpt. Til og med luksusrestauranter i Norge ikke er like grådig som disse burgersjappene.

Her tar du feil.

 

McDonalds og Burger King tjener ikke én krone mer på maten som spises i deres lokaler, enn den som tas med av kunden. Grunnen til at det er dyrere, er at det skilles mellom moms på matvarer og tjenester.

 

Matvarer har en moms på 14%, mens tjenester har en moms på 25%. Spiser man maten i restauranten, så regnes det som en tjeneste, og dermed settes momsen til 25%. Dette er ikke noe McDonalds eller Burger King har bestemt, men regjeringen som satt ned momsen for matvarer i sin tid, men ikke for tjenester. Følger de ikke dette, kan de få problemer med skatteetaten.

 

Egentlig skal også gatekjøkken med spiselokaler ha den samme differensieringen, men de fleste gidder ikke å bry seg. Ikke gidder skatteetaten å kontrollere disse småstedene heller. Jeg har sett flere gatekjøkken/fast-foodsteder som har forskjellig pris på ta med og spise i restauranten, men det praktiseres aldri og det er bare for syns skyld.

 

Ellers tar du også feil når du sier at du ikke betaler ekstra for å spise i en finere restaurant. Det gjør du, for du betaler nemlig 25% på restaurantbesøk.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 2
Lenke til kommentar

men hvorfor er det bare i dagligvare man må betale for poser? De har ikke dyrere poser enn elkjøp

Fordi dagligvarebutikker operer med helt andre marginer for profitt enn elkjøp osv. Er mye strengere for dagligvarebutikk fordi dette er varer folk trenger i større eller mindre grad.

 

Jeg jobber i butikk og praktiserer følgende: stamkunder får gratis poser, alle andre spør jeg før jeg sier summen og spør helt til jeg får et svar, sure folk betaler hvertfall for pose. Sier de nei og skal ha etterpå betaler de en krone. Jeg er alltid hyggelig med kundene og har svært sjeldent problemer med at folk ikke skal betale for pose. En pose er en vare, uansett hvor billig den måtte være. Jeg jobber i en liten butikk men vi går allikevel gjennom sikkert 200 poser om dagen. Kjenner jeg blir arg når folk skal ha pose for å romme en enkelt vare osv.

 

Og når jeg handler i andre butikker har jeg null problem med å betale for pose, men jeg nekter med mindre jeg er blitt spurt først. Jeg skal ikke belastes for en vare jeg ikke har etterspurt.

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

REMA ansatt : Do you want a shopping bag , sir ?

 

Stone Cold Steve Austin : What.......

 

R1000 : This bag , sir ?

 

SCSA : What ?!

 

R1000 : This one.

 

SCSA : WHAT !

 

R1000 : Don't play games with me , sir > : (

 

SCSA : I can assure you I won't (snur seg bort et par sekund før han levere en knallhard stunner rett på samlebåndet lol)

 

SCSA : Damn Norwegian airlines , first the toilet stank like a damn outhouse for hrs and now you're bustin my balls over a damn bag....and that's the bottom line cuz SC said so > : (

 

:D

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Bør sees i et miljøperspektiv synes jeg. Et av hovedargumentene, om jeg ikke husker helt feil, med å fjerne plastposene fra butikken var at de brukes som restavfallsposer. Jeg mener det er bare forbanna tullball. Staten burde bidratt med nedbrytbare poser som også hadde fungert som søppelposer. De hadde kanskje ikke trengt å vært gratis, men om forbrukeren betalte under 1 krone og staten ta mellomlegget, så kunne vi kanskje blitt kvitt plastposen for godt. Tror jeg.

Lenke til kommentar

.. så kunne vi kanskje blitt kvitt plastposen for godt. Tror jeg.

 

Men er det virkelig så stor miljøgevinst med å kvitte seg med plastposene? De blir jo brukt til restavfall og mye av dette avfallet er jo i seg selv ikke nedbrytbart. Man kan jo uansett ikke resirkulere restavfallet, så betyr det da så mye at dette blir emballert i dagens plastposer?

Dessuten blir vel en del av restavfallet brent i forbrenningsanlegg, og da har det vel lite bruk for nedbrytbare poser.

Lenke til kommentar

Dette har heller ikke jeg greie på, men jeg har alltid vært av den oppfatning av at plastprodukter er billige i produksjon i forhold til alternativene.

F.eks koster en plastpose på Ikea 1 krone, mens miljøvennlige papirposene koster vel 3 kroner. Dette henger vel sammen med produksjonskostnadene?

Lenke til kommentar

 

.. så kunne vi kanskje blitt kvitt plastposen for godt. Tror jeg.

 

Men er det virkelig så stor miljøgevinst med å kvitte seg med plastposene? De blir jo brukt til restavfall og mye av dette avfallet er jo i seg selv ikke nedbrytbart. Man kan jo uansett ikke resirkulere restavfallet, så betyr det da så mye at dette blir emballert i dagens plastposer?

Dessuten blir vel en del av restavfallet brent i forbrenningsanlegg, og da har det vel lite bruk for nedbrytbare poser.

 

Jeg har det inntrykket at folk har hypet seg opp så mye over plastposer, at de glemmer alt vi putter i posene før vi kaster de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...